JOULUMAHOJA torstaina?
Kommentit (24)
toivotaan, että tuo yksittäinen " Huomenta taas" -viesti putoaa pian pois. Ei näytä olevan tämä palstailutekniikka tuttua :)
Eilenpä olin äitipolilla ja arvioivat vauvan kooksi 3800g. Olin hieman ihmeissäni, kun isoveljet on olleet isompia kautta linjan. No, sitten lääkäri sanoi että näillä viikoilla se vielä sopisi alakautta, ja antoi käynnistelyajan 27.12. Kysyi se tosin vielä että haluatko jo tänään käynnistykseen... Minä vaan siihen että kun kerran paikat on epäkypsät ja joulu tulossa niin ei kiitos:)
Eilen olin tietty ihan innoissani, että nyt alkaa sitten tapahtua. Tänään on mieli vähän toinen.. Meidän keskimmäistä yritettiin samoilla viikoilla käynnistää kun oli jo yli nelikiloinen, mutta eihän sitä mitään tapahtunut! Kärvistelin vaan lieviä suppareita osastolla ja sairaalalasku vaan kasvoi. Epäilen että nytkin sitten käy samoin. Toisaalta siinä olis se etu että vois sektiota kysellä sitten 2.1., ja lapsi ei nirhaa meitä isompana myöhäisen syntymäajankohdan vuoksi. Osaan minäkin olla positiivinen, ehkä se voi olla erilaista tän kohdalla, jos se vaikka käynnistyisikin!
Montako meitä vielä odottelee joulupakettiaan? Toivottavasti olisi muitakin kun minä:) Supistelutkin on loppuneet tyystin, muuten vaan tuskaista välillä.
Mutta tsemppiä joulumammoille ja suppareita niitä toivoville (eihän niitä varmaan paljon ole:D)
rocka rv38+5
Täällä ollaan... Päänsärky jatkui koko illan ja yön :( Soitin yöllä pari kertaa Kättärille mutta siellä oltiin sitä mieltä ettei ole syytä huoleen kun särky ei ollut mitään hirveen pahaa eikä pahentunut eikä siis muita oireita ole. Nyt päätä jomottaa ihan vähän, ei niin paljon kuin yöllä.
Kohta lähdenkin poikien joulujuhliin tytön ja mun äidin kanssa. Kivaa päästä autolla kun nyt asutaan sen verran kaukana poikien koulusta. En jaksais lähteä tuonne pakkaseen odottelemaan bussia.
Täällä siis jotenkin voimaton olo, sen verran tuli valvottua yöllä. No, ehkä pizza piristää =) Ajattelin meinaa yllättää pojat ja tilata pizzat päiväruuaksi joululoman kunniaksi. Tekee TOSI hyvää mun turvotukselle ;)
Kitta, mä olen sun seurana vielä tammikuussa!!! Ellei nyt se myrkytys todella iske ja muuta suunnitelmia... Kaakakin taitaa viihtyä meidän kanssa vielä tammikuussa =)
Mukavaa torstaita kaikille!
Tansku & vaavi rv 39+6 (läheneehän se eräpäivä vihdoin... ;))
Yöllä sitten heräsin ennen klo 4 närästykseen ja piti ottaa Rennietä. Sit oli noustava istumaan kun oli sellainen outo olo.. menin vessaan ja siellä mä sitten ripuloin suolen tyhjäksi!! Olen kuullut joskus että ennen -hetkeä suolisto voi näin käyttäytyä.. ja esikoisesta ainakin olin pahoinvoiva sekä suoli tyhjeni kunnolla ennen synnytystä..
esikoinen herätti myös siihen aikaan ja valvotti tunnin verran eli olo täällä on hiton raskas!! :( Tänään neuvolaan...
Saas katsoa miten tämäkin päivä sujuu, ainakaan helpommaksi nää päivät eivät näköjään en muutu. Jos vaikka voisin viettääkin Joulun perheen parissa ja sen jälkeen voisin mennä tositoimiin :))
Muutamakin kirjoitti eilen että tulee itselle paha mieli kun isommille lapsille tulee hermostuttua. Joo, sama täällä. Pinna palaa pienestäkin ja vaikka itse tiedostaa että eihän se tuon taaperon vikaa ole niin silti on kyllä ärsyyntymiskynnys matala. Luin tuosta yhdestä odotuskirjasesta aamuyön tunteita kun en heti mennyt nukkumaan että loppuaikana naisen elimistöstä vapautuu endorfiineja jotka vaikuttavat amfetamiinin lailla ja tästä syystä ärsyyntymiskynnys on matala!! ELI syy löytyi meidän mammojen huonohermoisuuteen :))
KOetetaan hei mammulit jaksaa, ei tässä pitkä aika kenelläkään enää ole ja pääasia on että kaikki saavat kuitenkin lapsensa tähän maailmaan!!! Onnea meille kaikille synnytyksiin.
t. lopen uupunut beal rv 39+5
Kun tuo vauvan koko kuitenkin on lähempänä tuota loppukuuta.Np-ultrassa la olisi ollut 31.12 mutta ei siirretty kun heitti " vain" kuusi päivää.
Yöt on aivan mahdottomia.En muista milloin olisin nukkunut kunnolla=(Ennen ei yölliset WC reissut häirinneet mutta nyt en saa enää unen päästä kiinni.Mies on ihan ihmeissään kun olen aina hereillä kun tulee töistä(tekee siis yötyötä).Viime yönäkin olin todella väsynyt mutta uni ei vaan tullut.
Siivoilin toissa päivänä ja eilen illalla oli sitten nivuset aivan älyttömän kipeät hyvä että pystyi edes kävelemään.No tänä aamuna tuntuu että tuo vaiva meni ohi levolla.Alavatsa on kyllä jotenkin vielä kipeä.No kohta pääsee neuvolaan valittamaan=)
Sanoin tytölle(2v.)että lähdetään neuvolaan niin vastasi että sydänäänet=) on ollut pari kertaa aikaisemmin mukana.
Ai niin eilen kehtasi jo anoppi kysyä että onko mitään tuntemuksia!!!Argh...
Rvko39+4
mielettömästi jaksuja teille loppuajan masumammoille.Huomaa että enää ei omaa tuskaista odotusta ajattele ja olo on OK.Sektiohaava taitaa nyt parantua vaikka maha tulee helposti kipeäksi kun eilen autoin miestä joulusiivouksessa ja leivoin tytön kanssa pipareita.
toivottavasti saatte pian JOULULAHJANNE!!!JAKSAMISTA!
t.äitiliini ja poika 3vkoa3pv
En malta millään jättää joulukuisten pinoa ;-) Mikä on Mirvain vointi? Ja onko muita 41 viikkoa ylittäneitä? Minulla ylitys on nyt tapahtunut ja viikkoja kasassa 41+1.
Meillekään, Kaaka, ei saunominen aiheuta mitään. Jos vietän rauhallisen ja uneliaan päivän, supistelee. Eilen oli hyvin aktiivinen päivä kyläilyn, kävelyn, joulukuusen ostamisen ja siivouksen merkeissä - ei sitten supistuksen supistusta koko yönä! Huomenna on se yliaikakontrolli. Olikin kiinnostava lukea Mirvain eilinen viesti ko. polikäynnistä. Kuten taisin eilen kirjoittaa, minulla ei ole juuri mitään sairaalakokemuksia ja jopa tuonne yliaikakontrolliin meno jännittää hieman. Toivottavasti vauvalla kaikki on kunnossa, se on tärkeintä.
Eilinen kuusenosto oli muuten minulle uusi kokemus. Vanhempani sekä mieheni vanhemmat asuvat Pohjois-Savossa ja siellä olemme viettäneet aikaisemmat joulumme. Isäni on aika hakenut kuusen metsästä eli koskaan aikaisemmin ei meillä ole ollut ostokuusta. Valinta on vaikea! Otimme nyt aika kapean mallin ja mietin jo, että onko kuusi liiankin solakkaa mallia. Nyt kuusi odottelee joulua ulkovarastossamme. Tuli kyllä jouluinen olo :) Ja on myös ihana odottaa postin saapumista, koska aina tulee kortteja ja pakettejakin. Aika monet ystävät ovat muistaneet masuvauvaammekin.
Jouluisin tunnelmin (ja synnytystä toivoen),
SnowApple ja masun pitkäaikainen asukas 41+1
Tää pääkipu on näköjään hyvin yleistä näin viimeisinä raskauden aikoina! Tansku, itsekin olen kärvistellyt kovan pääkivun kanssa jo kolmatta päivää!! Todella hermoja raastavaa...
Ja taidan ottaa be_allin neuvosta vaarin... mulla todella on tänään ollut masu iha sekasin.. näin kauniisti ilmaistuna! :) Että synnytyshän voisi olla todellisuudessa jo hyvinkin lähellä!! Laskettuun aikaan kuitenkaan enää kuin vaivaiset 9 päivää!! Menkkamaista kipua jo jonkin verran ja varsinkin yöaikaan, mut päivällä taas ei mitään. Uskon ja toivon, et olen myös siellä tammimammojen sekamelskassa!!
Eilen neuvolassa arvioivat vauvan painoksi myös 3800g että hyvin saman kokoisia vauvoja näköjään tulossa!! Ei mutta nyt kauppaan ostamaan vielä viimeisiä jouluruokia... :) *mmm* ihania joulunodotushetkiä kaikille!
Eli täälläkin päässä vielä kärvisellään. Tänään olo tosin yllättävän hyvä. Parempi kuin päiväkausiin. Voisi jopa yrittää kohtapuoliin lähteä sille " jokapäiväiselle" lenkilleen. Jos nyt ei ihan 10km vetäisi vaan vaikkapa vain 5km =) Ja jos vaikka synnytys lähtisi käyntiin niin ei se haittaa =D
Eilisessä pinossa taisin peräänkuulutta niitä joilla mahdollisesti olisi tuota puutumisvikaa. Nimittäin mulla puutuu öisin paikat (etenkin kädet) niin paljon että alan olla jopa huolissani. Eli eikö kellään muulla ole tätä vaivaa? Meneeköhän se ohi synnytyksen jälkeen ja kuinka nopeasti? Miten sitä edes voi vauvoja hoitaa jos kädet tässä kondiksessa.... mietiskelee hän =)
Aamulla oli taas äippäpoli käynti ja hyvin meni. Vauvoilla näyttäisi kaikki olevan kunnossa ja käynnistystä harkitaan joulun jälkeen JOS nyt sinne saakka pysyvät sisällä. Itsestä tuntuu että pysyvät (nyt taas kun olo näin hyvä) mutta kätilö oli hieman skeptisempi asian suhteen. Kumpa nyt saataisiin edes oma syntymäpäivänsä näille tenaville (ei siis saisi syntyä aattona eikä joulupäivänä).
Niin ja sellaista kivaa kerrottavaa tuli myös että toinen tulokkaista on melkovarmasti tyttö =) Se lämmitti äidin mieltä oikein kovasti!! Saapa nähdä pitääkö tämä sitten paikkaansa....
Mutta nyt pakko mennä pitkälleen hetkeksi kun selkä alkaa aina jumittamaan tässä koneella. Oikein onnellisia viimehetken odotuksia kaikille.
Mariella ja double" trouble" 39+4
Tosin nyt alan taas vähän uskoa että mun kroppa saattais sittenkin käynnistää itse tuon synnytyksen. Ehkä se vaati vain vähän lisäaikaa. (toivottavasti tietää mitä tekee kun vauva kuitenkin on jo ISO...) Mutta siis viime yönä vihdoin tuli se kuuluisa limatulppa pönttöön ja sängyssä aamuyöllä oli oikein mukavat " kuukautiskivut" ja muutamia supistuksia!! Nyt siis varsin toiveikas olo! Toivottavasti ei tarvii pettyä. No täytyy tsekkailla mitä tässä vuorokauden aikana tapahtuu. Ja pitäkää peukkuja että me päästään jouluksi sairaalaan!!! (kumma toive?)
Puoliso saa lähteä tusta herättyään (juu, nukkuu vielä) kuusen hakuun ettei se jää ainakaan kokonaan hankkimatta ja itse ajattelin uskaltautua vielä lähikauppaan ostaa ne muutamat puuttuvat tarvikkeet (kuten joitain hedelmiä vielä) Toivottavasti ei vedet lorahda kokonaan matkalla, kun epäilen lievää vuotoa...
Hyviä jouluvalmisteluja kaikille! Ja tsemppiä " seuraavaksi" tuleville, eli muille yliaikaisille ja tietysti muillekin.
Mirva ja mattimyöhänen 41+4
Vielä pitää kirjottaa, kun saa vielä mahakkaana kirjautua...
Enempi taustaillu oon.. muitte jorinoita mukava lukea ja elää hengessä mukana. Mutta huomenissa saattas kaivata iteki niitä hengessä eläjiä ja peukuttajia...
Eli hurjan kuulonen, maaginen luku, 42, tulee täyteen ja aamulla klo.9 alkavat käynnistellä. Itsepäinen kaveri ku ei muuten ulos tule, vaik supisteluja -eka kivuttomia ja sitte kipiämpiäki- on tullu väliin säännöllisesti ja pitemmän aikaakin jo.. Ja limatulppakin tuli joku vuorokausi sitten.
Saas nähä, miten tippa auttaa. Tai toivottavasti auttaa...
Käynnistys -sanana ja asiana kuulostaa pahalta. Pelottavalta. Parempi olla kai miettimättä ja lukematta toisten kauhutarinoita suunnattomasta äkillisestä kivusta, paikkojen repeämisistä sun muista... vaan minkäs teet, kun väkisten kaiken mahollisen tiedon aiheesta yrittää kaivaa esille ja imeä itseensä. Että muka valmistuis huomiseen koitokseen..
Luottamusta sairaalahoitoon, itseensä ja siihen, että kaikki voi mennä hyvin - sitä sitä koittaa valaa itseensä. Käynnistyksen kokeneet heittäkää vinkkejä, kokemuksia... Eka synnytys ku itellä, niin tuntuu jokseenkin kahjolta kuvitella aamulla heräävänsä ja lähtevän synnyttään vailla kummempia tuntemuksia. Tietämättä, mitä eessä. Pikkuhiljaa alkaa tulla pelko tutuksi...
Niin tulee sairaalajoulu meille. Vaatii asennoitumista, muta hopefully sillon on niin paras joululahja sylissä, että muusta viis. Senmosta. Vielä kun tän illan kärvistelee näitte aaltomaisten menkkakipujen kans, niin sitten sitten - OIKIASTI - odotus ohi! Nii uskomaton ajatus, ettei pääpolo ymmärrä... Mihin maha vois kadota? Mihin tuo mylläävä kaveri sieltä vois häipyä? Ai, kaikki odotusvaivat ois takana ja vavetsu sylissä? Ei tää usko ennen ku kokee...
Parempi olla pohtimatta, jos piene jären vielä siten vois säilyttää.
Mukavata joulunaikaa ja odotusta itse kullekin säädylle. Onneks se palkinto häämöttää jo jokaisella... ehkä vain " pienen" vaivan takana..
Niks 41+6 ja meitien vavetsu
Ei oo kiirus mihinkään, tai no ainakaan laitokselle ;) Eilen oli niin hektinen päivä, etten ees koneelle ehtiny, miettikääs! Sen siitä saa kun lupautuu ottaan äiteen mukaan kauppareissulle.. Neljä tuntia kierrettiin kaupalla, huh. Se on mulle melkonen suoritus! Sieltä kun selvittiin, niin piti rynnistää vauhdilla tallille ja sieltä sitten taas nuorimman siskon kuusijuhlaan. Eli siis hommaa oli ihan koko päiväksi, vauhtiakin piisas;) Mutta ei supistuksen supistusta. Merkillistä... Yönikin oon nukkunu kun tukki, kerran tartti vessaan nousta.
Niin, ja käytiinhän me eilen heti aamusta miehen kans tuolla mettäs rämpimäs, olin sieltä kattellu jo toissapäivänä kivan kuusen ja nyt se piti sit käydä hakemas. On nyt sulamassa, tuskin maltan odottaa että sen saa sisälle =) Tosin niitä irtonaisia neulasia ei kyllä kukaan kaipaa :/ Heppasillekin oon tarjoillu kuusenoksia, nekin haisee nyt ihan joululle :)
Oon kyllä tänäänkin ollut merkillisen tarmokas: sain jopa saunan ja pesuhuoneen pestyä ihan katosta lattiaan. Vau! Ja uuninkin oon pessyt. Nuo on multa oikeesti hurjia suorituksia... Eikä edelleenkään supistuksen supistusta. Minä siis kyllä ehdottomasti olen liittymässä sinne tammikuisten joukkoon. Se kyllä sopii. Olo kun siis edelleen on aivan LOISTAVA! Ihan oon kyllä järkyttynyt itekin, et miten oikeesti voi olla näin energinen ja muutenkin hyväntuulinen ja kaikin puolin mainio olo. Kovasti toivoisin teille muillekin samaa!!!
Jeps. Jos kävis välillä vähän tankkaamas, ja sitten askartelis vielä muutaman tonttusen..
Ai niin, eilisen suorituksista meinas ihan unohtua.. Sain ommeltua n. 2 vuotta odottaneet keittiön verhot. JEE!!
Lizzbeth ja myyryläinen, jolla ilmeisesti hyvät oltavat... 40+2
JA toivottavasti Tansku kestät pääkipusi kanssa.
mulla täällä aina ajoittain nippailee ja supistaa, mutta tätähän tää voi olla vaikka kuinka kauan. Olo on huono aamuisin, oksettaa, ja krooninen ripuli näyttää iskeneen. Maha on niin alhaalla, ettei mikään pysy päällä, napakin roikkuu tuolla jossain varsin kaameasti ulospäin pulpahtaneena jättitulppana. Poika katsookin mua aina ja toteaa pontevasti: " Hassu napa!" Sen päälle katsahtaa ylemmäs ja sanoo ihaillen: " Tissi!" Juu. Ja sairaalasta muistaa tärkeimmän eli hissin (oltiin viimeksi elokuussa muistaakseni katsomassa siellä siskoani umpparileikkausta ennen), ja eilen sanoi mammallekin, kun oli sairaalasta puhetta, että " vauva pois" ja " tattoon äitii isi kao" (= katsomaan äitiä isin autolla) Eli kai se on jotain ymmärtänyt sepustuksistani.
Onneksi lapsia on tulossa lisää, sillä aikeistamme huolimatta varsinkin isovanhemmat hukuttavat tämän ainokaisemme lahjoihin. Pötikän piti saada muutama hyvä ja tarpeellinen lahja, joihin alle kaksivuotias voisi pystyä keskittymäänkin, vaan nyt omien pakettiemme lisäksi (sai vielä sen isojen poikien sängynkin) mamma, mumma ja nyt pappa naisystävineen ovat raijanneet meille piiloihin jokainen säkillisen puketteja, kaikki Mikaelille! Iik, jo nyt roinaa on yllin kyllin, eikä poju ikimaailmassa kykene keskittymään joka lahjaan, kun emme me vanhemmatkaan. Ensi vuoden jouluna näitä siis lie kaksi (ellei nyt päätä jäädä kohtuuni pitemmäksi aikaa), jotka jakavat potin, toivon mukaan on hiukan kohtuullisempaa. On tietty aivan ihanaa, että kaikki rakastavat ja tahtovat muistaa tätä nöpönalleamme, mutta kun itse vierastan perikaupallisuutta ja krääsää ja tahtoisin vain hiljentyä rennoin mielin jouluun muutaman hyvän lahjuksen kera kunnon sapuskameren ympäröimänä (noh, nyt ei tee sapuskaakaan mieli, kun kaikki ällöttää). Saapa nähdä, miten aatto sujuu!
Tositoimia torstaihin mahdollisimman monelle niitä haikailevalle! Itsellenikin kävisivät...
Vitanova rv 39+0
Kone oli jäänyt isukin vierailun ajaksi päälle, aj pari viestiä oli ehditty jo kirjoittaa sinä aikana, joten näin jäkijunassa siis onnittelut Lizzbethille, jolla IHMEIDEN IHME on noin hyvä olo, hienoa! Jollekin kai tämä raskaana olo siis sopii... Ü Älä välitä, täällä könyää eräs pikku kärvistelijä pelkässä kateuden puuskassaan!
JA siis Niks-ensisynnyttäjälle tsemppiä. kun viikkoja on jo noin paljon kasassa, niin ei kuin helpottunein mielin käynnistykseen, jotta vihdoin tapahtuisi jotain ja lapsi pääsisi syliisi, ettei liian myöhäiseksi mene. ALkaahan siinä olla monella mukkelolla jo hiukan ahdasta, äidillä jokseenkin tukalaa ja istukkakin hiljakseen hidastaa työskentelyään. Eli tältä kantilta nähtynä suin päin sukkelaan tipan kimppuun! Mulla ekassa synnytyksessä jouduttiin vahvistamaan supistuksia tipalla eikä olltu lainkaan miellyttävää, mutta toisaalta moni kaverini on pitänyt käynnistystä suurena helpotuksena ja hyvänä tapana. Eli siitä vain luottavaisin mielin heittäytyen asiansa osaavien ihmisten hoiviin. Kipeää varmasti tekee, ei kai täysin kivutonta synnytystä ole olemassakaan (mä en ainakaan usko moisiin), mutta jahka näet ihanaisen tuloksen, niin kaikki tuska pyyhkiytyy mielestä. Sitä hetkeä varten kelpaa kärvistellä hiukan vahvemminkin! JA kummasti niasen kroppa rajuistakin repeämisistä palautuu (tässä yksi esimerkki). Synnytyksen jälkeen olin satavarma, että kaikki alapäätäni koskeva elämä on taaksejäänyttä, vaan kas kas, jotain on täytynyt tapahtua, kun toinen lapsi tässä on syntymässä. Eli kyllä se siittä!
Nyt pötkähdän soffalle, kun vielä voin. Kohta poika herää päikkäreiltä, on joulusiivousta ja kaupparuuhkassa tarpomista...
Vitanova
Täälläpä keikun vielä minäkin mahani kanssa... Olen kyllä jo varma että hamaan valomerkkiin saakka tämä kestää.
Terkkakin aina vaan toivottaa tervetulleeksi seuraavalle käynnille, eli eipä ole tulossa tämä pois... Aamulla viimeksi oli neuvola ja tiistaina seuraava, joka onkin jo sitten eka käynti lasketun ajan jälkeen. Kauhee masennus on iskenyt, olin jotenkin toiveikas että vauva olisi tullut sen verran ajoissa että jouluna oltaisiin jo porukalla kotona, mut nyt kyllä sit saa mennä tammikuulle. Liikkeitä on ihan reilusti vielä, eikä mun omasta mielestä edes maha oo vielä laskeutunu, muista lähtömerkeistä puhumattakaan. Painoakin oli tullu viikossa ihan hurjasti lisää mut onneksi pissa oli tällä kertaa täysin puhdas ja verenpaineet ok. Sf-mittakin oli kohonnut kahden viikon takaisiin lukemiin! Tosin puolen sentin pyörittelyä, mutta silti!
Kaunis pakkaspäiväkin olisi mutta täytynee pysytellä pyykkäilemässä ja puunailemassa.
Hauskaa joulun ja vauvan odotusta kaikille!
m.tt 39+3
Selvisin vielä neuvola ja kaupunki reissusta.On meinaa nuo nivuset niin kipeät et en tiiä miten tässä oikein selviää.Onneksi sai rattaista tukea.
Seuraava neuvola onkin sitten vasta ensi perjantaina.Luulis et haluais näin loppu vaiheessa nähdä edes hieman tiheämmin kun nyt tulee kuitenkin yli viikon tauko.
Täällä myöskin kädet puutuu etenkin öisin.Mies juuri viime yönä ihmetteli kun tuli nukkumaan et mitä oikein viittoilen.No pitäähän se veri saada kiertämään.
Onkos kellään muuten mitään niksejä noihin nivuskipuihin häpyluu(tai mikä lienee)on kanssa todella kipeä?Th tänään paineli ja kyseli hymyssä suin että koskeeko.
Tuleepa sekava tekstiä....Supistusta pukkaa...Huh huh..Ei osaa levätäkään hieman liian hermostunut olo...
rvko39+4
moikka!
Ultrakuulumisia:
Rv 40 tasan tänään ja käytiin sitten ultraamassa meidän pikkuvauva, jotta tiedettäis vähän tarkemmin minkäkokoista sieltä ois tulossa. Ja järkytys oli suuri..eka mittaus antoi painoksi 4668g ja uudestaan mitattuna 4802g, eli tosi iso vauva tulossa. Kerroin kyllä lääärille etten aio noin isoa edes yrittää alakautta punnertaa.
Ensviikon alussa saan kutsun taysiin jossa suunnitellaan tarkemmin synnytystapaa. Itse sektion kannalla olen tässä tilanteessa.
Että jos nyt vauva pysyisi vatsassa ensviikon alkuun asti niin ei tarvitsisi hätäillä
Hyvää joulun odotusta kaikille!!
Acathisia ja Maha-asukki 40+0
Eli on monia erilaisia käynnistyksiä. Jos tilanne on ihan epäkypsä, voidaan aloittaa cytotec-murusilla, kuten mulla tehtiin. Viikolla 41+6 oli mulla vielä kohdunkaula kokonaan (3 cm) jäljellä ja paikat ihan kiinni. Siitä huolimatta synnytys eteni sitten vauhdilla ja synnytyksen kestoksi kirjattiin 3 h 18 min. Aika rivakka ensisynnytys.
Mutta jos tilanne on jo vähän edennyt, käynnistellään tipalla ja/tai kalvojen puhkaisulla. Ainakaan minusta se ei vaikuta niin hurjalta, kun kroppa on jo kuitenkin jo itse vähän aloitellut.
Niin, siis en ole alan ihmisiä ja kokemusta on tasan yhden synnytyksen verran, mutta mun mielestä tuo tippa ei vaikuta niin pahalta. Tsemppiä!
Eli viikkoja menossa 39+2, vauvalla ei mitään aikeita poistumisesta. Olo valta osin hyvä, mitä nyt olen taas aloittanut yöheräilyt ja viime yönä myös valvomisen.
Tiistaina oli neuvola (39+0) ja th sanoi, ettei tarvitse seuraavan ä-polin jälkeen enää soitella ennen synnytystä. Ä-poli on 40+0 eli heti joulun jälkeen. Saapi nähdä, mitä siellä päätetään eli paljonko annetaan mennä yli. En ainakaan tällä hetkellä usko mitään kääntymistä tapahtuneen, vaikka välillä onkin aikamoista möyryämistä, joten kai siellä edelleen se pt on. En vain millään haluaisi juosta 2x/vko ä-polillakaan, kun eräpäivä on mennyt ohi.
Kinkku pitää hakea tänään sisälle, on ollut viileämmässä sulamassa. Lupasin paistaa sen huomenna päivällä, jotta taas lastenhoitaja paistaa omansa seuraavana yönä. Eli jotain sattuessa lh tulee meille myös kinkkuvahdiksi.
Täällä ollaan aika puhki, tai siis pää ja selkä kipeenä, ei siis mitään toivoa antavaa. Oltiin eilen kymmenen tuntia reissussa: Sanomatalolla (SnowApple, meitä oli kaksi mahoinemme), mun työpaikalla, Forumissa, Stokkalla ja Sellossa. Saunoin vielä illalla ja voitteko uskoa, ei supistuksen supistusta! No, mikäs tässä on ollessa, hyvinhän tämä sitten sujuu, kun ei tuo maha tunnu menoa rajoittavan.
Yksivuotias katsoo taas Maisaa ja on ihan villinä, huiskii käsillään ja selittää. Vaikka muuten onkin välillä ollut kaikkia ihme hormonihyrskyjä, en oo kyllä tuohon pikkuiseen vielä hermostunut. Se näyttääkin niin hassulta: vähän pientä hiusta tuossa päällä, sivuilla sellaiset haitulat, neljä hammasta ja pituutta 75 cm. Ja hirveä touhke päällä. Naurettiin eilen miehen kanssa, kun joku ehdotti av:llä 1,4-vuotiaan kampaukseksi polkkaa ilman otsista, jakaus sivulle ja pinnillä kiinni. Täytyisi liimata se pinni otsaan :)
Saatiin eilen kuusi, isä ja veli oli kuusimetsällä. Miehen täytyy ensin imuroida ja sitten voidaankin jo tuoda kuusi sisään. Siitä tulee heti niin jouluinen olo! Tänään haetaan tytön kanssa jouluruuat kinkkua ja laatikoita lukuunottamatta, ne on ulkoistettu isälle ja mummolle.
Ajatelkaa, enää kaksi yötä!
Jouluisissa tunnelmissa
kaaka ja Tilkkis 39+2