Onko RAVINTOLAKOKKEJA paikalla?
Haluaisin opiskella ko. ammattiin, mutta voinko, kun en syö punaista lihaa? Entä millainen palkkaus on? Onko työ raskasta? KIITOOS :)
Kommentit (8)
ja ollut siiä lähtien töissä erilaisissa ravintoloissa. Nyt kyllä kotona ollut 1.5vuotta. Työ on todella raskasta ja jos haluat hienoihin ravintoloihin niintyö on vuorotyötä n.06-03 välissä tapahtuvaa. Kokin n. palkka (kun kysellyt kavereilta on n. 1700-1800 ja siihen lisät joita tulee illasta yöstä ja sunnuntaista jos teet paljon iltoja ja viikonloppuja voi palkka ollaa n. 2200e-verot. Tietysti jos haluat esimieheksi tai päälliköksi palkka on isompi mitä enemmän on vastuuta.
Töitä saa tehdä koko ajan (joskus tuntuu, että syöminen ja vessassa käynti) jää väliin kun on niin kiire riippuutietysti paikasta.
Esimerkiksi olen ollut lounasravintolassa jossa olin yksin ja piti hoitaa kaikki ite ruuat. tiskit. tilaukset ym.ym.
Jos haluat ja jaksat kivuta korkealle ja asetat tavoteet korkealle esim.perustat oman ravintolan tai lähdet ulkomaille töihin niin mene ihmeessä opiskelemaan Ravintolakokiksi mutta jos haluat päivätyön jossa palkkakin on paljon pienempi ja et pääse etenemään niin suosittelen valitsemaan toisen alan.
Punaisen lihan syöminen ei mielestäni ole mikään ongelma tosin joudut kyllä maistamaan jos esim valmistat kastiketta jossa on lihaa tietysti voit maistaa vaan kastiketta ja vaikka veitsellä lihan sitkeyden.
Itse en varmaan enää lähtisi Kokkikouluun vaan hankkisin toisen ammatin. Viihdyn työssäni kyllä mutta pieni palkka kovalla työllä.
Mulla oli toisena vaihtoehtona lähihoitajan ammatti, eikä siinäkään kovin suuret palkat ole. Pääasia lienee, että palkalla tulee toimeen, miehellä on kuitenkin suht. hyväpalkkainen työ.
Varmaan aika raskasta työtä, toivottavasti jaksaa - ja ainahan voi opiskella lisää tai vaihtaa ammattia :)
ap
Työ on rankkaa ja rasvaista, palkka pieni, taukoja ei ehdi pitämään. Mutta olen niin hullu, etten ole itselleni papempaakaan ammattia vielä keksinyt, joten tyydyn toistaiseksi ainakin paistelen pihvejä.
Valmistuin reilu vuosi sitten... Opettajajien mielestä minun olisi kuulunut aina maistella miltä ruoka maistuu ja kokeilla kaikkia erilaisia lihoja(hirvi,nauta,sika jne) mutta kun olin tarpeeksi vahva syömisissäni niin äkkiä opettajienkin puheet loppuivat...
Tottahan se on että kokin täytyy ruokaa maistaa jotta tietää mitä asiakkailleen tarjoaa ja kyllä sitä välillä maistoinkin, etenkin jos oli joku tuntemattomampi ruoka kyseessä.
mutta hyvin pärjäsin koulusssa sen 3 vuotta kasvisruokailijana:)
tessin mukaan se on alle 1600¿+lisät (jotka ovat kyllä niin surkean kokoisiaettei niillä kuukausituloja nosteta), mutta tietenki hienoa jos noinki paljon saavat.
ainakaan perheellisenä on hirmu vaikeaa olla kyseisessä ammatissa... itse olen sen huomannut, vaikka mulla ei ole koskaan vakituista työtä ollutkaan. ja just vakipaikat ovat aina vaan vähenemään päin, vuokratyövoimaa käytetään enemmän ja enemmän! jos nyt valitsisin niin en sille alalle lähtisi...
itse meinaankin kokeilla suurkeittiöpuolelle soluttautua...työajat olisivat perheystävällisempiä! =)
Eli fyysisesti raskasta työtä pienellä palkalla, mutta moni sitä kuitenkin tekee ihan intohimosta ruoanlaittoonkin. Ala tietää myös paljon ilta- ja viikonlopputöitä, menettelee nuorena ja perheettömänä mutta vanhemmiten sitä alkaa arvostamaan säännöllisiä työaikoja.
Kasvissyöntisi ei liene ongelma, mutta siinä olen samaa mieltä että kaikkea pitää voida tarvittaessa maistaa.
tietenki voit opiskella itsellesi siitä ammatin. Työ on todella raskasta eikä palkassakaan ole kehumista. Itse olen ammatiltani kokki, mutta 4vuoden jälkeen sain tarpeeksi alasta.