Emmaljunga Cerox Vs City Cross
Pienokaisen pitäisi syntyä syksyllä ja olen tässä jo katsellut sopivia yhdistelmiä meidän perheelle. Tarkoituksena olisi siis ostaa rattaat ja niihin pehmeä kantokoppa. Tällainen yhdistelmä on kuulemma kätevämpi kuin perus vaunu yhdistelmä. Vertaillessani noita kahta otsikossa mainittua ratasta en huomannut muita "suuria" eroja kuin, että Ceroxissa on kääntyvä työntöaisa. City Crosseissa istuinosaa saa vissiin käännettyä kätevästi jos aurinko paistaa silmiin ym..?! Mutta onko tuo istuinosa Crosseissa sellainen irroitettava niinkuin Emmaljungan yhdistelmävaunuissa? Voiko istuinosan säätää täysin vaakatasoon ja sitten nostaa ylös kesken lenkin esim, jos lapsi herää vai asennetaanko se rattaisiin vasta siinä vaiheessa kun lapsi osaa istua jo? Itselleni tärkeää olisi se, että osia ei tarvitsisi irrotella kesken kaiken..Onko noiden kahden hinta suunnilleen sama? Mitä itse olette maksaneet?
Itse olen todella tyytyväinen että rattaissamme on heittoaisa (nämä jo kolmannet heittoaisalliset meillä). Toiset taas eivät pidä sitä mitenkään tarpeellisena ominaisuutena. Meillä tarpen se on ollutkin lähinnä yli vuoden ikäisillä, sitä ennen matkustettu kasvot työntäjään päin.
Sekä Ceroxissa että City Crossissa on lähes identtinen ratasosa, Ceroxeissa sitä ei vaan saa lainkaan irti rungosta. Kuomun ulkonäössä ja toiminnoissa hieman eroja, muttei mitään isoa.
Molempiin saa ratasosan sisälle/päälle laitettavan kantokassin. Eli alkuajan vauva makailee kovapohjaisessa kantokassissaan rattaissa, ja kun vauva haluaa jo välillä katsella "maisemia" voi kovan pohjan ja tukiraudat poistaa kantokassista jolloin vauvan saa välillä istumaan/puolimakaavaan asentoon. Tai niinkuin itse tein, otin kantokassin tuossa vaiheessa (vauva n. 7kk) pois kokonaan kun lämmikettä ei juuri enää tarvittu jalkapeiton (ja ehkä fleecehuovan) lisäksi. Eli tuo ratasosa on koko ajan molemmissa mukana, sitä ei tarvitse säilytellä aluksi jossakin.
Hinta taitaa olla aika sama molemmissa. Ja suosittelen ostamaan jalkapeitteen jo samalla (vaikka et tarvitsisikaan sitä aluksi kantokassin kanssa), sillä osa väreistä vaihtuu vuosittain eikä edellisen vuoden värejä sitten löydy oikein mistään. Jalkapeite ei kuulu nimittäin hintaan kummassakaan rattaassa.
Omat Ceroxini olen ostanut huutonetistä pitkällisen metsästyksen jälkeen (halusin tietyn väriset, joissa ehdottomasti mukana ainakin samanvärinen jalkapeite). Alkuperäinen ostaja oli maksanut niistä (Cerox + duolift-kantokassi+jalkapeite) 600e, mikä on mielestäni halpa hinta (ko. väri olikyllä poistunut mallistosta muutamaa kuukautta aiemmin). Muistaakseni listahinta rattaille on 545,- duolift n. 120-130,- ja jalkapeite n. 35-40e. Eli hiukka yli 700e taitaa tulla noille hintaa.
Syksyllä tulee muuten uudet Emmaljungan värit kauppoihin, joten heinä-elo-kuussa saattaa olla poistuvia värejä alessa. Sattumaa tietysti on saako samanvärisiä lisätarvikkeita enää (ja onko sillä sitten oikeasti väliä :) ).