Törkeää kiskontaa: Kukkavihkon hinta (hautajasiin)
Hei,
Olin pudottaa korvani päästä kun äiti soitti hautaustoimistosta ja kertoi, että halvin kukkavihko hautajaisiin maksaa 60 euroa! Onko todella noin törkeää kiskontaa. Tietääkö kukaan myydäänkö ko. vihkoja myös tavallisissa kukkakaupoissa ja paljonko olette maksaneet? Viimeisistä hautajaisista on vuosia, joten hinnat on nousseet huimasti. Jos silloin huomasi, että ihmisen kuolemma rahastus on kyllä aivan törkeää. Tällä kertaa kyseessä on etäinen sukulainen, joten pidän 60 euroa pelkkiin kukkiin laittamiseksi törkeänä. Mieluummin vaikka antaisin senkin rahan suoraan leskelle. 
Kommentit (142)
Paljon enemmän saa menemään helposti.
Tuohan on hyvin halpa hinta. Kun vien autoni korjaamoon (vanha toyota) niin tuntihinta siellä on 100 euroa. Siis pelkkä työ 100 euroa. Vertaa siihen! 
Kukkalaite voisi olla myös seppele.
kukkakyhäelmä mukanaan.
Kunnioita nyt sen verran vainajaa, että ostat (halvan) 60 euron vihkon. 
eli siis ei tavallinen kukkakimppu vaan hautajaisvihko ilman pohjaa. Sellaisesta varmaan oli kyse tuon ap:n 40e kimpun kohdallakin.
Itse en ikimaailmassa kehtaisi mennä hautajaisiin yhden kukan tai tavallisen kimpun kanssa. Surukimppu lähetetään omaisille kotiin vainajan kuollessa, mutta hautajaisiin se ei kuulu.
Jos ei halua maksaa paljoa niin hankkii kunnon kukkavihkon isommalla porukalla niin ei tule kalliiksi.
Kaikki on suhteellista, yhden hautajaislaitteen sitomiseen menee huolella tehden 1/2 tuntia ja siihen materiaalit päälle. Ei se minusta ole kova hinta. Käsilaitteen saa edullisemmalla koska sen tekee hieman nopeammin, siihen tulee vähemmän kukkaa eikä siinä ole pohjaa.
T. kukkakauppiaan tytär
En ole koskaan ymmärtänyt mitä se vihko tuossa merkkaa ... kukkalaite on mulle tutumpi sana.
Kukkalaite ja käsikukkalaite on sitten se pienempi ilman pohjaa oleva.
- se kukkakauppiaan tyttö -
Hinta on 10-20 euroa, korkeintaan.
ap että se apukuljettaja on pakollinen ainakin siinä vaiheessa kun vainaja haetaan kotoa. Poliisit eivät yleensä tollasissa tilanteissa auta nostoissa vaan se on hautaustoimiston työntekijöiden homma. Joskus jos sattuu olla mukava poliisi, voi auttaa mutta näin on ainakin ohjeistettu että kaksi ihmistä täytyy olla hakemassa.
Lisäksi voit kuvitella esim. junan alle jääneen jonka osia sit täytyy keräillä...Minkälaisella palkalla muuten itse olisit päivystämässä 24/7 odottaen koska taas on ns. poliisikuljetus? Ja minkälainen ruumis siellä tällä kertaa on vastassa? Vanhus, joka on kuollut ihan vanhuuteen? Nuori, joka on kuollut auto-onnettomuudessa? Pieni vauva, kätkytkuolema? Nuoren tekemä itsemurha? Ikinä ei tiedä mikä siellä vastassa on!
Kukista vielä, nehän ovat tosiaankin käsityötä ja yhden sidonnassa saattaa hyvinkin mennä muutama tunti. Aika huonoksi jää tuntipalkka jos vähennät tosta materiaalikulut+esim. tilavuokraa, sähköä sun muut menot. Paljonko jää siis yhestä kukkalaitteesta oikein palkkaa?
t: hauturin vaimo 
Itsestäni, kun aika jättää, niin minun arkulleni ei saa tuoda mitään laitteita...
Haluan nauttia kukista nyt elävänä ja mieheni tai tyttäreni hankkii kaikille valkoiset ruusut, jotka sitten tuodaan arkulleni. Kenenkään ei tarvitse nolostua.
Oman mummini hautajaiset ovat kohta, enkä todellakaan ole mitään vihkoa hankkimassa...
Hän oli minulle rakas, vein monet kukat hänelle elossa ollessaan ja nyt lämmöllä muistamme häntä pienehkön kimpun kera.
Ei minusta mitenkään alenna hänen arvoaan elossa ollessaan. Muistamme kuitenkin. 
sano paljonko saa maksaa ja kerro vähän mitä kukkaa siihen haluat. Musta 60€ ei ole paljon jos haluaa kauniin ja näyttävän, toki jos et ole ihan läheinen niin vaatimattomampikin käy.
Meidän sisarusrven kukkavihko papalle makoi n. 70-80€, toki maksu meni neljään osaan. Halvemmankin olisi saanut, mutta halusin ehdottomasti mm. kallaa joka on hemmetin kallis kukka ja oari ei näytä miltään. Mutta kyllä taitavat kukkakaupan työntekijät työnsä osaavat, saavat halvemmankin kimpun näyttäväksi.
Ihan hyvin voi viedä yksinkertaisen kimpun tai jopa yksittäisen ruusun, se on jopa paljon ekologisempaa. Ei se surun määrä ole kukkalaitteen koosta kiinni.
Kyllä hautajaisissa pitää olla mukana kukkavihko. Pelkkä kimppu on todella nolo.
ihan kauniin "käsikukkalaitteen", vai mikä se nyt oli, kuitenkin ilman sitä pohjaa. Oli sidottu sellaiseksi littanaksi, joka oli helppo laittaa siihen arkun syrjään. Kokoakin oli ihan kivasti.
Tilatessa vain sanoin, että max hinta 60e ja valkoista ja vihreää.
Ihan selvästi se huutaa, että ei arvosta tätä vainajaa ja sen omaisia pätkääkään.
Turha väittää muuta.
Mikä ihme on, että joku ei voi laittaa 60 euroa vihkoon. Se nyt vaan on tapana täällä Suomessa sellainen ostaa. Muu erottuu epäedukseen porukasta. 
Mitä jos vainaja ei ollut kukkaihmisiä tai kannatti ekologisia arvoja ja olisi kauhistunut jos hänen haudalleen tuotaisiin isoja ja kalliita kukkia. Ja kyse ei ole rahasta.
Olen haudannut lähisukua ja saattoväelle on välitetty viesti ennen hautajaisia, että vain yksi ruusu tai vastaava. Mikä sen kauniimpaa kuin laskea arkulle yksi koruton ruusu..
Yksinkertainen kimppu tai yksi kukka on todella häpeällinen. Ihan selvästi se huutaa, että ei arvosta tätä vainajaa ja sen omaisia pätkääkään. Turha väittää muuta. Mikä ihme on, että joku ei voi laittaa 60 euroa vihkoon. Se nyt vaan on tapana täällä Suomessa sellainen ostaa. Muu erottuu epäedukseen porukasta.
Ihan hyvin voi viedä yksinkertaisen kimpun tai jopa yksittäisen ruusun, se on jopa paljon ekologisempaa. Ei se surun määrä ole kukkalaitteen koosta kiinni.
Kyllä hautajaisissa pitää olla mukana kukkavihko. Pelkkä kimppu on todella nolo.
mitä yrttejä arkulle lasketaan.  Minulta on kuollut sekä äiti että isä, eikä siellä hautajaisissa todellakaan ihmisten tuomat kukat olleet mitenkään se pääasia, kaikki olivat nättejä.  Ja jos joku toi pelkän adressin tai ehkei mitään, sekin oli ihan yhtä ok.  Hienoa, kun tulivat muistamaan.
Itse asiassa kimppu on yleensä kauniimpi kuin se paistinpannumaiselle alustalle väkerretty laite, minun mielestäni.
Luonnollisestikin ymmärrän, että kukkakauppiaasta ja hänen tyttärestään pelkkä edullinen kukkakimppu on todella nolo =D
joidenkin pitää näyttää kukkalaiteen muodossa että kyllä meillä on varaa tai sitten ei vain kehdata olla ostamatta kukkalaitetta.
Ihan hyvä on minusta yksi kukka tai kukkakimppu. Tärkeämpää on itse ajatus kuin kalliit kukat.
Mikä ihme on, että joku ei voi laittaa 60 euroa vihkoon. Se nyt vaan on tapana täällä Suomessa sellainen ostaa. Muu erottuu epäedukseen porukasta.
Meitä on paljonkin, joille 60e on iso raha!
En ikinä maksaisi noin paljon ei-lähisukulaisen hautajaiskukista.
halua hautavihkoon (eli siihen sieneen tehtyyn) satsata. Mutta nimenomaan hautakimppu, ei mikä tahansa Pirkka-kukkakimppu!
En myöskään ymmärrä tätä että viedään vain yksi kukka hautajaisiin. Paitsi joissain tietyissä tapauksissa (esim. lapsi antaa oman kukkansa..).
Hautakimpusta tulee ihan nätti jos ei valitse niitä kalleimpia kukkia..
Kohta on ihan turha saada mitään muitakaan kukkakauppa-palveluja, kuten esim. morsiuskimppuja ym. jos ei olla yhtään valmiita maksamaan mistään. Kukkien kohdalla kun maksaa kuitenkin sekä materiaali että työt, ja tosiaan kukkakauppiaan on myös otettava aina tietty hävikki huomioon..se näkyy tietenkin jonkin verran hinnoissa. Ei kukaan ilmaiseksi työtä voi tehdä, sillä ei elä.
t.Kukkatukun myyjä
itsepalveluhautajaiset jossa kuolemaa lähestyvä kokoaa itse haluamansa palvelut jo etukäteen ja säästää näin omaiset vaivannäöltä. Omat hautajaiseni olen jo järjestänyt ja sopinut että hauturi hakee ruumiini laitokselta halvimmassa mahdollisessa arkussa suoraan krematoriolle ja huolehtii tuhkani sirottelemisesta asianmukaiselle paikalle. Pappi ei tule  kirstulleni pakisemaan sillä en kuulu kirkkoonkaan joten ei kuluja aamenistakaan.
Näin menetellen ei tule kuolema kalliiksi ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Eikä ollenkaan noloa. Olen hiljan ollut kaksissa hautajaisissa, joissa syöpään menehtynyt on itse esittänyt toiveinaan, että arkulle vain yksi kukka.
Minusta se on ekologinen tapa: muistetaan, mutta ei tuhlata eikä pröystäillä. 
En ole koskaan ymmärtänyt mitä se vihko tuossa merkkaa ... kukkalaite on mulle tutumpi sana.