PK:n työntekijät, veisittekö oman lapsenne pk vai pph? Ov
Eli kyseessä normaali, ei erityislahjakas, ADHD tms lapsi, ja ennen esikouluikää olevaa päivähoitovuosia tarkoitan? Miksi pk/pph? Oletetaan ettei kummassakaan ole mitään häikkää, eli hyvä pk vs hyvä pph.
Kommentit (27)
Entä tuo palkka-asia; olenkohan ihan väärässä siinä? Aika monelle lto:llehan (siinä missä muillekin matalapalkka-alalla työskenteleville) on taloudellisesti aika sama olla kotona - parin lapsen hoitomaksut ja menetetyt tuet ovat suunnilleen yhtä suuret kuin käteen jäävä ansio töissä ollessa. Käsi sydämelle: jos sinulla olisi mukava työpaikka ja nettoansiosi olisivat esim. 2 500 euroa/kk, etkö siltikään veisi esim. 2-vuotiasta hoitoon mennäksesi itse töihin, etenkin jos voisit tehdä lyhyempää päivää tai osan viikosta etätöitä eli lapsi ei välttämättä olisi 9 h/pvä 5 pvä/vko hoidossa? Ihan mielenkiinnosta kyselen, en riitaa haastaakseni. =)
t. 20
äitiysloman jälkeen hoitoon ja haukkuvat ne äidit yhteiskunnan eläteiksi jotka lapsen parasta ajatellen hoitavat alle 3v lapsensa kotona.
myös pk:ssa(tosin ei samassa jossa itse töissä).Nuorimmainen oli 1v 6kk pk:iin mennessä.Eka vuosi sairastelua,sittemmin ei juuri mitään.Olen ollut tosi tyytyväinen lasteni hoitoon!
Totta on melu ym " haitat" pk:ssa,mutta pidän rikkautena sitä,että ryhmässä on erilaisia aikuisia ja tod.näk lapsi löytää sieltä sen" oman aikuisen" ,jonka kanssa synkkaa!
Nyt on suuntauksena se,että alle 3v viedään pph.Toisaalta ok,mutta olen usein miettinyt sitä,että mitä ehtii yksi ihminen tehdä 4-5 alle 3v kanssa tehdä ja sitä kuuluisaa yksilöllistä huomiota ja sylittelyä antaa...Eiköhän se ole kiirettä ja perushoitoa mihin yhden ihmisen resulssit riittävät.Äitini oli aikoinaan pph ja näin sen elämän kääntöpuolen ja realiteetit,mitä ehtii ja pystyy tekemään,kun 4 vaippahousua hoidossa.Siis vaikka kuinka oli halua ja ideoita vaikka mihin...
Mutta jokainen tehkööt mielestäni omat ratkaisunsa perheen ja lasten tarpeiden mukaan.
En osaa sanoa tuosta palkkajutusta, koska en voisi edes kuvitella saavani noin paljon rahaa :D Totta, että jos on useampia lapsia (esim. 3), saattaa mennä hoitokulut plus miinus nolla palkan kanssa, joten järkevämpää jäädä kotiin. Monilla päiväkodin työntekijöillä on kuitenkin varmaan vahvempana kotiinjäännin perusteena se, että olisi hassua mennä hoitamaan muiden lapsia ja viedä omat hoitoon samalla miettien mitenkä niillä mahtaa siellä melupesässä sujua...
Lapseni ovat päiväkodissa, koska ovat allergisia/astmaisia ja voivat mennä vain erityispäiväkotiin. Itse olen erikoistunut allergisten/astmaisten lasten hoitoon perhepäivähoitajana, mutta totuus on, että jos otan vain 2,5 hoitolasta meille, joudun käymään sossun luukulla. Jotenka tällä hetkellä nyt näin.
Jos olisi " normaaleista" lapsista kyse, olisin laittanut pph:lle. xD
Se, että yrittää ja haluaa tehdä työnsä MAHDOLLISIMMAN HYVIN eli antaa lapsille päiväkodissa niin parasta ja laadukasta hoitoa kuin on niillä resursseilla mahdollista, ei tarkoita että pitäisi myöntää hoidon olevan jotenkin parempaa kuin kotona tapahtuva hoito ja että meidän pitäisi alkaa ylistää päiväkotia. Minä en ainakaan voi myöntää, tuskin kukaan päiväkodissa työskentelevä. Pysyn kannassani, että en veisi alle 3-vuotiasta päiväkotiin, mutta silti rakastan työtäni siellä. Olen siellä työntekijä, en asiakas.
Tottakai teemme parhamme jotta lapsilla olisi hyvä olla ja nautimme työstämme yhtä paljon kuin muutkin työssä käyvät. Se, että minun mielestäni päiväkodissa on liian suuret desibelit pienelle lapselle (tekee sekä korville että psyykelle huonoa -> stressaa lasta), ei tarkoita ettenkö tykkäisi olla siellä töissä. Tai että minun mielestäni ryhmät on liian suuria pienelle lapselle, ei tarkoita ettenkö voisi järjestää laadukasta pedagogista toimintaa sille suurelle lapsiryhmälle. Me opet ja hoitajat vain satumme näkemään sen realiteetin mikä päiväkodissa on, ihan eri lailla kun te " sivusta seuraajat" .