Mikä on sinun oikeutesi?
Onko sinulla oikeus hankkiutua raskaaksi silloin kun haluat? Tähän on vielä helpohko vastata. Mutta onko sinulla myös oikeus lopettaa aloittamasi raskaus silloin kun haluat? Millä perusteella niin voisi olla. Onko toisen vammaisuus sinun oikeutesi? Eli onko sinulla oikeus päättää vammaisen sikiön elämä? Entäs jos tutkimuksissa tuloksena on terveet kromosomit, mutta saatkin vaikeasti kromosomivammaisen lapsen? Mihin hänet laitat? Syntymän jälkeen ei voi enää laillisesti tappaa. Kuka antaa sinulle oikeuden päättää toisen elämästä? Olisiko eettisempää luopua lapsihaaveista silloin jos vamma kauhistuttaa? Kommentteja kiitos.
Kommentit (25)
Jos niihin ei liity niin vaikeita rakenteellisia poikkeavuuksia, että ne näkyisivät.
Minne minä sen lapsen laitan? Ai niin ei sitä voi minnekään laittaa vaan on osa meidän elämää...
Varmaankin käyt neuvolassa, mietit mitä syöt ja juot raskaana ollessasi. Näinhän sinun ei tarvitsisi tehdä, jos ajattelisit sikiön olevan osa sinua. Voisit tietenkin juoda vaikka pullollisen viiniä joka ilta, jos sisälläsi olisi vain loinen. Todellisuudessa et pidä sikiötä osana itseäsi. Entäs abortti myöhäisillä viikoilla? Silloinhan abortti tehdään vamman vuoksi, koska aikaisemmin sitä ei tiedetä. Sinä synnytät sikiön. Hänestä siis tulee kuollut ihminen, koska hän syntyi? Lähes samanikäisiä pelastetaan elämään. Mutta jos sinun synnytyksesi alkaa käynnistyä muutama viikko ennen aikojaan et välitä. Et tietenkään halua tehohoitoa, koska tulossahan on vain sikiö, ei ihminen. Vai ainoastaan sikiön ollessa vammainenko, hän muuttuu loiseksi?
Näkyy tällä vastaajalla mielestäni aika hyvin. Jos haluat kysyä minulta jotakin, niin voisitko edes pysyä siinä asiassa, mistä olen kirjoittanut. Muuten en voi vastata.
Itselläni 3 tervettä lasta, työssäni hoidan vakavasti sairaita lapsia, enkä ole pitänyt ikinä itsestään selvyytenä että lapseni olisivat terveitä, tottakai olen toivonut että ovat, mutta todellisuus on se että sairaita lapsia syntyy ja aina ajattelin niin että mikä minua suojaa tai estää saamasta sairaan lapsen.
On etuoikeus saada terve lapsi, sen tajuaa kun näkee sairaiden lapsien kärsimykset ja heidän vanhempiensa huolen ja tuskan.
Olen kolmen lapsen äiti. Vain esikoisesta olen ollut np-ultrassa, kromosomitesteissä en kenestäkään (sellaista ei ole edes tarjottu). Np-ultran jätin kahden nuoremman kohdalla väliin sen jälkeen kun kahdella ystävälläni oli korkea np mitta (toisella 2,5mm, toisella yli 4mm), perheillä kamala pelko lapsen vammaisuudesta, kävivät kromosomitesteissä, joiden tulosta odotettiin ja pelättiin ja kummallakin tulos: KROMOSOMIT OK ja perheisiin syntyi aikanana terveet lapset.
Itse en siis np-mittaa en halunnut lapsistani otattaa, koska sen tulos itsessään epävarma ja koska jatkotutkimuksiin liittyy keskenmenoriski ja koska olen sitä mieltä, että down syndroomaa kantavaa lasta en abortoisi. Todella vaikeat kehityshäiriöt eri asia, mutta ne näkyy tavallisessa ultrassa kun np-mittaus on niin epävarma. Jos lapsellani olisi näkynyt rakenneultrassa esim aivoenkefalia (aivojen paha epämuodostuma, joka estää elämän syntymän jälkeen-> lapsi kuolee käsiin synnytyksen jälkeen) tai muuta vakavaa vikaa, niin sitten olisin joutunut miettimään nämä eettiset kysymykset uusiksi.
Meille olisi vammainenkin lapsi tervetullut, vaikka toki tervettä olemme aina toivoneet ja kolmesti olemme terveen lapsen saanneet. Olemme onnellisia lapsistamme.