Raskaana Saksassa
Heippa,
Ajattelin kysäistä täältä jotain, jos sattuisin tulemaan täällä Saksassa ollessa raskaaksi. Eli asumme mieheni kanssa täällä vielä .1,5 vuotta, jonka jälkeen palataan takaisin Suomeen.
Tiedän, että Saksassa ei ole neuvoloita, joten jos raskaaksi tulen käy matka yksityiselle lääkärille. Mutta jos jollakin on kokemusta (ja varmasti onkin) näistä asioista, niin ottaisin mielelläni niitä vastaan.
Suurimmat kysymykset ovat tällä hetkellä nämä:
- menenkö normaalille yleislääkärille? Vai tuleeko lääkärin olla jotenkin erikoistunut raskausasioihin?
- miten raskauden seuranta täällä hoidetaan. Eli jos raskaus sujuu hyvin, niin kuinka monesti lääkärillä käydään?
- entä ultrat?
- muuta huomioon otettavaa?
Yksi suuren suuri asia on se, ettei saksan kielen taito ole vielä riittävästi hanskassa mutta oletettavasti Berliinistä (asumme siis melko lähellä Berliiniä) löytyy lääkäreitä, jotka puhuvat myös muita kieliä?
Suomalaiset.de -sivustolta löysin kyllä linkkivinkkejä, joiden kautta voisi hakea lääkäreitä, jotka puhuvat tiettyä kieltä. En vain oikein osaa näillä lähteä hakemaan, kun ovat saksankielisiä sivustoja.
Tätä asiaa mietin ihan sen vuoksi, koska kuitenkin jänskättää mahdollinen raskaus ulkomailla ja ehdottomasti haluaisin hoidon niin, että itse ymmärrän mitä minulle sanotaan ja että itse osaan sitten ilmaista itseäni. Siksi olisikin hyvä, jos löytyisi lääkäri, joka puhuisi mielellään suomea.
Kiitos vastauksistanne =)
Kommentit (3)
Hei,
Odotan itse parhaillaan täällä Berliinissä, joten melko hyvin osaan kertoa. Nyt on rv 26 menossa ja oon alusta asti hoitanut raskauden seurannan täällä.
Kuten tuosta edellisestä viestistä selviää, voit tosiaan itse valita haluatko, että kätilö suorittaa nuo tarkastukset vai gyne. Omakohtaisesti voin sanoa, että ota heti raskaaksi tultuasi yhteys Frauenartziin!!! Voi nimittäin olla jonoja. Mulla oli muutto samaan aikaan, joten jäi vähän myöhäiselle ja jouduin soittelmaan monta lääkäriä läpi, ennenkuin löytyi joku, jolla oli vapaata aikoja. Oon kuitenkin ollut tuohon saamaani lääkäriin tosi tyytyväinen.
Eka käynti mulla oli vasta viikolla 11 ja silloin sain "Mutterpassin", johon merkataan noita tietoja. Siitä eteenpäin käyntejä on ollut tähän mennessä 3-4 viikon välein ja joka kerralla on tsekattu paino, verenpaine, pissa, tehty sisätutkimus ja lääkäri nopeesti ultrannut, kuunneltu sydänäänet ja sit jos on ollut jotain kysyttävää niin on voinut jutella lääkärin kanssa. Nyt parilla viime kerralla on myös tutkittu istukkaa jollain elektrodeilla, mitattu vatsanympärys + sf-mitta. Hemoglobii ni ja verikokeet (vasta-aineet, veriryhmä yms) otettiin vain ekalla kerralla. Nyt ens kerta on heinäkuun alussa ja siitä eteenpäin olis kahden viikon välein käyntejä ja lopussa sit viikon välein.
Täällä kolme "isoa" ultraa kuuluu ohjelmaan ja niihin saa lähetteen eikä siis tarvitse maksaa erikseen. Ja ne tosiaan hoidetaan ainakin täällä Berliinissä juuri sikiötutkimuksiin erikoistuneissa vastaanotoissa.
Maksuista sen verran, että maksat neljännesvuosittain 10e (millähän nimellä tuo sit menee) ja osa tutkimuksista on maksullisia (eli Krankenkasse ei niitä korvaa), mutta ei pakollisia. Niistä saat esitteitä ja tietoa hinnoista ensimmäisellä käyntikerrallasi. Voit sit omakohtaisesti päättää mitä niistä haluat. Esim. mä otin toksoplama testin ja se maksoi jotain 30e.
Synnytyksestä en vielä kauheesti oo saanut mitään infoa, mutta sairaalan saa valita itse. Tietääkseni maksutonta, mutta jos oot yli 28pv vuodessa sairaalassa, niin sitä seuraavat päivät on 10e/vrk. Muita vaihtoehtoja on sit Geburtshaus (kätilöiden ylläpitämä) ja kotisynnytys. Noi kaikki on siis sellaisia, mitkä Krankenkasse kustantaa. Katot sit, mikä sulle parhaiten sopii.
Mutta ei tosiaan kannata etukäteen jännittää! Mä odotan esikoista ja monet asiat on ihan uusia, mutta mun mielestä täällä Saksassa nää käynnit on sujunueet tosi hyvin ja tyytyväinen oon saamaani palveluun ollut!! Mä kylläkin puhun sujuvasti saksaa, joten tuota kieliongelmaa ei oo ollut. Mutta eiköhän Berliinin kokoisesta kaupungista suomeakin osaava gyne tai kätilö löydy.
Heippa,
Jeps, nyt olenkin tietoinen tuosta Frauenartzista, kun olen ottanut jo vähän asioista selvää. Eli täällä minun kannattaa mennä ensin tuohon "ns.omalääkärille" ja hän sitten katsoo minulle sopivan Frauenartzin, joka puhuu englantia. Onneksi täälä oli henkilö, joka ystävällisesti auttoi minua asian kanssa.
Yritin eri hauilla katsoa, mitä suomea puhuvia lääkäreitä Berliinistä löytyi..mutta ei yhtään ainakaan Frauenartzia, lähin taisi olla lastenlääkäri ja minua tuskn huolitaan sinne asiakkaaksi =) Ja muutenkin epäilyttää, minkä tasoisesti he osaisivat suomea puhua, kun ovat kuitenkin ulkomaalaisia. Tulin siis siihen tulokseen, että kaiketi etsin täältä omasta pikkukaupungista sopivan englantia puhuvan Frauenartzin ja hoidan asiat siellä. Onneksi englantia osaan jotenkin sopertaa, niin eiköhän se siitä. Pitää vissiin vaan alkaa lukemaan alaan liittyvää sanastoa sitten, kun aihe on enemmän ajankohtainen.
Ja vielä se, että synnytyksen hoidan kyllä kaikkein mieluiten suomessa.
Se on jotenkin niiiin iso asia, että haluan ymmärtää ja tulla itse ymmärretyksi sitten ihan täysin =)
Vastauksia kysymyksiin:
- Et mene tavalliselle yleislaakarille vaan gynekologille ts. Frauenarzt:ille (erikoistunut Geburtshilfe:en). Voit toki pyytaa yleislaakariasi suosittelemaan gynekologia, jos et muuten loyda sopivaa. Voit myos valita etta joka toisen kerran kayt gynekologilla ja joka toisen kerran katilolla.
- Muistaakseni kavin alussa kerran kuukaudessa (tasta on jo yli 5 vuotta aikaa), kun raskauteni komplisoitui kavin paljon useammin, ihan normiraskaudessakin kaydaan kai lopulta kerran viikossa. Seuranta ja hoito oli todella korkeatasoista ja hyvaa, ei mitaan neuvolantatien horinoita (kuten olen monesti Suomesta kuullut, itsella ei Suomesta raskauskokemuksia).
- Muistaakseni 3 ultraa on standardi ainakin Nordrhein-Westfalen:issa, voi olla osavaltiokohtaistakin (?). Itsella oli paljon enemman kuin nuo kolme johtuen erilaisista ongelmista.
Varmaankin Berliinin kaltaisen kaupungin lahelta loytyy englannintaitoinen Frauenarzt (suomenkielisen loytaminen voi olla kinkkisempaa, en itse tunne yhtaan saksalaista joka osaisi suomea tarpeeksi hyvin tehdakseen silla kielella toita, oma aviomieheni mukaanlukien ;-) - tosin voihan olla etta Berliinista loytyy myos ihan alkujaan suomalainen laakari). Itsellani oli perati alunperin amerikkalainen laakari, joka siis puhui englantia aidinkielenaan, mika teki asian mulle viela erityisen helpoksi (vaikka osaankin saksaa). Synnytin kuitenkin saksaksi koska itse synnytykseen oma laakari ei paase mukaan Saksassa. Itse synnytyksesta sanoisin etta ainakin minun sairaalassani oltiin todella nuukia epiduraalin suhteen ja jouduin karvistelemaan 6 tuntia aktiivisynnytksen kourissa ennenkuin sain sen. Muutenkin Saksassa on monesti tapana "luomuilla" seka hyvassa etta pahassa. Eli jos haluat esim. epiduraalin, sita kannattaa tiukasti vain vaatia.