Mitä tarkoittaa puolet kalliimpi?
Jos vanha tuote on maksanut 100€, maksaako uusi tuote 150€ (50% 100:sta) vai 200€, jos se on puolet kalliimpi?
Kommentit (66)
Moni sanoo myös esimerkiksi "ilman pyytämättä". Idiootit.
Matikan maikka taitaa olla kesälomalla. Toivottavasti säännöt palaa mieleen ennen töiden alkua...
Terveisin toinen matikanmaikka, joka osaa peruslaskut lomallakin.
Matikan maikka taitaa olla deekiksellä koko loman, jutut niin levottomii.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:17"]Itse kyllä sanon "puolet kalliimpi", jos hinta on 200 e, vaikka todellisuudessa se taitaa mennä juuri niin, että hinta on 150 e.
[/quote]
Näin mäkin ymmärtäisin.
Minusta puolet kalliimpi on tuossa tapauksessa 200e, koska se on 200e maksavana puolet eli 100e kalliimpi kuin se 100e tuote. Kaikki tutut käyttää tuota ilmaisua samassa merkityksessä kuin mä
Oikeasti Se on sen 50 pinnaa kalliimpi, mutta itse kun puhun puolet kalliimmasta, tarkoitan tuplasti kalliimpaa.
Eihän se voi mitenkään olla 150e, koska 150e ei ole puolet kalliimpi kuin 100e maksava tuote, vaan se on 33% kalliimpi.
-14
Kirjaimellisesti toki tarkoittaa kertaa 1,5, mutta itse oon kuullut lähinnä tarkoittavan kertaa 2 puhekielessä.
Mitä tarkoittaa 12 vuotta vanha ketju?
Autistit vauhdissa. Puolet kalliimpi on puhekielessä sama kuin kaksi kertaa kalliimpi - ette kyllä hyvin suomea osaa jos tätä ette tiedä. (Ja matematiikassa tietysti puolet on eri kuin kaksinkertainen.) Kaikki sanonnat eivät ole loogisia.
Vierailija kirjoitti:
Autistit vauhdissa. Puolet kalliimpi on puhekielessä sama kuin kaksi kertaa kalliimpi - ette kyllä hyvin suomea osaa jos tätä ette tiedä. (Ja matematiikassa tietysti puolet on eri kuin kaksinkertainen.) Kaikki sanonnat eivät ole loogisia.
Puolet vähemmän on sitten kai ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan jonkun assin aloittama ketju, kielikuvat ja sosiaaliset taidot hukassa, ajattelu täysin matemaattista.
Tämä on palstan DI:n juttuja
Vierailija kirjoitti:
Just tän takia mä inhoan matikkaa. Miksi lukujen joukkoon pitää tunkea sanoja, jotka tarkoittaa sitten eri asioita kuin luvut?
Tämähän ei ole matikkaa vaan äidinkieltä
Vierailija kirjoitti:
150e. 200 on jo tuplasti kalliimpi.
Se on tässä. Puolet on puolet. Tuplasti on x2
Voiko joku olla ettei tajua? Puolet halvempi on -50 % ja puolet kalliimpi on +50%. Ei tarvitse olla autisti että tuon tajuaa.
Käytännön kieli on eri kuin matematiikka. Pizzalista on hauskaa luettavaa, mutta eikö se ole näin: oliivi: yksi oliivi, oliivit: kaksi oliivia, oliiveja: 3 tai enemmän, siitä laskemaan, mitä osti ?
Puolet kalliimpi on 150% alkuperäisestä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:17"]Itse kyllä sanon "puolet kalliimpi", jos hinta on 200 e, vaikka todellisuudessa se taitaa mennä juuri niin, että hinta on 150 e.
[/quote]
Moni sanoo, mutta on väärin sanottu.