Miten lapsesi syö juhlissa?
Tädin 50-vuotisjuhlat tulossa ja 4-vuotias poikamme on aikamoinen herkkusuu. Meillä on kovin vähän ollut juhlia, joten en oikein tiedä miten siellä pitäisi lapsen kanssa olla, syömisen suhteen. Tarjolla on varmaan paljon kaikkea, kakusta pikkuleipiin. Annanko lapsen ottaa kaikkea, luonnollisesti ei voi kuitenkaan pakottaa makeaa syömään loppuun asti? Jos poika haluaa pikkuleipiä, karkkia, kakkua ja kaikkea, mutta ei jaksa syödä loppuun ennen kun haluaa jotain uutta, annanko ottaa? Pelottaa miten poika muutenkin juhlissa käyttäytyy kun meillä ei tosiaankaan ole juhlia suvussa ollut. Auttakaa!
Kommentit (9)
ainakin niin että uutta ei oteta ennen kuin on edellinen syöty.
kyseessä on kuitenkin 4 vuotias, ja häneltä voi jo odottaa sen verran, ettei kinua lisää ennen kuin on edellinen syöty.
itse opetan lapsille että kaikki syödään mitä otetaan (sekä ruualla et kahvipöydässä) ja toinen mitä opetan on se ettei vieraisiin mennä syömään! tarkoittanee sitä että meillä syödänn kunnon ruoka kotona ennen vieraisiin menoa.. ei tartte huolia äitinkään miten lapset syövät ja tietää et voi huoletta antaa makeaakin eikä välttämättä tee pahaa lapselle. samoin lpset eivät syö siellä nälkäänsä tällöin vaan ottavat vähän mitä haluavat.
palasta luonnollisesti saa jäädä.
jos et nyt vaadi lapseltasi syämiskäyttäytymisen alkeita, niin milloin ajattelit sen aloittaa?? on jo 4 vuotias lapsi kyseessä! meidän 3 veekin ymmärtää jo täydellisesti sen, etti lisää ruokaa/herkkua saa enenkuin on edellinen syöty.
jos tämä oli provo, niin minuun upposi kyllä täydellisesti!
se periaate meillä on kotonakin, että lisää ei saa ennen kun edellinen on syöty mutta kun kyseessä on juhlat ja haluaisin kaikin keinoin välttää mahdolliset uhmakohtaukset niin olisiko silloin sallittua joustaa periaatteista...ap
Haloo mitä pullamössösukupolvea on taas kasvattamassa lapsia...
toista sorttia maistaa. Olisiko kohtuus kaikessa hyvä periaate?
Mielestäni on aikuiseltakin huonoa käytöstä, jos jättää jotain syömättä mutta ottaa toista lajia lisää. Se EI kuulu hyviin tapoihin, ei kotona, ei juhlissa!
Hups.
Omani on tosin vasta kaksi, mutta en koe kohtuulliseksi vaatia häneltä jokaisen laadun loppuun syömistä ennen kuin seuraavan saa ottaa... Ei nyt niinkään, että otetaan yksi kaikkia lautaselle. Siinä välissäkin on ehkä jotain? Ottaa saa paria sorttia (niin kuin aikuisetkin tekevät), ja jos nyt joku ei ollutkaan hyvää, niin en kiellä maistamasta jotain muuta. Saatan pistää ylimääräiset omaan suuhuni, eivätpä sitten häiritse muita vieraita lautasen reunalla...
Koko tarjoilu on yleensä suunniteltu aikuisen mittakaavalla, annokset ovat valtavia pienelle lapselle. Lapsella ei myöskään ole aikuisen kokemuksen tuomaa tietoa siitä, mitä kannattaa jättää ottamatta! Muutenkin olen taipuvainen opettamaan käytöstapoja lapselleni pikku hiljaa, kiristän ruuvia silleen kierros kierrokselta, you know :)
Minä annan 3-vuotiaan syödä juhlissa mitä haluaa, MUTTA edellinen pitää olla syötynä tai uutta sorttia ei voi ottaa. Tästä olen pitänyt kiinni ja hyvin toimii, herkkujen kokonaismäärä pysyy aika alhaisena, kun ei sinne mahaan kovin paljoa mahdu. Yksi pullasiivu ja päälle keksi on jo aika maksimi. Minun mielestäni tämä on hyvä periaate, mutta ehkä teillä toisin..? Älä stressaa, tulee ahdistusta :) kyllä se hyvin menee :)