Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Kesäloma ennen vai jälkeen äitiysloman?

22.12.2005 |

Eli meinaatteko pitää kesäloman ennen vai jälkeen äitiysloman?

Itselläni äitiysloma alkaa toukokuussa, mutta pohdin nyt pitäisikö minun pitää sitä ennen kesäloma ja jäädä pois töistä jo huhtikuussa.

Mitäs jos kesälomaa ei pidä nyt ja jää äitiysloman jälkeen hoitovapaalle. Niin pitääkö sen kesäloman sitten vasta 3 vuoden kuluttua kun tulee töihin? Entä mitä jos vaihtaakin työpaikkaa, maksetaanko kesäloma rahana irtisanoutumisen yhteydessä?

Mites olette muut menetelleet kesäloman suhteen?

Blue 15+4

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös toukokuussa alkaa äitiysloma, niin ajattelin pitää kesäloman huhtikuussa. Jään ainakin joksikin aikaa hoitovapaalle kuitenkin. Niin ja kerryttäähän äitiyslomakin kesälomaa, eikö totta?

Vierailija
2/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän parhaillaan lomaa eli joulukuun alussa loppui vanhenpainvapaa ja tammikuun alussa jää hoitovapaalle. Tässä ratkaisussa on se hyvä puoli, että saa palkan ennenkuin tipahtaa surkeansuuruiselle hoitorahalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomathan täytyy pitää tietyn ajan kuluessa siitä, kun ne on ansaittu - olisiko vuosi siitä, kun lomanmääräytymisvuosi vaihtuu (huhtikuussa)? Siis huhtikuun alkuun mennessä tienatut lomat (=ensi kesän lomat) pitäisi pitää seuraavan huhtikuun alkuun mennessä, tai sinnepäin.

Periaatteessahan lomat saa pitää sen huhtikuun alun jälkeen, käytännössä voi sopimalla saada pitää jo aiemminkin. Itse jään äitiyslomalle maaliskuun alussa, siis ennen lomakauden alkua. Pidän ensin äitiysloman ja vanhempainvapaan (palkka 3 kk, sitten ansiosidonnainen päiväraha), sen jälkeen kesäloman (täysi palkka), sitten siirryn hoitovapaalle (surkea päiväraha). Hoitovapaalla en todennäköisesti ole kovin pitkään, joten kesäloman pitäminen lopuksikin varmaan onnistuisi. Mutta jos aiot olla kotona useamman vuoden, kesäloma täytyy sijoittaa johonkin väliin.

Vierailija
4/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 viikkoa riittää mainiosti ennen synnytystä. Tarvitset sitä kesälomaa äitiysloman jälkeen mikäli meinaat heti palata töihin,vauvahan on vain n. 9kk kun ä.loma loppuu.

Minä pidin siis kesäloman äitiysloman päätyttyä ja tämän jälkeen jäin hoitovapaalle. Kiva saada loma-ajalta kokonainen palkka ja lomarahat päälle.

Vierailija
5/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin, jos ä-loma alkaa keväällä. Mun ä-loma alkaa vähän ennen juhannusta eli ei olisi mitään järkeä pitää lomia ennen sitä (mitä ihmettä mä kotona yksin tekisin). Parempi ne on säästää ja pitää sitten vanhempainkauden jälkeen.

Vierailija
6/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite ottaisin kans ehdottomasti loman jälkeen koska (kiero olen) jos on tarvetta pidempään " lomaan" kuin ä-loma niin saikkua saa. turhaa käyttää työllä ansaittua lomia. =) Mukavampi olla lapsen kanssa kauemmin kotona ku voi pitää lomansa. sen jälkeen voi sit vaikka aloittaa hoitovapaan.

Vierailija
7/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että jos jää hoitovapaalle suoraan äitiyslomalta, hoitovapaa-ajalta ei kerry lainkaan eläkettä. Sen sijaan jos pitää välissä vuosilomaa, joku määrä eläkettä kertyy. Oikeasti en tiedä asiasta mitään, mutta näin mulle joku joskus kertoi. Eli sikäli kuin mahdollista, pyrin " lomailemaan" äitiys" loman" jälkeen. :)

Vierailija
8/9 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempainvapaan jälkeen.

Vierailija
9/9 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysty olemaan töissä ( riippuu tietsyti työstä), mutta jos tekee tiukkaa, ni kannattaa ottaa sairaslomana. Turha sitä on vuosilomaan tuhlata.