Maito ei riitä ja vauva vasta 2kk..
Surettaa. Yrittää aina imeä uudestaan, mutta päästää heti irti ja saa raivokohtauksen kun maitoa ei tulekaan. Olen antanut välillä korviketta imetyksen jälkeen, kun vauva on jäänyt nälkäiseksi ja huutanut vaan. Tiedän, että pitäisi vain imettää ja imettää lisää, jotta maitoa tulisi lisää, mutta en VOI pitää lastani nälässä! Vauva on muutenkin vaativa tapaus ja itkeskelee muutenkin paljon.. sydämeni ei kestä antaa sen itkeä vielä lisää, varsinkin kun tiedän että kyse on nälästä.
olen siis antanut silloin tällöin korviketta, mutta nyt tuntuu että sitä saisi antaa joka aterian jälkeen. loppuuko kohta maitoni kokonaan?? voi apua.. tunnen itseni maailman surkeimmaksi äidiksi! niin kovasti tahtoisin antaa lapselleni sitä mikä sille on parasta. surettaa!! olenko tosi paska äiti jos imetän vain kaksi kuukautta? toisaalta yritän lohduttaa itseäni sillä, että eihän kaikki imetä ollenkaan ja minä olen sentään imettänyt kaksi kuukautta ja vieläkin teen kaikkeni jotta voisin vielä jatkaa.
Kommentit (12)
Äitiys on hirmuisan paljon enemmän kuin maitorauhasen lutkutusta.
Kesti viikon verran ja tuntui, että olisi pitänyt koko ajan olla tissi suussa. Siitä kun selvisi, niin sitten imetettiinkin puolivuotiaaksi lähes ongelmitta.
annat lapsellesi korviketta, kun oma maito ei riitä. Jatka saman malliin eli imetä ensin niin paljon kun tulee. Molemmat tissit joka kerta ja anna sitten korviketta niin paljon, että vauva on tyytyväinen. Turha sitä on murehtia. Vauvasi on kuitenkin onnekas kun on saanut äidin maitoa näinkin pitkään. Useimmat äidit antavat vauvalle korviketta toisinaan. vauvasi onkin hyvä totuttautua korvikkeen makuun aikaisin varmuuden vuoksi, koska jos myöhemmin imetys jostain syystä loppuu, ei vauva välttämättä enää huoli pulloa/korviketta (kuten meille kävi). En tarkoita, että kaikkien tarvisi alkaa korviketta syöttämään varmuuden vuoksi, mutta jos itsestä tuntuu, että maitoa tulee niukemmanlaisesti, niin sitten.
Et tosiaan ole " paska äiti" , koita rauhoittua ja rentoutua, jos vaan mahdollista. Imettäminen tai imettämättömyys ei yhtään mitenkään määrittele sitä millainen äiti olet, älä siis itsekään määrittele itseäsi sen mukaan, jookos? Toiseksi, osittaisimetys ON imetystä, se että vauvasi yleensäkin saa omaakin maitoasi on tärkeää hänelle. Et ole mitenkään imettänyt " vain 2kk" , jos yhä jatkat imetystä korvikkeen ohella. Vauvasi saa yhä maidostasi tärkeitä aineita, kuten vasta-aineita, ja oma maitosi mm auttaa häntä sulattamaan huonommin sulavaa korviketta.
Jos tunnet jaksavasi ja haluat yrittää vähentää korvikkeen antamista, kannattaa käydä lukemassa
http://www.imetystukilista.net/faq/lisamaid.php
Tässä myös juttua, kun maito ei riitä: http://www.imetystukilista.net/faq/newman_maitoeiriita.php
Raivareista rinnalla http://www.imetystukilista.net/faq/rintaraivarit.php
Voimia! Ja älä kiusaa itseäsi syytöksillä! Tärkeintä on, että lapsesi saa ruokaa.
Itse imetin 4 vrk. Jouduin lopettamaan, kun sairastuin ja sain lääkkeet. Maitoa siis kyllä tuli, liikaakin.
Vielä tänäänkin, vuoden jälkeen, tulee ventovieraat kysymään: " imetitkö kuinka pitkään? Ai, vain pari päivää..voivoi..nyt siitä varmaan tulee todella sairas ja allerginen lapsi."
(Itse en ole koskaan rintamaitoa saanut ja ihan terve olen ollut.)
kannustavista viesteistä.
rintaraivareista ei varmaankaan ole kyse, koska meillä on ollut tällaista oikeastaan koko ajan, mutta nyt koko ajan vaan lisääntyvissä määrin. näen ihan selvästi, että vauva jää nälkäiseksi, en saa itsekään puristamalla maitoa rinnasta ja kun antaa pulloa, vauva hotkii kuin hengenhädässä.
en tiedä miksi teen tästä näin valtavan ongelman itselleni. taidan myös liikaa pelätä ympäristön reaktioita, jos en imetä pikkuvauvaani. tuntuu, että minut leimataan huonoksi äidiksi. ei kai tollaisista pitäisi välittää, mutta kun jo itsekin syyllistää itseään niin ei tarvitsisi sitä enää myös ulkopuolelta.
ap
oltu alkuunkaan. Lapsen paino nousi alhaisesti ja on edelleen alikäyrillä pituuden hipoessa huippuja. Siispä : vauvalle kuuluu antaa korviketta haluamansa määrä jokaisella syöttökerralla. Ellette tee niin asiasta huomautetaan teille neuvolassa ja joudutte viimeistään silloin tekemään niin. Miksi asia olisi surullinen tai vaikea, kun siitä ei välttämättä mitään negatiivisia seurauksia ole. Poikamme on nyt päälle vuoden ikäinen eikä esim. kertaakaan ollut sairaana taikka sitten jotenkin emotionaalisesti häiriintynyt.
Mulla käy usein niin, että heruminen ei käynnisty, ja maitoa ei tule stressaavissa tilanteissa, kun mietin, että toivottavasti maitoa nyt heruu pian.. Ja mun esikoinen aika usein hermostui, kun maitoa ei tullutkaan vaikka hän imi ja imi (näin kun ei niellyt enää, imi vain, sitten hermostui). Mulla sillä erotuksella tilanteeseesi, että tiesin maitoa olevan rinnoissa, kun sitä oli liikaakin. Mietin vaan, että tuo oma pelkosi, että maitoa ei tule, voi olla juuri se syy miksi sitä ei tule, heruminen ei käynnisty, kun stressaat, että kohta se loppuu...? Ja kun vauva ei saa kaikkea herutettua ulos syödessään, maidon määrä vähenee... Jos arvelet, että tämä voisi vaikuttaa teilläkin, mieti voisitko jotenkin saada imetyksestä rennomman tilanteen?
Vierailija:
en saa itsekään puristamalla maitoa rinnasta
saa puristamalla maitoa kuin jos rinnat ovat täpötäynnä, niin ehkä ihan pikkupisaran, vaikka sitä on ihan liikaa ja luovutankin maitoa.
Vauvalle ei _kuulu_ antaa korviketta joka syötön jälkeen. Jos neuvolassa niin neuvotaan, niin väärässä ovat. Vauvaa kuuluu _imettää_, jotta vauva voi nostaa maitomäärän sopivalle tasolle.
Juuri kahden kuukauden iässä on tyypillisesti tiheän imun kausi, jolloin maito tuntuu " loppuvan" , kun vauva haluaa imeä koko ajan. Kun rinnat tuntuvat tyhjiltä (ne eivät koskaan ole tyhjät, vaan maitoa heruu " tyhjistäkin" rinnoista), ja vauva imee kuitenkin, juuri silloin rinnat saavat sellaisen viestin, että maitoa tarvitaan enemmän. Maidon puristaminen rinnasta tai lypsäminen ei kerro mitään siitä, kuinka paljon maitoa vauva saa imiessään.
Jos ap suinkin jaksat, imetä muutama päivä vaikka jatkuvasti, niin tilanne tasaantuu aivan varmasti. Juo paljon hyviä juomia ja yritä olla stressaamatta maidon riittävyydestä, koska se riittää kyllä, jos annat vauvan tilata sitä. Jos se tuntuu kuitenkin liian rankalta, älä pode huonoa omaatuntoa vaan anna korviketta lisäksi ja osittaisimetä iloisin mielin.
Todennäiköisesti tiedät liian vähän imetyksestä ja luotat itseesi liian vähän. Kannustan sinua tutkiskelemään imetystukilistan sivuja jotka joku jo tänne linkittikin.
Älä anna korviketta, syö & juo & lepää itse tarpeeksi ja anna rintaa aina kun vauva haluaa. Takuulla hommat helpottuvat, kun et vain " sorru" korvikkeisiin!
Voimia!
Maidon tulo loppui kahteen kuukauteen. Imetys on jokaisen henkilökohtainen asia ja minua loukkasi kun tultiin kyselemään että imetänkö. Ei sille vaan itse mitään voi, jos maito ei riitä. Jos jotain positiivista asiasta pitää löytää, niin meidän pienokaisemme alkoi nukkua koko yön kahden kuukauden iässä. Kun imetys loppui ja siirryttiin korvikkeisiin, niin unikin maistui.