Kaksossynnytys; istukat ja B:n kääntäminen
Miten teillä konkareilla on kaksosten alatiesynnytyksessä syntyneet istukat? Ensin A ulos, sitten A:n istukka, sen jälkeen B:n kalvot puhki ja B ja sitten B:n istukka? Jos A:n istukka ei ole tullut " itsestään" helposti, miten sen ulostuloa on edesautettu? Eli onko käytännössä odotettavissa neljä synnytystä?
Entä miten teillä käytännössä on yritetty kääntää B:tä, jos on ollut perätilassa?
Esikoisen synnytyksestä jäi kivulias muisto istukan synnytyksestä, ja tulipa tällaisia mieleen tuplien odottajalle, jolla B on perätilassa...
Kiitokset etukäteen tiedonjaosta ;)
Kommentit (4)
Meidän kaksosten istukat olivat kasvaneet toisiinsa kiinni. Ensin syntyi pää edellä A, sitten kiskottiin jalat edellä ulos B ja lopuksi molskahtivat (mielestäni tuo on aivan oikea verbi) ulos yhteenkasvasneet istukat. Istukkakaksikko oli se helpoin osuus :-)
Minulle jäi kaksossynnytyksestäni positiiviset muistot. Koko homma hoitui niin nopeasti, kolmen tunnin sisällä supistelujen alkamisesta ja lapsiveden menosta kumpikin lapsi oli jo maailmassa! Tytöt syntyivät viikolla 36+0 ja olivat parikiloisia, eli ei ollut sietämättömän vaikeaa puskea heitä maailmaan. Mieluummin näin kuin yksi nelikiloinen mukula!!!
Siinä järjestys kaksossynnytyksissä.
Minulle jäi kammo istukan ulostuloa kohtaan esikoisen synnytyksessä, jossa pahin vaihe alkoi kun vauva oli saatu kauniisti ulos. Kaksi kätilöä paineli vatsaani, suorastaan hyppi sen päällä kolmannen repiessä napanuorasta - vaan istukka oli ja pysyi kiinni. Lopulta tunnin taistelun jälkeen minut kyyditettiin leikkuriin ja istukka irrotettiin nukutuksessa käsin.
Pelkäsin siis eniten kaksosten synnytyksessä istukoita, kuinka selviän jos ne jämähtävät paikalleen. Siinä vaiheessa kun molemmat vauvat olivat haistelemassa maailman tuulia, odotin pahinta. Siinä kätilön kanssa jutellessani hän totesi, että siinä tuli istukat. Olin ihan puulla päähän lyöty! En joutunut ollenkaan hurjan " leipomisen" kohteeksi, en tuntenut kuin hassun muljahduksen kun istukat solahtivat ulos kohdusta.
Tsemppejä ja uskoa siihen, että joskus kaikki voi sujua hyvinkin! Taitaa olla enemmänkin normaalia tuo, että istukka/istukat syntyy kauniisti ja vaivatta - enpä olisin minäkään uskonut sitä kokevani jos joku olisi niin väittänyt tuon ensimmäisen synnytykseni jälkeen...
Hilla ja mussukat 1v7kk + isoveli 4v
..itselläni ei tosin ole asiasta minkäänlaisia muistikuvia. Itseasiassa koko synntys on aika hatarien muistikuvien takana. En ehtinyt saada epiduraalia, joten ilmeisesti kipu itsessään oli sen verran kova, että se ikäänkuin puudutti.
Istukasta muistan sen verran, että joku kätilö tuli innoissaan heiluttelemaan tuota veristä lihaklönttiä mun naaman eteen ja että jouduin sanomaan moneen kertaan, ettei voisi vähempää kiinnostaa koko istukka. Ilmeisesti se on tapana näyttää äidille, vaikkei äiti haluaisi..-)
Dummy + kaksikko (7,5kk)
Luin sen tänään ja vaikka ketju oli positiivinen, niin pelko on edelleen kova!!! Juuri se, että kaikki mene niin päin PIIIP, että joudun synnytyksen, sekä leikauksen uhriksi! Tässä linkki http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=3406382&t=3405674&appid=&…