Pitääkö tyroksiinin ottamisen jälkeen muka odottaa 4h että voi syödä maitotuotteita?!
Minulla oli tänään neuvola. Minulla on hypotyreoosi ja siitähän lääkäri innostui. Sain suoraan sanoen niin paljon paskaa niskaani, että meinasin kävellä ovesta ulos! Ensinnäkin, minun pitäisi kuulemma odottaa neljä tuntia,että voin syödä maitotuotteita. "Etkö sinä muka sitä tiennyt!". Kuusi tuntia pitää odottaa kunnes voi ottaa rautalääkkeen. Ja muutenkin pitäisi puoli tuntia odottaa lääkkeen oton jälkeen, että aloittaa syömisen. En minä tiennyt tällaisista ihme säännöistä,pitääkö minun alkaa seisoa kellon kanssa keittiössä että milloin voin syödä?? Voiko joku tietävä kertoa,mihin tämä tyroksiini vaikuttaa? Siis juuri noihin syömisiin..
Kommentit (57)
Sait oikeat ohjeet!
Thyroxin heti aamulla tyhjään vatsaan.
Ei aamupalaa puoleen tuntiin.
Ei maitotuotteita 4 tuntiin.
Ei muita lääkkeitä tai vitamiineja samaan aikaan.
Valitettavasti lääkärit ei aina muista kertoa tällaisia oleellisia ohjeita kun potilas aloittaa lääkityksen.
Täällä Thyroxin syöjä vuodesta 1994. Otan aamulla lääkkeet heräämisen jälkeen veden kanssa. Laitan kahvin tippumaan ja touhuilen siinä jotain. Syön aina vakioaamiaisen; kahvi, tuoremehu, voileipä, rasvaton jukurtti marjoilla ja d tabletti. Hyvin on veriarvot kondikseessa olleet. Aloituksen kaltaisia ohjeita en ole koskaan kuullut.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 14:23"]
Täällä Thyroxin syöjä vuodesta 1994. Otan aamulla lääkkeet heräämisen jälkeen veden kanssa. Laitan kahvin tippumaan ja touhuilen siinä jotain. Syön aina vakioaamiaisen; kahvi, tuoremehu, voileipä, rasvaton jukurtti marjoilla ja d tabletti. Hyvin on veriarvot kondikseessa olleet. Aloituksen kaltaisia ohjeita en ole koskaan kuullut.
[/quote]
Koska lääkärit ei tiedä asiasta. Näin yleensä.
Endogrinologi sanoi, että 15-30 min ennen aamupalaa lääke otettava vesi lasin kanssa tyhjään vatsaan. Otan sen monesti aamulla kuudelta, kun nousen pissalle, ja herään vasta kahdeksan maissa.
Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito on muutenkin niin käsittämättömän ala-arvoista, ettei mikään ihme, jos juuri kellekään ei ole tuosta imeytymisestä muistettu mainita. Minäkin kuulin siitä kolmen vuoden jälkeen farmaseutilta. Sitäkään ei tunnu juuri kukaan tietävän, että arvot pitäisi ottaa aina samaan aikaan, mieluiten aamulla mahdollisimman pian heräämisen jälkeen syömättä. Jo kello kymmeneltä arvot ovat huomattavasti paremmat, joten diagnoosin saaminen voi hankaloitua kuten myös lääkeannostuksen säätö. Joten jos epäilet kilpirauhasen vajaatoimintaa, mene aina heti ensimmäisenä aamulla labroihin urheilematta ja syömättä!
Itse otan sen tyroksiinin n. 30 min ennen ronsia vitamiiniannostani, johon kuuluu myös d-vitamiini. Aamulla d siksi, että muuten ei yöllä nukuta sitäkään vähää. Ja nykyään syön ja juon vasta töissä, mutta ennen tuota vitamiinipaukkuani join maitokahvin heti vartin päästä lääkkeestä. Minulle on nimittäin sanottu, että 15 min. ennen ruokailua aamuisin otetaan tyroksiini.
Magnesiumin ja jos ottaisin rautaa tai kalsiumia, niin otan illalla.
Pakkausseloste: Tietoa käyttäjälle kts. viesti 18
Selosteesta puuttui päivitys. Olisko siinä mahdollisesti vanhaa tietoa. Mielestäni siinä ei ole mitään ohjetta matotuotteiden nauttimisesta. Esim. kohdassa jossa ohjeistetaan ottamaan Thyroxin tyhjään vatsaa sekä juoda lasillinen vettä tai muuta juomaa. Siihen olisi sopinut juuri se tieto, ettei kuitenkaan maidon kanssa, koska se heikentää lääkkeen imeytymistä. On suuri vääryys, mikäli vajaatoiminnasta kärsivän henkilön lääkitystä suurennetaan, hänen nauttiessa liian pian lääkkeenoton jälkeen mm. kahvissaan maitoa.
Mitään lääkettä ei saa ottaa maidon kanssa.
Mutta täällä myös 20 vuotta syöty thyroxinia ja aina kahviin maito aamulla. Ja jogurttia..
Ei voi tehdä noin että syö maitotuotteita ja sitten vaan säätää läkityksen uusiksi, koska silloin se päivittäinen tyroksiinin määrä elimistössä heittelee miten sattuu ja se ei ole elimistölle hyväksi. Lääke imeytyy välillä paremmin ja välillä huonommin riippuen maitotuotteiden määrästä ja siitä miten niin kanssa syö.
Hei luuletteko thyroxinin syöjät että sillä on väliä kin menin kilpirauhaskokeisiin yövuoron jälkeen, vaikuttaako tulokseen?
Hehheh. Ei tämäkään vaikuta tieteelliseltä, no lääketiede onkin lelutiedettä. Ei pidä mennä mukaan leikkiin, siinä saa usein näpeilleen. Kannattaakohan tarkemmin edes ohjeistaa? Tässä on nimittäin niin että lääkärit lahkoineen ja kuppikuntineen koettavat ohjeistaa potilaitaan, jotka ovat useinkin vielä enemmän pihalla, ja siitä syntyvä soppa ei voi helposti selvittää. Tässä on eräs hauska juttu kilpirauhashormoneista: yksi sai tyroksiinia, ja kun se ei toiminut, niin rupesi ottamaan havupuu-uutejuomaa - kilpirauhasarvot normalisoituivat, ja lääkäri oli tyytyväinen. Paitsi että potilas ei paljastanut että oli ottanut säännöllisesti havupuu-uutejuomaa, lääkäri olisi ruvennut haukkumaan muuten lääkevastaisuudesta.
http://terveyshymy.fi/artikkelit/vatsa-asettui-ja-kilpirauhanen-rauhoittui
Että kannattaisko mennä takaisin piirustuspöydän äärelle miettimään että mikä aiheuttaa vajaatoimintaa, jos ei itse kilpirauhasessa ole vikaa.
Mulla on itsediagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkärissä kävin kerran tutkituttamassa mutta meillä oli vähän erilainen ajattelutapa joten en mennyt uudelleen. Oli siinä rajoilla että vois olla vajaatoimintaa. En kuitenkaan saanut lääkitystä. Otan luontaistuotekaupan merilevätabletteja. Yksi ohjeen mukaan, minä otan 2-3 kpl silloin kun muistan. Olen lukenut että kylmäpuristettu kookosöljy olisi myös hyvä. Ruokiin voi lisätä merilevää, siinä on jodia. Merilevää myydään luontaistuotekaupoissa ja Ruohonjuuressa ehkä. Käytän mieluummin luonnontuotteita kuin synteettisiä lääkkeitä. Mutta hyvä jos olette saaneet apua tyroksiinista.
Pakko kysyä, harvemmin törmää synnynnäiseen vajaatoimintaan.. Oliko suurempia ongelmia vastasyntyneenä?
Meillä meni aika dramaattiseksi, arvot olivat aivan huikeat ja vauvalla synnynnäinen struuma..
t.12
ei mulle kukaan ole koskaan sanonu mitään mistään syömisistä. Enkä ikinä oo sellasia miettiny. Ainoo ohje mulla on syödä tyroksiini aamulla. Enkä hitto rupee oottelee puolta tuntia, että saisin sen jälkeen syödä. Hyvin näinkin on menny jo 2 vuotta.
Ton rautalääkkeen voin vielä ehkä käsittää.
Taitaa olla googletuksen paikka...
pakkausselosteessakin että tyhjään mahaan ja syödä ei saa ainakaan puoleen tuntiin ja maitotuotteita ei kannatta heti ottaa.
Sille joka mietti että miten sais rutiinin: osta apteekista sellainen lääkedosetti jossa seitsemän lokeroa (sellainen pyöreä on näppärän kokoinen). Lataat joka sunnuntai-ilta viikon thyrot siihen, ja pidät dosetin yöpöydällä. Ota aina illalla vesilasi viereen. Jos käyt töissä säännölliseen aikaan (esim 8-16), nappaa lääke heti huiviin kun kello soi. Jos olet kotona tai epäsäännöllisesti työskentelevä, laita kello soimaan aina vaikka 07.00 ja ota lääke, unia voi sitten jatkaa. Näin pysyt kärryillä onko lääke otettu.
Pakko kysyä, harvemmin törmää synnynnäiseen vajaatoimintaan.. Oliko suurempia ongelmia vastasyntyneenä? Meillä meni aika dramaattiseksi, arvot olivat aivan huikeat ja vauvalla synnynnäinen struuma.. t.12
meillä ei ole ollut juurikaan ongelmia.Lääkitys aloitettiin heti syntymän jälkeisenä päivänä.
Aluksi annosta nostettiin liian nopeasti,mikä huomattiin vasta n.8 kk:n ikäisenä,kun lääkäri vaihtui.Liian suuresta thyroxin-annoksesta oli seurauksena lähinnä liian nopea sydämensyke,hikoilu ja itkuisuus.Kesti todella kauan saada arvot kohdalleen lääkityksen pienentämisen jälkeen.
Nyt on mennyt tosi hyvin pitkään,annosta on nostettu tosi hitaasti.Tyttö on 4-vuotias, ehkä hiukan keskivertoa pienikokoisempi.Se tosin taitaa johtua siitä että neiti syö tosi huonosti,on oikein diagnoosinakin lapsen syömishäiriö.
Nostan vanhaa ketjua! Mitä olette mieltä, että herään aamulla aikaiseen ottamaan lääkkeen, ka jatkan unia, että saan aikaistettua tuota maitokieltoa?
Tänään sain lääkityksen ja heti alkoi mietityttää että miten käy mun puuron syönnin jouluna, kun 3kk jo sitä odottanut -.-'
Jos arvot ovat tasaiset ja annos riittää, niin miksi tehdä elämää vaikeaksi? yöunet ovat tärkeämmät kuin ohjeen noudattaminen.
Minä en ole noita asioita tiennyt, käyn testeissä puolen vuoden välein, ja aina tsh on 2. se riittää.
Thyroxin otetaan tyhjään vatsaan,syödä saa puoli-tunti sen jälk.Rautaa voi ottaa tunnin-kahden päästä ja kukaan ei ole kieltänyt ainakaan minulta maitotuotteita ja kallkia voi myös ottaa n.tunnin päästä kunoot thyroxinin ottanut.Olen syönyt vuodesta -99 kyseistä lääkettä
Nosto