Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pph/lapsen allergia=pitääkö itse ostaa ruoat?

Vierailija
28.12.2005 |

Siis meillä lapsi on menossa pph:lle ja on tosi allerginen kaikelle. Pitääkö meidän itse viedä sinne ruoat?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että tarvii. Kyllähän se pph saa kulukorvauksen niistä ruokamenoista, joten voi ostaa erikoisempaakin (jos tarpeellista). Soita ihmeessä toimistoon ja kysäise.

Vierailija
2/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta ja hoitajasta.Jos lapsi kuitenkin voi syödä jotain kohtuudella saatavaa ruokaa jota hoitajakin voi ostaa niin eiköhän täti asian hoida.Hoitajan juttusille vain ja neuvottelemaan.Minä en hoitajana tuotata vanhemmilla jos voin itse hankkia lapselle sopivaa ruokaa.Eriasia nämä kalliit erikoismaidot yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä ei.

Vierailija
4/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sillä peruskorvauksella ei kateta erikoisruokavalioiden kuluja, se on varmaa.

Jos hoitaja suostuu omasta pussistaan maksamaan erityisruoat, niin mikäs siinä sitten.

Mielestäni olisi kuitenkin kohtuullista, että vie ainakin sellaiset ruokatarvikkeet, joita pitää hankkia vain teidän lapsellenne (esim. jos tarvitsee kalliita erityismaitoja, jauhoja yms)

Pph:n palkka on tosi pieni ja jos vielä joutuu kustantamaan omista rahoista jonkun lapsen ruokatarvikkeetkin, ei tämän lapsen hoidosta sitten paljon käteen jää.

Vierailija
5/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis peptidi tuttelin,mutta kai pph ostaa itse kaurajuoman, yosa-jogurtit jne.? Lapsella mm. kala,muna ja maito allergiat.

Vierailija
6/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen pph voi ottaa lisämaksua erikoisruokavaliosta, tai sitten esim. sopia vanhempien kanssa, että he tuovat vaikka keliaakikon leivät pakastimeen tms tai muut erikoistuotteet. Valmista ruokaa en ole kuullut kenenkään tuoneen.

Jos allergia on suht helppo ja erikoisvalmisteita ei käytetä, ei tarvinne tehdä mitään. Mutta jos lapsi on moniallerginen ja käyttää useaa kallista erityisvalmistetta voivat vanhemmat ja hoitaja varmaan sopia jotakin keskenään.

Näin siis yksityisellä. Olisi kohtuutonta olettaa pph:n leipovan alusta alkaen keliaakikon leipää, ellei sitten vaikka hänellä itselläänkin ole sitä ja tekee muutenkin tms.

Vierailija
7/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa asioista selvää: kulukorvaus on TODELLA PIENI ja sillä katetaan juuri ja juuri normaalit ruokatarvikkeet. Jos pph järjestää vielä juhlia (esim. lasten synttärit) ja panostaa juhlapyhiin, niin silloin tekee sen omasta pussista.

Ja jos joku hoitolapsista sairastuu, ei korvausta makseta lainkaan (vaikka hoitaja tottakai on jo hankkinut ruoat ja välipalat sillekin lapselle)

Ja minä todellakin tiedän tämän asian!

Vierailija
8/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriat

Lapsi saa perhepäivähoidossa ikäänsä ja kulutustansa vastaavat ateriat. Kokopäivähoidossa ( yli 5 t ) tarjotaan aamupala, lounas ja välipala (soveltaen lapsen hoitoaikojen mukaan );

osapäivähoidossa (enintään 5 t) tarjotaan aamupala ja lounas, tai lounas ja välipala. Joissain tapauksissa lapsen hoitoaika voi edellyttää vain välipalan tarjoamista. Mikäli lapsen hoitoaika on poikkeuksellisen pitkä, voidaan tarjota normaalin ateriayhdistelmän lisäksi joko toinen välipala tai toinen lämmin ateria.

Tavoitteena on, että lapsella olisi mahdollisuus päivittäin aterioida myös vanhempiensa kanssa. Perhepäivähoidossa olevalle koululaiselle tarjotaan joko välipala tai välipala ja lämmin ruoka. Lapselle tarjottava ateriayhdistelmä sovitaan hoitosopimusneuvotteluissa ja kirjataan hoitosopimukseen.

Hoitopaikkaan ei tarvitse tuoda omia eväitä. Vain mikäli vanhemmat edellyttävät, että lapselle tulee tarjota tehdasvalmisteisia purkkiruokia tai maitovastikkeita, on nämä kustannettava itse.

Mikäli lapsella on ruoka-aineallergia, siitä tulee kertoa hoitajalle, jotta hän tietää ottaa sen huomioon ruokalistaa suunnitellessaan. Erityisruokavaliota edellyttävästä allergiasta tulee toimittaa perhepäivähoidon ohjaajalle asiantuntijan lausunto tai selvitys allergiasta ja sen vaatimasta ruokavaliosta.

http://www.ruovesi.fi/sosiaali/lapset/perhehoito.htm#Ateriat

Emme asu tuolla paikkakunnalla, mutta lapsemme on erittäin pahasti allerginen eikä voi syödä paljon mitään, kuntamme maksaa hoitajalle erityisruokarahan lapsestamme, jolla hoitaja hankkii ruuat lapsellemme.

Tarvitsi vain toimittaa lääkärintodistus perhepäivähoidonohjaajalle, niin ruoka-asia järjestyi.

Vierailija
9/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

siis peptidi tuttelin,mutta kai pph ostaa itse kaurajuoman, yosa-jogurtit jne.? Lapsella mm. kala,muna ja maito allergiat.

Vierailija
10/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli yksityisellä, joka meinasi vaatia lisäkorvauksen kun lapsemme ei voinut juoda maitoa ollenkaan ( veteen olemme tyytyneet kotonakin ), siis vain juotu kypsentämätön maito ei lapselle käynyt, kaikki muut maitotuotteet kyllä sopivat ( maitokin keitettynä ). Ainoa, mikä hoiitajan olisi tullut muistaa, oli, ettei ' raakaa' maitoa tai kylmää maitokaakaota lapsellemme voinut antaa. Huoh! Lopuksi vihdoimme hoitajaa ja nyt kaikki onneksi toimii hienosti.

Vierailija
11/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jogurtit,maidot jne. ?

Vierailija
12/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit sen tässä tapauksessa ainoan oikean vastauksen.

Vierailija
13/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo nyt tuo " saa kunnalta rahat ruokaan" -jauhaminen!!

Vierailija:

Ottakaa asioista selvää: kulukorvaus on TODELLA PIENI ja sillä katetaan juuri ja juuri normaalit ruokatarvikkeet. Jos pph järjestää vielä juhlia (esim. lasten synttärit) ja panostaa juhlapyhiin, niin silloin tekee sen omasta pussista.

Ja jos joku hoitolapsista sairastuu, ei korvausta makseta lainkaan (vaikka hoitaja tottakai on jo hankkinut ruoat ja välipalat sillekin lapselle)

Ja minä todellakin tiedän tämän asian!

Tiedätkö ihan varmasti???

Taidat yrittää huijata, tai jotain!

Minulla kyllä riittää tuo kulukorvaus ihan hyvin, saan ostettua kaiken ruuan ja ylimääräistäkin, mutta teenkin kaiken ruuan itse en käytä mitään puolivalmisteita ja leivät ja sämpylät ja pullat yms muut teen itse. Viilikin ja jugurtti on hyvää kun itsellä on ns. juuret ja itse sen tekee

Lasten kanssa aamulla leivotaan sämpylöitä ja pullia yms...

Perunat ja porkkanat kasvatan omassa maassa...

Vierailija
14/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on kunnallinen hoitopaikka!

Ei se täällä selkeä, joko kunnilla on erikäytännöt tai jotkut hoitajat eivät vain halua ostaa erikoisruokia.

Kunnasta osataan sanoa sen kunnan käytäntö

Vierailija
15/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien itse erikoismaidon (tietenkin) ja silloin tällöin vien tiettyä gluteenitonta leipää, joka kestää pitkään, kun välipalalla sitä vain annetaan (ja lapsi on vasta 2 v, joten ei syökään niin paljon). Yosat pph ostaa itse tytölle. Samoin bonan maissisoseen, koska se on lapseni ainut " vilja" kauran lisäksi. Sitten syödäänkin vain porsaanlihakastiketta kesäkurpitsahöystöllä. Mustikoita pph:lla on omasta takaa.

En ymmärrä, mikä tuossa niin hirveästi maksaa, paitsi nuo yosat n. 80 senttiä kappale. Mutta niitä menee vain yksi päivässä. Leipääkin pph ostaa nykyään itse ja joskus leipookin.

Vaivaahan tästä on hirveästi. Kahdet ruoat on tehtävä. Tosin lapseni ruoka tehdään moneksi päiväksi kerrallaan.

Vierailija
16/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä oli kerran yks tosi moniallerginen poika hoidossa. Pojan kotoa tuotiin ainoastaan joku jauhe, josta poika sai juotavaa..tavallaan pojan omaa " maitoa" pojan äiti toi hyviä reseptejä ja vinkkejä ruoka-aineista mitä kannattaa ostaa, neuvoi että kannattaa tehdä suuria annoksia ja pakastaa, pääsee helpommalla, ei tarvitse tehdä joka pvä kahta eri ruokaa. Mun äiti itse osti pojan omat makaroonit, leivät, jauhot ym ja sai sitten palkkaan siitä suuremman korvauksen kun normaaliruokakuluista koska ne tuotteet maksoivat 2kertaa enemmän.

Vierailija
17/17 |
28.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Taidat yrittää huijata, tai jotain!

Minulla kyllä riittää tuo kulukorvaus ihan hyvin, saan ostettua kaiken ruuan ja ylimääräistäkin, mutta teenkin kaiken ruuan itse en käytä mitään puolivalmisteita ja leivät ja sämpylät ja pullat yms muut teen itse. Viilikin ja jugurtti on hyvää kun itsellä on ns. juuret ja itse sen tekee

Lasten kanssa aamulla leivotaan sämpylöitä ja pullia yms...

Perunat ja porkkanat kasvatan omassa maassa"

Juu, kyllä minullakin on parvekkeella ihan oma peruna- ja porkkanamaa *hekottaa*

Ei kuule pph:n VELVOLLISUUS ole kasvattaa kasviksia omassa maassa eikä valmistaa jogurtteja juuresta alkaen. Jos sinä sen teet, niin omapa on valintasi!

Minäkin teen kaikki ruoat itse ja myös leivomme. Silti korvaus on pieni, jos vähänkään haluaa välillä ns. parempaa pöytään. Mutta olen maksanut kiltisti ylimenevän omasta pussista, sillä haluan lapsille elämyksiäkin. Meillä täällä keupungissa kun niitä ei perunamaasta voi kaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä