Hysteroskopia buranan voimin?
Onko joku ollut kohdun tähystyksessä pelkän buranan ja panadolin voimin? Millainen kokemus oli. Jorvissa eivät tee enää nukutuksessa.
Olen menossa polyypin poistoon.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka olette käyneet polyypin poistossa, auttoiko poisto runsaisiin kuukautisiin? Itsellä tähystys edessä parin viikon kuluttua ja haluaisin kuulla kokemuksista toimenpiteen jälkeen.
Mua kiinnostaisi myös tietää!
Ei auttanut.
Suurin vuodon aiheuttaja itselläni varmaankin ne myoomat (pari). Polyypit poistettiin siinä samassa hysteron yhteydessä, lähinnä koepalaa varten, mutta ei se mitään muuta saanut aikaiseksi.
Mulle tehtiin polyypin poisto nukutettuna Virossa. Kerroin lääkärille että Suomessa tehdään hereillä ja hän oli ihmeissään asiasta, koska on potilaalle kivuliasta.
Sadistista sitoa jalat kiinni. En pystyisi olla siinä asennossa sidottuna, tulisi pakokauhu.
Heh, mammat sidotaan remmeillä penkkiin ja sanotaan, että tämä saattaa hiukan kirpaista.
Yrittäkää nyt jo uskoa että rahat on todella lopussa siellä terveydenhuoltopuolella, nyt ja ikuisesti. Meillä vähän etelämmässä nukutetaan ja puudutetaan, potilasta kuunnellaan näissä asioissa eikä tarvitse enää tohtoria minunkaan pelätä. Ei edes hammaslääkäriä.
Hyi olkoon, miten voi olla edes todellista, että täällä toimitaan näin :( Siis aivan järkyttävää. Kyllä tuollaiseen toimenpiteeseen pitäisi vähintään humautus saada, siis aivan mielisairasta touhua.
Amerikassa viisaudenhampaan poistoonkin saa kunnon "huumeet", ellei jopa nukutuksen.
Siis sisäelinleikkaus pelkällä suun kautta otettavalla kipulääkkellä? En suostuisi. Tekisin vielä kaiken lisäksi kantelun lääkäristä, joka tällaista kehtaa edes ehdottaa.
Kohdun tähystys 9 päivää sitten. Tulin tänne seikkailemaan jälkivuotoon ja kipuihin liittyen. Iltaa kohden alkaa aina vuoto ja menkkamaiset alavatsakivut. Poistettiin mitä ilmeisimmin istukan jäämiä jotka jääneet sinne jo vuosia sitten.
Toimenpide oli kivulias. Kipukynnykseni ei ole matala eikä korkea, mutta kaikenlaisia tutkimuksia on tehty paljon ja aina vain huonommin niitä kestän. Itkin ja mongersin. Tuntu tosi väkivaltaiselta. Mut on kuitenkin raiskattu kerran ja senkin ottaisin mielummin toisintona kuin tän kokemuksen. Kävi niin kipeää että pelkkä ajatus saa mut voimaan pahoin. Jospa tää vuoto ja kivut viel kuuluis asiaan, varsinkin kun eivät ole ihan jatkuvia.
Pitäisi mennä tähän toimenpiteeseen piakkoin. En kyllä tiedä haluanko. Olin juuri näytteenotossa (pipelle) ja se sattui. Tai tuntui todella ilkeältä. Papa-koe taas ei ole ikinä tuntunut miltään.
On kyllä kumma jos tuohon kohdun tähystyksenkin ei automaattisesti tarjota vähintään puudutusta! Pitäisi vielä polyyppikin poistaa. Isot ilmeisesti sentään poistetaan leikkauksessa!
Miksi Suomessa tarvii kärsiä kivusta mutta muissa maissa kyllä puudutetaan tai annetaan humautus ainakin? Nykyään rahan takia tietenkin mutta aiemminkin moni sanonut että esim gastroskopia ja kolonoskopia tehdään monessa maassa automaattisesti nukutuksessa, vaan ei täällä! Ihme hyvinvointivaltio....
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö tätä polyypin poistoa yksityisellä? Kuinka paljon se maksaa?
2500 euroa yksityisellä. Alkaen siis.
Jos mä olisin tiennyt että se sattuu noin paljon, kun mitä mulla sattui, en olisi mennyt, oli keskeytynyt keskenmeno mulla ja jäänyt kohtuun jotain kiinni. Sattui aivan törkeän paljon, vaikka otin panacodin, ei todellakaan autannut mitään. Mulla on tosi kiouherkkä kohtu. Itkin koko operaation ajan, todella todella kamalaa.
Ei ole yhtään kipua minulla. Kaksi lasta olen synnyttänyt 20 vuotta sitten. Ihmisillä on erilaisia kokemuksia tästä operaatiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö tätä polyypin poistoa yksityisellä? Kuinka paljon se maksaa?
2500 euroa yksityisellä. Alkaen siis.
Paljonkos tuo maksaa julkisella?
Olin tällä viikolla HUS:lla näytteenotossa polyypin takia ja oli ehkäpä elämäni hirvittävin kokemus. En ole lainkaan kipuherkkä tai pienestä valittaja, eikä ole esim. seksuaalitraumoja taustalla. En tiedä mitä näytteitä minusta otettiin tai miksi mitään kivunlievitystä ei tarjottu, vaikka kiljuin ja itkin hysteerisenä. Lääkärin ulkomaalaistausta saattoi vaikuttaa heikkoon viestintään. Ronkkimista tehtiin useaan otteeseen ja erilaisilla instrumenteilla. Toinenkin lääkäri haettiin huoneeseen ihmettelemään ja tuntuivat olevan eri mieltä tutkimuksen toteutustavasta. Kipu oli voimakasta ja väkivaltaista ja tuntui koko kropassa. Itkin kokemuksen jälkeen useita tunteja ja olin lähellä hyperventiloida. Töihin paluu samana päivänä oli täysin mahdotonta. Järkytin lähtiessäni myös täyden odotussalillisen porukkaa.
Nyt parin päivän jälkeen tuntuu siltä, että olisin kokenut keskiaikaisen kidutuksen. Ehkäpä kommunismikulttuurista tulevalle lääkärille olin jotain tuotantoeläimeen rinnastettavaa, jonka tahdolla ja kokemuksilla ei ole mitään merkitystä? Olo on nöyryytetty ja traumatisoitunut. Ajatus hysteroskopiasta seuraavaksi oksettaa, enkä tiedä, miten saatan siitä selvitä ilman rauhoittavia ja humautusta.
Tulin kirjoittamaan tänne oman POSITIIVISEN kokemukseni! Olin hysteroskopiassa Satasairaalassa, ja kaikki sujui todella hienosti. Gynekologi ennen aloitusta näytti paperilta muutaman kohdan joissa voi tuntua jotain, mutta ei tuntunut miltään, siis todella helppo homma. Lämmin vesi tuntui hauskalta kun sitä apuna käytettiin. Hoitaja vierellä rauhoitteli ja jutteli niitä näitä myös koko ajan. Turhaan jännitin ihan älyttömästi. Yksi polyyppi poistettiin, siinä tuntui hieman nipistelyä. Mutta todella pientä sekin. Pientä jälkivuotoa 1-2 päivää tulee kuulemma, uinti, saunominen, seksi yms. sen aikaa kiellettyä.
Pipelle-näyte otettiin viime vuoden puolella ja se kyllä hieman sattui, tämä oli paljon helpompi toimenpide siihen verrattuna :) Eli ei todellakaan kannata pelätä että sattuu kauheasti, toiselle tuntuu, toiselle ei tunnu yhtään. Itse olen 39-vuotias ja synnyttämätön nainen.
PHKS saa humautuksen, en suostuisi menemään ilman, esim. pipellen otto oli saatanasta jo puudutteella.
Mua kiinnostaisi myös tietää!