apua omaisuuden jakoon
Siis meillä seuraavanlainen ongelma, tai miehellä.
Olemme avoliitossa ja meillä on yksi yhteinen lapsi, sitten minulle on kaksi lasta aikaisemmasta liitosta. Nyt olemme aikeissa rakentaa yhteistä kotia. Mies haluaa että siitä tehdään ositus jossa hän omistaa enemmän talosta, laina kuitenkin tasan puoliksi ja tämä siksi että minulla on ne kaksi lasta. Hän ei kuulemma ala elättää näitä ja siksi vaatii saada prosenttiosuuden itselleen suuremmaksi.
Ymmärrän toki hänen ajatuksensa, mutta tuntuu ajatuksena erittäin hullulta että minulla lainaa puolet mutta en omista kuitenkaan puolia. Entä miten jos hän vaikka omistaa 55 % talosta onko hänellä päätäntävalta talon suhteen ?
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja miten olette tämän kaltaiset tilanteet hoitaneet.
Meillä on raha-asioissa vähän erilainen näkökanta. Hän mielellään erottelee omat ja minun, minulla taas periaate että kaikki mitä tulee se menee kuitenkin perheen elämiseen.
Auttakaa miten edetään.
Kommentit (7)
tuo mies yhtään omaa rahoitusta vaan yhtälailla lainaa koko osuutensa.
Ymmärtäisin vetoamisen elatusasioihin, jos hän pystyisi antamaan ison käsirahan yms. Mutta jos kerran koko asunnon otatte velaksi...
Aika outo juttu. Sinuna en suostuisi missään tapauksessa. Eihän se nyt niin voi mennä, että laina on kuitenkin yhteinen, mutta omistussuhteet ei mene tasan.
Vai laskeeko mies jotain omia palkkojaan tässä tapauksessa? Siis tienaako enemmän ja tästä syystä vaatii itselleen suurempaa osuutta. Sekin kuulostaisi vähän oudolta, kun tarkoitus on kuitenkin muodostaa perhe yhdessä.
Eihän se niin voi mennä, että maksatte yhtä paljon (ja jos käsitin oikein, maksatte myös molemmat omat osanne lainasta omista rahoistanne) ja toiselle sitten vain merkitään suurempi osuus valmiista talosta?? Onko se edes juridisesti mahdollista?
Ei tuollaiseen voi suostua, sehän olisi sama asia kuin että mies pyytäisi sua lahjoittamaan hänelle osan talosta siitä hyvästä, että olet saanut kaksi lasta aiemmassa liitossasi (näiden lasten olemassaolo oli hänellä varmasti myös tiedossa, kun ryhtyi kanssasi perhettä perustamaan..).
Kummallista järkeilyä. Neuvoisin ehdottomasti konsultoimaan sekä lastenvalvojaa että juristia tai muuta vastaavaa tahoa ja kyselemään, mitä mieltä ovat tuollaisista.
Tai ehdotapa miehellesi, että sulle pitäisi itse asiassa merkitä ylimääräiset 10% talosta korvauksena kivusta ja särystä, minkä teidän yhteisen lapsenne synnyttäminen sinulle on aiheuttanut. Ja toiset 10% korvauksena vanhempain- ja mahdollisen hoitovapaan aikana tapahtuneista ansionmenetyksistä, jos hän ei ole ollut yhtä lailla poissa työelämästä perheen vuoksi. Ja vielä 10% palkkatuloina kotitöistä, joita todennäköisesti kuitenkin teet häntä enemmän.
No, viimeinen kappale sisälsi pientä kiukkuista ironiaa. Mutta luulisi, että nuo elatusasiat voisi sopia jollain muulla tavoin kuin talon osuuksilla.
Eipä taida lohduttaa sinua yhtään jos sanon, että fiksu mies sulla... Sun taas ei kannata suostua kaikkeen mitä pyydetään...
Joo, mut pohdiskelen näitä asioita tässä vähän usealta eri näkökantilta, mut ihan maallikkona vaan. Teitte sitten mitä tahansa, niin suosittelen, et käytte lakimiehen juttusilla, et ei tule myöhemmin ongelmia. Tuosta miehen ehdottamasta systeemistähän saattaisi vaikka verottajakin kiinnostua, koska sinähän siirtäisit miehelle rahaa ja siitä voisi mennä vaikka lahjavero, jos olis tarpeeksi suurista summista kyse.
No, mut yksi näkökulma on tietty se, että muodostatte nyt uusperheen ja se on yhteisyritys. Sinä ilmeisesti elät tämän mukaan. Yksi vaihtoehto olisi mennä naimisiin ilman avioehtoa, niin siinä toteutuisi aika paljolti tuo skenario myös huonoissa vaihtoehdoissa myös. Muussa tapauksessa avoliitosta erotessahan se, jonka nimissä omaisuus on saa sen myös pitää. Leskeneläkkeen takia avioliitto vois olla myös hyvä vaihtoehto, tosin sitä harva tulee näin nuorena miettineeksi.
No, mut laitan toiseen pätkään näitä " reiluus" ajatuksia, joita taas miehesi mielessä varmaan on. Uusperhe ja/tai erilainen omaisuustausta on sellaisia, jotka sotkee usein kuvioita vielä entisestään siihen verrattuna, et usein miehellä parempi palkka ja vielä lisäksi nainen yleensä yhteisen lapsen kanssa kotona pidempään.
Miehesi siis selvästi lähtee siitä lähtökohdasta että biologiset vanhemmat elättävät lapsensa. Jos tästä lähtökohdasta lähdetään ja jos sinulla on kaksi lasta ja molempien kulutukseksi arvioitaisiin vaikka 400 e kuussa. Sitten jos lasten isä maksaisi elatusta vaikkapa 380 e kuussa ja lisäksi saisit 220 euroa lapsilisiä, niin sinullehan jäisi maksettavaa lapsista 200 euroa. Silloin minusta olisi mahdollista, että ottaisitte molemmat erilliset lainat, joista toista puoliskoa sinä lyhentäisit vaikka 300 e kuussa ja mies sitten 500 e kuussa. Mikäli taas miehesi uskoo tähän vanhemmat elättävät lapsensa, niin siinä tapauksessa, jos miehelläsi on paremmat tulot kuin sinulla, niin silloinhan miehesi saisi maksaa yhteisestä lapsestanne vaikka 100 euroa kuussa enemmän kuin sinä ja se taas tarkoittaisi et mies lyhentäisi sitten lainaansa samalla summalla kuin sä eli 400 ja 400 eli silloin olisi omistussuhteet ja lainatkin samassa suhteessa varmaan.
Joo ja sitten toinen vaihtoehto on tietty tehdä niin, että katsotte vaikka omistussuhteet tuossa 300 ja 500 suhteessa eli sä saisit talosta 37,5% omistukseesi ja sitten mies loput. Mut mun mielestä sit lähdetään myös siitä, että mies maksaa myös talon juoksevista kustannuksista suuremman osan ja samoin mahdollisista tulevista remonteista jne.
No, mut nää oli tosiaan ihan maallikon ajatuksia ja mä en ainakaan suostuisi mihinkään ennen kuin olisin jutellut itseäni viisaampien kanssa. Mä ainakin menisin luultavasti yksin lakimiehen juttusille ekan kerran, jotta saisin selville mitä mikäkin tarkoittaa.
zel:
Tai ehdotapa miehellesi, että sulle pitäisi itse asiassa merkitä ylimääräiset 10% talosta korvauksena kivusta ja särystä, minkä teidän yhteisen lapsenne synnyttäminen sinulle on aiheuttanut. Ja toiset 10% korvauksena vanhempain- ja mahdollisen hoitovapaan aikana tapahtuneista ansionmenetyksistä, jos hän ei ole ollut yhtä lailla poissa työelämästä perheen vuoksi. Ja vielä 10% palkkatuloina kotitöistä, joita todennäköisesti kuitenkin teet häntä enemmän.
Saipa kunnon naurut....
Kuulostaa naurettavalta mutta ei ollenkaan hassummalta vaihtoehdolta tässä tapauksessa....
Tuli vaan mieleeni, että onko miehelläsi laittaa asuntoon enemmän alkupääomaa? Jos vaatii, että samalla omarahoituksella ja 50-50 lainalla sinä omistaisit vähemmän, niin et suostu tietenkään. Mutta jos mies tuo siihen enemmän rahaa, niin vaatímus on kohtuullinen /järkevä. Uusperhekuvioissa kannattaa olla tarkka ja oikeudenmukainen rahajutuissa.