LASTENKODISSA asunut vastaa hetken asiallisiin kysymyksiinne
Kommentit (31)
Lastenkodissa, jossa mä olin ei ollut orpoja (meitä lapsia/nuoria olin noin 30). Kaikilla oli kuitenkin perhettä tai jotain sukulaisia olemassa eli viikonloput vierailtiin omien sukulaisten luona, joko vanhempien, isovanhempien tai muiden olemassa olevien sukulaisten luona. Ei siihen sitten juuri mitään sijais- tai adoptioperhettä tarvittu. Mullakin oli sukulaisia olemassa, joiden luona olin viikonloput, en olisi missään tapauksessa sijaisperheeseen, jossa olisin mahdollisesti kiintynyt vieraisiin ihmisiin, kun omia sukulaisia kerran oli olemassa. Nämä surkuttelut lastenkotien " kodittomista" lapsista ovat ihan keksittyä puhetta, ei asia ollenkaan niin ole. Lastenkodeissa on (tai ainakin mun aikaan oli) paljon lapsia, joilla siis sukulaiset ovat olemassa/elossa, mutta joiden kanssa lapset eivät voi syystä tai toisesta asua.
Itse siis tykkäsin mieluummin olla laitoksessa kuin että olisin joutunut vieraaseen perheeseen. Joku toinen lastenkodissa ollut voi toki ajatella toisin.
Vierailija:
Eli lastenkodeissanne ei ollut ainutta adoptiovapaata lasta? :-O
Mihinkähän sitten perustuvat nämä surkuttelut, että lastenkodit pullottaa kodittomia lapsia...?Miksi muuten mieluummin lastenkoti kuin sijaisperhe?
t. adoptioäiti, sijaisvanhemman ystävä
lastenkodit saavat oikeasti mielettömät rahasummat yhdestä lapsesta. :(
ettei sijoitus tule kysymykseen- Surullista mutta totta.
Minun lastenkodissani oli aivan tavallisia lapsia ja nuoria (vain yksi todellinen ongelmatapaus), mutta sehän on aika vähän 30 lapsesta/nuoresta. Kotiolot meillä vain oli sellaiset, ettemme voineet täysiaikaisesti asua vanhempien luona.
Mistähän nämä huhupuheet sairaista lastenkotilapsista ja kodittomista paroista oikein juontuvat??
Eikös niissä lastenkodeissa ole ihan pieniäkin lapsia? Entäs hyväkuntoisia vaatteita?
Nuori ilmeisesti alkoholisoitunut nuori, joka asuu lastenkodissa, kirjoittaa mahtavaa blogiaan avoimesti! www.windowprincess.blogspot.fi
entäs muut vanhemmat nuoret tai näitkö sitä tapahtuvan muuten? Saitko tukea koulunkäyntiin? Oliko siellä päivittäin ruokaa? Tekivätkö ohjaajat kotitöitä? Kuinka usein siivottiin? Millaisia joullulahjoja ja vaatteita sait? Itse olen ollut nuorisokodissa vuoden varhaisteininä huonojen kotiolojen takia, enkä kyllä saanut MITÄÄN joululahjoja, enkä vaatteita paria sukkaparia lukuunottamatta, joten olen hämmentynyt. Näin 2000-luvun alussa.
Eivät ahdistelleet hoitajat. Sain tukea koulunkäyntiin. Todellakin oli päivittäin ruokaa (mitä ihmettä, mistä moinen kysymys?), ohjaajat/hoitajat tekivät kaikki kotityöt. Päivittäin ja viikoittain siivottiin. Itse sai siivota huoneensa jos halusi, tiskaamisesta sai ylimääräistä rahaa. Joululahjat ja vaateostokset olivat erittäin runsaat ja anteliaat, viimeisen muodin mukaiset. Melkein kaiken, mitä keksi pyytää joululahjaksi niin sen myös sai. Olin lastenkodissa 70-luvulta 80-luvulle.
siksi sijoitus. Lastenkotiin tai nuorisokotiin menevät nämä vähän vanhemmat, ihan pienet pyritään sijoittamaan perheisiin.
t. sosionomi
Helsingin ensikotiin veimme kaikki vauvantarvikkeet ja -vaatteet
viimeisimmän lapsemme jälkeen. Tulevat tarpeeseen. Jos ovat sellaisia tarvikkeita, ettei ole käyttöä juuri sillä hetkellä, myydään myyjäisissä ja tuotolla tuetaan kotiutuvia äitejä ja lapsia, usein ensikodista lähtevällä äidillä ei ole paljon kodintarvikkeita tms.
en tiedä miksi