Jeesus mitä #¤&%* tuossa sektiokeskustelussa.
Tosiasia on tämä: Sektio ei ole synnytys vaan leikkaus.
Silti nämä jotka ovat sektioitu vetävät esiin lauseita tähän tyyliin " En ole alatiesynnyttänyt mutta se ei silti tee minusta huonoa äitiä!"
Haloo?
Kuka on väittänyt että sektio tekee huonon äidin? Tai huonomman kuin sellaisen joka on synnyttänyt alateitse?
Itsehän te hyökkäätte tuossa ketjussakin kynnet pystyssä esiin. Sektio on leikkaus mutta se ei vaikuta siihen ollenkaan millainen äiti teistä tulee. Mikähän tässä on niin vaikea ymmärtää? Ja miksi tuohon yksinkertaiseen asiaan pitää aina vetää hyvä/huono äiti vertailu mukaan?
Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (45)
Se on leikkaus, jossa lapsi otetaan kohdusta ulos. Sehän on selvä asia. Ei sillä sinänsä ole väliä miten se lapsi ulos tulee, kunhan kaikki menee hyvin.
tämmöset keskustelut on vähän turhanpäiväistä pilkun viilaamista...
Minun lapseni hengen hätäsektio pelasti ja minulle on aivan paskan haileeta, olenko lapseni joidenkin mielestä " synnyttänyt" vai en. Kaksi muuta olenkin sitten saanut synnyttää normaalisti ja valitsisin alatiesynnytyksen taatusti ennemmin kuin sektion.
Lopettakaahan jo turha tappelu.
Ihanko vakavissasi puhut diplomin saaneesta? Kyllä vain me kätilöt puhumme selkäsi takana " diplomiäideistä" eikä aina positiivisessa merkityksessä.
Vierailija:
Eli pelkkä ponnistus riittää synnytysdiplomin saaneeseen?
t.kätilö
Vierailija:
Minun lapseni siis syntyi imukupilla, en siis synnyttänyt häntä???
Imukuppiko sen synnytti? Tuliko sun vauva imukupista? Ihanko imukuppi itsestään ponnisti ulos vauvan?
vauvan ulos, kun taas imukupissa joku muu vetää ja repii lapsen ulos.
ensimmäisen lapsensa sektiolla saanut äiti on toisessa synnytyksessä lääketieteellisesti ensisynnyttäjä.
Tehkää addressi, kuten joku ehdotti.
faktaa on myös se että lääkärit käyttävät muutenkin papereissa mm (olikos se) latinaa resepteihin. Lääkärikieli on eri asia kuin puhekieli.
joten jos haluat puudutusta se on syytä ottaa nyt.
Esikoisemme syntyi kiireellisellä sektiolla (en siis synnyttänyt häntä), kun taas kuopuksemme syntyi ½-vuotta sitten alateitse, ja minä synnytin hänet sen 24h:n aikana, minkä synnytys kesti. Olin ensisynnyttäjä, kun toinen lapsemme syntyi.
Minulla näin.
ei ole joutunut venymään/repeilemään sektiossa, joten kudokset käyttäytyvät kuten ensisynnyttäjällä. Epparin ja repeämisen riskit on samat kuin ensisynnyttäjällä, vaikka olisi kymmenen lasta ennestään sektiolla saanut.
Äläs nyt viitsi valehdella.
Vierailija:
ensimmäisen lapsensa sektiolla saanut äiti on toisessa synnytyksessä lääketieteellisesti ensisynnyttäjä.
Lapsesi on syntynyt mutta sä et ole synnyttänyt. Usko jo!
Huokaus.
Vierailija:
Äläs nyt viitsi valehdella.Vierailija:
Mitä kohtaa ET TAJUNNUT?? Olet synnyttänyt juu kaikki lapsesi, mutta LÄÄKETIETEELLISESTI olet ENSIMMÄISESSÄ ALATIESYNNYTYKSESSÄ ENSISYNNYTTÄJÄ. Koskee siis tiettyjen toimenpiteiden todennäköisyyttä, ponnistusvaiheen pituutta jne.
olisit yksin luolassa TOSISYNNYTTÄNYT???
Sairaalasynnytys = toimenpide
Sektio = leikkaus
Keskustelu voi loppua tähän!
Vierailija:
Vierailija:
Suurin osa sektioista on kiire- tai hätäsektioita, joita on edeltänyt lapsen ponnistusyritys alateitse.Ei teoriassa eikä käytännössä ole synnyttänyt lasta vaan lapsi leikattu ulos. Vai leikataanko silloinkin jos baby on jo emättimessä? Eikös silloin olla jo hyvin lähellä ulostuloa?
Ojentakaa jos olen väärässä. En tiedä mistä ja missä vaiheessa ne sektiot tehdään.
Kukaan lääkäri tai kätilö ei ole kyseenalaistanut ettenkö olisi synnyttänyt tai että olisin ensisynnyttäjä.Että hajoa....
On nyt todella kiukkunen, ottaahan se luonnonpäälle jos ei pysty normaalisti synnyttämään.
Vierailija:
[size=4] Piste.