kertokaapa kokemuksia maitoallergiasta
Hei!
Pojallamme (4kk) epäillään maitoallergiaa ja odotamme nyt sairaalasta kutsua tarkempiin tutkimuksiin. Poika on täysimetyksellä ja on reagoinut syömiini maitotuotteisiin kovalla itkulla ja ripulilla. Joten haluasin lukea muiden kokemuksia maitoallergisesta lapsesta. Miten allergia ilmeni, näkyikö allergia testeissä, miten se testataan, miten hankalaa allergian kanssa on elää ja miten kalliiksi mahdolliset korvikkeet tulevat, onko ihan kaikki maidon ainesosia sisältävät ruuat pannassa, vai voiko vauva sietää jotain pientä maitoproteiinin osaa jne. jne.? Kertokaapa kokemuksianne, kiitos!
Kommentit (15)
Meillä pian 4 v tyttö jolla edelleen todella vahva maitoallergia. Alkoi iho-oireilla 3 kk iässä, 5 kk iässä prick-testillä todettiin. Imetysajan olin maidottomalla dieetillä itse, sen jälkeen Peptidi Tutteli apteekista. Litrahinnaksi tuli muistaakseni n.2 €. Sitä 2 v. ikään ja nyt kaupan kauramaitoa. Maidoton dieetti ja säännöllinen rasvaus pitänyt ihon nyt suht hyvänä, mutta vauvana piti teipata sukat yöksi käsiin ettei raavi itseään ja lääkitä lisäksi. Ilmeisesti reagoi mun käyttämille muille ruoka-aineille jotka todettiin myöhemmin. 1,5 v. altistuksessa sai anafylaktisen reaktion ja nyt mukana aina adrenaliinipiikki vahingon varalta. Vuosittain kontrolloidaan Phadiatop-verikokeella allergian voimakkuus,että kannattaako edes ajatella altistusta. Toivotaan että kouluikään edes vähän lievenisi... Ruuanlaitto menee ok, kun soija ym. korvaavat tuotteet käy. Omat eväät aina mukana, ravintolassa vaadin nähdä nakkipaketin tuoteselosteen yms. Tarkkana saa olla, jo ihokosketuksesta vauvan pulautukseen tulee naama punaiseksi ja näppylöille! Suosittelen myös heti kunnon perehtyneen lääkärin hoitoon hakeutumista ja selvittelyä. Useimmilla kai kuitenkin löytyy muitakin allergeeneja, jotka tietysti olisi hyvä saada tietoon mahd. pian ettei tilanteet pitkity. Uusien ruoka-aineitten maistelu kannattaa siis tehdä järjestelmällisesti ja rauhassa. Netistä löytyy tietoa ja vertaistukea :) tsemppiä!
Allergiaperheenä eläminen vaatii totuttelua etenkin jos allergiat ovat laaja-alaisia tai erityisen voimakkaita oireita aiheuttavia. Kuitenkin pystyn kokemuksesta sanomaan, että allergioiden kanssa oppii elämään ja allergioiden huomioimisesta tulee tavallaan arkipäivää. Muistan esikoisen vauva-ajalta, että raskasta oli, kun piti kuljetella aina reissussa mukana omia ruokia ja korvikejauhepöniköitä. Onneksi se aika meni nopeasti ohi. Pari kolme ekaa vuotta esikoisen kanssa tuli kyllä muutenkin aina otettua omat eväät joka paikkaan, koska maidottomia ja munattomia sapuskoita voi olla hankala ravintoloissa ja kyläpaikoissa löytää. Nyt on ihanaa, kun esikko voi syödä jo kaikkea. Toisinaan allergioiden kanssa joutuu todella talkoilemaan. On kamalaa kun lapsi kärsii, altistukset on kurjia, epätietoisuus vaivaa ja sopivien ruokien etsiminen voi olla todellista salapoliisintyötä. Jokainen allergisen lapsen vanhempi varmasti välillä väsyy ja turhautuu. Onneksi esim. allergia- ja astmaliiton nettisivuilla on hyvä keskustelupalsta, josta saa vertaistukea.
Ja onneksi useimmat pikkulasten ruoka-allergiat helpottaa iän myötä. Me ollaan oltu siinä mielessä onnellisia, että esikoisen allergiat ovat parantuneet vähä vähältä ilman pahoja takapakkeja. Samaa toivon myös tuolle kakkoselle! Onnellista (tavallaan) on myös se, että molemmat lapset ovat oireilleet lähinnä ihollan. Se on paljon selkeämpi ja helpompi todeta kuin epämääräiset vatsavaivat. Ja myöskin "turvallisempaa" kuin hurjat hengitystieoireet.
Tulipa nyt pitkät tarinat, mutta toivottavasti tästä oli jotain hyötyä!
Kaunista loppukesää ja pikaista helpotusta allergia-asioihin!
Lumileopardi ja tenavat
Meillä on kaksi lasta (tyttö kohta 4 v. ja poika 6 kk) ja molemmat allergisia.
Esikoisella puhkesivat pahat ihottumat parikuisena. Päästiin neuvolalääkäriltä suoraan lähetteellä sairaalan allergiapolille. Prickeissä ja verikokeissa tuli reaktiot kaikelle mahdolliselle. Hoito aloitettiin niin, että kaksi kissaamme muuttivat uuteen kotiin, minä jätin ruokavaliostani pois maidon, munan, soijan, kotimaiset viljat, sitrukset, suklaan ja mansikan (ainakin). Tyttö oli siis tuolloin vielä täysimetyksellä. Näin jatkettiin vajaa puolivuotiaaksi asti. Siihen mennessä oireet olivat noilla em. keinoilla ja ahkeralla rasvauksella helpottaneet, mutta edelleen pidettiin öisin sideharsotumppuja ja -sukkia, kortisonirasvaa käytettiin 3 pv viikossa ja antihistamiiniakin jouduttiin antamaan ennen nukkumaanmenoa. Kun likka täytti puoli vuotta ja oireita oli edelleen, siirryttiin aikalailla lennossa täysimetyksestä ensin Nutri Junior korvikkeeseen, ja kun se ei sopinut (soijapohjainen), Almiron Peptiin. Samalla aloitettiin kiinteät hitaasti kokeillen (riisi, maissi, parsakaali, hirssi ja tattari, mustikka, vadelma, päärynä, possu, hirvi, poro, bataatti...), mutta niitä alkoin onneksi mennä heti hyviä määriä ja tyttö kasvoi ihan mukavasti. Vuoden iässä tytöllä oli noin kymmenen ruoka-ainetta, mutta maito, muna, kotimaiset viljat, sitrukset, kala ym. edelleen poissa. (Soija alkoi käydä, joten maitona oli Nutri Junior, kunnes kaura alkoi käydä ja siirryttiin kaupan kauramaitoon.) Parivuotiaana ruoka-aineita oli jo kolmisenkymmentä, ja mm. viljat ja soija sopivat. Kolmevuotiaana käytiin kolmannessa maitoaltistuksessa ja todettiin, että maitoallergia oli ohi. Kananmunasta tuli vielä 3,5-vuotiaana jonkinlaiset reaktiot prickeissä, mutta nyt kun tyttö on kohta neljä, on kananmuna kokeilussa, eikä ainakaan pahoja ihottumia ole tullut. Esikoisemme on siis hyvä esimerkki siitä, että tosi voimakkaatkin ruoka-aineallergiat pahoine iho-oireineen voivat iän myötä helpottaa täysin. Atoopikko tyttömme on edelleen, iho on etenkin talvisin kuiva (mutta muuten tosi hyvä) ja siitepölyt aiheuttavat keväällä ja alkukesästä oireita.
No, tuo kakkonen sitten. Samoin kuin esikoisella, myös pojalla alkoivat ihottumat 2-kuisena. Kuten esikolla, myös pojalla ihottumaa ja hilseilyä tuli kasvoihin, käsiin ja jalkoihin sekä vatsaan. Jätin heti ruokavaliostani pois maidon, munan ja soijan (tämäkin lapsi täysimetyksellä). Parissa kolmessa viikossa pojan iho siistiytyi. Välillä kun kokeilin, voisinko syödä soijaa, iho reagoi tosi nopeasti. 4-kuisena saatiin lähete samaisen sairaalan allergiapolille (esikoisen taustan vuoksi ilman ongelmia). Haluttiin lähete, vaikka iho oli hyvä, koska tiedettiin jo varmasti, että ainakin maito ja soija (arvatenkin myös muna) aiheuttavat oireita pidemmän aikaan ja joku korvikemaito olisi siis hyvä löytää. Prickeissä poika sitten reagoikin voimakkaasti maidolle sekä lievemmin soijalle, vehnälle ja rukiille. Saatiin kokeiluun Almiron 2-korvike, joka kuitenkaan heraproteiinipohjaisena ei pojalle sopinut. Esikoisen ajoista oli tilanne muuttunut sen verran, että nyt piti myös tämä korvike altistaa ennen kuin saatiin lääkäriltä b-lausunto seuraavan korvikkeen Kela-korvausta varten. Parin päivän kotialtistuksen jälkeen käytiin just tänään allergiapolilla näytillä ja saatiin Neocate-resepti. Nyt sitten vaan toivotaan, että tuo korvike kävisi. Tämäkin lapsi on allergioista ja minun dieetistä huolimatta kasvanut hyvin. Nyt muutaman viime viikon aikana ollaan maisteltu bataattia, riisiä (jauhopuuroa) ja päärynää sekä vadelmaa, mutta niitä menee tosi nihkeästi, max. 2 rkl kerralla. Samoin korvikemaidon menekki on onneton, kun poika ei huoli pulloa eikä oikein nokkamukiakaan. Hikisesti saadaan 1 dl päivässä menemään kun sekoitetaan ruokaan ja juotetaan tavallisesta mukista muutamia hörppyjä. Näillä näkymin joudun/saan siis jatkaa imetystä hamaan tulevaisuuteen, koska sitä yli puolta litraa korviketta, minkä tämän ikäinen tarviis päivässä, ei kyllä saada menemään varmaan ikinä.
Korvikkeet ovat aika kalliita (tuo Neocate on vissiin kallein ja 400 g maksoi yli 50 euroa ilman korvausta). Lääkärintodistuksella saa Kela-korvauksen. Ilmeisesti ainoastaan Pohjantähti-vakuutusyhtiö korvaa noita korvikemaitoja. Mutta vakuutus on kyllä hyvä, jos tulee käyntejä yksityisellä lääkärillä, pitää ostaa rasvoja ym... Esikoisen kanssa me saatiin myös Kelan sairaan lapsen hoitotukea (edellytti vilja-allergian), joka on siis tarkoitettu tässä tapauksessa kattamaan erikoisruokavalion aiheuttamia kustannuksia. Erikoismaidot, harvinaisemmat viljat ja lihat ym. kaikki maksaa normaalia enemmän. Mutta vaikka ollaan suht pienituloisia, niin ei nuo lasten allergiat ole meidän taloutta juuri heilauttaneet. Kuitenkin peruskasvikset ym. on halpoja, ja ruuat muksuille on ollut pakkokin tehdä itse, kun valmislastenruuat eivät ole sopineet.
Jatkan toiseen viestiin, ettei tule liian pitkä...
Eli jos pojallamme todetaan maitoallergia, niin pitkä ja kivinen tie taitaa olla edessä... Meneekö se siis yleensä niin, että maitoallergian ohessa lapsella on paljon muitakin allergioita?
Meillä on pojalla ollut hyvä iho koko ajan (kop, kop) joten se reagointi on ollut juuri noita vatsavaivoja ja kovia päivä-ja iltaitkuja (yöt on nukuttu suht hyvin) sekä ripulointia. Ärsytti oikein kun kaikki vaan sanoivat, että kyllähän ne lapset aina itkevät. Mutta vaikka tämä on ensimmäinen lapseni, niin järkikin jo sanoi, että eihän tämä voi olla normaalia, jos lapsi ihan selkeästi itkee kipua kurkku suorana. Sitten viimeinen pisara oli se, että kun kakat eivät mahtuneet vaippaan ja vähintään kerran päivässä ne tulivat vaipasta ohi joko selän puolelta tai sitten lahkeesta ja pyykkia alkoi tulla todella paljon. Sitten neuvolalääkäri kehotti välttämään maitotuotteita ja vaikutuksen alkoi nähdä jo parissa päivässä.
Toistaiseksi olen välttänyt vain selkeitä maitotuotteita, en siis ole lukenut etikettejä niin tarkasti että kaikki vähäiset herat ja muut maidon ainesosat olisin kiertänyt. Näyttäisi että tämäkin on riittänyt. Meillä itketään nykyään niin paljon vähemmän, että en ole nähnyt tuota vielä tarpeelliseksi. Tosin, mistäs näitä ihan jokaista itkun syytä aina tietää? Mutta selkeät naama punaisena -itkut ovat ohi. Ja kakatkin mahtuvat vaippaan (joskus tietysti voi sattua vahinkoja) ja ovat muuttuneet selkeästi rakenteeltaankin, eivät ole enää "liejua".
Voiko siis olla myös mahdollista että maitoallergia olisi lievempää, vai onko se aina noin rajua kuin olette kuvailleet?
Tarvitseeko edes haaveilla että voisin palata vanhempainvapaan jälkeen töihin normaalisti?
Meillä allergiat selvisivät melko myöhään. Vasta kun sai ekan kerran maitoa kun 10kk hapanmaitotuotteita kokeilin niin sitten alkoi ihan selkeä huuto. Sitä ennenkään ei nukkunut hyvin jne. mutta en tajunnut sitä allergiaksi kun esikoinenkin oli vaativa ja huonouninen(näin jälkikäteen mietin että olikohan sekin vain allergiaa). Maidon lisäksi meiltä löytyi iso liuta muitakin allergioita välttämisdietillä. Prick-testeissä näkyi vain soija. Muita allergian aiheuttajia ovat esim. vehnä(pahin), ohra, ruis, muna, omena, porkkana, kala, nauta, maissi, tomaatti, paprika, mustaherukka, mansikka, mantelit, kaakao, yms. Sopivia ruoka-aineita on nyt n.15. Olen imettänyt koko ajan emmekä ole käyttäneet korvikkeita. Hyvin pärjään tällä dietillä enkä ole kokeillut mikä on "raja" kiellettyjen ruokien syömiselle. Jonkun juustosiivun vielä kestää mutta en halua riskeerata kun mielummin kokeilen uusia ruokia jos saatais ruokavaliota laajennettua. Pelkään että mun lipsumiset sotkee kokeilut enkä muutenkaan halua että yöunet menee "turhaan": Maidoton dietti on tosi helppo mun mielestä kun meille käy kauramaito yms. tuotteet. Tietysti leipominen on vähän toista kun ei voi käyttää kun riisi-, kaura- ja perunajauhoja eikä munaa ollenkaan, mutta kyllä nekin onnistuu.
Meillä allergiat ilmenee vain yölevottomuutena ja siten että kuivat läiskät iholla menevät punaiseksi tai rakkulaiseksi, raapii ja kutisee. Joistain peräaukko menee ihan tulipunaiseksi ja joskus on ihan koliikkihuutoa. Nyt kun ollaan oltu ruokavaliolla niin iho on pysynyt hyvänä eikä juuri tartte rasvaa. Kutisee vaan "syystä" eli jos kokeillaan jotain mikä ei käykään. En osaa tietysti sanoa pahentaako talvikelit ihoa. Ripulia ei ole ollut koskaan(paitsi mahataudissa), päin vastoin meillä maha menee sopimattomista ruuista jumiin pariksi päiväksi ja sitten kikertää kivikovaa kakkaa.
Toki voit varmaan palata töihin. Kun on lääkäriltä todistukset allergioista niin hoitopaikassa tekevät ruuat sen mukaisesti. Mä olen hoitanut isommankin tytön kotosalla enkä ole menossa töihin mutta meillä se ei olisi onnistunut ainakaan viime talvena kun kotihoidossakin lapsella oli jatkuvasti korvavaivaa yms. luulen että allergiat altistavat hiukan niihin. Mutta tosiaan, kotiin jäämisen syy on mulla kuitenkin muu. Allergioillahan on tapana helpottaa iän myötä. Vuoden tai parin päästä voikin käydä monet ruuat mille ennen on ollut allerginen.
Meillä allergiat selvisivät melko myöhään. Vasta kun sai ekan kerran maitoa kun 10kk hapanmaitotuotteita kokeilin niin sitten alkoi ihan selkeä huuto. Sitä ennenkään ei nukkunut hyvin jne. mutta en tajunnut sitä allergiaksi kun esikoinenkin oli vaativa ja huonouninen(näin jälkikäteen mietin että olikohan sekin vain allergiaa). Maidon lisäksi meiltä löytyi iso liuta muitakin allergioita välttämisdietillä. Prick-testeissä näkyi vain soija. Muita allergian aiheuttajia ovat esim. vehnä(pahin), ohra, ruis, muna, omena, porkkana, kala, nauta, maissi, tomaatti, paprika, mustaherukka, mansikka, mantelit, kaakao, yms. Sopivia ruoka-aineita on nyt n.15. Olen imettänyt koko ajan emmekä ole käyttäneet korvikkeita. Hyvin pärjään tällä dietillä enkä ole kokeillut mikä on "raja" kiellettyjen ruokien syömiselle. Jonkun juustosiivun vielä kestää mutta en halua riskeerata kun mielummin kokeilen uusia ruokia jos saatais ruokavaliota laajennettua. Pelkään että mun lipsumiset sotkee kokeilut enkä muutenkaan halua että yöunet menee "turhaan": Maidoton dietti on tosi helppo mun mielestä kun meille käy kauramaito yms. tuotteet. Tietysti leipominen on vähän toista kun ei voi käyttää kun riisi-, kaura- ja perunajauhoja eikä munaa ollenkaan, mutta kyllä nekin onnistuu.
Meillä allergiat ilmenee vain yölevottomuutena ja siten että kuivat läiskät iholla menevät punaiseksi tai rakkulaiseksi, raapii ja kutisee. Joistain peräaukko menee ihan tulipunaiseksi ja joskus on ihan koliikkihuutoa. Nyt kun ollaan oltu ruokavaliolla niin iho on pysynyt hyvänä eikä juuri tartte rasvaa. Kutisee vaan "syystä" eli jos kokeillaan jotain mikä ei käykään. En osaa tietysti sanoa pahentaako talvikelit ihoa. Ripulia ei ole ollut koskaan(paitsi mahataudissa), päin vastoin meillä maha menee sopimattomista ruuista jumiin pariksi päiväksi ja sitten kikertää kivikovaa kakkaa.
Toki voit varmaan palata töihin. Kun on lääkäriltä todistukset allergioista niin hoitopaikassa tekevät ruuat sen mukaisesti. Mä olen hoitanut isommankin tytön kotosalla enkä ole menossa töihin mutta meillä se ei olisi onnistunut ainakaan viime talvena kun kotihoidossakin lapsella oli jatkuvasti korvavaivaa yms. luulen että allergiat altistavat hiukan niihin. Mutta tosiaan, kotiin jäämisen syy on mulla kuitenkin muu. Allergioillahan on tapana helpottaa iän myötä. Vuoden tai parin päästä voikin käydä monet ruuat mille ennen on ollut allerginen.
Meidän poika (synt. tammikuussa) on kärsinyt limaisuudesta huhtikuusta asti. Olen valittanut asiasta neuvolassa ja kuudelle eri lääkärille. Vasta kuudes lääkäri alkoi epäilemään ruoka-aineallergiaa. Kaikki tosiaan vain hokivat, että pienet vauvat nyt vain sairastelevat paljon... Meillä meni juhannuksen jälkeen niin pahaksi, että oksentelu kamalia limaoksuja ja oli oikeastaan kuukauden päivät koko ajan kipeenä. Muina aikoina nenä vuotaa ja hengitys rohisee. Kaksi korvatulehdusta ja keuhkokuume sairastettu. Muuten poika kehittyy ikäisiään nopeammin (harjoittelee nyt kävelemään), mutta kasvua ei ole tapahtunut muutamaan kuukauteen juurikaan (tämäkin muka normaalia).
Me vasta aloittelemme soijamaitokokeilua. Ens perjantaina maitoaltistukseen ja samalla kuullaan verikokeen tulokset, josko löytyisi sitä kautta allergioita. Meillä on teettänyt oireita: peruna, porkkana, nauta, omena, vadelma ja jotain muitakin. Alussa myös maissi aiheutti näppyjä, ei onneksi enää.
Sarille: meillä on nyt testissä Nutri Soija ja se maksaa 10e/prk, josta saa maitoa 4 litraa. Tähän mennessä suurin osa mennyt viemäriin, kun poika ei suostu sitä juomaan (yökkii vain).
Jos on allerginen maitoproteiinille, niin mitään, mikä sisältää maitoa, ei kannata antaa. Mutta jos on vain laktoosi-intoleranssi, niin laktoosittomat tai hylatuotteet käyvät (sitten joskus). Mun kaverilla (siis jo ihan aikuinen) on todettu maitoproteiiniallergia ja jos hän joskus sortuu esim. maitosuklaaseen (kuten joskus on kuulemma ihan pakko :)), niin oireet tulevat 2-3 päivän viiveellä. Veikkaisin, että tällainen saattaa olla myös joillain vauvoilla, jotka saavat vielä rintamaitoa ja äiti nauttii maitoa sisältäviä tuotteita.
Tsemppiä kaikille allergiasta kärsiville!
Justus & poju 01/08
Näinkin vanha viesti löytyi vielä keskustelun alle!
Lyhyesti meidän tämänhetkinen tilanne: Hyvin pian noiden alkupään viestien jälkeen kävi kyllä ilmi, että kyllä ne etiketit pitää tosiaan lukea! Söin kerran sipuliteemakkaraa, joka sisälsi ihan selvällä suomenkielellä maitoproteiinia ja tämän jälkeen meillä taas ripuloitiin ja itkettiin ja uskoin tämän sitten sillä kertaa.
Kävimme noin kuukausi sitten lastenpolilla lastenlääkärin juttusilla. Koska tilanteemme on rauhoittunut minun täysin maidottomalla ruokavaliolla, niin asialle ei tässä vaiheessa tehdä mitään. Sitten kun on tarkoitus lopetella imetystä, niin menemme sairaalalle maitoaltistukseen ja katsotaan sitten onko tarvetta erityiskorvikkeille. Mutta siihen asti olen tiukalla ruokavaliolla. Lastenlääkäri oli sitä mieltä, että suolioirenen lehmänmaitoallergia ei näy välttämättä missään pikatesteissä eikä kannata tässä vaiheessa turhaan tehdä altistusta. Se saattaa kuulemma vaan haitata sitä paranemista, joten suotta kiusata ilman syytä, kun me ei sitä virallista diagnoosia ainakaan vielä tarvita.
Ja oletkin jo alkanu lueskelemaan noita etikettejä ym ja se onkin ehdottoman tärkeetä allergisten kohdalla, koska tollanen pienikin altistuminen, vaikka oireita ei juurikaa tulis, ni saattaa estää allergian parantumisen. Näin mä olen ainakin käsittäny. Eli tiukkana pitää olla :)
Omista kokemuksista vielä. Mulla on tuossa nyt kasvamassa toinen maitoallergikko.. Isommalla ikää jo kohta 3,5 vuotta ja edelleen pahasti allerginen maidolle ja monelle muullekin ja pienempi on 2kk vanha. Meillä ei myöskään tota pienempää vielä lähdetä altistamaan, katotaan sit jos alkaa oma maito loppua tai haluan imetystä lopetella.
En jaksanu kaikkia viestejä lukasta, joten en tiedä onko joku jo "varottanu" et maitoallerginen saattaa reagoida myös naudanlihaan. Näin ainakin meijen vanhempi ja reaktio oli aika raju.
Mutta nopeesti sitä oppii kaupassa kattomaan et mitä voi syödä ja mitä ei. Ja aika hyvin kaikista tuoteryhmistä löytyy myös ne maidottomat vaihtoehdot. Ainut mihin itte oon törmänny ni maitorahkalle/kermaviilille ei oo korviketta löytyny.
Niin, nuo kuvaamasi oireet kuulostavat aivan meidän nelikuisen tyttösen oireilta.... Ajattelinkin kysellä miten olet testannut tuota omaa ruokavaliotasi? Millä viiveellä vauvan oireet tulevat?
Meillä taustalla esikoisen koliikki ja kakkonen oli oikea rauhallisuus ja nyt tämä tuorein tapaus siltä ja väliltä. Nukkuu yöt kohtalaisesti, mutta päivisin ei juurikaan, itkeskelee selvästi välillä masuaan ja yleensä kerran päivässä kipuitkua ainakin varttitunti. Kakka on ollut ns. ripulia alusta asti. D-vitamiinin aloitusta on tehty monta kertaa. Devitol ei käynyt ollenkaan, Jekovitilla mennään kolmea tippaa nykyisin. Aluksi, kun d-vitm. jätti muutamaksi päiväksi pois niin kakkakin kiinteytyi hieman, mutta nykyisin ei enää vaikutusta.... Useinmiten kakkaa pari kertaa päivässä. Aina löysää keltaista tai keltaisenvihreää ulostetta, oikeata lierua eli jos en heti huomaa niin niskaa myöten neiti on soosissa...
Olen tähän mennessä vain ajatellut, että eihän nämä vauvat muutenkaan ole samanlaisia koskaan, että meillä vain tällainen herkempi neiti taas, mutta nyt alkanut tuntua sitä, ettei kaikki kuitenkaan ihan kohdallaan ole. Ollaan muutama kerta annettu tuttelia, syö ihan mielellään, mutta joko heti tai muutaman tunnin viiveellä valittelee masuaan taas. Tytöllä on myös runsaasti ilmavaivoja... Täytyypi ruveta kokeilemaan tuota itse ilman maitoa olemista näin aluksi, jospa näyttäisi suuntaa. Ei kyllä mikään ihme ole, jos allergiaa on sillä meillä vanhemmilta tulee kyllä geenejä siihen suuntaan...
Voimia sinulle, ja jos viitsit vastata tuohon kysymykseen tarkemmin.
Pahnu
Meidän pojalla vaihdettiin seitsenkuisena kuukausien oireilun jälkeen maitopohjaiset vastikkeet Nutri Soijaan homeopaatti/lääkärin kehotuksesta. Muita allergioita ei ole ilmennyt, vaikka testattu on. Ja siis testithän eivät kerro koko totuutta, vaan oireiden ja välttämisen perusteella sitten vielä testasimme kotona vilja-allergiaa. Munaa ja kalaa emme ole vielä kokeilleet, joten saa nähdä.
Meidän pojalla (nyt 1 v.) oireina oli tulipunainen rinta, huonot yöt (saattoi valvoa useamman tunnin yömaidon jälkeen ja silti herätä joka aamu klo 5...), jatkuvat ja runsaat pulauttelut. Myös infektioita oli jatkuvasti, sikäli mikäli ne johtuivat maidosta. Oireet loppuivat kuin seinään. Jo eka yö Nutri Soijalla oli parempi.
Onneksi saimme avun lopulta. Tuo puoli vuotta sairastelua ja avun hakemista myös maito-oireiluun oli niiin rankkaa. Kukaan yksityinen lastenlääkäri ei pitänyt oireita maitoallergiana ("liian vähäiset" oireet) ja meille sanottiin jatkuvasti "teidän lapsi nyt vaan on huono nukkumaan"! Se oli ihan uskomatonta aikaa. Silti kotona havaitsimme, että vatsatautisena poikamme vointi oli parempi (=maha oli maidosta tyhjä)!
Tosiaan siis meidän pojalla ei ole ilmennyt kuin maitoallergia. Ja lähipäivinä on tarkoitus alkaa varovasti kokeilla hapanmaitotuotteita selvittääksemme, vieläkö allergiaa on.
Tsemppiä samojen ongelmien kanssa painiskeleville ja onnea hyvän allergialääkärin etsintään!
Hannele96
Meillä nyt vasta 6,5kk poika, joka on ollut aina huono nukkuja ym; ns. "vaativa vauva". Ainoana fyysisenä oireena on ollut ihan alusta saakka limainen yskä. Joskus parahdellut mahaansa (?), mutta ei säännöllisesti mitään...
Kävin viikonloppuna yksityisellä tarkistuttamassa korvat, ettei ole esim. liimakorva, kun koko ajan on limaa hengitysteissä ja hups heijaa -- saatiin Nutri Soija resepti mukaan ja ohjeeksi kokeilla pari viikkoa... Meille sattui ihan vaan lastenlääkäri, joka asiaan tarttui (erikoistumisalanaan lasten syöpätaudit). Tänään alkaa kolmas maidoton päivä ja poika on aivan kuin eri vauva!!! Nukkumaan suostuu makuullaan, ei enää vain hieman kohotettuna. Limaa on vielä jonkin verran, muttei enää esim. kuorsaa nukkuessaan!!!!
En aiemmin uskaltanut vastata ap:lle, kun muilla vastanneilla näyttää olevan niin kovin moniallergisia vauvoja ja meidän tiemme asian kanssa on todellakin ihan alussa. Mutta *Hannelen* kirjoitus lohduttaa ainakin minua valtavasti! Elän siis toivossa, ettei muut ruoka-aineet välttämättä aiheuta mitään... Toki kun meillä ainoa oire siis on ollut tuo limaisuus, en osaa sanoa, ovatko nyt jo kokeillut ruoka-aineet sitä aiheuttaneet myös, mutta jatketaan nyt näillä muutamilla totutuilla ja katsotaan muutaman viikon päästä lisää...
Voimia ap ja toivottavasti saatte pikaisen avun pikkuiselle!!!
Luuk@
Pojallamme on ollut hyvin pienestä asti vatsavaivoja jotka ovat pahentuneet iän myötä. Jossain reilun kuukauden iässä huomasin että kipuitku tulee yleensä noin 2 tuntia imetyksestä. Ja kun poika jaksoi valvoa imetyksen jälkeen n.1,5h niin sen tiesi että kun hän nukahti, niin aika pian sen jälkeen hän herää itkeskelemään vatsaansa. Yöllä näitä ongelmia ei ollut. Jossain vaiheessa kipuitkut pahenivat siten, että poika saattoi itkeä suoraa huutoa 15-30min vaikka olisi miten kanniskellut. Välillä saattoi tulla röyhtäisy, joka sitten helpotti tilannetta jonkun ajan päästä.
Joskus ehkä lähempänä kolmea kuukautta itkut saattoivat tulla joko heti syönnin jälkeen tai sitten pienellä viiveellä. Joskus itkettiin pari minuuttia suoraa huutoa jopa kesken imetyksen ja sitten poika jatkoi syömistään niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Kun sitten jätin selkeät maitotuotteet pois, tilanne helpottui. Kerran olin sitten muutaman tunnin asioilla ja mies oli pojan kanssa kotona. Minulla oli pakastimessa aiemmin lypsettyä rintamaitoa, jota mies antoi pojalle. Pari tuntia syötön jälkeen poika huusi kuin palosireeni eikä mikään auttanut. Sitten keksittiin, että se maito oli lypsetty silloin kun vielä käytin maitotuotteita.
Toisella kerralla söin suklaapatukan ja johan taas huudettiin seuraavan imetyksen jälkeen. Olen syönyt myös kinkkukiusausta, jossa oli siis ruokakermaa. Ajattelin että kypsennettynä se menee. Mutta eipä selvitty siitäkään ilman itkuja. Näillä tapauksilla on siis useita päiviä eroa ja välipäivät menivät selkeästi ilman kovia huutokohtauksia. Imettämällä saan pojan hiljaiseksi, mutta se tuntuu jotenkin kummalliselta, kun se imetyshän sen kivun alunperin aiheuttikin. Tämän lohtutissin jälkeen meillä ei yleensä ole sitten itketty, ainakaan selkeää kipuitkua. Poistuuko se käyttämäni maitoproteiini siinä ensimmäisessä imetyksessä vai mikähän tuohon on syynä?
Meilläkin on muuten nykyään Jekovit käytössä, annan sitä kolme tippaa päivässä, koska syömissäni kalsium-tableteissa on myös D-vitamiinia. Alkuun käytettiin Devitolia, mutta vaidoin merkkiä juuri noiden vatsavaivojen takia. En tiedä oliko sillä mitään merkitystä.
Lohduttavaa minustakin että maitoallergia ei ihan aina takaa muita allergioita, vaikka yleensä se taitaa näin ollakin.
Olipa kiva, että tekstini lohdutti jota kuta. Kannatti siis kirjoittaa kolmeen kertaan (yhteyteni tökki ja viestini katosi kaksi kertaa)...
Meillä oli myös tuota limaista yskää ja kovaa rohinaa, mutta se tuli aina infektioiden yhteydessä eli yskää ei aivan terveenä pojallamme ollut. Niitä terveen päiviä ei vain talven mittaan paljon ollut. Hyvä, jos poikamme oli viikon terveenä, kunnes taas uusi infektio iski. Pojallemme määrättiin lopultakin (olin muilta lastenlääkäreiltä pyytänyt jo aiemmin) astmalääkitys yskien ja infektioiden ajaksi ja joksikin aikaa niiden jälkeenkin. En edelleenkään ymmärrä, miksei niitä määrätty aiemmin! Vasta allergialääkäri kehotti Flixotideä ja Ventolinea käyttämään. Flixotidellähän on ymmärtääkseni myös mm. limakalvoja parantava vaikutus.
Nyt en muista, pitikö muuta kommentoida...
Hannele96
Eli meidän poika on nyt 8,5kk. Ja 3kk iässä todettiin maito ja muna-allergia. Poika oli saanut muutaman kerran perus korviketta kun yritettiin totuttaa pulloonkin. Mutta parin viikon välein ja vain vähän kerrallaan.N.puolitoista kuisena lehahtivat "hormooninäpyt" tosi vahvana. Mutta niin oli ollut meidän esikoisellakin, jolla ei ole mitään allergioita (vaan atoopikko). Mutta se ihottuma vaan paheni pikkuhiljaa ja 3kk iässä oli märkivää rupea kasvoissa ja päänahassa jolloin menimme yksityiselle lastenlääkärille.(tuttu lääkäri joka on hoitanut myös esikoista).
Heti kun lääkäri näki poikamme niin sanoi, selvä maitoallergia-tapaus! Pian tehtiin iho-testit, joissa näkyi vaan muna, sitten lehmänmaito-altistus tuttelilla, ja allergia todettiin. Olin silloin ollut pari viikkoa maidottomalla-munattomalla dietillä. Oireet helpottivat mutta eivät ihan kokonaan kadonneet. Ruvettiin kokeilemaan korvikkeita rintamaidon ohella. Lähinä hätävaraksi, että pääsisin johonkin ilman vauvaa. Ensin Almiron pepti, josta tuli oireita, sitten nutri soija, josta myös oireita. Näitä kokeiltiin verkkaiseen tahtiin, koska niille ei ollut pakottavaa tarvetta.
Nyt kun olen ollut melkein 9kk vain kotona (max.3h erossa vauvasta) niin taas haetaan uutta korviketta. Eli altistetaan nämä kaksi lääkärin valvonnassa ja sitten vasta saadaan resepti kolmanteen....
Mutta siis tällähetkellä meidän poika lähes oireeton kun tajusin jättää omasta ruokavaliosta pois myös soijan... Poika itse syö tällä hetkellä perunaa, riisiä, mustikkaa ja poronlihaa. Ja kokeiltuja mutta ei-sopivia on olleet maissi, persikka, parsakaali, porkkana, luumu, ja porsaanliha. Ja seuraavaksi kokeilemme kesäkurpitsaa.
Toivottavasti tästä oli edes jotain apua, vinkkinä annan sen että ei kannata kunnallisella puolella kauaa odottaa. kaikkia voi tehdä yksityisesti, ja vaikka vähän enemmän maksaakin, niin jos on vakuutus niin kaikkia saa takasin!
Kun löytää hyvän, yksityisen, lasten ALLERGIA-lääkärin!
Toivottavasti saat ratkaisun asiaan.
Vielä se piti mainita että meillä on ollut aina vaan iho-oireet lähinnä kasvoissa. Ei niinkään levottomia öitä tai suoli-oireita. Kaikki on niin erilaisia!