Joulun aika on vaikeaa, kun vanhemmat ovat eronneet.
Tarkoitan tuolla itseäni, minua kahden lapsen äitiä. Vanhemmat ovat eronneet kun olin kolmen vanha. Pienenpänä olin toisinaan isäni luona ja aatto vietettiin mummolassa sukulaisten kanssa. Toisinaan olin äidin luona. Teininä olin äidin luona kaikki joulut. Mutta nyt kun on omia lapsia jotenkin koen vaikeaksi joulun kun isäni ei ole mukana. Haluan viettää aaton äidin ja hänen miehensä kanssa, mutta silti mietin ja murehdin, että mitä se isäni tekee. Ei kait vaan ole yksin jouluna. Onneksi on nyt löytänyt itselleen naisystävän, ja toivon että hän saa viettää joulua hänen ja hänen lastensa kanssa. En tiedä miten yhdistäisin jouluun äitini sekä isäni. Isäni kun vielä asuu eri paikkakunnalla niin välimatkakin vaikuttaa.
Kommentit (2)
meilläkin on kummallakin vanhemmat eronneet. Mutta mieheni ei niinkään ole pahoillaan, eikä edes halua kummankaan vanhempansa luona aattona vierailla.
Mutta sitten meillä on vielä kummallakin kahdet isovanhemmat elossa, ja miehen toinen mummo ja pappakin ovat eronneet. Joten näitä sukulaispaikkoja on totta tosiaan pilvin pimein joissa pitää joulun aikaan vierailla...
Aikaisempina jouluina on siis pitänyt ravata neljä paikkaa läpi plus joulupäivänä vielä meidän molempien isovanhempien luona (molemmilla on vielä yhdet isovanhemmat elossa). Sitten ollaan aattona tapeltu missä syödään ja missä vain piipahdetaan. Yleensä ollaan sitten syöty ainakin kahdessa paikassa kiireellä... Jos jonnekin ei mentäisi, syttyisi siitä pienimuotoinen sota.
Tänä vuonna ilmoitimme jo hyvissä ajoin, että emme lähde jouluna yhtään mihinkään, ja kaikki ovat tervetulleita meidän luoksemme jouluaterialle. Sotahan siitäkin syttyi, mutta emme antaneet periksi. Nyt luoksemme tulee mieheni äiti sekä oma isäni. Ymmärrän toki, etteivät eronneet pariskunnat halua viettää joulua yhdessä, mutta tänä jouluna en jaksa siitä välittää. Onneksi oma äitini ymmärsi edes vähäsen meidän kantaa ja sanoi, että hän voi tulla sitten vaikka tapanina piipahtamaan meillä.
Ihanaa kun tiedossa on rauhallinen joulu omassa kodissa, itse laitetun aterian äärellä. Eikä minun tarvitse edes astua ovesta ulos, ellen itse sitä halua :)