Pärjääkö Pietarin metrossa ym. tuplarattaiden (vierekkäin istuttavat) kanssa?
Hei!
Onko kenelläkään kokemusta Pietarissa liikkumisesta tuplarattaiden kanssa? Pähkäilen kakkosen syntymän lähestyessä tuplarattaiden hankkimista, kun esikoinen on vielä alle kahden vanha. Olemme näillä näkymin muuttamassa Pietariin ensi vuoden loppupuolella... Kiitos jo etukäteen näkökannoista!
Kommentit (5)
Itse hankin sellaiset lähinnä leikkipuistoreissuja varten mutta käyttö on jäänyt vähäiseksi koska ei niillä tahdo mahtua edes kauppoihin metrosta puhumattakaan. Lisäksi yksi pullonkaula ovat ratasluiskat, ne ovat monessa kohtaa tuplarattaille liian kapeat (jos niitä nyt sattuu jossain olemaan, useimmiten ei ole, kuten ei hissejäkään). Kaiken kaikkiaan mitä kevyemmät, kapeammat ja pienemmät rattaat ovat, sen parempi, ja kaikkein sujuvin on liikkua ilman rattaita kuten edellinen vastaaja jo sanoi. Itsekin käytän eniten yhdistelmää avorattaat + kantoliina. Avorattaat ovat sen verran tukevat että niissä kulkee kaksikin lasta, mutta ruuhka-aikoihin metroon ei ole lasten kanssa asiaa ollenkaan.
Asumme PIetarissa ja kuljen päivittäin metrolla. Meillä on kolmipyöräiset rattaat nuorimmaiselle ja niiden kanssa pääsee hyvin asemalle ja portista sisään liukuportaille. Liukuportaissakin rattaat mahtuvat tosi hyvin, ihmiset pääsevät kulkemaan rattaiden ohitsekin. Kaksostenrattaat ei mahdu liukuportaisiin, metron ovista menisi kyllä tosi hyvin. Hissejä en ole nähnyt. Me olemme käyttäneet tosi paljon myös Aktan kantorinkkaa, kun liikumme metrolla. Täällä pääsee kyllä tosi kätevästi kävellen joka paikkaan, riippuen tietysti missäpäin tulette asumaan. KAksosenrattailla ei kyllä mahdu kulkemaan kaupoissa tms. Liuskoja en ole liiemmin nähnyt. MEidän rattaissa on todella isot pyörät ja ovat osoittautuneet todella käteviksi täällä.
meidän suomalainen naapuri käyttää emmaljungan yhdistelmärattaita ja seisomatelinettä. Se kuulemma toimii hyvin puistoissa ja tässä lähialueella liikkuessa.
Niin ja isopyöräiset rattaat/vaunut ovat varmasti kaikista parhaat täällä, kadut ovat aika muhkuraisia ja loska-aikana pienipyöräisillä jää helposti jumiin. Niin ja koska ratasluiskia ei liiemmin ole niin isopyöräisillä pääsee hyvin portaissakin.
HAuskaa päivää!
Kiitos paljon teille, jotka kirjoittelitte ajatuksistanne ja kokemuksistanne ja siten autoitte pahkailyssani rattaiden ostamisesta. Ehkä sitten jätämme tuplarattaat ostamatta, vaikka ne toisaalta käteviltä tuntuvatkin. Mukavia talvipäiviä Venäjälle ja muualle! Perheemme on nyt Helsingissä, ehkä kesän päätytyttyä muutamme Pietarin alueelle. Varmaan mulla tulee vielä kysyttävää useankin kerran...
Joku varmaan vastaa vähän tarkemminkin,
mutta mun kokemuksella (en ole suinkaan tuplarattaillut Pietarissa,vaan ihan yhden lapsen kanssa mennyt),
ei yleensäkään venäjän julkinen liikenne ole tehty kovin helpoksi lastenvaunuja tai rattaita ajatellen. En nyt muista kuinka leveä on se metron osa josta sisään mennään, mutta se nyt ei ole se suurin kysymys, vaan se, kuinka pääset metroverkostoon vaunuilla. Minä en ainakaan ole törmännyt hisseihin (korjatkaa, jos joku niitä on tavannut).
Niitä pitkiä liukuportaita ei kyllä pääse alas muuten kuin kävellen tai matkarattaiden kanssa ehkä.
Olen mietiskellyt, mihinkähän vaihtoehtoon itse päätyisin jos muuttaisimme venäjälle, tosin meille todennäköinen muuttopaikka on Moskova. Ehkäpä matkarattailisin vanhemman lapsen kanssa, ja pitäisin pientä kantoliinassa (tosin kukaan paikallinen ei kyllä kantoliinaile, joten taatusti saa katseita osakseen :). Viimeksi venäjällä ollessamme (ensin Pietarissa ja sitten Moskovassa samalla reissulla), mulla oli mukana matkikset, sekä kantoliina, ja kaikki meni suht vaivattomasti, tosin meillä on vasta yksi lapsi.
Pitää olla vähän eri asenteella liikkeellä kuin Suomessa, missä vaunuilu on tehty aikalailla mutkattomaksi. Mutta kun johonkin kulkuvälineeseen vaunujensa kera sitten päätyy, ovat ihmiset huomattavasti avuliaampia ja ystävällisempiä kuin Suomessa.