IVF-mietteitä
Nyt kun olen taas näitä asioita mielessäni käännellyt, olen rohkaistunut harkitsemaan IVF:ta. Teidän monien positiivisten kokemusten rohkaisemana tietenkin...!
Tässä nyt todnäk on epilepsialääkkeen vaihto edessä taas, ja sinä aikana ei tietenkään saisi tulla raskaaksi. Kun nyt kuitenkin olen aika kärsimätön, niin rupesin miettimään yhtä vaihtoehtoa, että saisi tätä hommaa edes jotenkin nopeutettua.
En ehkä enää jaksaisi inssien kanssa pelata vaan vihdoin uskaltautua IVF-ruljanssiin. Ja mielellään niin pian kuin mahdollista. Sellainen tuli nyt mieleen, että IVF ei varmaan olisi mahdoton tehdä lääkevaihdon aikana, koska kahden lääkkeen käyttöhän on riski nimenomaan _raskauden_ aikana (voi aiheuttaa epämuodostumia). Itse muniksien kehitykseen ja niiden " viallisuuteen" ei lääkkeet vaikuta. Niin että jos sitten kaikki aikaan saadut alkiot laitettaisiinkin pakkaseen ja siirto (siis vain PAS ilman tuoresiirtoa) voitaisiin tehdä ihan heti kun lääke on kokonaan vaihtunut. Sanokaas nyt viisaat, miten kauan siinä koko prosessissa nyt meneekään sumutteluineen ja pistoksineen. Kun jos se on parikin kuukautta koko touhu, niin sen verranhan sitä voisi voittaa jos ei lääkkeen vaihduttua tarvitsisi sitä hommaa aloittaa ihan alusta. Vai onko hoito niin lyhyt, ettei kannata turhaan ruveta pakastelemaan jos kyse on vain parin viikon voitosta tai häviöstä.
Öh, aika sekavaa on tämä tajunnanvirtani. Mutta kysymykseni on siis, että oletteko ikinä kuulleet, että jostain syystä IVF olisi tehty ilman heti perään tehtyä tuoresiirtoa ja miksi näin olisi toimittu?
Kommentit (11)
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että nyt lähdet vaan rohkeasti etenemään kohti IVF:ää. Itse epilepsiasta tai sen lääkityksestä en tiedä juurikaan mitään, mutta IVF:stä tiedän. Mulle se oli kaikkine lääkkeineen (sumut, piikit, luget) ja punktioineen todella helppo kokemus ainakin fyysisesti. En saanut lääkkeistä sivuvaikutuksia, punktio oli ihan helppo juttu ja alkioita saatiin mukavasti pakasteeseen. Vaikeinta oli tietysti kestää psyykkiset paineet ja jännitys. Jos vaan mahdollista niin siirry jo hoidoissa eteenpäin. Sullakin kun kierto on säännöllinen ja ovis löytyy, niin PASsit voidaan tehdä lääkkeettöminä eivätkä ne kuormita kroppaa juurikaan. Valtavasti voimia ja onnea tälle vuodelle. Toivon kovasti onnistumistanne!
Sisu (meillä kaikki näyttäisi etenevän hyvin, kohta ollaan jo puolessa välissä)
... mulla on aina tapana painaa kaasua eli kannustaa, mutta kun luin tekstisi:
========
Tässä nyt todnäk on epilepsialääkkeen vaihto edessä taas, ja sinä aikana ei tietenkään saisi tulla raskaaksi....
...Sellainen tuli nyt mieleen, että IVF ei varmaan olisi mahdoton tehdä lääkevaihdon aikana, koska kahden lääkkeen käyttöhän on riski nimenomaan _raskauden_ aikana (voi aiheuttaa epämuodostumia). Itse muniksien kehitykseen ja niiden " viallisuuteen" ei lääkkeet vaikuta.
========
... niin minä painaisin kyllä jarrua! Ensin lääkitys sellaiseksi, että ei mitään vaaraa (vaarallisen lääkkeen jälkeen minimi 3 kk taukoa)... Kuka on sulle sanonut, että lääkkeet eivät voisi vaikuttaa muniksiin??? Lääkkeissä on jonkinlaiset " kategoriat" , mitä lääkettä on tutkittu ja mitä ei - eiköhän Lääkärikirjassa ole nämä selostettu, että sieltä vaan katselemaan ja tee nyt ennen kaikkea turvallisimman vaihtoehdon mukaan!
Eemeli
(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla helmikuun (?) puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran sekä 2 kuukauden lykkäämisen takia myös Gracial-e-pillereitä yksi kierros... mailaile:
eemelikaksi@hotmail.com)
molempiin suuntiin! Rohkaisu on aina tervetullutta, ja epäilevämmät kannat tuovat ajattelemisen aihetta myös.
Eemeli: jep, tiedän olevani tosi hätähousu tässä vaiheessa :-/ Tuon päätelmän, että lääke ei vaikuttaisi muniksiin, olen tehnyt sillä perusteella, että koskaan kukaan neurologini ei ole raskaussuunnitelmia jarrutellut. Tuohon vanhaan lääkkeeseeni epilepsian hoidon kannalta luotan kuin peruskallioon, kun sinä n.10 vuotena sitä käyttäessäni ei tullut ainuttakaan kohtausta. Siksi en arkailisi raskautta yrittää heti luvan saatuani ilman karenssiaikaa.
Kaikkea hullua ihminen näköjään tekee raskautuakseen, kun lähtee ihan hasardina kokeilemaan uutta lääkettä, vaikka edellinen yhdeltä kantilta toimiikin. Nyt on kyllä harvinaisen selvästi näyttäytyneet molempien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet. Olen tullut siihen lopputulokseen, että mieluummin kuitenkin elän ohuemman letin ja paksumman ahterin ja hormonihäikän kanssa kuin otan huolekseni unettomuuden ja alituisen pelon kallon halkeamisesta.
Edellinen lääke näköjään hidasti kaikkea, myös aineenvaihduntaa, mutta tämä lääke on alkanut tuntua siltä kuin olisi kevyesti spiidipäissään koko ajan (vaikken oikeasta spiidistä mitään tiedäkään). Sitä en kyllä ymmärrä, miten kesä ja alkusyksy meni niin uskomattoman hyvin.
Hoh. Onneksi huomenna pääsen neurologille, joka toivottavasti osaisi sanoa, onko ollenkaan hyvä idea pistää IVF piippuun ja rautaa rajalle. Kysymyksiä on aanelosen verran...
Salmiakkisisu: mukava kuulla sinustakin! Toivon sulle ja pikkuiselle onnea ja sisua jatkoonkin! Perässä tulen, toivottavasti.
Lääkärikäynti rauhoitti kyllä aika lailla. Tuttuun tapaani olin jo keksinyt lisääkin stressaamista: voisinhan tässäkin kierrossa olla raskaana. Sittenhän vasta liemessä olisinkin. Sain ajettua itseni hysteeriseksi ajatellessani, mitä silloin olisi enää mahdollista tehdä. Abortti? Itsari? Lentokonekaappaus?
No lääkäri antoi pari vaihtoehtoa. Tätä kaipasinkin: tee mitä käsketään ja rauhoitu. Joko a) olen raskaana ja lääkkeeseen liitetään toinen, joka ei tiettävästi aiheuta lapselle mitään kauheata tai b) en ole raskaana, jolloin paluu tuttuun edelliseen aloitetaan samantien. Se taas kävisi suht nopeaan, parissa kuukaudessa tai jopa vajaassa. Ja sen jälkeen ei olisi ongelmaa aloittaa IVF tai vaikka luomuilu.
Eli saattaapa elämä tästä jatkuakin. Yöllä voi vaihteeksi tulla untakin palloon. Mies tuossa kertoi rakastavansa ja että hyvä vaimo hänellä on, vaikka vähän vipo. Mitä se sillä vipolla mahtoi tarkoittaa (:-o
Onneksi lääkärisi laittaa sulle vähän jarrua;) Hyvä niin, hyviä uutisiahan sieltä nyt sitten tuli! Millonkas niitä tuloksia nyt sitten odotellaan? kp/pp?? Koitahan nyt olla murehtimatta mahdottomia, elämällä on tapana järjestyä tavalla tai toisella.
*paraski sanomaan itellä huomenna gyneaika*
Sekös on sulla sitten huomenna siirtopäivä?? Toivottavasti sulla alkaa elämä järjestyä plussatavalla ;-) Samaa tapaa voisin toivoa itsellenikin.
Sunnuntaina ajattelin testata, vaikkei silloin mitään pomminvarmaa tulosta saakaan. Kp nyt 21 ja su sitten ...öö... 26. Jos nyt sitten vaikka keskiviikkoon mennessä tietäisi. Oviksesta ei ole kuin arvaus kun en jaksanut tikuttaa.
Onnea gynevisiittiin, kerro sitten miltä näytti limis ynnä muut!
Ei se vielä huomenna ole, tämä on ivf:n jälkitarkastus. kp tänään 14 että pieni toivonkipinä on että jos sattuisi niin että limis olisi mahdottoman hyvä niin ehtisikö sitä vielä tehdä siirtoa tähän kiertoon??? Muutenhan siis seuraavaan kiertoon alotan progynovat ja lääkkeelliseen siirto joskus tulevaisuudessa. JOS menkat taas alkavat, sehän on arvoitus aina.... Vielä ei ole ainakaan oviskipuja ollut, lieneekö tarkoittavat nyt taas sitä että en ovuloi VAI sitä että on vasta tulossa?
Ehkä ihan hyvä että on vielä tämä lääkäriaika, kun soitin vain väestöliittoon lääkärille että sain reseptit ja ohjeet, nyt siis katsotaan. Vähän hankalaa kun jotenkin luotan väestöliiton lääkäriin enemmän kun hän on pelkästään tämän alan spesialisti mutta toisaalta oma lääkärini tietää justiinsa kuinka asiat oikein ovat (jos muistaa) mutta hänellä on niin monta muuta hommaa että vähän epäilen (omassa päässäni) että onko hänellä kaikki viimeisin tieto=)))
Noh, sehän on hyvällä mallilla tämä kierto sulla ja joka tapauksessa jotain tapahtuu pian=) Olikos sulla mese käytössä? Huvittaisko siellä jutella?
mutta oon niin uuno näissä it-asioissa etten ole meseä hommannut. Enkä oikeen tiedä miten se toimiikaan *nolona punastuu*.
Mutta ootkos sä tuolla club-30 " sisäpiirilistalla" ? Mä olen ja sieltähän saisit ainakin mun oikean emailin. Jaa mutta onkos mese reaaliaikainen vähän kuin chatti? (niinkuin osaisin sitäkään käyttää :-D). Hyvä kun tämä mummo justjajust täällä surffata osaa.
Mese on kyllä niin helppo käyttää että saisitkohan jonkun asentamaan sen koneellesi=) Siinä juttelu onnistuu tosiaan reaaliajassa ja näkee milloin toinen on koneella jos mese on päällä. Jollain club-30 listalla olen mutta en tiedä millä enkä löytänyt nyt sieltä mitään osoitteita... en mäkään mitään osaa;) Mutta laitahan viestiä waimo73@hotmail.com
että jos olet siellä samassa hoitopaikassa N.n hoidossa niin se tekee lähes kaikki ivf:t lyhyen kaavan mukaan eli meille ei eds annettu vaihtikseksi pitkää kaavaa. Olin ihan varma että mennään pitkän kaavan mukaan ja sitten suunnittelukäynnillä olinkin ihan että hä? Missäsä vaiheessa ne sumut otetaan käyttöön. Kannattaa varmaan kysästä N.ltä että mitä se olis mieltä ennenkuin menette suunnittelukäynnille. Meillä se ivf lähti nimittäin käyntiin heti sen suunnittelukäynnin jälkeen ja tuli vähän paniikki säästää rahaa kun olin ajatellut että aikaa on enemmän ennen punktiota.
Mun mielestä IVF voidaan tehdä ilman tuoresiirtoa, minun käsityksen mukaan yleisin syy on jos tulee munasarjojen ylistimulaatiotilanne, jolloin kaikki alkiot pakastetaan ja siirretään myöhemmin kohtuun tilanteen mentyä ohi. Toinen yleinen tilanne kai on luovutettujen munisten käytössä; silloin ei tarvi täsmätä luovuttajan ja vastaanottajan kiertoja yksiin. Keskustele lääkärin kanssa, miten teidän kohdalla voitaisiin menetellä.
IVF-hoito kestää kolme-neljä viikkoa, en osaa sanoa tarkasti kun tehdään eri mittaisilla lääkityksillä. Mulla on pitempi hoitokaava, joka on noin 4 viikkoa. Riippuu tietenkin myös siitä, missä vaiheessa kiertoa käyt lääkärissä ja milloin hoito päästään alkamaan; onko se meneillään oleva kierto vai seurava. Mulla aloitetaan eka pistos kierron 21. pvä ns. " jarrupiikkillä" ja siitä noin 4 viikon päästä solujen keräys. Aikataulu tarkentuu sitten aina ultraäänitutkimusten mukaan, saattaa heittää muutamalla päivällä suuntaan tai toiseen.
Lähde rohkeasti vaan hoitoon mukaan, oma kokemukseni ekasta IVF:stä oli positiivinen (jos näitä hoitoja nyt sellaisiksi voi kuvata!) siinä mielessä, että jännitin aika lailla solujen keräystä, mutta se olikin aika helppo reissu. Ja pistoksista tulevat sivuoireet tulevat ja menevät, ei ne aikaansa kauempaa kestä. Ja eivät kaikki niistä kärsi ihan hirveesti, vaikka inhottavia ovatkin.
Tsemppiä sulle hoitoon, kerro kuulumisia matkan varrelta, lukisin niitä mielelläni:-)
T. OnniAmanda (seuraava IVF helmikuun alkupuolella)