Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostelijoille: Pelkosektio on lääketieteellisesti diagnosoitu

Vierailija
01.01.2006 |

Horror Partus latinaksi.

Tämä siis tiedoksi teille, jotka vastustatte pelkosektioita turhina. Sektioista saa aina lukea täällä kaikenlaista mielipidettä. Mikään ei ole turhaa, minkä lääkäri synnytysasioissa naiselle määrää tai mihin hän antaa diagnoosista perusteella toimenpideluvan.

Palstalaiset eivät voi tietää kunkin pelkosektion saaneen taustoja. Mitäpä jos vaikka joku olisi insestin uhri, lapsena raiskattu taikka jonkun silpoma?!?!? Tällaisiakin tapauksia on pelkojen taustalla, vaikkakin tavallisempia ovat kauhunomaisen synnytyksen kokeneet naiset.

Minä onneksi sain pelkosektion, muutoin en koskaan olisi saanut lastani, sillä synnyttämään en pysty. Pelko juontuu ehkä lapsuuden sairaalakokemuksista. 1-2.5 vuotiaana minulle tehdiin puuduttamatta valtava määrä virtsatietutkimuksia sekä nukutettiin monesti operaatioita varten, vikaa munuaisissa. Olin 1.7 vuotiaana 5 viikkoa sairaalassa putkeen, isä ja äiti asuivat kaukana ja pääsivät vaihtelevasti katsomaan omien töiden ja hankalien kulkuyhteyksien vuoksi. Tuolloin ei sairaaloissa ollut vanhempien asuinhuoneita.

On suoraan sanoen todella epäasiallista ryhtyä omista intresseistään tai kaventuneesta maailmankuvasta käsin arvostelemaan tuntemattomia ihmisiä ja heidän ratkaisujaan sekä pelkojaan.

Minua arvostelu ei satuta, enemmän satutti käydä läpi omaa lapsuuden kipuhistoriaa pelkopolilla. Ja kun siitä selvisin, olen vahvempi kuin koskaan, mutta ehdottaisin, että pelkosektiota arvostelevat miettisivät pienen hetken, ennenkuin kirjoitatte tänne. Tämä tietysti on mahdotonta heille, jotka haluavat vain olla ilkeitä, mutta joukossa saattaa olla tietämättömyyttäkin, teihin lähinnä vetoan.

T: Onnellinen 1 vuotiaan tytön äiti

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En tarkoittanut pahaa mutta provosoin saadakseni vastakaikua. Ympäripyöreät kommentit eivät yleinsä kiinnosta ketään ;-)

Pointtina ei ollut se etteikö tekniikkaa voitaisi käyttää ja sairauksia hoitaa. Mielestäni vaan lääkkeitä ja leikkauksia käytetään väärin, turhaan. Ja esimerkiksi tehdään " päätös" imetetäänkö vai ei. Minusta se on ITSESTÄÄNSELVYYS JA LUONNOLLINEN VAIHTOEHTO. Jos se ei onnistu niin se on eri asia.

Just, joskus synnytys ei onnistu muuten kuin sektiolla. Pelko voi olla joskus este normaalille synnytykselle. Pelkohan voi olla este monelle muullekin asialle.

Vierailija
42/55 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: 40

Synnytyskipu ei ole KIPUA. Minusta siinä on paljon positiivista ja siihen liittyy niin paljon iloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voidaan pakonomaista tai hysteeristä synnytysPELKOA hoitaa sektiolla. Mutta kosmeettisista tai muista " mukavuussyistä" en sektiota hyväksy.

Itse synnytin lastamme kaksi vuorokautta, ja kieltämättä jossain vaiheessa toivoin hiljaa mielessäni, että minut kärrättäisiin leikkaussaliin. Onneksi oli ihanat kätilöt ja mies tukena. Lapsi saatiin maailmaan luonnollisesti. Onneksi näin. Nyt ei tarvitse seuraavalla kerralla pelätä ponnistusvaihetta!

Vierailija
44/55 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin kätilönä, jos olet synnytyksiä hoitanut, niin luulisi sinullekin olevan selvää, että klö ajattelee aina etusijalla lapsen etua esim ponnistus vaiheessa ym, jos äänet on huonot tai lapsi tiukassa niin silloin vaan täytyy saada se lapsi syntymään kupilla tai puukolla tai yhteistyössä äidin kanssa. Jos lapsi kärsii on aivan sama ainakin minulle onko äidillä epämukavaa tai tuleeko synnytyksestä traumoja, pääasia ettei syntymässä oleva lapsi jää hapetta turhan pitkäksi aikaa vaan sen takia, että äiti haluaa perua tilauksen ja laittaa polvet kiinni ja kieltäytyy ponnistamasta.

Vierailija
45/55 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilön huolestuessa vauvan laskevista sydänäänistä. Ei tullut mieleenkään " pistää polvia kiinni" .

56

Vierailija
46/55 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 57 = 55

Vierailija
47/55 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivulla pitää sinun synnyttämän. Sen on raamattu jo aikoinaan määrännyt. Huh. Luomuna tulee ihan helposti. Mutta se on tätä nykyaikaa. Mitään ei tartte viedä loppuun saakka. Naurettavia moiset, jotka eivät saa itseään hallintaan. Hyi helvetti mitä nysveröitä.

Vierailija
48/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen jännittää synnytystä hieman, toinen pelkää sitä, kolmas pelkää synnytystä niin paljon, ettei alatiesynnytyksestä ihan oikeasti tulisi mitään. Toisen ihmisen kovaa pelkoa tiettyä asiaa/tilannetta kohtaan on toisen vaikea ymmärtää.

Kova pelko estää synnytystä etenemästä normaalilla tavalla ja pahimmissa pelkotapauksissa tällaiseen synnytyspelkoon ei auta mikään. Eli kaikkien kipujen jälkeen jouduttaisiin varmasti kuitenkin tekemään sektio elimistön ollessa pakokauhutilassa ja vastustaessa synnytystä.

Ei sektiokaan ole pelkopotilaalle helppo, sektiokin pelottaa ja kovasti - mutta alatiesynnytys ei ainakaan itselleni olisi pelon vuoksi mahdollinen ja jos en sektiota saisi, meillä ei olisi yhtään lasta. En koe olevani milläänlailla huono äiti synnytyspelkoni vuoksi, synnytys vaan on minulle se asia, jota pelkään ihan kauheasti. Sektion jälkeiset haavakivut eivät pelota, ne kyllä kestän, vauva on niin ihana palkinto.

Vierailija
49/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKÄ se on mikä siinä synnytyksessä pelottaa?

Vierailija
50/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kivuliaiden timenpiteiden aiheuttama kammo niin miten sektio, sairaalassa tehtävä toimenpide josta toipuminen on kivuliasta, on mikään ratkaisu tähän

Vierailija
51/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sektioideni aiheuttamat kulut, mutta kun ei ole mahdollista. Kolmas sektio lähestyy, sen teetättänen yksityissairaalassa. Juu ja enpä ole sektioiden jälkeen paljonkaan sairaalan henkilökuntaa avunpyynnöilläni vaivannut.

Ja mikäkö synnytyksessä pelottaa .... kipu, tilanteen hallitsemattomuus, lapsen vammautuminen, oma kuolema, repeäminen ....

miksi te jotkut pelkäätte esim. hammaslääkäriä ja gynelläkäyntiä - näihin onneksi voin mennä pelotta rallatellen!

Vierailija
52/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kerran tietää, ettei alatiesynnytys voi hysteerisen kovan synnytyspelon vuoksi onnistua, vaan joudutaan sektioon, niin parempi suunniteltu sektio kuin hätäsektio.

Ja eipä se kuolemanriski suunnitellussa sektiossa iso ole ja lapselle sektio on turvallinen tapa syntyä.

Vierailija
53/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on kompleksinen psykofyysinen kokonaisuus. On niin monimutkaisiakin tapauksia, että psykiatria tai muut hoitomuodot eivät tehoa. On myös niin, että hoitoa yritetään, äiti lähtee synnyttämään ja kaikki menee pieleen. Nämä äidit jäävät yleensä yksilapsisiksi. Tämä kommentti siis näitä asioita läheltä katsellut, ammattinsa puolesta siis.

Täällä yksi sellainen. Minulla myös taustalla lapsuuden lääkärikokemuksia. Psyykasin itseni lähtemään reippaasti alatiesynnytykseen, mutta siinä kaikki meni todellakin pieleen. Toista lasta ei tule. Jo ajatus pelkopolista kääntää vatsaa.

Vierailija
54/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitten tippakaan!

Vierailija
55/55 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin 8 tuntia ja avauduin 8 senttiin asti.Vauvan sydänäänet heikkeni ja sit tehtiinkin jo kiireellinen sektio.Ja lopulta paljastui että mun lantio on niin kapea et sieltä ei ikinä lapsi tuu ulos,häpyluu on jotenkin edessä.Sen takia vauvallakin tuli ahdinko kun jäi niinku jumiin.

Mulla jäi kamala pelko sektioo kohtaan,sillon uutisoitiin vielä niistä kuolemista.Pelottaa koskaan tehdä toista vauvaa koska synnytystapa on ehdoton sektio!!!