Mistä johtuu, että suosituksia rikkovat äidit rikkovat jokaikistä suositusta???
Kun tuolla Vauva-puolella lueskelee kirjotuksia, niin on pistänyt silmään se että aina samat nimimerkit kertoo tekevänsä vastoin suosituksia ja neuvoo niin myös muille?
Olen huomannut, että jos ei esim. imetä, niin sitten antaa kiinteitä/vellejä jo 2kk ikäiselle, maitotuotteita 7kuiselle, pullojen/tuttien/veden keittäminen on huuhaata, laittaa 1kuisen kävelytuoliin, tartuttaa kariesbakteerin vauvallensa syömällä samalla lusikalla, vaihtaa turvakaukalosta turvaistuimeen 4kuisen (ja selkä menosuuntaan suositus on myös täyttä puppua), jne. jne.
Onko ne suositukset niin iso peikko, että pitää väenvängällä tehdä toisin, kuin todistaakseen jotain?!
Kommentit (38)
yhden tuttavan kohdalla tämä alkaa saada jo koomisia piirteitä: kysyy aina multa (varmaan muiltakin), että muistanko miten se-ja-se suositus meni sen-ja-sen asian kanssa. Yleensä muistan (vaikken itse kaikkia ole pilkulleen noudattanutkaan), jolloin tämä tuttu sanoo " aijaa" ja viikon kuluttua tekee asiat jo just vasten suosituksia. Esimerkkeinä nyt vaikkapa nämä:
tuttu: Miten se oli, minkä ikäisenä sai ruveta sitä tavallista maitoa juottamaan? (vauva 6kk)
minä: 10kk hapanmaitovalmisteita, ja 1v tavallista maitoa
seuraavalla viikolla tutun vauva juo lehmänmaitoa ja syö välipalaksi jugurttia
t: Minkä ikäiseksi asti suositellaan että matkustaa selkä menosuuntaan? (esikoinen 1,5v)
m: kolmevuotiaaksi, vai olisiko nykyään peräti neljä...
seuraavalla viikolla tuttava hilpeänä kertoo että " ostettiin x:lle uusi turvaistuin, se on kylläkin vain kasvot menosuuntaan"
t: Minkäs verran nakkeja saa alle 1v:lle antaa päivässä?
m: ei kai niitä alle 1v oikein suositella, eikä yli 1v:llekään päivittäin
seuraavalla kerralla kun näemme, tuttu kertoo että 8-kuisen lempiruokaa on nakit ja niitä on saatava välipalallakin...
jne jne jne, istuttamiset, imetykset, seisottamiset, kävelyttämiset, kaikki. Tulee sellainen olo välillä, että oikein kysyy lupaa tehdäkseen juuri päinvastoin. Ja siinähän sitten, en vaan tajua pointtia :)
en tiedä siten onko kyse varsinaisesta vastustuksesta. Itse olen aika nipo. Esikoisen kanssa tein kaiken pilkun tarkkaan. Toisaalta en kuitenkaan ole ihan mahdoton eli maalaisjärkeäkin osaan käyttää - se taito puuttuu monelta.
minusta myös nipottajat muodostavat oman ryhmänsä, juuri sellaisen jossa puidaan joka ikinen neuvo ja sitten ihmetellään kun joku muu ei tee niin
esim. turvaistuimen kasvot menosuuntaan kääntämisen kanssa, kun lapsi on 1vee. Tai imettämättömyydellä. Haloo!! Imettäminen jos mikä, on maalaisjärjen käyttöä.
Olen " rikkonut" mm. näitä:
täysimetys puolivuotiaaksi
perhepetisuositus
yli 10 pakkasasteen ulkonanukutusraja
ei hoitoon alle 3-vuotiaana
Mutta olen noudattanut monia suosituksia. Esim. ei nitriittipitoisia ruokia alle 1-vuotiaalle, ei saunottelua alle 1-vuotiaana, ei koskaan ilman turvaistuinta autoon ja aina selkä menosuuntaan, hampaiden harjaus 1-vuotiaasta lähtien, D-tipat ja fluoritabletit jne, vähintään 5 dl päivässä maitotuotteita, ei väkisin istuttamista. Ja niin edelleen...
Sen kun joku kertoisi. Sehän on vain lapsestaan huolehtimista parhaan mahdollisen tietämyksen mukaan.
Samat äidit vievät vauvansa yöksi hoitoon 1kuisena, menevät töihin vauvan ollessa 9kk, sekä tarvitsevat " tuulettumista" ja " omaa aikaa" keskimääräistä enemmän.
Ja saman olen itsekin huomannut tuolla vauva-puolella. Tavallisia äitejä, jotka noudattaa suosituksia (koska tunnustavat sen, että esim. ruoka- ja turvallisuusasioissa kannattaa kuunnella asiantuntijoita, koska itsellä ei ole tarpeeksi tietoa tehdä vastoin suosituksia) pidetään sitten fanaatikkoina ja nipoina.
Nimen omaan on maalaisjärkeä siinä, että tunnustaa olevansa melko tietämätön ja on siksi turvallisempaa noudattaa tutkittuja suosituksia.
Ja järjen köyhyyttä on väittää, että " äiti tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää mikä on hänelle parasta" . Paskanmarjat. Kukaan näistä 2kk vellittelijöistä ja maidon liian aikaisin aloittavista ei tiedä oman vauvansa suoliston tilaa. Eivätkä voi tietää, mitä vauvalle aiheutuu esim. liian aikaisesta ja liiallisesta kävelytuolin käytöstä tms.
Ja siksi kai suosittelevat näitä muillekin, että heille tulisi parempi oma tunto... Kun kerran muutkin tekee niin kai minäkin tein oikein...
siis on kyse suosituksista!!!
Toki lapsen terveellisyys ja turvallisuus ovat asioita, joissa ei jousteta juuri, mutta ei näissäkään ihan 100% voi olla. Ihmeesti anoppikin kuljettaa jo meidän lasta ilman turvaistuinta lyhyttä matkaa (2krt tapahtunut), vaikka vauvana kaiken piti olla aina tiptop.
HUlluksihan sitä tulee jos aina pitää kaiken mennä jonkun ohjekirjan mukaan ja potea syyllisyyttä mitättömistä asioista
Esim. imetys käy toisilta kuin tyhjää vaan ja toiset taistelevat tyhjätissien tai rintatulehdusten kanssa.
Suosituksien kanssa on arvioitava kokonaisuus ja sen noudattamatta jättämisen haitallisuus. Eli sitä maalaisjärkeä taas.
Vierailija:
Sen kun joku kertoisi. Sehän on vain lapsestaan huolehtimista parhaan mahdollisen tietämyksen mukaan.
Itse olen aika tarkkaan noudattanut suosituksia, mutta yks kaverini ei ole kummallekaan lapselleen antanut d-vitamiinia ollenkaan (koska on sitten niin itkuinen vauvana) - minusta siinä kyllä tekee lapselleen karhunpalveluksen. Äitinsä ei myöskään ole lapsilleen antanut d-vitamiinia aikoinaan. Mutta silloinhan on osteoporoosin vaara jo lapsesta lähtien. Luuston vahvistumisen tueksi minun mielestä tuo d-vitamiini on tarkoitettu - vai tietääkö joku paremmin?
Sit tää samainen kaveri on alkanu antaan jo 7 kk ikäiselle täysin samaa ruokaa kuin itsekin syövät ja lopettanut päikkäreille nukuttamisen jo ennen 1v. ikää. Lapsensa eivät kuulemma halua nukkua päikkäreitä. Kyllä meillä ainakin yli 2 v. lapsikin vielä haluaa nukkua päikkärit ja unihan on lapsen kehityksen kannalta tärkeää. Lapsensa eivät kuulemma myöskään suostu pitämään tiettyjä vaatteita (haloo alle 3 v. lapset), eivätkä halua nukkua yöpuvussa yöllä vaan pelkkä vaippa päällä eli alasti. Minun mielestä nämä asiat on sellaisia, joista vanhempien tulee pitää huoli eikä antaa lapsen päättää. Vanhemmathan ne vastuun kantavat, mutta jotenkin tuntuu, että tää kaveri on antanut vastuun alle 3v lastensa kannettavaksi.
Onko jokin itsetarkoitus sillä, että on rikkonut suosituksia? Mikä?
Ja laittavat pienen vastasyntyneen turvaa ja läheisyyttä kaipaavan vauvan omaan huoneeseen nukkumaan.
Suosituksia noudattavan ja vauvassaan kiinni olevan äidin näkökulmasta tuo on vauvan hylkäämistä. Tai siltä se itsestäni tuntuisi, enkä pystyisi niin tekemään.
Hirviöäiti (kuten allekirjoittanut) pisti vauvan nukkumaan omaan koppaan ja aika pian omaa huoneeseen. Olen ymmärtänyt, että tämä on vastoin suosituksia, vaan ekat kuukaudet pitää elää symbioosissa yölläkin.
Vierailija:
perhepetisuositus
No minä taas tunsin rikkovani suosituksia nukuttamalla vauvaani perhepedissä. Käsitääkseni se suositus on vauva omassa sängyssä äidin sängyn vieressä ja perhepetiläinen on yhtälailla " hirviöäiti" .
Äidinmaidon korvikkeella. Eli jos imetys ei onnistu, annetaan korviketta. Mutta imetyksen epäonnistuminen ei tarkoita, että vellit pitäisi aloittaa 2kk iässä ja kiinteät 3kk ja tavallinen maito 7kk jne. Tätä tässä haettiin!
Vierailija:
Esim. imetys käy toisilta kuin tyhjää vaan ja toiset taistelevat tyhjätissien tai rintatulehdusten kanssa.
Suosituksien kanssa on arvioitava kokonaisuus ja sen noudattamatta jättämisen haitallisuus. Eli sitä maalaisjärkeä taas.
Ja on iloinen, terve ja kehittyvä lapsi. D-tipat yritän muistaa päivittäin ja nukkumisajat on säännöllisiä kuten ruoka-ajatkin pääasiassa. Kaikki muu vinksin vonksin. Annan 1-vuotiaalle karkkia/suklaata/keksejä, en imettänyt kovinkaan pitkään, vein hoitoon 10 kk, juon joskus viikonloppuna pari-kolme olutta, otan kainaloon aamuyöllä, iltaisin ei vielä osaa aina nukkua yksin vaan nukutan jne. Ai niin: istuu autossa naama menosuuntaan ja jätän autoon lähikaupan pihassa hetkeksi.
autossa kasvot menosuuntaan, niin ei voi kolaritilanteessa muuta sanoa kuin kikkelis kokkelis mitäs läksit... Ja onnea valitsemallanne tiellä!!
Se että teidän kaksi vuotias haluaa nukkua päikkärit EI tarkoita sitä että kaikki muut haluavat!
Yksilöitä katsos ovat myös lapset.
No kyllä tuon ikäiset vielä tarvii päikkärit, sehän on aivan tutkittu juttu, että lapsi käsittelee unen aikana oppimiaan asioita ja sen takia yöunet ja päikkärit ovat oppimisen kannalta tärkeitä juttuja.
Imetyksestä sen verran, että itse en ole ollut väsynyt koskaan imetyksen takia. On ollut helppo nostaa vauva yöllä viereen, tisu suuhun ja jatkaa itsekin unia. Väsyneempi olisin ollut, jos ois pitänyt yöllä ruveta korviketta väsään ja juottaan pullosta. Täysimetin 6 kk ja vauva nukkui hyvin yöunet n. 7-9 h yössä, joten ei tarvinnu kuin ihan muutaman viikon ikäiseen asti yöllä herätä imettään. Sitten rupes nukkuun jo n. kuukauden ikäsestä lähtien noin pitkiä yöunia =D.