Auttaisiko joku mua kala-asiassa pliis? Joulun kunniaksi ;)
Ostin tiistaina lohen lihatiskiltä. Myyjä suolasi sen ja käski laittaa heti kotiin tultua pakkaseen. Tänään otin sulamaan, ensin oli jääkaapissa ja nyt pöydällä kun ei tunnu jääkaapissa sulavan. Mutta milloin kala on valmista syötäväksi sulettuaan? Kauan pitää olla suolassa että kypsyy? Saanko edes kalaa huomenna? :O
Kommentit (7)
Ja luultavasti myös graavautuu siinä samalla. Etteköhän pääse normaalisti huomenissa nauttimaan.
sattuneista syistä en päässyt kauppaan kuin tuolloin tiistaina. Kala säilyy 2 vrk.
ap
laita se lohi takaisin jääkaappiin tai se aamulla tulee makkarin ovella vastaan. Se graavautuu samalla kun sulaa. Normaali kokoinen(n 500g) kirjolohifile graavautuu vuorokaudessa,jos pitää kauemmin tulee niin sanottua tönkkösuolattua. huomenna erittäin hyvää. Ja ennen kuin siivutat niin nypi ruodot pois,miellyttävämpi syödä!
kokkimies
Olen ensikertalainen (niin kuin huomata saattaa) ja vähän pihalla. Aiemmin on graavilohi ollut valmiina pöydässä ;) Laitan kalan jääkaappiin ja syöpöttelen huomenna iltapäivällä!!
ammatikseni olen jo kymmenen vuotta noita hommia tehny. siis olen kaupassa liha/kalamestarina," muutaman" fileen sai tänään ja eilen suolata.
Tosiaan,ruodot siitä korkeasta kohdasta pois. pinsetit on hyvät siihen!
oikein hyvää ja suolaista joulua
kokkimies
ap