Onko parempi vieroittaa esikoinen tissistä ennen kuin vauva syntyy vai sen jälkeen?
Onko kukaan imettänyt kahta lasta samaan aikaan? Meillä esikoinen on 1v 2kk kun kakkonen syntyy ja olen miettinyt pitääkö esikoinen vieroittaa tissistä ennen vauvan tuloa.
Kommentit (15)
pitää vaan pitää huoli siitä, että vauva saa aina ensin ja riittävästi, sitten on taaperon vuoro.
Kahden imettäminen on kuitenkin raskasta, joten kannattaa miettiä tarkkaan, mitä aikoo tehdä. Mun mielestä vierottamiseen on kaksi hyvää ajankohtaa: hyvissä ajoin ennen kuin uusi vauva syntyy tai sitten kun uusi vauva on jo isompi. Tämä siksi, ettei tissiä "riistetä" isommalta samassa kohdassa kuin muutenkin on mustasukkaisuutta ja iso muutos.
Itse ratkaisin asian niin, että vierotin esikoisen, kun odotin kuopusta. Useinhan maidon tuo loppuu raskauden puoleen väliin mennessä, mikä vähentää imuhaluja. Ja rinnat voi olla niin kipeät, että imettäminen on todella epämiellyttävää. Asia siis voi ratketa aivan itsekseenkin. :-) Toisekseen kun sun esikoinen on noin pieni, hän tarvitsee ehdottomasti myös pullomaitoa, koska raskauden aikana ei voi luottaa siihen, että rinnoista tulee riittävästi maitoa (kuten normaalioloissa). Usein yhdistelmäruokitut vauvat alkaa suosia pulloa ja kieltäytyy rinnasta, joten tämäkin voi ratkaista asian sun puolesta.
Mutta jos vauva ei kaikesta huolimatta vierotu eikä imetys muutu sinusta epämiellyttäväksi, mikään ei estä imettämästä kahta yhtäaikaa. Raskasta se kyllä voi olla ja monet ovat myös sanoneet, että esikoisen rinnallakäyminen on tuntunut jopa vastenmieliseltä, kun on se uusikin vauva siinä.
Raskainta oli raskausviikot 25-35 koska järjettömän runsas maidontulo hyytyi yhtäkkiä (hormonit?) ja imetys sattui. Jatkoin kuitenkin, kun allerginen lapsi oli saatu oireettomaksi vihdoinkin. 35vkon jälkeen noin alkoi maitoa tulla hyvin taas, ja ruikku allergikkomme lihoi ihanat 2 kiloa ennen kuopuksen syntymää<3
Yhtäaikainen imetys oli kohtuu ok, ja esikoinen vierottui kohtuu helposti (melkein kuin itsestään) vauvan ollessa about 8kk.
Mulla on "suihkutissit" ja oli kiva ottaa se isompi tyhjentämään etumaidot niin oli vauvankin helpompi imeä. Muuten olisin joutunut pumppaamaan.
Minä itseasiassa luovutin maitoa vielä lisäksi, eli käytännössä "imetin" kolmea=)
juuri sen takia että yleensä se maidontulo loppuu tai ainakin vähenee huimasti puolivälin jälkeen. On jotenkin selkeämpää ja helpompaa itselle kun rinnat saa edes pari kuukautta lepoa ennen uuden imetyksen alkua. :)
Useinhan maidon tuo loppuu raskauden puoleen väliin mennessä, mikä vähentää imuhaluja. Ja rinnat voi olla niin kipeät, että imettäminen on todella epämiellyttävää. Asia siis voi ratketa aivan itsekseenkin. :-) Toisekseen kun sun esikoinen on noin pieni, hän tarvitsee ehdottomasti myös pullomaitoa, koska raskauden aikana ei voi luottaa siihen, että rinnoista tulee riittävästi maitoa (kuten normaalioloissa). Usein yhdistelmäruokitut vauvat alkaa suosia pulloa ja kieltäytyy rinnasta, joten tämäkin voi ratkaista asian sun puolesta.
No voi. Mä kun niin toivoisin että voisin imettää esikoista lähes yksivuotiaaksi eikä korvikkeita tarvittaisi ollenkaan. :( Imettäminen olisi niin paljon helpompaa kuin pullojen kanssa pelaaminen...
Miksei raskauden aikana maitoa tulisi riittävästi? Toisaalta olen kyllä välillä ollut huomaavinani että heruminen alkaisi hitaammin kuin ennen. Ja välillä tosiaan vauvan kärsivällisyys meinaa loppua ennen kuin maito alkaa virrata... Yöllä imetys kyllä sujuu ihan hyvin, ja tietysti silloin kun rinnat on niin täydet että maito tulee helposti. Vauva on nyt siis 7kk ikäinen, ja kiinteät on aika vasta aloitettu mutta kylläkin nopeasti edistytty. Vauva tuntuu oppineen kiinteiden syönnin helposti.
Raskaus on siis aika alussa vasta (10. viikolla). Pitääpä kysellä neuvolassakin tuosta imetysasiasta sitten kun sinne pääsen...
että imettäisi kahta yhtä aikaa. Mulle oikein lääkäri neuvoi miten kannattaa sitten esikoisen imetys lopettaa ajoissa että ei se juo vauvan maitoja... Itse kyllä uskoisin sinällään riittävän kahdelle vauvalle, viimeksi sitä tuli nimittäin aivan liikaa ja suihkuamalla, mutta aion silti lopettaa rv 20 paikkeilla imetyksen.
Ja tietysti vauvan pitää saada maitonsa ensin, taapero syököön jos jotain jää. Muutenkin voi olla, että taaperon tissittelyt jäisivät yhteen tai kahteen vuorokaudessa (aamulla/illalla). Lähinnä mua nyt mietityttää tuo maidon riittäminen raskausaikana ja se, etten haluaisi korviketta antaa. Itsekästäkö? Minä vain olen sitä mieltä, että ihmisen maito on ihmisen lapselle tarkoitettu ja lehmän maito lehmän lapselle. Allergiataipumuksenkaan vuoksi en haluaisi altistaa vauvaa lehmänmaitoproteiinille ennen sitä yhden vuoden ikää...
Ap
Kaikilla ei maito loppu raskausaikana, mulla tuli alusta loppuun tavalliseen tapaan. Kipeää teki välillä, mutta ajattelin sitten vaan jotain muuta kun koski. Ihanaa kun esikoinen kävi rinnalla sairaalassa jo, maito nousi tosi nopeasti ja esikoinen söi ensin suihkut pois jonka jälkeen vauva sai rauhassa nautiskella rasvaisemmasta maidosta ilman tukehtumisen vaaraa :) Minä annoin vanhemman lapsen syödä ensin juuri siitä syystä, vauva kasvoi kuitenkin yli kilon kuukaudessa:) Mitään mustasukkaisuutta ei ole ollut, isosisko huolehtii heti kun vauva itkee että 'anna sille nyt maitoa äkkiä' :)
Käy vaikka imetystukilistan sivuilla lukemassa aiheesta, tai liity tandemimetys -listalle.
rinnat siis toimivat eri tavalla kuin ei-raskaana-ollessa. Tarkkaile nykyistä vauvaasi: tuleeko pissavaippoja, kasvaako, onko tyytyväinen, nämä asiat kertovat rintamaidon riittävyydestä. Mutta koska hän todellakin on niin pieni, että tarvitsee maitoa ravinnokseen paljon, mielestäni on riskaabelia jättää maidonsaanti pelkän imetyksen varaan.
Neuvolassa ollaan yleensä melko tietämättömiä ja nihkeitä raskaudenaikaisesta imetyksestä ja kahden imettämisestä. Siksi neuvonkin sinua ap lukemaan tämän jutun:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…
Jaksamista ja tsemppiä! Valitettavasti kuitenkin on niin, että on epätodennäköistä, että esikoisesi pärjää yksivuotiaaksi ilman korvikkeita. Ilman tissiä hänen ei kuitenkaan tarvitse pärjätä, jos haluat imettää.
ei sinulta tule tarpeeksi, niin silloin kyllä on äärimmäisen epäviisasta olla antamatta korviketta. Jos oikein ilkeäksi heittäytyisin, niin sanoisin, että jos kerran imetys on sinulle niin ensiarvoisen tärkeää, olisi ehkä kannattanut ottaa näistä asioista paremmin selvää ennen kuin hankkiutuu uudelleen raskaaksi. Mutta eihän näitä lapsien tulemisia voi ollenkaan aina aikatauluttaa ja suunnitella, kuten haluaa, senhän tiedämme kaikki.
lapsille tuli ikäeroa 1 v 6 vk.
Olin itse myös ajatellut täysimettää ekaa 6 kk, ja imettää vuoden ikään.
Mutta kun sain tietää olevani raskaana, esikoisen ollessa n. 5 kk, piti tietysti miettiä näitäkin kuvioita.
Itse päädyin lopulta asiaa mietittyäni siihen, että lopetan imetyksen ennen uuden vauvan syntymää.
Ja aloin myös kiinteisiin totuttamisen sitten hieman nopeammassa tahdissa kuin olen alunperin suunnitellut.
Imetin esikoista 9 kk, joten ei sitä korvikeaikaa jäänyt kuin ihan muutama kuukausi.
Ja ihan hyvä aika oli tuokin, eikä vauva tuntunut jäävän mitenkään kaipaamaan tisua - vähensin imetyskertoja niin vähitellen hiljakseen.
Jos ei ole mitään allergioita tms., niin kyllä mä uskon että jo vähän vajaa vuosikin on ihan hyvä imetysaika, niin ettei tartte harmitella - ei se 1 v. nyt voi mikään niin maaginen raja olla.
Mutta tietty jos olet tosi motivoitunut ja oikeasti HALUAT imettää kahta yhtäaikaa, niin mikäs siinä - pohdi vain kaikkia näkökulmia jne.
Se on tosiaan jännä, miten esikoinen tuntuu tosi isolta, kun pieni vauva on sylissä.
ei sinulta tule tarpeeksi, niin silloin kyllä on äärimmäisen epäviisasta olla antamatta korviketta. Jos oikein ilkeäksi heittäytyisin, niin sanoisin, että jos kerran imetys on sinulle niin ensiarvoisen tärkeää, olisi ehkä kannattanut ottaa näistä asioista paremmin selvää ennen kuin hankkiutuu uudelleen raskaaksi. Mutta eihän näitä lapsien tulemisia voi ollenkaan aina aikatauluttaa ja suunnitella, kuten haluaa, senhän tiedämme kaikki.
Imetys ei ole ensiarvoisen tärkeää, vaan se että lapseni saa riittävästi ravintoa. Ja tarkoitus ei tosiaan ihan vielä ollut tulla raskaaksi, mutta kun ei elämässä kaikki aina mene niin kuin suunnittelee. :) Nyt kuitenkin olen tässä tilanteessa ja haluan tästä parhain päin selvitä.
Tietysti lapsen hyvinvointi on tärkeintä. Ja ainakin tähän asti vauva on pissannut ihan entiseen malliin eikä mitenkään kuihtuneeltakaan vaikuta. :) Voi olla tarpeellista käydä ylimääräisissä punnituksissa neuvolassa, että painon kehittymistä pystyy kunnolla seuraamaan. Mutta katsotaan nyt miten tilanne maidontulon suhteen tästä kehittyy.
Ap
Se on tosiaan jännä, miten esikoinen tuntuu tosi isolta, kun pieni vauva on sylissä.
Ja siksi minulla nyt onkin ollut aika ristiriitaiset tunteet tätä uutta raskautta ja vauvaa kohtaan. Kun esikoinen on kuitenkin niin hirveän rakas ja ihana ja vauva, niin eikö ole epäreilua häntä kohtaan kun taloon niin pian tulee toinen vauva viemään hänen paikkansa? Ja minua hirvittää ajatella että esikoinen muuttuisi yhtäkkiä "isoksi" ja ärsyttäväksi ja riivatun kakaraksi jota pitää koko ajan varoitella tönimästä vauvaa ja olemasta kovakourainen... Kun kuulemma niinkin voi käydä. :(
Ap
on ihan mahdollista. Sitä sanotaan tandem-imetykseksi.
Raskauden aikana maidon määrä vähenee, ja esikoinen saattaa siksi vieroittua raskauden aikana, mutta jotkut ovat palanneet rinnalle vauvan synnyttyä.
Raskauden aikainen imettäminen saattaa herättää äidissä yllättävän kielteisiä tunteita esikoista kohtaan, joten älä pelästy jos näin käy.
Tää on ihan todellinen tilanne, tuli vain mieleen tuosta tutti-alotuksesta. Ei siis mikään matkittu provo.
Vastailkaahan, kiitos!
ap
jotenkin tuntuu hassulta ajatukselta että kahta imettäisi ja ei tuo esikoinen enään tissiä tarvitse!!