Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveysasioista tietäviä-vanhuksen jalkojen turvotus

Vierailija
16.06.2008 |

Kahdeksankymppisellä isälläni on ollut yli kuukauden jalat turvoksissa ja nyt niiden etusääressä on lisäksi vesirakkuloita, joista valuu kirkasta nestettä.

Hän kieltäytyy ehdottamasti menemästä lääkärille tai kotiin kutsutusta lääkäristä. Sanoo vain kuolevansa kuitenkin, eikä halua joutua sairaalaan hoitoon. Mitä tämä nesteen valuminen säärestä voi olla.

Itse epäilen sydämen vajaatoimintaa tai sitten munuaisissa on vikaa. Hän hengästyy jo istuessa ja jaksaa kävellä vain parikymmentä metriä. Isäni on aina ollut omituinen luonteeltaan, eikä kuuntele meidän lastenkaan neuvoja. Myös äidilleni tilanne on nyt kauhean stressaava, enkä tiedä kuinka kauan hän jaksaa nykyistä tilannetta, kun isä on niin monessa asiassa riippuvainen hänestä ja kuitenkin omapäinen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terveyspalveluun ja kysy sieltä.

Toisaalta tuo on kyllä tosi ikävä tuo tilanne, mutta jokaisella meillä lienee oikeus kieltäytyä hoidosta.

Nimimerkillä läheisiä karannut sairaalasta ja olen miettinyt, että mitä voin tehdä ja todennut ne asioiksi, joihin minulla ei ole mahdollisuutta puuttua vaikka olisinkin halunnut.

Vierailija
2/15 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myös se, jos munuaiset eivät toimi kunnolla, kerää vettä elimistöön. Aika rajulta oireelta kyllä kuulostaa tuo, että jaloissa on vesikelloja, joista valuu nestettä.

Muttamutta, ketään täysivaltaista aikuista ei voi hoitoon pakottaa, hoidoista kieltäytyminen on ihmisen oikeus. Läheisille se on tietenkin tosi tosi rankkaa, mutta asia ei lopulta kuitenkaan ole sinun tai äitisi vastuulla, vaikutusmahdollisuutenne isänne loppuelämän pituuteen olisivat rajaliset siinäkin tapauksessa, että isäsi menisi lääkäriin.

Tsemppiä! Voittehan vielä tunteiseen vetoamalla pyytää, tyyliin "olet meille niin tärkeä että haluaisimme, että pidät huolta itsestäsi ja että saisit mahdollisuuden paranemiseen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla mummollani turpoavat jalat. Siihen on olemassa lääkitys, ei tarvitse vielä alkaa kuolemaa tekemään.

Vierailija
4/15 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa vaan katsella toisen turvonneita vuotavia jalkoja, kun ne voisi saada oikealla lääkityksellä paremmiksi ja liikuntakyvynkin paranemaan.

Vierailija
5/15 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se tuttu rakas vainaja menee murskaksi siinä samalla...

Vierailija
6/15 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kolmanneksi munuaisten pettäminen.

Onko isälläsi mitään lääkitystä, nesteenpoistolääkkeitä jne.

Enollani meni tilanne huonoksi, jalat turposi valtavasti ja säärten etupinnoilta tihkui vettä. Elimistö yrittää poistaa nestettä tavalla tai toisella kehosta ja kun ei onnistu rupeaa tihkumaan ulos kintuista.

Ette kysele papalta mitään vaan tilaatte ambulanssin joka vie papan hoitoon. Häntä voidaan vielä auttaa jos toimitte nopeasti. Jos jätätte sikseen elintoiminnot romahtaa vähitellen.

Tuo puuskuttaminen kuulostaa siltä että kyseessä on myös tilanne että keuhkoissa on nestettä ja ilman lääkitystä se ei sieltä lähde, potilas kokee hukkumiskuoleman omiin nesteisiinsä kun keuhkot täyttyy vedellä. Hengitys vaikeutuu ja lopulta potilas ei pysty olemaan pitkällään vaan on pakko olla istualleen että voi hengittää, tässä vaiheessa viimeistään omaiset toimittaa sairaalaan jos potilas itsepäisyyttään ei ole aiemmin siihen valmis.

Enoni sai hieman lisäaikaa kun oli teholla sairaalassa, tiputettiin keltaista lääkettä ja muutakin hoitoa sai, pääsi kotiin ja sai elää kesän yli kunnes loppusyksystä kuoli.

Välttämättömät toiminnat elimistö yrittää turvata ja tiputtaa ns. vähemmän tärkeitä elimiä pois käytöstä kunnes lopulta ilman hoitoa kuolema korjaa.

Vierailija
7/15 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole vielä isääsi saanut lääkäriin, niin suosittelen ainakin hankkimaan sen lääkärin tai hoitajan kotiin. Vaiva voi olla sydänperäinen tai munuaisista. Olen nähnyt muutamia, joilla on sydänperäisiä vaivoja ja jaloissa on tällöin ollut turvotusta ja joihin joskus sitten ilmaantuu vesirakkuloita sitä nestettä vähentämään. Turvotus ohentaa ihoa ja tekee siitä entistä herkemmän, rakkulasta tai ihorikosta voi tulla tällöin helposti säärihaava, joten suosittelen sitä lääkärillä käyntiä. Helpommalla pääsee kun antaa tutkia.

Vierailija
8/15 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yleensä kivulias.

Sydämen vajaatoimintaa veikkaisin minäkin. Tila kuulostaa vaikealta ja voi hoitamattomana romahduttaa elimistön nopeasti.

Isäsi vaikuttaa kykenemättömältä vastaamaan omasta tilastaan. Kannattaa soittaa vaikkapa terveyskeskuslääkäriin ja kysyä neuvoa sieltä. Voittehan soittaa myös suoraan ambulanssin paikalle. Yleensä iäkäs ihminen taipuu lähtemään sairaalaan, kun ampparin hoitajat jututtavat ja samalla hoitavat häntä. Oma isäni ei suostunut lähtemään lääkäriin, mutta meni mukisematta ambulanssin kyytiin, kun soitin sen lupaa kysymättä paikalle.

Mitä on pahinta mitä isäsi voi tehdä, jos "pakotatte" hänet lähtemään lääkäriin? Juosta pois, huutaa, käydä käsiksi? Hänellä taitaa olla perheessä psykologinen ylivalta, jonka te voitte kyllä tässä tapauksessa saada alas toimimalla yhdessä topakasti.

Vierailija
9/15 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssin soittaisin minäkin. Ambulanssityypit on aika tomeria suostuttelijoita. Eikä mies yleensä vastaan laita jos mies käskee.

Vierailija
10/15 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jaloissa paljon turvotusta ja erittäin kipeät. Furesis lääkityksellä ja tukisukilla niitä on hoidettu, jopa onni stuttiin aika hyvin, saatiin avohaavat paranemaan ja turvotukset vähemmäksi, mutta sitten noin viikon päästä turposi vasen jalka uudelleen ja vesikelloja on ilmaantunut useita. Olen ollut terveyskeskuksen asiakas ja menen taas maanantaina.

Vierailija
11/15 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Tuo aloittajan kuvaus isästään on aivan täysin kuin minusta kertoisi (olen vain 60). Olen kyllä käynyt sairaalassakin sydänkohtausten takia ja sielläkin on turvotuksia vain vilkaistu, mutta mitään sen kummempaa ei asialle tehty. Nesteenpoistolääkitys minulla on ollut jo vuosia eikä siitä ole mitään apua (turvotus on vain pahentunut vuosien mittaan lentosukista huolimatta), eikä mitkään kengät (eivät tohvelitkaan) enää sovi. Sydämen vajaatoimintaakin on tutkittu, eikä ole sitäkään - terve ukko turvoksissa nilkat ruvella.

Mielestäni Suomen terveydenhuolto on surkeaa eikä sieltä saa mitään apua moneenkaan vaivaan, turha sinne on mennä, sama kitua kotona, se on halvempaakin. Sairaalassa totesin lääkärillekin, että olen liian sairas sinne hoidettavaksi, koska en pysty kunnolla liikkumaankaan ja ongelmia on jatkuvasti, eipä siihen ollut hänellä mitään sanomista.

Vierailija
12/15 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti sydämen vajaatoiminta ja vähäinen liikunta kerryttää nestettä. Ja ne rakkulat voivat olla säärihaavoja.

Pitäisi kyllä käydä terveyskeskuksessa, jollain voiteella saa ihon kuntoon ja nesteenpoistolääkitys varmaan tarvitaan myös. Hanki tukisukat, se voi auttaa nopeastikin turvotukseen.

Onko kynnet semmoiset epämuodostuneet ”kotkankynnet”?

Vierailija
13/15 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manes kirjoitti:

Hei

Tuo aloittajan kuvaus isästään on aivan täysin kuin minusta kertoisi (olen vain 60). Olen kyllä käynyt sairaalassakin sydänkohtausten takia ja sielläkin on turvotuksia vain vilkaistu, mutta mitään sen kummempaa ei asialle tehty. Nesteenpoistolääkitys minulla on ollut jo vuosia eikä siitä ole mitään apua (turvotus on vain pahentunut vuosien mittaan lentosukista huolimatta), eikä mitkään kengät (eivät tohvelitkaan) enää sovi. Sydämen vajaatoimintaakin on tutkittu, eikä ole sitäkään - terve ukko turvoksissa nilkat ruvella.

Mielestäni Suomen terveydenhuolto on surkeaa eikä sieltä saa mitään apua moneenkaan vaivaan, turha sinne on mennä, sama kitua kotona, se on halvempaakin. Sairaalassa totesin lääkärillekin, että olen liian sairas sinne hoidettavaksi, koska en pysty kunnolla liikkumaankaan ja ongelmia on jatkuvasti, eipä siihen ollut hänellä mitään sanomista.

Et kertonut onko sulla mitään lääkitystä. Lääkkeet useinkin aiheuttaa turvotusta nimenomaan jalkoihin, nilkkoihin.

Vierailija
14/15 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 vuotta vanha aloitus. Voishan ap. tietty tämän nähdä ja kertoa miten kävi.

Vierailija
15/15 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hänellä on oikeus hoidosta kieltäytyä. Itse olen kieltäytynyt kaikesta lääketieteellisestä tutkimuksesta ja hoidosta jo 25 vuotta ja aion kuolla luonnonvaroja pois kuluttamasta kun luonnollinen kuolema on tullakseen. Ei kaikki halua elää pitkään ja yritä vältellä kuolemaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi