pienentävätkö työmatkakustannukset äitiysrahaa??
heippa!
täyttelen äitiys- ja vanhempainrahatukianomusta kelalle. haen tukea viimeisten puolen vuoden työtuloillani. tietääkö kukaan, että pienentävätkö vai suurentavatko anomukseen merkittävät työpaikan väliset matkakustannukset äitys-/vanhempainrahaa?
kelan esitteessä sanotaan, että " Työ- ja virkasuhteesta saadusta työtulosta vähennetään hakijan tulon hankkimisesta ja säilyttämisestä johtuneet kustannukset (esim. asunnon ja työpaikan väliset matkakustannukset sekä ay- ja työttömyyskassan jäsenmaksut)...
itse päättelin, että nuo tulonhankkimisesta johtuvat kustannukset pienentäisivät tukea, jos ne kerran vähennetään työtuloista, mutta en tiedä olenko oikeassa...
Kommentit (3)
olen sen karvaasti kokenut. Sinänsä vääryys, tottakai sitä mieluummin olisi lähempänä töissä, eikä sillä vähennyksellä vielä matkojaan kustanna, itselle jää aika paljon (120km päivässä)
Osaako kukaan kertoa, mitä ne MUUT tulonhankkimisvähennykset sitten lienevät? Ettei nyt vaan jää ilmottamatta mitään päivärahaa pienentäviä vähennyksiä ;o)
Ei kai siihen kuitenkaan tartte ryhtyä kaikkia verotuksessa tehtyjä vähennyksiä pähkäilemään- en minä ainakaan osaa niitä itse laskea! Eihän kai jotain asuntolainan korkoa tulonhankkimisvähennykseksi katsota?
Kääk tätä paperisotaa :o(
jos olet vähentänyt verotuksessasi matkakulut, niin silloin ne " pienentävät" päivärahaasi, koska olet niistä verohelpotuksen saanut.
Eli oletko ilmouttanut matkakulut verottajalle, jotta ne huomioitaisiin verotuksessasi? Jos olet niin sitten ne kuuluu ilmoittaa myös kelaan.