Asunnon kosteusvaurio, kehen ottaa yhteyttä? ov
Eli ostettiin asunto n. 1,5v sitten. Ennen ostoa pyysimme saunaan/kylppäriin kosteusmittauksen, ja myyjä osoitti meille mittaajan, jolta saimme arvion: lievästi raja-arvot ylittävää kosteutta seinien alaosissa ja lattiassa. Korjauskehotus: irroitetaan laatat, laitetaan uusi vesieriste, korjataan kallistukset" Lisäksi suullisesti mittaaja sanoi, että kosteus on vain laattojen alapinnalla, joten kun laatat otetaan pois, se on siinä, kuivatuksia ei tarvita.
Nyt sitten alettiin siihen "pikkuremppaan" ja kävikin ilmi, että kosteutta on enemmänkin, kuivatus kestää viikkoja ja maksaa 700-900 euroa. Edelliset omistajat olivat rempanneet saunan/kylppärin n. 5 vuotta sitten, eivätkä idiootit olleet laittaneet minkäänlaisia vesieristeitä, ainoastaan kosteussulun (myös pesuhuoneeseen!)
Onko kellään ollut vastaavanlaista tilannetta? Onko myyjä minkäänlaisessa vastuussa, varsinkin noiden vesieristeiden osalta, ne kun on olleet pakolliset silloin kun kylppärin "remontoivat"?
Kommentit (13)
Myyjällä on vastuu tekemistään remonteista.
Taas tuli muuten yksi esimerkki siitä, miksi kannattaa asua vuokralla eikä omassa, vuokranantaja hoitaa kaikki korjaukset eikä mun tarvitse tehdä eikä maksaa yhtään mitään itse.
Jos on rivari tai kerrostalo-osake, niin silloin taloyhtiö on vastuussa vesieristyksistä ja he myös korjaavat vauriot. Eli laattojen alainen osuus kuuluu taloyhtiölle. Yhteys siis isännöitsijään.
Jos taas kyse omakotitalosta, myyjällä on vielä vastuu myymästään, eli ihan ensin yhteys myyjään ja pyrkikää sopimaan hänen kanssaan.
Jos on rivari tai kerrostalo-osake, niin silloin taloyhtiö on vastuussa vesieristyksistä ja he myös korjaavat vauriot. Eli laattojen alainen osuus kuuluu taloyhtiölle. Yhteys siis isännöitsijään.
Jos taas kyse omakotitalosta, myyjällä on vielä vastuu myymästään, eli ihan ensin yhteys myyjään ja pyrkikää sopimaan hänen kanssaan.
Ja ymmärtääkseni taloyhtiön isännöitsijä on myös vastuussa remontista (katsoo, että kaikki toimenpiteet on ok)
Nykyisin taloyhtiöllä on uusi isännöitsijä, joka muistelee (papereista ei ole vielä tarkistanut), että remontin teki omistajapariskunnan vaimo, jonka mies toimi isännöitsijänä. Siis entisistä omistajista mies oli isännöitsijä ja vaimo teki rempan perseelleen.
Meidän moka oli se, ettei pyydetty kuntotarkastusta, ajateltiin, että kosteusmittaus riittää..=((
että tiedetään ollaanko tässä asiassa edes suurinkaan piirtein oikeassa.
T. ap
Hei!
Kaikki voi päättyä kivastikin. Tässä esimerkki:
Meille kävi juuri vastaavalla tavalla. Ostimme rivari-asunnon tietoisena lievästi kohollaan olevasta kosteudesta kylpyhuoneessa, suihkunurkassa. Kosteus oli koholla niin lievästi, että korjausta ei vaadittu. Vuoden kuluttua ostosta kuitenkin päätimme remontoida kylppärimme (syynä kosteuden lisäksi muutenkin ruma laatoitus!). Laattojen purun jälkeen humattiin, että eristeenä oli ollut vanha muovimatto, joka oli valskannut kosteutta jonkin verran rakenteisiinkin. Poraamalla saatiin luotettavat mittaustulokset, jotka osoittivat, että kosteus ylitti suositellut arvot useissa kohdin. Huonetta jouduttiin kuivattamaan pari viikkoa. Kuivatuksen maksoi taloyhtiö. Siellä suhtauduttiin muutenkin kivasti koko remonttiin. Eli vesieristeet kustansivat myöskin. Itse halusimme laittaa kylpyhuoneeseen laadunparannukseksi sähkökäyttöisen lattialämmityksen (suosittelen, on halpa, helppo asentaa, pitää paikat kuivana ja edullinen käyttää!) Laatat maksoimme tietty itse. Kustannukset eivät kuitenkaan itse tehden olleet päätä huimaavia. Korvauksia emme edes hakeneet, kun meille siitä sanottiin, että on epätodennäköistä mitään saada, kun on ostanut kosteuden ollessa koholla!
Onko kaikkia remppoja pakko edes maksattaa muilla? Teidän iloksihan se tulee. Taloyhtiö kuitenkin maksaa kaiken muun paitsi pintamateriaalit!
Remontti-iloa!
halpa käyttää! Olin aivan järkyttynyt, kuinka suureksi meidän sähkölasku kasvoi lattialämmityksen (pesuhuone) asentamisen jälkeen......
Eli mitään huippukorvauksiahan mekään emme edes halua, riittäisi, että joku korvaisi sen kuivatuksen, mitä ei remppaan pitänyt tulla. Mielellämme maksamme itse remontin, se kun on ollut suunnitteilla niin kauan kuin asunnon olemme omistaneetkin. =)
t. ap
vesieristemääräyksiä kun ei välttämättä ole ollut edes olemassa siihen aikaan kun taloyhtiöitä on rakennettu (siis niitä, joissa laatoituksen alla on muovimatto).
joudutte myös itse maksamaan, koska taloyhtiö = osakkeen omistajat.....
2000- luvulla oli jo määräykset vesieristeistä. Jos silloinen remontoija on jättänyt vesieristeet laittamatta ja isännöitsijä sen huomaamatta, on se rakennusvirhe ja joko taloyhtiön vakuutusyhtiön tai remontoijan korvattavissa.
jos kyse on remontoijan huolimattomuudesta. Eli jos määräykset on olleet olemassa vesieristyksistä ja remontoija on laiminlyönyt ne, on remontin tehnyt velvollinen korvaamaan vahingot.
Kylppärissä on selkeä rakennusvirhe.