Mistä johtuu, että suosituksia rikkovat äidit rikkovat jokaikistä suositusta???
Kun tuolla Vauva-puolella lueskelee kirjotuksia, niin on pistänyt silmään se että aina samat nimimerkit kertoo tekevänsä vastoin suosituksia ja neuvoo niin myös muille?
Olen huomannut, että jos ei esim. imetä, niin sitten antaa kiinteitä/vellejä jo 2kk ikäiselle, maitotuotteita 7kuiselle, pullojen/tuttien/veden keittäminen on huuhaata, laittaa 1kuisen kävelytuoliin, tartuttaa kariesbakteerin vauvallensa syömällä samalla lusikalla, vaihtaa turvakaukalosta turvaistuimeen 4kuisen (ja selkä menosuuntaan suositus on myös täyttä puppua), jne. jne.
Onko ne suositukset niin iso peikko, että pitää väenvängällä tehdä toisin, kuin todistaakseen jotain?!
Kommentit (38)
Vierailija:
autossa kasvot menosuuntaan, niin ei voi kolaritilanteessa muuta sanoa kuin kikkelis kokkelis mitäs läksit... Ja onnea valitsemallanne tiellä!!
ja nimenomaan tuon " maalaisjärkeen" vetoamisen. sitten selitetään suu vaahdossa miten noloa ja piittaamatonta on uhrata itsensä ja oma hyvinvointi sääntöjen pilkuntarkalle noudattamiselle. ylipäätään asetetaan monessa asiassa äidin etu ja lapsen etu aivan vastakkain ja annetaan ymmärtää että äiti rikkoo väistämättä itseään vastaan jos huolehtii siitä mitä asiantuntijat suosittelevat lapsen parhaaksi.
että en ole huomannut että vaikkapa koirasta puhuttaisiin samalla tavalla.
erehdypa sanomaan että sinulla on tapana antaa ihmisten ruoan tähteet koiralle niin jo on kimppu vihaisia koiranystäviä kimpussa, ja ihan oikein tietysti.
mutta ihmislapsia saa hoidella maalaisjärkensä varassa miten tykkää.
Jos vaikka haluaa intohimoisesti täysimettää sen puoli vuotta niin siitä vaan, mutta turha sitten valittaa ettei saa nukuttua kun vauva roikkuu tississä.
Vierailija:
ja nimenomaan tuon " maalaisjärkeen" vetoamisen. sitten selitetään suu vaahdossa miten noloa ja piittaamatonta on uhrata itsensä ja oma hyvinvointi sääntöjen pilkuntarkalle noudattamiselle. ylipäätään asetetaan monessa asiassa äidin etu ja lapsen etu aivan vastakkain ja annetaan ymmärtää että äiti rikkoo väistämättä itseään vastaan jos huolehtii siitä mitä asiantuntijat suosittelevat lapsen parhaaksi.
*Täysimetys 6kk ikään, kiinteitä kuitenkin tarpeen vaatiessa jo 4kk eteenpäin, jos pelkkä maito ei millään riitä. Ja tämä 6kk koskee MYÖS korvikeruokittuja. Eli 6kk korvikkeella JOS korvikemäärä jää alle litraan päivässä. Useimmiten korvikevauvat tarvitsevat kiinteitä jo 4kk iässä, koska korviketta ei tosiaan saisi antaa yli litraa päivässä.
*Velljejä ei suositella enää ollenkaan, energiasisältö samaa luokkaa kuin korvikkeessa (mutta koska vellissä on muutakin kuin korviketta niin käyvät vauvan suolistolle)
*Lapsi matkustaa 3v. ikään selkä menosuuntaan. Tämä suostitus on nimen omaan _Suomen_ liikenneolosuhteisiin. Keski-Euroopassa esim. on turvallisempaa jos lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan johtuen erilaisista tyypillisimmistä kolareista.
*Tavalliseen maitoon siirrytään vuoden iässä. Hapanmaitotuotteita voi kokeilla jo 10kk eteenpäin (viilit, jugurtit, piimä, raejuusto...) ja " raakaa" maitoa 12kk jos hapanmaitotuotteet ovat sopineet.
Tässäpä muutama.
Vierailija:
Jos vaikka haluaa intohimoisesti täysimettää sen puoli vuotta niin siitä vaan, mutta turha sitten valittaa ettei saa nukuttua kun vauva roikkuu tississä.Vierailija:
mä täysimetin " intohimoisesti" sen puoli vuotta, eikä se vaikuttanut millään lailla mun tai vauvan nukkumiseen, menimme molemmat illalla nukkumaan ja heräsimme aamulla virkeinä. eihän imettäminen herran tähden ole mikään kauhean rasittava, viimeiset voimat äitipolosta imevä taakka, vaan ihan sitä normaalia hommaa mitä pienen vauvan kanssa tehdään.
pulloruokkijatkin. Joten heille siis täysi väsymyksenvalituskielto, koska eivät ole vaivautuneet imettämään ja ovat valinneet helpon tien. Heitä ei voi väsyttää!
Höpö höpö! Perehdy hieman asiaan ennen kuin tuollaista päästät suustasi. Suositus SUOMESSA (ja muissakin pohjoismaissa) on selkä menosuuntaan 3vee asti. Ja nimen omaan täällä tyypillisten kolarityyppien mukaan.
Mutta jos haluat kulkea laput silmillä ja korvilla, niin pidä toki lastasi kasvot menosuuntaan, ja helpota huonoa omaatuntoasi sillä " kun muu maailmakin"
astihan ne hampaat on harjattava kun niitä ilmestyy. Meillä kolmikuisena.
" suositustenrikkoja" hieman tarkemmin perustella valintojaan? Siis teetkö vastoin suosituksia koska et usko suositusten pitävän paikkaansa? Uskotko että suositusten noudattamattajättäminen ei aiheuta lapselle mitään vahinkoa?
Tämä ei sitten koske niitä, jotka ovat esim. joutuneet luopumaan imetyksestä vauvan sairauden tms. takia.
Juu, niin meilläkin on hampaat (tai hammas) harjattu heti ensimmäisen puhjettua. Maalaisjärkeä (?)
mutta eniten aiheessa minua hämmästyttää se, että " suositusten rikkojat" leimaavat " suositusten noudattajat" vailla maalaisjärkeä oleviksi pilkunviilaajiksi. Eli " omin päin toimijoita" pidetään rohkeina, rempseinä, turhaa hössöttämistä välttävinä hyvinä äiteinä ja ohjeiden mukaan tekijöitä avuttomina hysteerikkkoina. Mielestäni asia ei kuitenkaan automaattisesti ole näin.
Itse olen noudattanut näitä imetys-, kiinteiden aloitus- ym. ravintoon liittyviä suosituksia ihan siksi, ettei minun maalaisjärkeni ainakaan riitä arvioimaan lapseni suoliston kehityksen tilaa tai muitakaan aiheeseen liittyviä yksityiskohtia, esim. en todellakaan tiedä, miksi peruna sopii pienelle, mutta lanttu ei jne. Siksi olen seurannut tältä osin viisaampien ohjeita. Sen sijaan nukkumis-, ulkoilu- ym. suosituksissa olen luottanut omaan arviointikykyyni; niissä mielestäni on enemmän sijaa maalaisjärjelle.
jotka odottavat kärsimättöminä lapsen kasvamista ja ehkä itse sitä edes kunnolla tajuamattaan haluavat hieman " vauhdittaa" kehitystä (joka ei siitä tietenkään mihinkään nopeudu). Joten antavat aiemmin lisäruokaa, istuttavat, kävelyttävät jne., kun heidän Ilpo-Elmerinsä on niin nopea. Meidän suvussa nuorten äitien vaiva tuntuu olevan (EN sano, että kaikki nuoret äidit tekisivät näin!!). Odottavat nelikuisen olevan kaikinpuolin jo vähintäänkin 8-kuisen tasolla.
Vierailija:
*Täysimetys 6kk ikään, kiinteitä kuitenkin tarpeen vaatiessa jo 4kk eteenpäin, jos pelkkä maito ei millään riitä. Ja tämä 6kk koskee MYÖS korvikeruokittuja. Eli 6kk korvikkeella JOS korvikemäärä jää alle litraan päivässä. Useimmiten korvikevauvat tarvitsevat kiinteitä jo 4kk iässä, koska korviketta ei tosiaan saisi antaa yli litraa päivässä.
Meillä korvikevauva aloitti kiinteät jo 3kk:n iässä, koska korviketta alkoi mennä yli litran vuorokaudessa. Neuvolan suosituksesta siis aloiteltiin perunalla.
*Velljejä ei suositella enää ollenkaan, energiasisältö samaa luokkaa kuin korvikkeessa (mutta koska vellissä on muutakin kuin korviketta niin käyvät vauvan suolistolle)
Tästä suosituksesta en ole koskaan ennen kuullutkaan. Vauva söi velliä hiukan ennen kuin tuli 3kk mittariin, kuvittelin että se vähentäisi korvikemäärä joka alkoi olla litra vuorokaudessa.
*Lapsi matkustaa 3v. ikään selkä menosuuntaan. Tämä suostitus on nimen omaan _Suomen_ liikenneolosuhteisiin. Keski-Euroopassa esim. on turvallisempaa jos lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan johtuen erilaisista tyypillisimmistä kolareista.
Tästä suosituksesta meillä ei ole tingitty.
*Tavalliseen maitoon siirrytään vuoden iässä. Hapanmaitotuotteita voi kokeilla jo 10kk eteenpäin (viilit, jugurtit, piimä, raejuusto...) ja " raakaa" maitoa 12kk jos hapanmaitotuotteet ovat sopineet.
Aloitimme lehmänmaidonjuonnin 10kk:n ikäisenä. Ja tämäkin varmistettiin neuvolasta. Sanoivat että jos ei oireita tule, niin siitä vain.
Olen raskausaikana myös tupakoinut. Kerroin neuvolassa että poltan 3-10 savuketta viikossa, ja yritän vähentää. Neuvolasta sanottiin, että ilman muuta kannattaa vähentää, mutta vieroituksesta tulevat stressioireet voivat olla vauvalle pahempi kuin noin vähäinen tupakointi.
Join myös jouluna pari lasillista viiniä ruuan kanssa. Sekin oli neuvolan mukaan ihan ok.
Onkohan vielä lisää suosituksia joita olen rikkonut?
päivästä toiseen. Noudatin niitä suosituksia, jotka tuntuivat sopivan meidän elämäämme. Tietysti jos oli kyse fyysisestä terveydestä, yritin olla mahdollisimman huolellinen. Mutta, kuten jo sanoin, kaikkia suosituksia en kyennyt noudattamaan. Se ei johtunut siitä, että olisin halunnut jotenkin ylpeillä omilla vaistoillani, maalaisjärjelläni tai rentoudellani, vaan yritin suojella itseäni täydelliseltä romahtamiselta. Onneksi kaikki sujui hyvin. Mutta ei kiitos enää vauvoja meidän perheeseen. Jos saisi puolitoistavuotiaan tenavan, sitten voisin harkita kolmatta lasta.
-lopetin imetyksen kun vauva oli 6viiikkoinen, syynä se ettei rintamaito imeytynyt sairauden takia. Ja vauva myös aloitti syömälakon joka on kesti kuukausia.
-annoin hedelmäsosetta 2,5kk ikäiselle vauvalle kun jotain piti suuhunkin saada menemään. Ja jokainen joka haluaa älähtää suolinukasta tai vastaavasta, voi miettiä miltä oma suu tuntuu sen jälkeen kun sinne ei ole laittanut mitään kuuteen viikkoon.
-olen kuljettanut vauvaa autossa ilman turvakaukaloa pitämällä vauvaa sylissäni. Nimittäin ambulanssissa sen jälkeen kun vauva oksensi verta. Ja moneen kertaan on näitäkin hätäreissuja tullut. Ja äkillisen kuumekohtauksen vuoksi on ollut taksimatkoja ilman turvakaukaloa monia kertoja. Haukkukaa ihan vapaasti, niin haukuttiin silloinkin tällä palstalla kun joku näki mun lähtevän taksilla kauppakeskuksesta vauva sylissä ilman turvakaukaloa.
-vauva oli hoidossa ensimmäisen kerran silloin kuusiviikkoisena, sairaalassa. Pienelle vauvalle se muuten on aivan yhdentekevää, onko hoidossa oleminen pakollista vai ei. Samat traumat tai traumatta jäämiset siitä seuraa. Vielä ei ole pahoja henkisiä vaurioita näkynyt, ja osastolla olevat pitkäaikaissairaat lähes koko vauvaikänsä sairaalan ja kodin välillä sahanneet lapsetkaan eivät mitenkään hulluilta vaikuta, vaan kohtuullisen normaaleilta lapsilta.
- annoin yhdeksänkuiselle vanukkaita ja jugurttia. Niihinkin oli ravitsemusterapeutin määräys fosforin ja proteiininsaannin turvaamiseksi.
Joten jokainen mun vauvan jäätelönsyönnistä tälle palstalle haukkumaraporttia tekevä kyyläävä av-mamma voi vähän miettiä mitä näppikseltään päästelee. Kaikki kun ei aina ole sitä miltä näyttää.
Äidit jaetaan kahteen kategoriaan, " hyviin" suosituksia noudattaviin ja " huonoihin" niitä noudattamattomiin. Ja lapset pelkistetään vain yhteen kategoriaan. Kyllä kuva on paljon moninaisempi.
Ensinnäkin useimmat varmasti joustavat suosituksista, syystä tai toisesta. Usein ihan hyvästäkin syystä. Toiseksi suosituksetkin vaihtelevat, ja varsinkin ihmisten käsitykset niistä. Täällähän se on jo tullut ilmi: toisten mielestä suositellaan perhepetiä, toisten mielestä ei. Mitä sitten oikeasti suositellaan? Ei ole minulle selvinnyt. Meillä neuvolantäti ainakin kehotti nukuttamaan omassa sängyssä, mutta perhepetiin sitten päädyttiin yli puoleksi vuodeksi - ja hyvistä syistä!
Sitten tosiaan ne lapsetkin ovat erilaisia. Toiset nukkuvat paljon, toiset vähemmän. Toiset nukkuvat kahdet päiväunet, toiset eivät yhtään. Jne jne. Mikä on meidän lapselle ja perheelle ok, ei välttämättä ole sille toiselle. Toki suosituksiakin tarvitaan, mutta oman järjenkään käyttö ei ole kielletty.