Hysteroskopia buranan voimin?
Onko joku ollut kohdun tähystyksessä pelkän buranan ja panadolin voimin? Millainen kokemus oli. Jorvissa eivät tee enää nukutuksessa.
Olen menossa polyypin poistoon.
Kommentit (135)
Juuri aamulla tulin kohdun tähystyksestä. Esilääkkeen 2h ennen toimenpidettä Buranaa 800mg ja Panadolia 1000mg. Kohdunkaula puudutettiin kahteen otteeseen. Ja se sattui. Itse toimenpide oli sen jälkeen kivuton, tunsin ainoastaan kun istrumentit liikkuivat. Minulle tähystys tehtiin sen vuoksi koska syön Tamofen rintasyöpälääkettä ja se saattaa paksuunnuttaa kohdun limakalvoa. Limakalvoilta ei kuotenkaan mitään tähystyksessä löytynyt vaikka ultrassa vähän siihen viittasikin.
Itse operaatio sattui vain vähän, mutta pienten polyyppien (2) poiston jälkeen alavatsaa vihloi edelleen useita päiviä, jonkin verran tiputtelua ja lisäksi lantion alueen heikkous ja kivut kauttaaltaan, vatsa sekaisin ja lievää kuvotusta (ei pysty syömään, vaikka nälän tunne). Kuumeesta ei havaintoa, pientä lämpöä tosin.
En osaa tätä oikein muuhunkaan yhdistää kuin tähystysleikkaukseen. Tuo lantiokipu on ollut vaikein, kun tuntuu että jalat eivät kanna. Ei sp-tauteja, joihin tulehdusriskin pitäisi liittyä. Kannattaa pitää toipilasaikaa varmuuden vuoksi, vaikka sairaslomaa olisi tarjottu vain päivä.
Joo, mä en anna yhdenkään teurastaja-gynen koskea minuun ilman lupaa. Ei tulisi kuuloonkaan tuollaiset toimenpiteet. Naisille Suomessa ei tarjota kipulääkkeitä eikä kipua uskota.
Ylipäänsä, aina kun lääkäri sanoo että tämä voi vähän sattua tai voi vähän seuraavana päivänä jomottaa, niin v***u juoskaa.
Ja ihan oikeasti, sisäelimistä ronkitaan ulos kaikenlaista kasvainta ja nyppyä, seinämää ja tavaraa. Tottakai se käy kipeää.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä hienoa kun Suomessa vaan typistetään koko ajan kaikkea mahdollista helpotusta mitä kamaliin toimenpiteisiin voisi saada. Kohta varmaan tehdään jalka-amputaatiot ja sydänleikkauksetkin hereillä.
Jos ahdistaa niin paljon ettei tuollaista voi hereillä kestää, niin psykoterapiaan mars. Kipulääkkeet ja puudutukset ovat kuitenkin nykyisin niin hyviä ettei kivusta tarvitse kärsiä noissa toimenpiteissä
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vanha keskustelu, mutta kirjoitan silti oman kokemukseni, jos se jotakuta pelkäävää auttaisi joka ehkä googlen kautta päätyy tänne.
Olin pari viikkoa sitten HUS Naistenklinikalla hysteroskopiassa, jossa poistettiin pieniä polyyppeja. Olen synnyttämätön nuori nainen, jolle ei ole aiemmin gynekologisia operaatioita tehty. Pelkäsin etukäteen hysteroskopiaa tosi paljon, erityisesti koska luin keskustelupalstojen kauhutarinoita. Niiden pohjalta ihmettelin miten voidaan tällaista kidutusta tehdä ilman nukutusta. No, kävikin niin että yllätyin positiivisesti ja pelkäsin turhaan.
Toimenpide kesti minulla kokonaisuudessaan 10 minuuttia, alkaen siitä kun kävin tutkimuspöydälle loppuen siihen että nousin ylös. Olin ottanut neuvotut panadol 1g + burana 800mg pari tuntia etukäteen, puudutuspiikkejä ei ollut minulle tarpeen laittaa. Suurin osa toimenpideajasta meni siihen kun lääkäri kokosi välineitä ja vei tähystintä rauhalliseen tahtiin kohdunkaulan kautta kohtuun virtaavan veden avulla. Tämä ei minulla tuntunut oikeastaan miltään, tunsin vain lämpimän veden virtauksen mikä ei ollut ollenkaan epämiellyttävää. Tähystimen mentyä kohtuun alkoi hieman kivulias vaihe, joka kesti ehkä minuutin-pari. Kipu oli kuukautiskipumaista, supistavaa ja tylppää. Tunsin selvästi että jotain kohdussa tapahtuu, mutta kipu oli minulla lievää ja täysin siedettävää. Lääkäri tosiaan leikkasi tähystimellä polyypit pois parissa minuutissa, sitten tähystin poistettiin, kipu helpotti heti ja toimenpide oli ohi. Olin heti tolpillani ja aivan kunnossa. Samana iltana oli tosi lievää alavatsakipua, mutta ei tarvetta ottaa lisää kipulääkettä. Pientä veristä tiputteluvuotoa oli muutaman päivän ajan toimenpiteen jälkeen.
Ymmärrän toki että jollain toimenpide on kivuliaampi ja vaikeampi, mutta ajattelin jakaa myös tällaisen "hyvän" kokemuksen. Jos olisi tarpeen, menisin toimenpiteeseen uudelleen koska tahansa ja jännittämättä. Näin jälkikäteen on helppo sanoa etten missään nimessä haluaisi nukutusta hysteroskopian takia. Onneksi joskus käy näinkin päin, että asia jota jännittää ei olekaan niin paha.
Kiitos tästä koska se että jännittää jo valmiiksi ei varsinaisesti auta pelkoa.
Parin päivän päästä pitäisi mennä. Eniten jännittää se etten pysty buranaa käyttämään joten panadolin voimalla mennään. Puudutus ja joku rauhoittava esilääke kuulemma saa. Olen kipuherkkä joten toivottavasti ei satu. En ole synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä hienoa kun Suomessa vaan typistetään koko ajan kaikkea mahdollista helpotusta mitä kamaliin toimenpiteisiin voisi saada. Kohta varmaan tehdään jalka-amputaatiot ja sydänleikkauksetkin hereillä.
Jos ahdistaa niin paljon ettei tuollaista voi hereillä kestää, niin psykoterapiaan mars. Kipulääkkeet ja puudutukset ovat kuitenkin nykyisin niin hyviä ettei kivusta tarvitse kärsiä noissa toimenpiteissä
Niinkuin selväksi käy näistä kertomuksista, ihmiset kokee kipua eri tavoin. Myöskään kaikkia ei supista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se puudutuksen laittaminenkin sattuu.
Olisiko lisää hyviä kokemuksia? Tsemppiä niille jotka on toimenpiteeseen menossa. Enää kun ei nukuteta vaan puudutusta ja buranaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.12.2013 klo 18:30"]
Itseasiassa jalka-amputaatiot tehdään hereillä.
Hyi saatana. On se hienoa touhua.
Siinä mielessä hienoa, että puudutukset ja rauhoittavat oli sitä luokkaa, että mitään huolia ja murheita ei tullut mieleenkään. Silmiä en viitsinyt/jaksanut pitää auki, välillä tuntui niinkuin joku olisi jalkaa nykinyt, oisko juuri siinä sahatessa tai jotain. Muutaman tunnin päästä alkoikin sitten muutaman viikon pituinen kärsiminen.
Vierailija kirjoitti:
Parin päivän päästä pitäisi mennä. Eniten jännittää se etten pysty buranaa käyttämään joten panadolin voimalla mennään. Puudutus ja joku rauhoittava esilääke kuulemma saa. Olen kipuherkkä joten toivottavasti ei satu. En ole synnyttänyt.
Panadol on tutkimusten mukaan lumelääkkeen tehoinen eli tehoton. Toivottavasti antavat jotain kunnollista kipuun siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panadol on tutkimusten mukaan lumelääkkeen tehoinen eli tehoton. Toivottavasti antavat jotain kunnollista kipuun siellä.
Hyvä tietää niin osaan pyytää jotain kovempaa.
Voiko sinne ottaa panacodia jos kotoa löytyy?
Minulle on tehty kaksi hysteroskopiaa 8 kk välein. Käskettiin ottaa pari panadolia tuntia ennen toimenpidettä (koska olen ASA-allerginen), mutta ekalla kerralla unohdin ja toisella kerralla totesin, etten minä mitään tarvitse. Puudutuksen laitto hiukan nipisti, mutta hammaslääkärin puudutus on pahempaa.
Koepalat otettiin ja tunsin sen, mutta en sitä kuitenkaan kivuksi kutsuisi. Jälkikäteen ei ollut mitään tuntemuksia, ihan vähäistä vuotoa parina päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko sinne ottaa panacodia jos kotoa löytyy?
Voi ottaa. Suomessa on kummallinen tuo opiaattipohjaisten pelko, että edes tällaisiin toimenpiteisiin niitä ei voida pientä annosta ihan reseptillä antaa. Koska addiktit, riippuvuus jne. Kuitenkaan tavallinen ihminen ei mihinkään addiktoidu jos toimenpiteeseen ottaa sellaisenkin lääkkeen, eikä ala rikollisilta havitella ostaa niitä lisää sen jälkeen. Kokemukset olisi paljon miellyttävämpiä jos saisi näitä oikeasti kovempaankin kipuun auttavia lääkkeitä esilääkkeenä. Samoin rauhoittavien pitäisi olla rutiinia niitä tarvitseville. Suomessa ihme mentaliteetti että pitää vaan kestää.
Hysteroskopia on tehty itselle panadolin ja sairaalasta esilääkityksenä saadun diapamin voimalla eikä sattunut yhtään. Polyyppeja poistettiin.
Puudutuspiikit auttoivat. Ei niiden jälkeen tuntunut juuri yhtään. Tosin puudutuksen sain vasta kun ensin kokeiltiin ilman eikä onnistunut. Esilääkityksenä 800mg ibuprofeenia ja 1000mg parasetamolia. Mukava ja kannustava henkilökunta Hus:n Naistentautien poliklinikalla Ruoholahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan kun kaikki gynekologit ei puudutusta laita, anna, tarjoa. Hyvä siinä on mainostella hyviä aineita, kun osa tekee kylmiltään. Ja toimenpide kerrotaan esim terveystalon sivuilla "Pientä pistelyä" aiheuttavana.
Minä olin vähällä pyörtyä, se ei ollut jotain "pientä pistelyä". En viitsi edes kuvailla miltä tarkalleen tuntui. Jalkapohjissa saakka.
Taaksepäin kallistunut kohtu, en ole synnyttänyt, ei puudutusta. Olen käynyt läpi lapsettomuushoidot ja niihin kuuluvat tutkimukset, kohtuun on ennenkin viety katetri, se oli kuin piece of cake tähän verrattuna.
Nyt kipu oli ihan helvetillinen.
Enää en hereillä vastaavaa aiokaan kestää, se on ihan varma. Minusta tuntuu, etten tulisi toista kertaa kestämäänkään. Kipu oli lähes sietämätön, olin vähällä menettää tajuntani ja lääkärikin sen kyllä huomasi sanoistaan päätellen.
Onko tosiaan psykoterapian paikka minulla? Vai lääkärillä, joka laittaa kestämään moista vaikka käden ulottuvilla olisi varmasti ollut kivunlievitystäkin?
No niin. Minäkin halusin kertoa kokemukseni, kun luin näitä keskusteluja valmistautuessani hysteroskopiaan.
Minulta poistettiin kaksi pientä (alle 1 cm) polyyppia. Kipu oli tylppää ja lievää, lähinnä ajoittaisia pieniä vihlaisuja kun polyypin poiston yhteydessä liikuteltiin instrumenttia. Kohdunkaulan läpi meneminen ei tuntunut lainkaan eivätkä puudutuspiikit. Rauhallinen, myönteinen ja kannustava henkilökunta (TYKS). Esilääkityksenä 800mg burana ja 1g Panadol. Turhaan jännitin.
Henkilökunta kertoi, että kivun tuntemukset ovat yksilöllisiä eikä niitä voi oikein itse ennustaa. Kertoivat, että suurin osa kokee kivun lievänä.