Kaveripariskunnan lapset pilas uuden vuoden vieton!
Voi helevetti. Eikö ihmiset tosiaan saa järjestettyä lapsilleen hoitopaikkaa edes uutena vuotena?? Meillä oli uuden vuoden juhlat kotona ja yksi kaveripariskunta päätti sitten ottaa kolme lastaan (1, 3, ja 5-vuotiaat) mukaan. Koko ilta pyöri sitten näiden kersojen ympärillä, tv:ssä koko illan lasten dvd:t ja vieläkin metsästellään täällä lasten sinne sun tänne heittelemiä ruuanpalasia ynnä muuta. Keskustelusta aikuisten kanssa ei tullut yhtään mitään kun nämä hellanduudelit vei kaiken huomion. ARGH!!!!!!!!!
Kommentit (62)
Kyllä munkin mielestä jotkut tilaisuudet ovat vain aikuisille. meillä lapset kulkevat mukaan lähes kaikkialle. Eilen olimme perheen kesken kuudesta pari tuntia eteenpäin juhlissa. kahdeksan maissa poistuttiin, kun lapset väsyivät ja isäntäväki joutui meidän ohessa paimentamaan lapsia. lapset olivat ainoita lapsia juhlissa. En voinut enää jutella tms, aika meni vahtimiseen, ettei lapset koske perintomaljakoihin jne... No, kiva oli kuitenkin pistäytyä, ja alkuilta meni ihan kivasti. Musta rupes sitten ennen kotiin lähtöä tuntumaan, että muut vieraat häiriytyivät lasten menosta. Ei lapset yleensäkään istu vain juhlissa sohvalla ja siemaile mehua. Postuimme siis paikalta.
Mielestäni on ihan oikein, että ryyppäjäiset ovat VAIN aikuisille, ja siitä voi etukäteen mainita.
Puhut aina ilkeästi muiden lapsista ja vielä ihmettelet miksi emme tule teille koskaan lasten kanssa ;)
mikähän se sitten on? Mitkä juhlapäivistä on lasten, mitkä aikuisten? kuka sen määrittelee? ;)
Ap on juuri esimerkki siitä: itse lapsettomana pitää itsestäänselvänä, että uusivuosi on aikuisten juhla. Ap ei voi käsittää, miksi kutsuttu perhe toi lapset paikalle.
Eiköhän jokaisen elämäntilanne määrittele juhlan luonteen. On aika hassua väittää, ettei vappu olisi lastenjuhla. Yhtälailla se on sekä lasten että aikuisten juhla. Ja jokainen viettää juhlia oman elämäntilanteensa mukaisesti. Se, miten juhlin vappuja yliopistoaikoina eroaa todella paljon siitä, miten vietämme nyt vappuja, lapsiperheenä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa viettää vappua ( tai mitä tahansa juhlapäivää), juhlistamismuoto muuttuu (ja kehittyy) elämän myötä - luojan kiitos :)
Omassa lapsuudenkodissani kaikki juhlapäivät ja -pyhät vietettiin yhdessä, perheenä. Ja minulla on ihanat muistot vapuista, juhannuksista, jouluista ja uusista vuosista. Saman haluan välittää omille lapsilleni.
kaiken ikäisiä ihmisiä paikalla. Meidän perhe- ja ystäväpiirissä lapset kuuluvat luontevasti mukaan juhliin siinä missä aikuisetkin eivätkä ole mitään " häiriötekijöitä." Toisaalta he, sen paremmin kuin kukaan aikuisistakaan, ei varasta koko showta itselleen.
Vierailija:
mikähän se sitten on? Mitkä juhlapäivistä on lasten, mitkä aikuisten? kuka sen määrittelee? ;)Ap on juuri esimerkki siitä: itse lapsettomana pitää itsestäänselvänä, että uusivuosi on aikuisten juhla. Ap ei voi käsittää, miksi kutsuttu perhe toi lapset paikalle.
Eiköhän jokaisen elämäntilanne määrittele juhlan luonteen. On aika hassua väittää, ettei vappu olisi lastenjuhla. Yhtälailla se on sekä lasten että aikuisten juhla. Ja jokainen viettää juhlia oman elämäntilanteensa mukaisesti. Se, miten juhlin vappuja yliopistoaikoina eroaa todella paljon siitä, miten vietämme nyt vappuja, lapsiperheenä. Ei ole yhtä oikeaa tapaa viettää vappua ( tai mitä tahansa juhlapäivää), juhlistamismuoto muuttuu (ja kehittyy) elämän myötä - luojan kiitos :)
Omassa lapsuudenkodissani kaikki juhlapäivät ja -pyhät vietettiin yhdessä, perheenä. Ja minulla on ihanat muistot vapuista, juhannuksista, jouluista ja uusista vuosista. Saman haluan välittää omille lapsilleni.
ettei tule tällaisia ongelmia. Ei vois vähempää kiinnostaa aikuisten juhlat uutena vuotena ja vappuna. Sen takiahan lapsia halusimme, että saamme elää heidän kanssaan täyttä elämää.
En lähtisi itse lapsien kanssa aikuitsen ryyppyjuhliin, enkä itse kutsu kotiini toisia aikuisia ryyppäämään. Sitä ihmettä on nähty ja koettu ihan tarpeeksi. Meillä oli mukava ilta lasten kanssa ampuen raketteja, saunoen ja syöden hyvin. Sitä me kaipasimme ja onneksi sen elämän me saimme.
jos meille tulee kutsu johonkin juhliin, vaikka uuden vuoden bileisiin, oletan ilman muuta, että lapset ON kutsuttu mukaan, koska en ole koskaan saanut muunlaista kutsua. Mihinkähän meidänkin ystävät laittaisivat omat lapsensa, jos lapsettomat juhlat pitäisivät. Meille pitäisi siis todella mainita, että lapset eivät ole tervetulleita, ja jäisimme ilman muuta kotiin, koska hoitajia ei ole. Juhlakulttuureita on muuten erilaisia, ei voida olettaa, että kaikki juhlivat vappuja sun muita vain aikuisten kesken ja kännäämällä. Meillä kaikki juhlapäivät ovat perhejuhlia, ja näin on kaikilla ystävillänikin, ja näin on ollut omassa lapsuudessanikin.
kuullostella, millaiset juhlat ovat tulossa. Oikeasti, osa juhlista on ryyppyjuhlia. En veisi lapsia juhliin, joissa kenelläkään muulla ei ole jälikasvua mukana. Itse tiedustelen etukäteen. Suurimman osan juhlista tosin vietämme perheen kesken. En yleensä mene juhliin, joihin lapset eivät ole tervetulleita. Kerran olimme juhlissa ilman lapsia, ja kivaa oli sekin. lapset olivat hoidossa, ja me aikuiset otimme alkoholia tavallista runsaammin. Mielestäni siideri tai pari lasten nähden on ok, kännääminen ei. Vähemmän lapsi kärsii hoidossa, kun aikuisten ryyppäämistä katsellen. ja vaikka itse ei joisikaan, ei muidenkaan örveltäminen ole lapselle sopivaa katseltavaa.
KUITENKIn mielestäni isäntäväki saa määritellä juhlan luonteen, ja siitä on turha loukkantua. Kyllä mekin saimme kutsun häihin, joihin ei lapsia kutsuttu. Jätimme hoitopaikan puutteessa väliin.
Mutta ehkä monet aikuisten kesken juhlijat on myös sysätty lapsena syrjään vanhempiaan " häiritsemästä" , eivätkä he osaa siksi pitää tilannetta mitenkään kummallisena. Säälittää vaan näiden lapset miten paljosta perheen yhteisestä kivasta he jäävät paitsi.
Halutaan juhlia ilman lapsia siitä syystä, että halutaan ruokailla rauhallisesti ja kiireettömästi, halutaan että kukaan ei kilju ja juokse ympäri taloa, halutaan pitää esinevahingot pieninä, halutaan keskustella siten ettei tempo ole kun kaunareissa joissa jokainen lause pitää toistaa että toistuvasti lapsen keskeyttämä aikuinen pysyy perässä.
Nykyaikana on paljon sellaisia vanhempia, jotka eivät osaa tai halua opettaa lapsille kyläilytapoja.
Että ihan tällaisestä syystä ei aina lapsia.
Lapset on aina mukana, jos jonnekin mennään molemmat aikuiset. Ja se on tehty selväksi kaikille ystävillekin. Joskus harvoin menemme miehen kanssa erikseen ja yksiksemme, mutta eipä se kivaa ole, lähinnä vaan muodollisuutta, sillä kaipaa sitä " kokonaisuutta" eli koko perhettä mukaan.
aika hurjia lapsia jos pitää koko ajan komentaa, esineitä särkyy, lapset juoksevat ympäriinsä.
Meillä vietetään kaikki juhlapäivät perheen/ perheiden kesken eikä moisia ongelmia ole koskaan ollut, vaikka paikalla olisi isompikin lapsijoukko (ihan piltti- ikäisistä lähtien)
Mitä tämä tarkoittaa? Tulee vaan mieleen, että kyseessä on hyvin itsekeskeinen ihminen, joka ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin omanlaisesta elämäntilanteesta, kaikki muu on epäkiinnostavaa ja toisarvoista. Onkohan kyvyt aikuismaiseen kanssakäymiseen hävinneet 24/7-lastenhoidon myötä? Minä todellakin olen eri henkilö kuin lapseni, joten rintalasta lukuunottamatta he eivät seuraa minua joka paikkaan. Tosin meillä onkin hoitopaikkoja yllin kyllin, joten sen tosiasiallisen syyn takia ei tarvi keksiä jotain hienompaa teoriaa miksei mene minnekään ilman lapsiaan.
Jos palkkaisin lastenhoitajan jokaista sellaista asiaa varten, mitä täällä ei suvaita lasten kanssa tehtäväksi tai ei pidetä edes mahdollisena, meillä saisi käydä lastenhoitaja varmaan monta kertaa viikossa. Mistähän nekin rahat ottaisi. Enkä ehtisi vissiin lapsiakaan juuri näkemään.
Lapset oli kotona puoli seitsemään, jotta kerettiin raketit ampua, syödä uuden vuoden herkkuja ja lapset näki vieraita. Sitten lapset lähti kilsan päähän mummolaan.
Ilta jatkui neljään asti kotioloissa, mutta meteliä ja musiikkia sen verran että ei lasten olisi ollut kiva nukkua. Kukaan ei ollut ympäripäissään muttei selvinpäinkään.
Lapset oli oikein iloisia aamulla ja mummokin tyytyväinen kun sai viettää juhlaa lasten kanssa.
Minulla on lapsettomia ystäviä. Jos he järjestävät juhlat, ymmärrän kyllä ihan ilman eri ilmoitusta, että lapsia ei siellä kaivata. Enkä suinkaan siitä pillastu ja ala inistä, että " me teemme asioita vaan perheenä" saati että roudaisin lapseni juhliin.
Oikeasti! tuoda nyt kolme noin pientä kersaa uudenvuodenjuhliin lapsettomien ihmisten luo edes kysymättä, voiko näin tehdä!
Ap, olet täysin oikeassa, mua olisi ottanut aivoon myös.
että juotaisiin itsemme penkin alle, vaan ihan aikuisten kesken syödään, juodaan vähän viiniä ja keskustellaan.
Kun on juhlat tiedossa, niin tiedustellaan, onko tarkoitettu myös lapsille ja yleensä ne onkin ja ollaan kaikki yhdessä, mutta ei se sulje pois kokonaan, että joskus on vain aikuisten juhlat.
Erään kerran kyllä loukkaannuttiin hieman, kun kutsuja ilmoitti, ettei lapsia niihin kemuihin, mutta isäntäparin omat lapset olivat kuitenkin läsnä melkein koko illan. Juuri sinä kertana ei saatu hoitopaikkaa ja kysyttiin josko voitaisiin tulla lapsen kanssa ja lähdetään heti, kun heidänkin lapset lähtevät. Mutta se ei käynyt kutsujalle, joten jäätiin kotiin.
Vierailija:
Anteeksi vain, mutta en todellakaan olisi halunnut katsella telkkaa! Ärsytti vaan se kun juhlien " taustamusiikkina" piti kuunnella jotain typeriä lastenohjelmia. t. ap
aikuiset kuulisi jutella omia, ah niin tärkeitä asioitaan.
Mikä kumma näitä lapsiperheitä vaivaa kun he kuvittelevat että joka juhla on lasten juhla. Kas kummaa kun aikuistenkin juhlia voi olla! Pitäkää omat lapsijuhlanne ominanne ja antakaa toisten juhlia niinkuin haluavat. Meillä on omia lapsia mutta ei tulisi kuuloonkaan että veisin lapset lapsettomien juhliin. Ei minuakaan kiinnostaisi pitää lastenjuhlia omassa kodissani jos omia lapsia ei olisi. ELI KOMPPAAN TÄYSILLÄ AP:ta.
Ryyppäys- ja rellestysjuhlat ymmärrän opiskelijanuorilla ja perheettömillä aikuisilla, mutta jos lapsia on hankkinut, pitäisi jo tajuta muuttaa elämäntyyliä. Meillä juhlitaan uutta vuotta usean perheen voimin. Tehdään hyvää ruokaa, ammutaan raketteja, eikä kukaan ole änkyräkännissä. Samoin vietämme vappua ym.