Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö tyroksiinin ottamisen jälkeen muka odottaa 4h että voi syödä maitotuotteita?!

Vierailija
16.08.2010 |

Minulla oli tänään neuvola. Minulla on hypotyreoosi ja siitähän lääkäri innostui. Sain suoraan sanoen niin paljon paskaa niskaani, että meinasin kävellä ovesta ulos! Ensinnäkin, minun pitäisi kuulemma odottaa neljä tuntia,että voin syödä maitotuotteita. "Etkö sinä muka sitä tiennyt!". Kuusi tuntia pitää odottaa kunnes voi ottaa rautalääkkeen. Ja muutenkin pitäisi puoli tuntia odottaa lääkkeen oton jälkeen, että aloittaa syömisen. En minä tiennyt tällaisista ihme säännöistä,pitääkö minun alkaa seisoa kellon kanssa keittiössä että milloin voin syödä?? Voiko joku tietävä kertoa,mihin tämä tyroksiini vaikuttaa? Siis juuri noihin syömisiin..

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole sanottu mitään tuosta maitotuotteiden syömisestä, mutta nyt luettuani asiasta olen omaksunut käsityksen että maitotuotteita tosiaan kannattaisi välttää 4h tyroksiinin oton jälkeen. Tämä on todella kurjaa - minä laitan esim. kahviin maitoa ja nyt ilmeisesti aamukahvi pitäisikin juoda mustana. Samoin olen juuston ystävä, mutta nyt ei sitten aamiaisleivälle saa juustoakaan laittaa.

Vierailija
42/57 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Farmaseutti vastaa

Apteekissa Thyroxin-potilaat ovat vaikeita."

Niinpä, vaikeitahan me, kaikkien, myös lääkäreiden mielestä. Ensin ei meinata uskoa ei sitten millään näitä oireita. Sitten kun labratulokset puhuvat omaa kieltään ja lääkitys onkin pakko aloittaa (mitä lääkäri ei olisi tahtonut missään tapauksessa) ja arvot saadaan kohdilleen, aletaankin miettiä annostuksen vähentämistä. Ei uskota että nyt on hyvä olla.

Mikähän tässä taudissa on lääkäreiden mielestä niin vastenmielistä. Potilaiden subjektiiviset kokemukset vai? Onko niillä oikein joku kisa, että kuka vähiten saa määrättyä Thyroksiinia, Armourista nyt puhumattakaan.

Ollaan me hypotyroksilaiset niiiiin vaikeita että...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt asian niin, että myös maitotuotteissa oleva kalsium huonontaa thyroxinin imeytymistä ja silloin lääkeannosta pitää nostaa. Eli jos haluaa selvitä mahdollisimman pienellä annoksella, niin kaikki maitotuotteet ja kalsiumtabletit kannattaa syödä vasta neljän tunnin päästä, koska onhan kyseessä kuitenkin kemiallisesti valmistettu lääke.

Vierailija
44/57 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen syönyt thyroxiinia kohta 30 v ja koskaan kukaan missään ikinä ei ole sanonut, että niitä pitäisi ottaa tietyllä tavalla. olen aina ottanut ne iltaisin ja hyvin pysyy vajaatoiminta kurissa.

Vierailija
45/57 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pysyy arvot kurissa, vaikka joisikin maitoa, tai ottaisi lääkkeen illalla, ihan miten vaan, mutta silloin annostus on tod. näköisesti suurempi kuin ilman maitotuotteita olisi, ei kai sillä muuta väliä ole.

Vierailija
46/57 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nostaa vielä vanhaa aihetta, koska tämä on tärkeää!

Minulle myös hyvältä lääkäriltä samat ohjeet! Aamulla mielellään säännöllisesti samaan aikaan (itse otan heti herättyä klo 7 ja viikonloppuna kellon kanssa, jatkan toki uniani) runsaan veden kanssa ja 30min ennen aamupalaa. Ei maitotuotteita tai eri vitamiineja aamulla, itse otan esim magnesium ja d vitamiini iltaisin. Lisäksi kärsin anemiasta, joten rauta pitää ottaa vähintään 4 tuntia myöhemmin myös tyhjään vatsaan ennen ruokailua, tämä se vitutti aikoinaan, onneksi sain arvot kohdalleen ja rautaa en enään päivittäin tarvi purkista. 

Huomaittaisin myös kaikille "20 vuotta olen syönyt näin ja hyvä on!!" kommenteille, että lääkietiede on kehittynyt huimasti ihan vain viime vuosina varsinkin näin huonosti tutkitun ja hoidetun sairauden kohdalta, joten en luottaisi enään yhteenkään vanhaan ohjeistukseen! Oma lääkäriniki, joka on ollut alalla jo todella pitkään sanoi, että ei hänen aloittaessaan edes kunnolla tiedetty mikä kilpirauhasen vajaatoiminta oli ja että diagnoosi oli todella vaikea saada. Joten kaikki "ennen vanhaan"-elijät, toivotan teidätkin tervetulleekksi tälle vuosikymmenelle, jossa jos vähän omaa elämää säätää voi voida paljon paremmin vähemmällä lääkityksellä. Pitkään jatkunut yliannostus lisää aina muitakin riskejä kuten luukato. En haluaisi hauraita luita vain siksi, että en aamupalaani ilman maitokahvia haulua.

Vierailija
47/57 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kalkki heikentää imeytymistä:-)

Vierailija
48/57 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tähän sanoisin et ei ihme jos et sinä tiedä kun ei ne tiedä sairaalassaan,minulta leikattiin kilpirauhanen kokonaan pois ja lisäkilpirauhanen lopetti toiminnan kokonaan (löytyi vain 1 ) ja aamuisin tuotiin kaikki pillerit yhtäaikaa thyroxin ja kalkki ja viikko ihmeteltiin et miks ei nouse kalkkiarvot? No ystäväni sit kertoi et kai ota kalkkia heti aamulla,pitää odottaa n. 4 tuntia! Että ei me olla ainoat kun ei tiedä

Vierailija
49/57 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin huomasin tuon maitotuote- aikarajoituksen pari vuotta sitten ja aloin noudattamaan muilta osin paitsi pakko lurauttaa tilkka maitoa aamukahviin. Olen syönyt thyroxinia vuodesta 2001 ja eihän lääkityksen alkaessa annettu muuta ohjetta kuin että lääke otetaan aamuisin tyhjään vatsaan. Nyt olen kolmatta kertaa raskaana ajalla2010-2015 ja lääkityksen ohjeet muuttuneet tänä aikana niin että eka raskaudessa ei lisälääkitystä, arvoja kyllä seurattiin→pienikokoinen lapsi. Toinen raskaus 2012, alkuraskauden voinnin perusteella lisälääkitys → normaali kokoinen lapsi. Kolmas raskaus alkoi 2014 ja ohjeena lisälääkitys heti plussattuani. Lisäksi olen automaattisesti äitipolin asiakas kilpirauhassairauden takia ja arvoja mitataan ainakin kolme kertaa raskaudessa, eritoten vasta-aine arvoja tutkitaan. Eli tieto on kasvanut vuosien saatossa ja varmasti thyroxinin syöjien parhaaksi. Sitä olen monesti ihmetellyt että miksi monet vajaatoimintaa sairastavat syövät enemmän thyroxinia kuin minä vaikka minulta on poistettu kilpirauhaset kokonaan.

Vierailija
50/57 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä ihmeen paskaa ap sai niskaansa? Olen käyttänyt tyroksiinia 2 vuotta. Eihän se tietenkään ole niin että pääasia että lääkkeen vain ottaa. Koska ei siitä ole mitään hyötyä jos se ei imeydy. Eli yhtä hyvin sen voi sitten olla ottamatta. Mulle kyllä neuvottiin että 15min, mielellään puol tuntia syömättä, maitotuotteita se neljä tuntia. Ja todellakaan ei magneesiumia, rautaa tai vatsahappolääkkeitä kuin vasta illalla. Näin toimien tyroksiiniannokseni on myös kohtalaisen pieni, vaikka vajaatoiminta onkin paha. Aistin myös herkästi vaihtelun, milloin tyroksiinia on liikaa, jmilloin liian vähän. Esim. syksyn ja talven pimeys vaikutti selvästi ja tyroksiinia tarvitsee enemmän. Olen käynyt kolmen, neljän kuukauden välein kokeissa, jotta näen myös arvoista missä mennään. Tyroksiinin puoliintumisaika on pitkä, joten vaikutusten näkyminen kestää viikkoja, kuukausia. Siksi näin, että opin tunnistamaan nuo vaihtelut. Kun kilpirauhanen lakkaa toimimasta, on itse oltava oma kilpirauhasensa. Eikä se lääkäri mun elämää elä, se vaan tsekkaa missä mennään, kunhan ymmärrän sinne hakeutua. Onkos teillä, jotak ette ole saanet mitään ohjeita sitten kaikki oireet kadonneet ja hyvä hoitotasapaino?

Vierailija
51/57 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ole nyt syönyt tyroksiinia 20 vuotta. Koskaan en ole mietttinyt syömisiäni lääkkeeen kanssa, tyhjään vatsaan sen kyllä otan jos muistan, mujtta en kuyllä puoltakaan tuntia odota aamupalaan. Aamupalalla vetelen juustot, jugurtit, kahvin maidolla jne, ja arvot on olleet ihan hyvät aina.

Väitänkin, että lääkemäärä on mukautunut elämääni ja siihen miten syön: jos osa jää nyt maitotuotteiden takia imeytymättä, tablettimäärä on hioutunut senmukaiseksi että tarvittava tyroksiinipitoisuus täyttyy silti. Voi toki olla että avistuksen vähemmällä lääkemäärällä saisin samat arvot, jos välttelisin tarkoin maitotuotteita.

Vierailija
52/57 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Thyroxinia vuodesta 1994 seuraavalla tavalla (kontrolli kerran vuoteen ja arvot ok). Herättyäni otan thyroxinin tyhjään mahaan veden kera. Lataan kahvinkeittimen. Aamupala: leipä +leikkele, tuoremehu, rasvaton jukurtti+marjoja ja kahvi sekä D-vitamiini. Näillä menen vuodesta toiseen. Lääkärien tetämys ja lääkkeen omat ohjeet selvästi ristiriidassa. Kalsiumvalmiste eri asia kuin aamiaisen sisältämä kalsium! Käyttäkää siis tervettä järkeä. Ihme tuo ap:n lääkärin ohje! Omat lääkärini eivät koskaan ole ohjeistaneet niin!

Vierailija
53/57 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tänne kommentoineille apteekkareille ja proviisoreille, löysin vastauksen pulmaani.

Tää hirvittävä lääkärien mollaaminen ja ohjeiden vähättely on surullista, kun reseptilääkkeet koitetaan annostella jokaisen yksilöllisen tarpeen mukaan, ei hurskastelijat ja besserwisserit netissä ole oikeita ihmisiä muuttamaan lääkemääriä toisille oman kokemuksensa mukaan. Apteekeissa neuvotaan kyllä.

Vierailija
54/57 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tähän sanoisin et ei ihme jos et sinä tiedä kun ei ne tiedä sairaalassaan,minulta leikattiin kilpirauhanen kokonaan pois ja lisäkilpirauhanen lopetti toiminnan kokonaan (löytyi vain 1 ) ja aamuisin tuotiin kaikki pillerit yhtäaikaa thyroxin ja kalkki ja viikko ihmeteltiin et miks ei nouse kalkkiarvot? No ystäväni sit kertoi et kai ota kalkkia heti aamulla,pitää odottaa n. 4 tuntia! Että ei me olla ainoat kun ei tiedä

Sama juttu minulla! Leikkauksesta jo vuosia, mutta muistan kuinka jo sairaalassa antoivat kaikki lääkkeet samaan aikaan. Jatkoin tyroksiinin ja kalkin ottamista usean kuukauden ajan noin, vointi oli aika huono ja paino vaan nousi ja nousi, vaikka kuinka katsoin syömisiä ja liikuin. Lopulta apteekissa joku kertoi ohjeita, joita kukaan ollut aikaisemmin kertonut. Painoa tuli nopeassa tahdissa n. 35 kiloa.

Vierailija
55/57 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aamulla lääkkeen ottaminenkaan aina ole oikea ratkaisu. Osa on siirtänyt lääkkeet iltaan koska silloin toimivat paremmin. Kilpirauhassairauksiin ei ole mitään yksiselitteistä kaikille sopivaa ohjeistusta vain pätevä lääkäri osaa mukauttaa ne asiakkaalle sopivaksi.

Vierailija
56/57 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Thyroxin syöjä vuodesta 1994. Otan aamulla lääkkeet heräämisen jälkeen veden kanssa. Laitan kahvin tippumaan ja touhuilen siinä jotain. Syön aina vakioaamiaisen; kahvi, tuoremehu, voileipä, rasvaton jukurtti marjoilla ja d tabletti. Hyvin on veriarvot kondikseessa olleet. Aloituksen kaltaisia ohjeita en ole koskaan kuullut.

Ei missään nimessä kahvia heti lääkkeen oton jälkeen!

Vierailija
57/57 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt tyroksiinia jo 20 vuotta hypothyreoosiin. Otan aina aamulla tuon lääkkeen ja syön heti aamupalan tuon jälkeen. Ei ole kukaan koskaan kertonut mistään kellottamisesta. Silloin jos pitää mennä labraan, en ota tyroksiinia ennen sitä. Labra-arvot ovat aina olleet viitealueella normaalit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän