Onko hedelmöitynyt munasolu mielestänne ihminen?
Ajattelinpa tällaisesta herätellä pohdintaa. Milloin sukusolut muuttuvat ihmiseksi, jolla on myös ihmisarvo? Tapahtuuko se hedelmöitymisessä vai jossain myöhemmässä vaiheessa raskautta?
Kommentit (9)
Mielestäni ihmisen alku, josta kehittyy ihminen. Siinä mielessä
ihminen, että kaikki edellytykset kehittyä ihmiseksi.
Olipas sekava vastaus! :)
Ihmiseksi en osaa vielä mieltää, ihmisen alku kylläkin. Mutta elämä ehdottomasti.
ja elämää pitää kunnioittaa ja toimia sen mukaan, mitä sitten tapahtuukin. Itse puhuisin, en niinkään ihmisen alusta, kuin ihmisen mahdollisuudesta *saivartelua*
Mutta toisaalta, minulla on kaksi lasta ja molemmilla kerroilla heti kun tajusin / sain tietaa olevani raskaana niin vauva oli heti meidan vauva eika mikaan munasolu :) Eli olen tavallaan kahta mielta yhta aikaa...vaikea kysymys.
Ja on raskaus missä vaiheessa tahansa niin se on väärin ottaa se pois.
Jumala on päättänyt että se nainen tulee raskaaksi ja jos sen lapsen ei ole tarkotus syntyä niin Jumala sen myös ottaa pois.
Mielestäni hedelmöityksessä alkio saa elämän ja siitä tulee ihminen. Hedelmöittyneessä munasolussa on siis näkemykseni mukaan kaikki " koodit" ihmiseksi. Se on siis ihan yhtä ihmisarvoinen kuin hivenen pidemmälläkin oleva sikiö.
missään myöhemmässä raskauden vaiheessa ei tapahdu mitään käännekohtaa jossa se jotenkin muuttuisi toisenlaiseksi- eli ihmiseksi. se on siis hedelmöittymisestä asti ihminen. vaikka onhan tietysti siittiö ja munasolukin eläviä siten kuin muutkin ihmisen solut mutta jos niitä ajattelee niiin ratkaiseva käännekohta on myöhemmin tulossa- hedelmöitys. toivottavasti tajusitte mitä tarkoitan. (mielestäni ei voi pitää sellaisena käännekohtana mitään elintoiminnon alkamista esim. hengitystä sillä nekin kai alkaa pikkuhiljaa, ensin keuhkot tavallaan harjoittelee hengitystä ja sitten vasta se muuttuu hengitykseksi jne...)
Eihän hedelmöityneellä munasolulla toki ole elämän edellytyksiä ilman että se kiinnittyy ja raskaus alkaa. Mutta toisaalta: ei elämän edellytyksiä ole vastasyntyneellä vauvallakaan, ellei häntä ruokita ja hoideta. Vaikea siis sanoa, missä vaiheessa ihmisen alku on varsinaisesti ihminen. No vauva toki on. ;) Oli miten oli, tulisi ihmisen alkua kunnioittaa kuin ihmistä.
ennen kuin sydän lyö ja aivot ehtineet kehittyä niin että niissä on jotain toimintaa. Melko epämääräinen vastaus, tiedän :) Enkä edes tiedä kuinka pitkällä raskauden pitää olla että nää mun ehdot täyttyisi.