Onko lähihoitajan työ pelkkää perseiden pesua ja kusipurkin kantoa?
Kommentit (8)
Mulla on kaksi kaveria, jotka on suuntautuneet ensihoitoon, toinen ambulanssissa ja toinen tk:n ensiavussa..
Yksi tuttu on päihdetyössä..
Itse olen lähihoitaja, mutta perseiden pesun lisäksi saan katetroida, pistää ihon alle ja lihakseen, jakaa lääkkeitä jne..
Ensinnäkin suuntautumisvaihtoehtoja paljon.
Lapset ja nuoret, mielenterveys ja päihde, sairaanhoito ja huolenpito, vanhukset, vammaiset.
Jos menee vuodeosastolle, varmasti joutuu vaippaa vaihtaa ja sorsaa tyhjentää.
Joutuuhan lastentarhassakin vaihtaa vaippoja ja tyhjentää pissapottia.
Lastenkotiin voi päästä, jollekkin päihdepysäkille... Ei siellä
Päiväkodissa se on sitten lasten nukuttamista, riisumista, pukemista, vaipan vaihtoa jne.
Eli noita vaipanvaihtoja ja pyllypyyhkimisiä yms. Lähihoitaja on päiväkodissa lastenhoitaja/hoitaja nimikkeellä ainakin meillä. Voi olla, että jossain joskus laitosapulasena tms. samalla lailla he myös leikkivät, pelaavat ja askartelevat lasten kanssa, sekä vetävät ryhmätuokioita, kukin taitojensa mukaan.
Perusterveydenhuollossa vuodeosastolla sairaanhoitajankin! toimenkuva on 60% wc-toiminnoista huolehtimista: takapuolen pesua, vessaan viemistä, vaipanvaihtoa, vatsantoimitusta.
Tylsää, yksitoikkoista, likaista, haisevaa työtä, jota kukaan ei arvosta. T: Sh, joka valmistui ammattiin v.1995, töitä vuodeosastoilla 8 vuotta. Nyt siistissä toimistotyössä, jossa palkka sama, vaikka päivätyö.
Ja kyllä lähihoitajan työ vuodeosastolla on hyvin pitkälle perushygienian hoitoa. Potilaita on paljon ja työ on liian suuresta potilasmäärästä johtuen liukuhihnatyöskentelyä- valitettavasti. Siinä sivussa työ on kuuntelemista, opiskelijaohjausta, yleistä järjestyksenpitoa. Hoivaamista, muistamattomien vanhusten turvallisuudesta huolehtimista, syöttämistä, lääkkeiden antoa, hammashuoltoa, haavahoitoa jne.
Päiväkodeissa varmasti hyvin erilaista hoivaa. Nuorten parissa taas ihan oma maailmansa. Vanhustyössä töitä varmasti eniten, eivätkä työt lopu. Kotihoidossa töitä tehdään asiakkaan kotona, mutta kiirettä pitää sielläkin.
Terv. Sairaanhoitaja
Lähihoitaja tekee parhaita ja mieluisia hommia esim osastosihteerinä tai lastentarhassa jne..