Törkeää kiskontaa: Kukkavihkon hinta (hautajasiin)
Hei,
Olin pudottaa korvani päästä kun äiti soitti hautaustoimistosta ja kertoi, että halvin kukkavihko hautajaisiin maksaa 60 euroa! Onko todella noin törkeää kiskontaa. Tietääkö kukaan myydäänkö ko. vihkoja myös tavallisissa kukkakaupoissa ja paljonko olette maksaneet? Viimeisistä hautajaisista on vuosia, joten hinnat on nousseet huimasti. Jos silloin huomasi, että ihmisen kuolemma rahastus on kyllä aivan törkeää. Tällä kertaa kyseessä on etäinen sukulainen, joten pidän 60 euroa pelkkiin kukkiin laittamiseksi törkeänä. Mieluummin vaikka antaisin senkin rahan suoraan leskelle. 
Kommentit (142)
Ei se ole tyhmä joka pyytää/myy, vaan... vai miten se sanonta nyt menikään.
Minä vien hautajaisiin sen yhden ruusun. Kuolleet eivät kukkia kaipaa.
Ostan kukkia kotiin itselleni tai tuttaville tai sille leskelle jonkun iloisen kimpun (ei heti, vaan myöhemmin). Muistan mielummin eläviä kuin kuolleita kukkakauppiaan sitomilla kukkakimpuilla.
Hautakimppu ok jos ei halua hautavihkoon (eli siihen sieneen tehtyyn) satsata. Mutta nimenomaan hautakimppu, ei mikä tahansa Pirkka-kukkakimppu!
En myöskään ymmärrä tätä että viedään vain yksi kukka hautajaisiin. Paitsi joissain tietyissä tapauksissa (esim. lapsi antaa oman kukkansa..).
Hautakimpusta tulee ihan nätti jos ei valitse niitä kalleimpia kukkia..
Kohta on ihan turha saada mitään muitakaan kukkakauppa-palveluja, kuten esim. morsiuskimppuja ym. jos ei olla yhtään valmiita maksamaan mistään. Kukkien kohdalla kun maksaa kuitenkin sekä materiaali että työt, ja tosiaan kukkakauppiaan on myös otettava aina tietty hävikki huomioon..se näkyy tietenkin jonkin verran hinnoissa. Ei kukaan ilmaiseksi työtä voi tehdä, sillä ei elä.
t.Kukkatukun myyjä
Lehdessä toivotetaan väki tervetulleeksi, arkulle lasketaan kukkalaitteita ja seppeleitä ja sen jälkeen menevät syömään oikein kunnon pitopöytään entiseen kotiini. Muistotilaisuudessa veisataan virsiä antaumuksella ja muistellaan minua, välillä juodaan paljon kahvia ja taas jatketaan juhlaa.
Jos hääparille viedään lahja sen mukaan, mikä on juhlan hinta, niin minun hautajaisissani olkoot sama. Mutta lahjaa ei tuoda vainajalle vaan arkulleen.
Olen tehnyt selväksi, että haluan vanhanaikaiset hautajaiset muistojuhlineen Lehdessä toivotetaan väki tervetulleeksi, arkulle lasketaan kukkalaitteita ja seppeleitä ja sen jälkeen menevät syömään oikein kunnon pitopöytään entiseen kotiini. Muistotilaisuudessa veisataan virsiä antaumuksella ja muistellaan minua, välillä juodaan paljon kahvia ja taas jatketaan juhlaa.
Jos hääparille viedään lahja sen mukaan, mikä on juhlan hinta, niin minun hautajaisissani olkoot sama. Mutta lahjaa ei tuoda vainajalle vaan arkulleen.
Joka ojennetaan muistotilaisuudessa omaisille osanottotoivotuksen yhteydessä. Enemmän omaisille merkitsee se kuinka kunnioittavasti käyttäydyt. Jos aiheutat draamaa tai kerjäät huomiota niin se on paheksuttavampaa kuin tulla hautajaisiin ilman muistamisia.
Jos oot luova niin tee muistovärssy itse. Tai jos osaat soittaa,soita joku kaunis kappale. Toisen muistoa voi kunnioittaa muutenkin ja omaisia lohduttaa varmaan eniten kauniit sanat kuin,satasten kukkalaite joka ei edes säily,kauaa kauniina.
yleensä ne ketkä eivät pääse itse paikalle muistotilaisuuteen.
Tiedän kyllä että jotkut vievät sen itse hautajaisiin, mm.anoppini.. mutta jos itse on paikalla ja vie vaikka kukat, niin adressi on siinä kohtaa "ylimääräinen".
Mutta eipä se kai katasrofi ole jos näin haluaa toimia..
saa jotain 35 eurolla mutta näyttävämmät 50 - 60.
Olen itse ostanut niitä kun on viimeaikoina ollut melko paljon melko lähisukulaisten hautajaisia.
Häpeän myöntää, että sitä alitajuntaisesti on vertaillut omaa kukkavihkoa muihin ja aina on ollut parhaimmasta päästä.
Eli jos 60 kympillä saat rimpulan älä osta, hyvästä kukkakaupasta saat 60:llä hyvän.
parempi on noillakin rahoilla ostaa itselleen vaikka siideriä. Tai tupakkaa!
Onko ihmiset tosiaan noin pihejä, vai persaukisia?
Mahtaakohan leski miettiä että mikä olisi halvinta tarjottavaa saattoväelle. Kuppi laihaa kahvia ja joulusta jääneitä piparkakkuja, kun nuo voileivät ja voileipäkakut ovat niin törkeän kalliita...
Jää kotiin jos olet noin itara, säästyy sillai bensarahatkin.
Olen vaikka vienyt vainajale monta kukkakimppua hänen eläessään tai muistan hänen leskeään, kuin lasken ison ja ns turhan komean kimpun arkulle.
Mutta suomalaisille onkin tärkeää miltä kaikki näyttää ulospäin: iso kukkalaite -> vainaja oli tärkeä ja suru on syvää, pieni kukkakimppu/yksi kukka -> surija on pihi, eikä arvosta ja sure vainajaa edes sen vertaa, että toisi arkulle kunnon kukat.
Ollaan me merkillinen kansa.
Toivon mukaan leski miettii mikä on järkevintä tarjottavaa (onko muistotilaisuus mihin aikaan, onko pitkämatkalaisia jne) kuin sitä mikä näyttää hyvältä muiden silmissä.
Mahtaakohan leski miettiä että mikä olisi halvinta tarjottavaa saattoväelle. Kuppi laihaa kahvia ja joulusta jääneitä piparkakkuja, kun nuo voileivät ja voileipäkakut ovat niin törkeän kalliita...
Jää kotiin jos olet noin itara, säästyy sillai bensarahatkin.
Kukkavihkoa (ihan oikea termi btw) tehdessä ensinnä maksaa ammattitaito. Sitä vihkoa ei sido käytännössä koskaan mikätahansa kukkakaupanmyyjä vaan floristi.
Se muovinen kehikko kukkasienineen maksaa aika pirusti ihan jo tukusta ostettuna.
Sitten ruusut. Tähän aikaan vuodesta keskikokoinen ruusu maksaa kauppiaalle tukusta ostettuna 0,80 - 1 e. Koska kukkia myydessä kustannukset tulee törkeän kalliista liiketilavuokrasta (koska myymälät sijaitsevat yleensä keskeisillä paikoilla), ammattitaitoisesta henkilöstöstä, kukkien kuljetuksista ja valtavasta määrästä sähköä ja vettä (kylmiöt ja kukkien säilytys) kukkakaupassa on aivan tavanomasta, että kukat myydään ulos 3 tai 4 kertaa kalliimmalla, kun millä ne ostetaan. Kukaanhan ei sidontatyöstä maksa erikseen, joten sekin pitää sisällyttää kukkien hintaan.
Ja kun ruusuja tarvitsee vihkoon noin 12-15 kpl, jo pelkästään niiden hinta nousee helposti 45 euroon. Vihreitä uppoaa vihkoon sen saunavastan verran ja ne on oikeasti rahanarvoista tavaraa nekin. Toisin kuin puolet asiakkaista luulee, kun aina pyytää laittaan "jotain vihreetä kukan kylkeen ilmaiseksi".
Muita kukkia vihkoon laitetaan kans. Nauha tai kortti tekstauksineen ostetaan monessa kukkakaupassa talon ulkopuoliselta tekstaajalta, sillä monikaan floristi ei koulutuksesta huolimatta osaa tekstata etenkään kunnollista nauhaa. Ja jo ne kortti-/nauhamateriaalitkin maksaa.
Sitten vielä kun otetaan huomioon se, että kukkien rautalangoitus vie työaikaa ja kukkavihkoa ei edes paras floristi sido alle tuntiin, niin minusta 60 euroa kuulostaa aika kohtuulliselta hinnalta.
Itse tilasin lauantaina pidettäviin appiukon hautajaisiin kaikki meidän suvun hautavihkot vähän aikaa sitten ja vaikka sain alennusta ja osasin valita kauneimmat, mutta silti edullisimmat kukat tähän vuodenaikaan, niin yksi vihko tuli maksamaan 70 euroa. Ja vaikka rahaa ei ole meillä paljoa, niin sen maksan mieluusti, koska haluan viedä kauniin kukkavihkon apen arkulle.
Ihan hyväksyttävää ja yleistäkin on viedä myös erilaisia hautakimppuja tai vain se yksikin kukka, joten tuskin kenelläkään on syytä jäädä hautajaisista pois pelkän kukkien kalleuden vuoksi.
t. ex-kukkakauppias
olla tuo näyttämisen pakko, eli ei voida vielä tavallista kimppua vaan pitää olla se pompöösi, usein mauton ja epäekologinen (ei voi lajitella kun muovipohja) kukkavihko. Tottakai kukkakauppiaitten mielestä se on ainoa oikea tapa. Itse olen kukkaihminen, mutta myös luonnollisuuden ystävä, en halua jäykkiä muovisen oloisia kukkalaitteita haudalleni, mieluummin sen yhden kukan ja sitten muistokssni voi istuttaa puun/pensaan/perennan kuka niin haluaakin tehdä.
Ja joo, olen sattuneesta syystä joututunut ajattelemaan omia hautajaisiani jo.
Ja muistan vielä isoäitini hautajaiset, pienessä kaupungissa, yksi kukkakauppa. Olin lähettänyt sinnte sähköpostilla mallin kauniista, pienestä kukkakimpusta, jonka tyylistä toivoin. Ja mikä oli tulos: Tunkkaisen värisiä liljoja valtava laite, ja jotain täysin ei-yhteensopivia muun värisiä kukkia. Se oli järkyttävä, olisi tehnyt mieli jättää se sinne kirkon eteiseen!
ja epäekologinen (ei voi lajitella kun muovipohja) kukkavihko. Tottakai kukkakauppiaitten mielestä se on ainoa oikea tapa.
koska itse ainakin olen AINA suositellut asiakkaalle parhaalta tuntuvaa vaihtoehtoa ja se on monesti paras se kimppu (joko kokonsa tai hintansa puolesta), mutta varsinkin vanhat ihmiset eivät miellä kimppua monesti sopivaksi vaihtoehdoksi. Ja kukkavihkoille myydään ekologisia sidontapohjia myös, joissa pohja on tehty jostain puu/pahvipuristeesta. Näitäkin saa jos osaa pyytää, mutta harva osaa ja harva kukkakauppias tajuaa sitten sellaista esitelläkään.
Ja noihin kustannuksiin lisättäköön vielä, että ainakin täällä Savossa kukkakaupat kuljettavat kukkavihkot siunauspaikalle ja kiinnittävät arkunkoristeen. Ei ole halpaa huvia sekään, kun sunnuntaisin pari työntekijää lähtee tunneiksi ajelemaan ympäriinsä, kuljettaen lämminkuljetuksena kukat oikeisiin osoitteisiin ja vielä monesti järjestäen ne paikoilleen kirkkoon.
t. se sama ex-kukkakauppias
Isä oli varsinainen pihtikynsi ja osti marketista kimpun keltaisia tulppaaneja, olisko ollut 5 kpl. Häpesin aivan valtavasti, kun hän laski sen surkean kimpun haudalle, ja mietin, että olisi nyt ostanut edes 2 kimppua ja pistänyt ne yhteen.
Eihän se vainaja tosiaan enää niitä kukkia näe, mutta täytyy muistaa, että omaiset ovat herkillä, ja jotakuta saattaa loukata, kun tullaan mersulla hautajaisiin, lasketaan halpiskrysanteemit arkulle ja sitten syödä mässätään koko rahan edestä.
sattuma. Tilaisin tänään hautajaiskimpun. Sen hinta oli juuri tuo 60e.
Iso raha tuo mullekkin on, mutta jos laitan sen verran parturiin tai uuteen paitaan, niin se on halpa... Muka... Iso perhe käy ulkona syömässä, niin tuo ei riitä. Jos kaukainenkin sukulainen kuolee, ja minua muistetaan hautajaiskutsulla, niin olen otettu että saan olla hyvästelemässä viimeiselle matkalle. Ei niitä niin usein kuole, etteikö niihin olisi aina jostain rahaa löytynyt. Arvostan kukkakauppiaiden ja hautureiden työtä... Iso raha pitäisi mullekkin maksaa, että kävisin poimimassa kesällä luontoon kupsahtaneen toukkapesän kyytiini...
Näkee,ettei kirjoittajalla ole mitään käsitystä kukkien hinnoista,tai siis siitä,mistä hautalaitteen hinta kertyy.Mutta minäpä floristina kerron.Eli hautalaitteen kahvallinen pohja maksaa noin 5 e.Kaikki vihreät mitä käytetään laitteeseen maksavat noin 10-15e (Niitä tulee yleensä paljon).Kukat maksavat 2-10 euroa kappale,riippuen mitä laitetaan.Neilikkä keskimäärin n.2 euroa ja joku iso kalla voi maksaa jopa kymmenen euroa.Laitteeseen tarvitaan vähintään 10 pääkukkaa + jotain muuta kukkaa,eli tuostakin voi äkkiseltään laskea mitä kukkien osuus jo on. Sitten kun käsityöstä on kyse,pitäisi sille tekemisellekin saada hintaa,eli jos tuntitaksa olisi 40e (mitä sen pitäisi olla,mutta mitä ei koskaan saa) ja laitteen tekemiseen menee noin 30 min,niin työlle pitäisi laskea n.20 e.(Mitä ei juuri koskaan lasketa).Eli kun teemme pienen laskelman: pohja+ vihreät 20 e ja kukat vähintään 30,niin tulee jo sille hintaa min. 50 e.Ja työllekin pitäisi jotain saada.Että mietippä uudestaan,onko 60 e kallis ammattilaisen työstä.Jos hinta on liian suolainen,niin tee itse ( Siihen saattaakin vierähtää sitten muutama tunti)
Vie ruusu ja adressi. Voit viedä myös pelkän adressin jos olet kaukainen sukulainen. Jäät sitten kukkien laskun ajaksi penkkiin istumaan ja luovutat adressin samalla kun tervehdit omaisia ja esität suruvalittelut. Jos päädyt ruusuun, ei tarvi olla mitään tekstattua liinaa siinä kiinni. Riittää että hiljennyt hetkeksi arkun ääreen. Mun mielestä ei ole mikään häpeä jättää kukkalaite ostamatta. Jos kukkalaite on usean henkilön yhteinen, niin kaikki menevät samaan aikaan arkun ääreen ja yksi lukee liinan tekstin ja laskee kukan arkulle.
Yllätys olikin kamala, kun kukat toimitettiin osittain homeisina...kuulemma tosi yleistä, mitä olen muilta kuullut.