Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hysteroskopia buranan voimin?

Vierailija
30.11.2013 |

Onko joku ollut kohdun tähystyksessä pelkän buranan ja panadolin voimin? Millainen kokemus oli. Jorvissa eivät tee enää nukutuksessa.

Olen menossa polyypin poistoon.

Kommentit (135)

21/135 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuulostaa keskiaikaiselta, että potilas PITÄÄ SITOA KIINNI, jotta kivulias toimenpide onnistuu. >:[

Löysillä tarraremmeillä "sidotaan" jalat gynetuolin jalkatukiin. Jaloilla on tilaa heilua.

Tämä varmaan sen takia, jos jollain säpsähtelee/heilahtaa jalat mahdollisten kiputuntemusten ja jännityksen takia.

Vierailija
22/135 |
06.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen hysteroskopia tehtiin nukutuksessa. Silloin poistettiin kohdun väliseinämää. Lääkäri kertoi ennen leikkausta että pientä menkkamaista kipua voi tuntua toimenpiteen jälkeen. Kivut olivatkin sitten kovemmat mitä olin odottanut. Kun heräilin hysteroskopian jälkeen tajusin "uikuttavani" ja puristin sängyn laitaa kivun takia. Hoitajat yrittivät lievittää kipujani ensin kehottamalla laittamaan jalat koukkuun, laittamalla lämpöpussin mahan päälle, sekä antamalla jotain särkylääkettä suun kautta. Olin aika sekaisin vielä nukutuksen ja kivun takia joten en tiedä kuinka kauan olin ollut tuskissani ennenkuin laittoivat kivunlievitystä suoraan suoneen. Se alkoi vasta helpottamaan. En kuitenkaan tiedä miltä hysteroskopia tuntuu pelkkien särkylääkkeiden avulla hereillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, jalkojen sidonta toimenpiteen ajaksi kuulostaa todella inhottavalta. Minulla on aika ensi viikolle mutta en tiedä menenkö sinne ollenkaan. Minulla on hirveä lääkäri kammo, varsinkin gynekologilla käynnit on yhtä tuskaa ja paniikkia.

Vierailija
24/135 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui niin, että taju meinasi lähteä ja kovat kivut jatkuivat iltayöhön asti. Kotona kaksinkerroin makasin kovissa tuskissa, enkä taatusti mene uudestaan, jos en saa kunnon kivunlievitystä. Minun kokemus oli barbaarinen.

Vierailija
25/135 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia käytäntöjä länsimaissa kauhistellaan ihan yleisesti. Meillä tehdään paljon täysin ilman mitään lääkityksiä sellaisia operaatioita, jotka muualla sivistyneessä maailmassa kuuluvat automaattisesti anestesiassa tehtäviin. Perusteluna meillä on se, että se on "turvallisempaa" kun potilas on hereillä ja puuduttamatta. Ja paskat...

Kerro esimerkkejä operaatioista, joita Suomessa tehdään ilman aneatesiaa, mutta muualla nukutetaan tai puudutetaan.

Vierailija
26/135 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en lukenut mitään tällaista ennen toimenpidettä. MIlta poistettiin useampi polyyppi ilman puudutusta ja unohdin syödä sen buranankin. Etukäteen kyllä jännitti. Vähän nipisti kun laitetta vietiin kohdunkaulan läpi, ja itse toimenpiteessä alavatsalla muljui. Ei kuitenkaan oikeasti sattunut missään vaiheessa. Myöhemmin oli vähän kuin kuukatiskipuja. Sain loppupäivän sairauslomaa, mutta olisin ollut ihan työkykyinen. Ei siis välttämättä satu, vähän vain epämiellyttävää.

Vierailija
27/135 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritettiin ensin tehdä hereillä ollessa mutta

kivut olivat niin kovat että hommasta ei tullut mitään.

Hyvinkään sairaalan päiväkirurgiassa sitten lopulta nukutuksessa poistettiin 2 polyyppia.

Vierailija
28/135 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi jännä miten joillain ei tunnu paljon miltään ja toiset kiemurtelee kivusta. En enää tiedä mitä tästä pitäisi enää ajatella. Uskallanko mennä kokeilemaan kipukynnystäni silläkin uhalla etten uskalla enää koskaan mennä gynekologille vai annanko asian olla ja unohdan vauva haaveet kokonaan?

Vierailija
29/135 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/135 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko tulla tänne kertomaan omat kokemukset asiasta. Eli tänään tehtiin. Kotona kaksi tuntia ennen panadol ja Burana lääkkeet ohjeiden mukaan. Sain rauhoittavan noin 30min ennen toimenpidettä. Mitään muita kipulääkkeitä/puudutuksia ei annettu. Toimenpide sattui välillä mutta kipu ei todellakaan ollut niin kova kuin olin alunperin pelännyt. Keskenmenon jälkeen alateitse tehty ultraaminen sattui mielestäni jopa enemmän kuin tämä. Pyytäkää ihmeessä rauhoittavaa ennen toimenpidettä jos se pelottaa ja jännittää hirveästi.

Vierailija
31/135 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essure toimenpide sattui paljon enemmän kuin odotin, mutta kivuliain osuus ei kestänyt kovin kauan ja muutenkin kaikki oli ohi ihmeen nopeasti. Siellä näkyi olevan liukuhihnameininki ja kiirettä.  Jälkeenpäin oli aika lailla vielä kipua ja vuotoa sen verran että autolla ajo ei olisi tullut mieleenkään. Muutaman tunnin päästä voimakas supistelu alkoi loppua ja seuraavana päivänä ei enää tuntunut enää kuin vähän. Ehkä synnyttäneillä käy helpommin.

Vierailija
32/135 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ei käy synnyttäneillä helpommin. Ei kierukkaakaan saa laitettua.

Vierailija
33/135 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin juuri k.o operaatiossa. Poistettiin n.10 polyyppia/myoomaa, operaatio kesti ehkä vartin ja sattui aivan jumalattomasti. Olin ottanut 2x500mg panadolia 2h ennen, laittoivat puudutuspiikkejä ehkä 4 kohdunsuulle, mutta tunsin kyllä kaiken mitä siellä tekivät. Jalat sidottiin ja 3 tätiä varmisteli parin min.välein oonko ok.. Kehuivat että mulla on korkea kipukynnys, kun en inahtanutkaan, mutta en uskaltanut kun naapurihuoneessa joku nainen kiljui suoraa huutoa ja järkyttyneenä kuuntelin sitä ulinaa 😄 Kolme lasta olen synnyttänyt, mutta ei yksikään synnytys oo ollut edes niin kivulias, mitä oli hysteroskopia joka kuitenkin kesti vain sen vartin..

Vierailija
34/135 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Virossa ja mulle tehtiin täällä polyypin poisto lyhyessä nukutuksessa julkisella.

Lääkäri oli ihmeissään, kun kerroin, että Suomessa tehdään sama toimenpide ilman nukutusta. Sanoi että pitää tietenkin nukuttaa, koska on liian kivulias toimenpide muuten.

Ihmettelen Suomen käytäntöjä.

Vierailija
35/135 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti*3 kirjoitti:

Tänään olin juuri k.o operaatiossa. Poistettiin n.10 polyyppia/myoomaa, operaatio kesti ehkä vartin ja sattui aivan jumalattomasti. Olin ottanut 2x500mg panadolia 2h ennen, laittoivat puudutuspiikkejä ehkä 4 kohdunsuulle, mutta tunsin kyllä kaiken mitä siellä tekivät. Jalat sidottiin ja 3 tätiä varmisteli parin min.välein oonko ok.. Kehuivat että mulla on korkea kipukynnys, kun en inahtanutkaan, mutta en uskaltanut kun naapurihuoneessa joku nainen kiljui suoraa huutoa ja järkyttyneenä kuuntelin sitä ulinaa 😄 Kolme lasta olen synnyttänyt, mutta ei yksikään synnytys oo ollut edes niin kivulias, mitä oli hysteroskopia joka kuitenkin kesti vain sen vartin..

Aivan sairasta touhua! Miksi ei voi tehdä humautusta.

Vierailija
36/135 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskettäin kierukka poistettu kohdun tähystyksessä Päijät-Hämeen keskussairaalassa. 

Ei voi kuin kiitellä henkilökuntaa. Lääkäri oli todella ihana eikä puudutusaineissa säästelty. Pelko ja stressi toimenpiteestä oli melkoinen, mutta oli helppo luottaa lääkäriin. 

Ei sattunut yhtään, kipua hoidettiin hyvin ja tehokkaasti.

Olen hyvin kiitollinen!

Vierailija
37/135 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorvissa tehtiin vuosi sitten. Kotona otin Buranaa ja sain paikan päällä rauhoittavaa. Muutama puudutuspiikki. Sattui vähemmän kuin papa, kesti 15 min ja sit lepäilin tunnin koska olin saanu Diapamia. Olisin voinut muuten vaikka heti lähteä kotiin. Myöhemminkään ei mitään vaivoja. Turha pelätä, voi mennä ihan hyvinkin.

Vierailija
38/135 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkään sairaalassa tehtiin hiljattain. Otin kotona Buranan sekä Panadolia ohjeen mukaan ja sain toimenpiteessä neljä puudutuspiikkiä. Hyvin sen kivun kanssa kesti ja itse kipu ei kestänyt kovin pitkään. Toimenpide oli nopeasti ohi ja sain myös kierukan samalla keikalla. Supistuksia pelkäsin eniten, mutta kovia supistuksia ei tullut toimenpiteen aikana eikä myöskään sen jälkeen. 

Vierailija
39/135 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa hirveesti tuleva toimenpide. Enkä ole löytänyt ketään toista joka ois neitsyt jolle se tehdään.. En tajuu miten selviin edes mennä sinne kun pelottaa.

Vierailija
40/135 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman troppeja se on minulle tehty joskus 90-luvun puolivälissä. Olihan se vähän epämiellyttävä, mutta ei sen pahempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän