Mitä tapahtuu jos ottaa lääkkeellisessä keskeytyksessä vaan sen Mifegyn tabletin?
Siis sen ensimmäisen keskeytys lääkkeen.
Kaveri otti sen tänään terveyskeskuksessa ja sanoi ettei halua sittenkään aborttia. Ei aio mennä huomenna uudelleen terveyskeskukseen.
Olen huolissani että voiko niin tehdä?
Kommentit (15)
Vierailija:
Minä uskon että sikiö on jo kuollut ennen kuin se kaavitaan tms. ulos. Pakko olla.
valitettavasti asia on vaan nain, vaikka abortin puolustelijat mita vaittaisivatkin!
uskomatonta, etta ihmiset ovat niin julmia...kun sikiolla on raajat ja vauva liikkuukin jo rv10, ja imukaavinta tehdaan rv12 asti...
in) ja kenties jotain mömmöjä suun kauttakin, jotka ovat niin vahvoja, että sikiö menehtyy niihin ensin? En kyllä tiedä, kun en ole mikään asiantuntija, mutta niin luulisi olevan. Ja jos myöhemmillä viikoilla keskeytetään, niin silloinhan sikiö synnytetään ja minusta ainakin silloin keskeyttäjä saa suun kautta niin vahvoja lääkkeitä, että sikiö menehtyy jo niihin. Liekö urbaanilegendoja tai yksittäistapauksia jostain 80-luvulta nuo abortoitujen sikiöiden väitetyt itkut...
Eläimillä (ks. kohtaa 5.3 Prekliiniset tiedot turvallisuudesta), mifepristonin keskenmenon aiheuttava vaikutus estää kunnolla arvioimasta molekyylin epämuodostumia aiheuttavaa vaikutusta.
Kaneissa (mutta ei rotissa tai hiirissä) havaittiin yksittäisiä epämuodostumatapauksia käytettäessä annoksia, jotka eivät aiheuttaneet keskenmenoa, mutta tapauksia oli liian vähän, jotta niitä olisi voitu pitää merkitsevinä tai mifepristonista aiheutuneina.
Ihmisissä raportoidut muutamat epämuodostumatapaukset eivät riitä osoittamaan syy-yhteyttä pelkkään mifepristonin käyttöön tai sen käyttöön prostaglandiinien kanssa. Aineistoa siitä, aiheuttaako molekyyli ihmiselle epämuodostumia, on näin ollen liian niukasti.
Tästä seuraa, että:
- potilaalle on selvitettävä, että johtuen lääkehoidollisen raskauden keskeytysmenetelmän epäonnistumisriskistä sekä lääkkeen mahdollisesti aiheuttamista tuntemattomista riskeistä sikiölle, tarkastuskäynti on pakollinen (ks. kohtaa 4.4 Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet).
- mikäli hoitomenetelmän todetaan tarkistuskäynnillä epäonnistuneen (elinkelpoinen raskaus käynnissä) ja mikäli potilas suostuu, raskaus tulee keskeyttää toisella menetelmällä.
- mikäli potilas haluaa jatkaa raskautta, käytettävissä olevat tiedot ovat liian rajoitettuja, jotta systemaattinen raskauden keskeyttäminen olisi perusteltua. Raskauden kehittymistä tulee siinä tapauksessa huolellisesti tarkkailla ultraäänitutkimuksilla.
keytystä niin tekee sen verran vaurioita sikiöön, että on hoidettava koko abortti loppuun
vaikkei kaveri menisikään enää sinne lääkäriin? Vai voiko hänelle tulla ongelmia jos ei mene?
Olen todella huolissani kaverini puolesta, hän ei kuulema enää mene sinne takaisin.
Vierailija:
vaikkei kaveri menisikään enää sinne lääkäriin? Vai voiko hänelle tulla ongelmia jos ei mene?Olen todella huolissani kaverini puolesta, hän ei kuulema enää mene sinne takaisin.
ei välttämättä aloita sitä vuotoa ja senpä takia pitää tulla parin päivän kuluttua ottamaan niitä toisia tabletteja. koska toi eka aiheuttaa sikiölle sellaisia " vikoja" että abortti on hoidettava loppuun
Sikiö on jo nyt elinkelvoton, eihän sitä voi kohtuunkaan jättää? Vai tahtooko ystäväsi varmistaa ettei koskaan enää voi saada lapsia (kohtutulehdus tms..) ??
Vierailija:
vaikkei kaveri menisikään enää sinne lääkäriin? Vai voiko hänelle tulla ongelmia jos ei mene?Olen todella huolissani kaverini puolesta, hän ei kuulema enää mene sinne takaisin.
Joillekkin se saa älyttömät kivut ja tyhjennyksen aikaan. Käske ystäväsi mennä lääkäriin, tuo lääke on tosi vahva ja kuten jo sanottiin, aiheuttaa varmasti sikiölle pahaa.
ja tabletin ottamisen jälkeen on mahdoton perua ratkaisua!
en tajunnut että miksi se eka tabletti muka on sikiölle vaarallinen jos se ei edes sitä tapa? Olen lukenut jostakin että se eka tabletti vaan valmistaa kohtua sille 2. tabletille, eikä edes tapa sikiötä.
Ehka olen väärässä, mutta näin minä olen asian tajunnut.
Mifepristoni toimii keltarauhashormonin vastavaikuttajana kohdun limakalvolla ja kohtulihaksessa. Raskauden aikana se herkistää kohtulihasta supistuksille, ja mahdollistaa ensimmäisten kolmen raskauskuukauden aikana kohdunkaulan pehmentämisen ja avaamisen. Usein hoitoon liitetään kohdun supistusta lisäävä lääkitys. Raskauden keskeytyminen onnistuu valtaosalla hoitoa saavista.
Hoidon jälkeen esiintyy yleisesti kohdun supistelua. Verenvuotoa kohdusta voi myös ilmaantua, ja se voi olla runsastakin. Lähivuorokausina hoidon jälkeen on hyvä pysytellä sovitun hoitopaikan lähettyvillä, jotta pitkittyvät ja runsaat vuodot voidaan tarvittaessa arvioida. Hoidon jälkeen voi ilmaantua myös pahoinvointia ja oksentelua.
Lääkettä käytetään vain raskauden yhteydessä. Jos raskaus hoidon jälkeen kuitenkin jatkuu, voidaan harkita sen keskeyttämistä muilla menetelmillä. Lääkityksen vaikutuksia kehittyvään sikiöön ei tunneta tarkoin.
jos tuon viimeisen lääkekuvauksen lukee niin eihän siitä ole sille sikiölle mitään vaaraa?
Eli ei se aiheuta muuta kun jotain supistelua, outoa. Miksi toiset sitten väittävät että sikiö saa vaurioita? En tajua.
Miten sitten kun noilla lääkkeillähän aloitetaan myös myöhäisemmät keskeytyksetkin, niin onko se sikiö siinä sitten elävä ennen kuin se kaavitaan vai miten? Sehän olis kamalaa. Mä olen luullut että eka lääke tappaa sikiön ja toka lääke saa aikaan tyhjennyksen?
mutta vahva lääke se ainakin on. Tietääkseni, jos joutuu synnyttämään esim sairaan sikiön niin se kuolee synnytykseen ei lääkkeeseen, jos synnytys alkuvaiheessa raskautta.
kohtua ym tyhjennykseen eli se sikiö on ulos tulleessaan ihan elossa.
Mietin vain että kyllä pitää olla lääkäreillä aika kova luonto kun joutuvat ihan terveitäkin sikiöitä 24 viikolle asti abortoimaan. jopa viikolla 24 keskeytykset aloitetaan noilla samoilla lääkkeillä ja minä mietinkin että missä vaiheessa ja kenen toimesta sikiö sitten kuolee. Miettikää sitä?
Minä uskon että sikiö on jo kuollut ennen kuin se kaavitaan tms. ulos. Pakko olla.