Pitääkö potilaan odottaa vain kiltisti, vaikka lääkäri olis miten paljon myöhässä?
Kerran oli pakko jättää lapsen pkl-käynti väliiin, kun lääkäri oli jo tunnin myöhässä ja lapsi olisi myöhästynyt terapiastaan.
Tänään kihisin kiukusta, kun lääkäri oli tunnin myöhässä, kävin ilmoittautumisluukulla kysymässä, niin myöhästys johtui siitä että yksi lääkäri oli sairastunut ja muut joutui kukin ottamaan yhden potilaan enemmän. Olisko ollut iso vaiva ILMOITTAA tästä joko etukäteen tekstarilla, että tuletko vaikka tuntia myöhemmin tai ilmoittautumisen yhteydessä heti, että olisi voinut töihin soittaa, että täällä meneekin nyt pidempään ja iltapäivän palaveri pitää siirtää. Vaan ei, pitää vaan istua ja tönöttää ja kysyäkään ei voi kun hoitsut viettää aikaa kahvihuoneessa.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kiukkuaminen on typerää. Aina voi tulla tilanteita, joiden takia lääkäri on myöhässä. Kuvitelkaa vaikka vähän isompaa onnettomuutta. Terveyskeskukseen tuodaan useita potilaita, joiden tila on tarkastettava ja päätettävä, hoidetaanko paikan päällä vai lähetetäänkö isompaan sairaalaan. Mutta ei kun vaan kiukutaan, kun se MINUN syyläni on niin tärkeä, että kuolen just sillään, jollei sitä hoideta sillä kellonlyömällä kuin ajanvaraus oli. Päivystyksessä joutuu monesti odottamaan kauankin, varsinkin jos joku epidemia riehuu paikkakunnalla. Nykyään näet ihmiset eivät osaa hoitaa edes flunssaa itsenäisesti, vaan pitää mennä yskimään ja räkimään päivystykseen. Ja huom! sairaat lapset otetaan yleensä aina jonon ohi, jos on kyseessä todellinen vaiva, ei pikkuinen nuha.
Siitähän ei ollut kyse vaan siitä että ilmoitetaan siitä myöhästymisestä. Voisi jo asiakkaan tullessa kertoa että tohtori on tunnin myöhässä jos se kerrn on tiedossa.
Lääkäri voisi pyytää anteeksi kun on myöhässä.
Ja alunperin asenteen pitäisi olla se että aikataulussa pysytään. Nyt perusasenne on se että asiakas joutaa lähtökohtaisesti kököttämään. Arvoton sielu.
Joskus voi tulla tilanteita, että menee pitkäksi asiakkaan kanssa tai tulee yllättäviä tilanteita. Mutta ei aina. Lääkäri on oman kokemuksen mukaan AINA myöhässä. Yksityinen, julkinen, kaikki. V*ttu kun on vaikeeta tehdä aikatauluja, jotka pitää.
Seuraavan kerran kun menette lääkärin vastaanotolle, niin huolehtikaa, että olette vastaanotolla vain teille varatun ajan verran. Jos aika loppuu kesken, eikä kaikkia asioita ehditä käsittelemään, varaatte uuden ajan. Sukulaisten asiat ja hassut sattumukset kotona voi jättää kertomatta ajan säästämiseksi. Jos hoidettavia asioita on useampi, varatkaa pidempi vastaanottoaika. Yksi vastaanottoaika (yleensä 20 min) on suunniteltu riittämään yhden asian käsittelyä varten. Kannattaa myös huomioida, että osa vastaanottoajasta ei mene pelkästään potilaan kanssa työskentelyyn, vaan vastaanottoon liittyvä paperityö vie äkkiä puolet ajasta. Vanhusten kanssa se toinen puoli vastaanotosta voi mennä jo vaatteiden pukemiseen ja riisumiseen, ja tällöin varsinainen vastaanotto onkin äkkiä 20min myöhässä. Lääkäri ei sitä vastaanottoa myöhästytä, vaan potilaat.
Ei tarvitse odottaa. Mene kotiisi. Mitä muuta kuvittelet, jos joku esmes av-mamma ei suostu poistumaan vastaanotoltani vaan uudelleen ja uudelleen saan selittää samat asiat ja hoitosuunnitelman. Siltikään hän ei ymmärrä. Ja aikaa kuluu. Toiset potilaat joutuvat odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse odottaa. Mene kotiisi. Mitä muuta kuvittelet, jos joku esmes av-mamma ei suostu poistumaan vastaanotoltani vaan uudelleen ja uudelleen saan selittää samat asiat ja hoitosuunnitelman. Siltikään hän ei ymmärrä. Ja aikaa kuluu. Toiset potilaat joutuvat odottamaan.
Ymmärrän tämän niin hyvin. Mammat ei tietenkään ymmärrä. Yllätys?
Sekin vielä, että yleensä nämä puheliaat potilaat ovat epäsiistejä ja selittävät ummet ja lammet; sukulaistensa sairaudet ja muut omat sairautensa, jotka eivät millään tavalla kuulu siihen vastaanottoaikaan ja vievät muilta aikaa.
Onneksi pääsen kohta pois terveyskeskuksesta.
Meidän lähiterkka Munkkiniemi, lääkäri oli kerran yli tunnin myöhässä (lapsen jokuvuotistarkastus). Kukaan ei tullut sanomaan mitään, soitin töihin ja siirsin tapaamisia. Sitten kun tuli, sano et nukku pommiin ja oli ilmoittanut ylilääkärille. No ei mulle kukaan ilmoittanut. Hyvin nuori oli tämä naislääkäri. Teki mieli laittaa silloin palautetta, mut enpä saanut aikaiseksi. Mut ärsyttää vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun menette lääkärin vastaanotolle, niin huolehtikaa, että olette vastaanotolla vain teille varatun ajan verran. Jos aika loppuu kesken, eikä kaikkia asioita ehditä käsittelemään, varaatte uuden ajan. Sukulaisten asiat ja hassut sattumukset kotona voi jättää kertomatta ajan säästämiseksi. Jos hoidettavia asioita on useampi, varatkaa pidempi vastaanottoaika. Yksi vastaanottoaika (yleensä 20 min) on suunniteltu riittämään yhden asian käsittelyä varten. Kannattaa myös huomioida, että osa vastaanottoajasta ei mene pelkästään potilaan kanssa työskentelyyn, vaan vastaanottoon liittyvä paperityö vie äkkiä puolet ajasta. Vanhusten kanssa se toinen puoli vastaanotosta voi mennä jo vaatteiden pukemiseen ja riisumiseen, ja tällöin varsinainen vastaanotto onkin äkkiä 20min myöhässä. Lääkäri ei sitä vastaanottoa myöhästytä, vaan potilaat.
paitsi nämä lääkärit, jotka nukkuu pommiin ja ei saa lapsia päiväkotiin. Kyl varmaan ymmärrystä riittää, jos onnettomuus esim kyseessä
Oikeasti raivostuttavaa on se, että lääkärin (tai vastaavan, vaikka fyssari) myöhässä olemisesta ei kerrota. Minä joudun todella pulaan, jos oma poissaoloni työpaikalta venyy. Olen aina ilmoittanut töihin, että lääkäri on klo xx.xx ja vastaanoton kesto vaikka 30 min, joten olen takaisin töissä tiettyyn kellonaikaan. Työnantaja on laskenut koko vuoron sen varaan, että palaan ajoissa töihin sieltä lääkäristä. Jos minä myöhästyn töistä lääkärin myöhästymisen takia, niin minun asiakkaat jäävät ilman heidän kannalta kriittisen tärkeää palvelua. Ongelmaa ei ole, jos voin ilmoittaa ajoissa töihin, että myöhästyn, niin joku tulee paikkaamaan hommaani sen myöhästymisen ajan. Mutta jos en tiedä että lääkäri on myöhässä, niin en voi ilmoittaa sitä työpaikalleni! Istun ja istun odotustilassa odottamassa lääkäriä, minuutit ja tunnitkin kuluu, ja mistään ei informoida. Vaikka olisi voitu heti sanoa, että lääkäri tulee olemaan tunnin myöhässä, olisin ilmoittanut siitä töihin, ja asia olisi kunnossa.
Meillä terveyskeskuksessa on ajanvaraus päivystykseen. Hoitajat määrittelevät puhelimessa potilaan kertomien oireiden perusteella, tarvitseeko potilas päivystävän lääkärin vastaanottoa. Huomattava osa valehtelee oireensa päästäkseen lääkäriin. Valitetaan esim. sahaavaa kuumetta, kun todellisuudessa yhtenä päivänä ollut lämpö 38 ja seuraavana päivänä jo 37. Tai valehdellaan, että huimaa niin että pystyssä ei pysy, ja tosiassa lääkärille tullaankin päivystykseen vakaasti kävellen kuulemaan kiireettömien laboratoriokokeiden tuloksia pitkän oirelistan kanssa, joista mikään ei ole akuutti vaiva. Tai valitetaan pitkittynyttä flunssaa, kun se on itseasiassa kestänyt jo kolme päivää. Tällaiset ruuhkauttavat päivystystä. Toki hyvä lääkäri torppaa tällaisen potilaan alkuunsa.
Päivystävällä lääkärillä saattaa olla yhdellä 20 minuutin ajalla 4-5 potilasta, kun niiden ajanvarauksen kautta tulleiden lisäksi ambulanssi tuo tarkkailuun potilaita, etenkin maanantaina melkein jatkuvalla syötöllä. Ei siinä lääkäri pysy aikataulussa millään.
Normaali vastaanotolla meillä on varattu aikaa 30-40 minuttia / potilas lääkärin kokeneisuudesta riippuen. Siinä pysyy yleensä aika hyvin aikataulussa. Jos ei pysy, ovat syy potilaat, jotka tulevat vastaanotolle 15-20 minuuttia myöhässä. Itse tapaan tällaisiin sitten käyttää vain sen jäljellä olevan ajan, käsken varaamaan uuden ajan enkä vie seuraavan potilaan aikaa tämän yhden myöhästymisen vuoksi. On kuitenkin kollegoita, jotka tunnollisesti hoitavat nämä myöhästyneetkin, eivätkä sitten ehdi kahville, syömään tai vessaankaan ja ajat ovat myöhässä.
Meillä paikallinen päivystys odotuttaa tunteja ja taas tunteja. Joskus olin kahden kipeän ja kuumeisen pikkulapsen kanssa jonossa viisi tuntia. Siinä ajassa hoitajalle pääsi kaksi potilasta, lääkärille ei yhtään. Soitin ajan yksityiselle 80 km päähän ja pääsimme kotiin varmasti ennen, kuin kolme muuta potilasta pääsi lääkärille asti.
Typerää systeemissä on se, että päivystyskin on 45 km:n päässä meiltä, siellä on aina törkeän pitkä jono, ohjeellisia aikoja ei saa, eikä voi edes ilmoittautua jonoon kotoa käsin puhelimitse. Tuon 45 km ehtii moneen kertaan ajaa, ennen kuin se oma lääkäriaika tulee, mutta silti pitää ajaa se ensin ja sitten vasta pääsee jonoon.
Syyn on täysin käsittämätön ratkaisu, että pe iltapäivästä ma aamuun paikalla on vain yksi ainoa lääkäriparka. Kai nyt hänet edes vaihdetaan välissä toiseen, mutta vastaanottoja on siis vaiin yksi. Sama lääkäri vastaa ensiavusta, sairaalan vuodeosastosta ja päivystyksestä. Pari kolaripotilasta ja yksi sydänvaivainen mummo kun kärrätään ovesta ja vuodeosastolla jonkun tila heikkenee, niin siinä saa jalkamurtuma- tai kuumepotilas odotella parempia aikoja ihan rauhassa ja tuntitolkulla. Ja eihän tuo ole mitenkään edes turvallista, se lääkärihän on vuoron loppupuolella täysin kuolemanväsynyt.
Nykyään tilaan ajan suoraan yksityiselle, ellen saa aikaa terveysaseman päivystykseen vaan joudumme sairaalalle päivystysjonoon.
Yleislääkärinä myös toivoisin, että ne lihavat ja törkeän likaisissa vaatteissa vastaanotolleni tulevat nuoret naiset edes peseytyisivät, jos pitää tehdä gynekologinen tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Sekin vielä, että yleensä nämä puheliaat potilaat ovat epäsiistejä ja selittävät ummet ja lammet; sukulaistensa sairaudet ja muut omat sairautensa, jotka eivät millään tavalla kuulu siihen vastaanottoaikaan ja vievät muilta aikaa.
Onneksi pääsen kohta pois terveyskeskuksesta.
Kerrotko mulle mitä tarkoittaa "kertovat muut sairautensa, jotka ei kuulu vastaanottoaikaan" ? Eikös ole aika olennaista tietää potilaan muut sairaudet, jotka voivat aika yksinkertaiseenkin hoitoon vaikuttaa?
Olen siis huomannut tuon asenteen joillakin terveyskeskuslääkäreillä ja joutunut sitten tätä ammattikunnan kruunua neuvomaan esim. lapsen lääkityksen suhteen, kun meinataan määrätä perussairauden takia täysin kiellettyä lääkettä johonkin perusvaivaan.
Ja siis se sairaus todella lukee siellä potilaan tiedoissa, mut kun ei ole aikaa lukea niitä eikä niistä saisi sanoa "Kun nyt tutkitaan vaan tätä _yhtä vaivaa_". Onneksi on fiksuja ja taitavia lääkäreitä kuitenkin suurin osa, joten ihan kokonaan ei ole usko tähän ammattikuntaan vielä mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkärinä myös toivoisin, että ne lihavat ja törkeän likaisissa vaatteissa vastaanotolleni tulevat nuoret naiset edes peseytyisivät, jos pitää tehdä gynekologinen tutkimus.
Totta. Toisinaan pitää jättää näiden jälkeen huone tuulettumaan ovet ja ikkunat auki hyväksi toviksi, ennen kuin voi ajatellakaan jatkaa työskentelyä.
kollega
Näissä asioissa pitäisi minusta osoittaa ymmärrystä poikkeustilanteita kohtaan.
Itse olen vain eläinlääkäri, mutta tässäkään työssä vastaanotot ei mene aina kuten suunniteltu. Esim. tänään tuli normaalille vastaanottoajalle koira, jolla ajanvarauksen mukaan tavanomaisia vatsavaivoja. ripuli, oksentelu, ruokahaluttomuus. No, tämä koira tuli sitten vastaanotolle ja näytti sen verran huteralta että otin heti verikokeet. Kävi ilmi että koiran munuaisarvot on pilvissä. Sitä oli nesteytettävä ihan heti ja reilusti. Ja opastettava omistajaa siitä miten toimia jatkossa sen mukaan onko varaa viedä koira 24 h / vrk päivystysklinikalle vai täytyykö yrittää esim. kotinesteytyksellä pärjätä. Omistajan rahatilanteen takia päädyttiin viimemainittuun ja minun piti opettaa ennestään koskaan ihmistä tai eläintä pistämättömälle miten nesteen saa ihon alle oikein.
Koska minä välitä asiakkaistani, niin ihmis- kuin eläin, otti kyllä vähän päähän kun seuraava kovasti pauhasi 20 minuutin myöhässä olosta. Onneksi nesteytetyn koiran omistaja pelasti tilanteen sanomalla, että anteeksi kovasti, mutta yllättäen koira tarvitsi nesteytystä ja on kyse ihan elämästä ja kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Toisinaan pitää jättää näiden jälkeen huone tuulettumaan ovet ja ikkunat auki hyväksi toviksi, ennen kuin voi ajatellakaan jatkaa työskentelyä.
kollega
Nuoret naisetko eivät huolehdi hygieniasta, en usko.Nuoret puunaavat itseään ja meikkaavat, ihan varmasti. Te otatte vastaan väärässä paikassa. Itse asioin ainoastaan yksityisellä suurella lääkäriasemaketjulla. Ei siellä ole kuvailemasi kaltaisia ihmisiä. Totta kai käydään suihkussa ja laitetaan puhtaat vaatteet. Höpöhöpö juttuja.
Ymmärrän odottelun julkisella, mutta yksityisellä en. Käytän nykyään oikeastaan vain Mehiläistä työterveyden takia ja yhtä hammasklinikkaa hammashoidossa. Hammaslääkärini on aina 10-20 min myöhässä. Joka kerta. Samoin Mehiläisessä saa aina odottaa. En ymmärrä. Siellä ei kuitenkaan ole edes päivystystoimintaa.
Ei ehkä sama asia eikä sama paikka mutta itse päivystyspolilla aiemmin työskennelleenä voin kertoa, että sinun 5h akuutti asiasi ei todennäköisesti ole yhtä akuutti kun jonkun toisen. Potilaat hoidetaan kiireellisyyden mukaan eikä "kuka oli eka". Sitten tullaan tulokseen, että päädyt osastohoitoon. Kestääkestääkestää. Miksi? Osasto johon olet menossa voi olla täynnä, odotetaan vapautuvia paikkoja. Ennenkuin päädyt osastollesi on siellä hoitajat tehneet esivalmistelua ja aloittaneet hoitosi ennenkuin päädyt perille. Kyllä, se kestää. Päivystyspolilla taas meillä on sinun lähtövaiheesi jälkeen myös työtä koskien edelleen sinua. Sisään tulee kaikkea kurkkukivusta ampumisiin ja puukotuksiin. Joudut siis ehkä kipeän kurkkusi tai kuumeesi kanssa odottamaan. Ei, emme me hoitajat ja lääkärit tahallamme sinua halua pitää istumassa tunteja. Jos kuitenkin istut tai seisot, ajattele itseäsi onnekkaana, kaikki päivystyksessä eivät yhtä hyvässä kunnossa ole. Tilanteet muuttuvat jatkuvasti, siihen täytyy sopeutua. Ja ei, emme ehkä näytä kiireisiltä, mehän istumme tietokoneella. Luuletko minun pelaavan tetristä?
Yksityisellä jos joutuisin odottamaan yli tunnin, pyytäisin A-nelosen vastaanotosta ja livauttaisin seuraavanlaiset terveiset lääkärin oven alta: "Hei Matti Meikäläinen, minulla oli sinulle aika klo 14.30. En odota toista tuntia. Varaan aikani jatkossa Mehiläisestä."
Ja olen ihan tosissani, toi homma on niin rahastusta että joka kerta vituttaa jo muutenkin mennä yksityiselle. x(
Tuollainen kiukkuaminen on typerää. Aina voi tulla tilanteita, joiden takia lääkäri on myöhässä. Kuvitelkaa vaikka vähän isompaa onnettomuutta. Terveyskeskukseen tuodaan useita potilaita, joiden tila on tarkastettava ja päätettävä, hoidetaanko paikan päällä vai lähetetäänkö isompaan sairaalaan. Mutta ei kun vaan kiukutaan, kun se MINUN syyläni on niin tärkeä, että kuolen just sillään, jollei sitä hoideta sillä kellonlyömällä kuin ajanvaraus oli. Päivystyksessä joutuu monesti odottamaan kauankin, varsinkin jos joku epidemia riehuu paikkakunnalla. Nykyään näet ihmiset eivät osaa hoitaa edes flunssaa itsenäisesti, vaan pitää mennä yskimään ja räkimään päivystykseen. Ja huom! sairaat lapset otetaan yleensä aina jonon ohi, jos on kyseessä todellinen vaiva, ei pikkuinen nuha.