Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aspiriinia/hepariinia (Lovenox/Clexane jne.) kayttaneet ja synnytys

16.06.2008 |

Hei!

Onkohan taalla ketaan jotka ovat joutuneet kayttamaan raskauden aikana, syysta tai toisesta, aspriinia ja/tai hepariinia? Kiinnostaisi tietaa miten teilla on raskaus/synnytys menneet, milla viikolla lopetitte aspiriinin, lopetitteko hepariinin ennen synnytysta (ja kuinka paljon ennen?), oliko synnytys sektio (suunniteltu?) vai normaalisynnytys (kaynnistettiinko?) vuositteko synnytyksessa tai sen jalkeen runsaasti (jouduttiinko antamaan verta) jne. Oikeastaan kaikki tahan liittyva kiinnostaa, koska sain juuri luvan laakareiltani lahtea yrittamaan pikkukolmosta mutta _vain silla ehdolla etta syon aspiriinia 100mg n. viikolle 32 ja sitten vaihdan piikitettavaan hepariiniin_. Takana kaksi raskautta ja synnytysta ilman verenohennuslaakkeita, kakkosraskauden jalkeen sain stentin ja siihen tulevaa tromboosia ehkaistakseen (kuulemma riski lisaantyy raskaushormonien takia) siis haluavat tallaisen laakityksen. Nain etukateen jo mietityttaa miten nama kaikki tulisivat vaikuttamaan raskauteen ja synnytykseen. Kiittaen jo etukateen jaan odottelemaan kokemuksianne!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa pistin viikolta 22 alkaen fragminia, piikitys jatkui 6 vkoa synnytyksen jälkeen. Raskaus ihan ok, kontrolleissa kävin tasan 3 kertaa. Synnytyksessä sain epiduraalin, NKL:llä sanottiin 12h tuo raja. Verta ei tainnut mennä ku 500ml. Jälkivuoto kesti 2 viikkoa ja menkat alkoi 5vkoa synnytyksestä, imetyksestä huolimatta. Ne olikin sitten aika runsaat....synnytyksen jälkeen pääsin kotiin alle vuorokaudessa.

Kolmannen raskauden alussa aloin piikittämään klexanea heti viikolta 5, vuosin viikoille 9 ihan niagarana, onneksi alkio pysyi kyydissä, nyt tuo alkio on 1,1v.

Samat kuviot kun ekassa raskaudessa kontrollien suhteen, sekä loppu piikitykset. Epiduraalin sain kans, mutta nyt istukka sit irtosi heti ja tuli megahyytymiä... ja heti tuli veritulppa jalkaan.

Mulla nyt noita tulppia tulee alvariinsa jalkaan, mä piikitän aina sitten operaatioiden jälkeen tota hepariinia.

Onnea vauvan teko yritykselle.

Vierailija
2/5 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen klexanen käyttäjä.

Minulla löytyi keskenmenon yhteydessä fosfolipidivasta-aine (tai jokin vastaava) joka saattaa aiheuttaa tukoksia napanuoraan ja/tai istukkaan. Aloitin disperinin (50mg) syönnin kun aloimme yrittämään uutta raskautta ja sitä söin siihen asti kun plussasin ja siitä jatkoin sitten klexanen pistelyllä ja pistin koko raskauden ajan. Lisäksi klexan lääkitys jatkuu 6vkoa synnytyksen jälkeen. Raskaus aika sujui ongelmitta ja olinkin rv26 lähtien äitiyspolin seurannassa (tämän lääkityksen vuoksi), kävin polilla 3vkon välein ja siellä seurattiin vauvan kasvua ja napanuoran virtauksia.

Synnytys käynnistyi yöllä kotona vesien menolla ja epiduraalin sain kun viimeisimmästä klexan pistoksesta oli kulunut yli 12h (tämä 12h on taas OYS:ssa rajana). Synnytys meni hyvin enkä menettänyt paljoa verta, ihan normaalin verran. Jälkivuoto on ollut todella vähäistä, kahdessa aiemmassa synnytyksessä jälkivuoto oli mielestäni paljon runsaampaa ja silloin ei ollut tuota klexan lääkitystä. Toivottavasti osasin vastailla kysymyksiisi =)

Kauris ja tyttö 15vrk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rohkaisevaltahan tama alkaa kuulostaa, myos tuo etta valttamatta ei jalkivuotokaan ole ylitsepursuavaa. Ja oli kiva kuulla etta jollekin oli jopa onnistuttu antamaan epiduraali, tosin oma viimeinen synnytykseni kesti n. 2 h eli veikkaan etta mulle ei valttamatta kerettaisi. Mutta taitaa sita parjata ilmankin, ekalla kerralla epiduraali ei enaa "toiminut" ponnistusvaiheessa ja tokassa synnytyksessani se puudutti vain toisen puolen (sen kyllakin hyvin ;-)) mutta ihan hyvin meni silti, toka synnytys oli minusta jopa "miellyttava" kokemus jos nain voi sanoa. Eli kiitos viela kerran, lisaakin saa laittaa. Ja onnea Kauris tyton syntyman johdosta!

Vierailija
4/5 |
25.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myöskin raskauden ajan klexane. Pistokset sujuivat hyvin ja neula on hyvin ohut. Lensin vielä koko raskauden ajan usein eivätkä piikit suurta huolta aiheuttaneet turvatarkistuksissa. Mulla oli englanninkielinen resepti ja piikit muovipussissa aina mukana. Kerran kai jouduin jossain saksanmaalla asiaa selittämään. Lensin tosiaan pahimmoilteen useita kertoja viikossa. Mulla oli ne sellaiset tosi kalliit (ja kamalat) tukisukat aina lennoilla myös.

Synnytykseen en ehtinyt epiduraalia saada. Se riski oli etukäteen tiedossa, joten olin siihen varautunut. Ihan hyvin sujui. Sattuihan se tietty sairaasti, mutta kyllä sen kesti.

Mulla oli myös normaalia useammin lääkäri/neuvola koko raskauden ajan.

Klexane on aika kallis lääke, se lääkekatto täyttyy aika nopeasti. Monissa apteekeissa on sellainen systeemi, että kun lääkekatto on kerran täyttynyt, niin saa lääkkeet vain toimitusmaksulla. Toinen mahdollisuus on se, että maksaa itse ja kerää jälkikäteen rahat kelasta.

Vierailija
5/5 |
23.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mulla löytyi alkuraskaudesta synnynnäinen hyytymistekijän puutos ja sain Klexane lääkityksen joka aloitettiin rv 32 ja jatkuu 6 vk synnytyksen jälkeen (en ottanut kylläkään Aspiriinia). Mullakin takana yksi raskaus ilman lääkitystä, josta tuloksena 10 pisteen poika. Piikitys on sujunut mielestäni hyvin ja pelkäsin etukäteen synnytystä mahdollisen verenhukan takia. Mulla käynnistyi synnytys vesien menolla, mutta supistukset ei heti alkaneet joten seuraavana päivänä käynnistettiin oksitosiinilla. Verenhukka tässä synnytyksessä oli 300 ml ja vointi loistava koko synnytyksen ajan ja sen jälkeen. Edellisessä synnytyksessä verenhukka oli 900 ml vaikka en edes silloin ollut verenohennuslääkityksellä :-o. Raskausaika meni myös hyvin eikä lääkitys mielestäni vaikuttanut mitenkään siihen. Nyt piikitystä on vieä reilu kaksi viikkoa jäljellä ja sitten ohi on. Eli minä en ainakaan ole huomannut sen vaikuttavan juuri mitenkään muuten kuin siihen, että epiduraalia / spinaalia ei voi antaa jos ohenunslääkkeen otosta on alle 24 tuntia (tämä mielipide siis Jorvin lääkäreiltä - tuntimäärä on sairaalakohtainen). Itse olin pistänyt ohenunslääkeen 15 min ennen vesien menoa, mutta koska synnytys ei käynnistynytkään neuvoivat Jorvista etten pistäisi lääkitystä seuraavana aamuna ennen käynnistykseen tuloa. Synnytysosastolla otettiin vielä trombosyytit ja koska ne olivat normaalit olisin saanut epiduraalin tai spinaalin, mutta en sitä tarvinnut. Burana olisi kyllä tehnyt terää jälkisuppareihin, mutta tulehduskipulääkkeet ovat myös kiellettyjen listalla verenohennuslääkityksen aikana.

isabelle 75 ja poika 3vk2pv