Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dysfasiasta ja yökastelusta

20.12.2005 |

Hei

meillä on 5-vuotias poika jolla todettiin dysfasia muutama kuukausi sitten, puheterapiaa hän on saanut jo parin vuoden ajan ja on päiväkodissa integroidussa eritysryhmässä jossa saa myöskin puheterapiaa kerran viikossa.

Kun olen näitä viestejä lukenut niin nousi kysymys esiin - onko dysfasialla ja lapsen yö- (miksei päiväkin) kastelulla yhteyttä??? Me ollaan nimittäin ihmetelleet jo pidemmän aikaa miksi ihmeessä pojan on pakko pissata vaippaan joka ikinen yö ja joskus useamman kerrankin yössä, päiväsaikaan hän on ollut kuiva jo 2½-vuotiaasta asti. Ajateltiin että hän vain nukkuu niin sikeästi ettei millään herää kun on pissahätä, nyt rupesin miettimään onko hänen dysfasialla osuutta tähän? Yökastelusta ollaan pyritty eroon vuosi sitten, EI ONNISTUNUT, ja nyt on uusi yritys meneillään, eli jätettiin vaippa pois ja ollaan käytetty vessassa kerran yössä, tällä kertaa näyttää onnistuneen paremmin, eli pärjää kun kerran yössä herättää pissalle. Kertokaa ihmeessä kokemuksistanne!

Hyvää joulua kaikille.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo varhaisessa vaiheessa ja 3-vuotiaasta lähtien on ollut integroidussa erityisryhmässä. Nyt hän on melkein kuin kuka tahansa " normaali" 5-vuotias, on kehittynyt hyvin, puhe sujuu ja moni muukin asia. Mutta tuo yökastelu, sitä on ollut pitkään, ja suurinpiirtein joka yö on lakana märkä. Jos ei, niin kastelee ainakin pikkupöksynsä ja kiirehtii unisena vessaan.

Minä olen aina olettanut, että hän ei vain tosiaan herää siihen hätäänsä (eikä herää välttämättä vaikka sänky on märkä).

Tästä kirjoituksesta ei ole apua sinulle eli enpä tiedä yhteyttä dysfasiaan (voi olla hyvinkin todennäköistä!), mutta oli pakko kirjoittaa oma lähes samanlainen kokemukseni.

Nyt kirjoittelen kastelupäiväkirjaa ja varmaankin tammikuussa saamme apua ongelmaan.

Vierailija
2/7 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjatkoon joku jos väitän " väärin" ;)

Meidän poikamme on nyt 3 v 5 kk, ja täysin vaipoissa vielä.

Puheviivästettä olen todennut, ja vast´ikään oli tutkimusjakso, jossa diagnosoitiin keskivaikea-vaikea dysfasia.

Kuivaksi ollaan yritetty opettaa, viimeksi hanakkaammin viime kesänä, mutta laihoin tuloksin ;(

Kyselin tuosta kuivaksioppimisesta neuvolasta ja osastojaksolla, ja jonkinmoinen yhteys niillä taitanee olla.

Eli jos puhe on viivästeinen, se saattanee aiheuttaa ns. " kokonais kehitykseen" jonkinmoista viivettä.

Lisäksi olen huomannut omassa pojassani semmoista piirrettä, että on hirvittävän ennakkoluuloinen kaikelle uudelle ja tuntemattomalle, ja vastaus kaikkeen uuteen ehdotukseen onkin yleensä " ei" .

Kun asiaa enemmän selittää, ja saa voitettua pojan ennakkoluulon, saattanee lopputulos olla siltikin mieluinen, eli " joo" , tai sitten se vaan pysyy " ei" :nä :)

Olen miettinyt tuota kuivaksi oppimista, kuinka paljon kivempaa pojalla olisi ilman vaippaa, mutta ei taitane omilla ajatuksillani olevan merkitystä, kun poika on tiukasti sitä mieltä, että vaippaa pidetään, niin en ole alkanut väkisin sitä pois ottamaan.

Olenkin odotellut, että milloin se vaipattomuus tulisi pojan puolelta ehdotukseksi, mutta sitä vielä odotellaan.

Teillähän on asiat hienosti sikäli, että lapsenne on päiväkuiva :)

Sikäli kun olen asian ymmärtänyt, niin monilla lapsilla (vailla puheviivästettäkin) on vaikeampaa yökuivaksi oppiminen.

Kannattaa asia ottaa puheeksi neuvolassa tai lääkärissä, sikäli kun asia teitä vanhempia ja/tai lasta vaivaa.

Mukavaa Joulua! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein 2 vuotta meni että päästiin vaipoista eroon muuten. Minusta on ollut outoa se, että molemmat lapseni ovat olleet ensin yökuivia ja vasta paljon myöhemmin opetelleet olemaan ilman vaippoja päivällä, yleensähän se on toisin päin.

4/7 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma poikani on täysin yökuiva, mutta lirii päivällä vaippaan miten sattuu. Olen joskus ymmärtänyt, että nukkuessa pissaamattomuus on tulos sen vasopressiinin (vai mikä se oli?) erityksestä, ei välttämättä oppimisesta niinkään. Poika alkoi olla yökuiva muistaakseni noin 2-2,5-vuotiaana enkä nyt muista milloin olisi viimeksi pissannut yöllä. Vaippa hänellä on kuivana olosta huolimatta.

Vierailija
5/7 |
20.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa taas Minirin kokeilu.. voi kun auttaisi

Vierailija
6/7 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen se joka aloitti sen edellisen vaippakeskustelun. lapseni puheterapeutti sanoi, että joillekkin lapsille joilla on dysfasia, niin päivittäiset rutiinit ovat vaikeita esim. tämä pissa juttu.

Vierailija
7/7 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olimme sopeutumisvalmennuskurssilla niin sielä tuli kyllä selkeästi esille se että 8 perheestä 6 oli yökasteluongelmaa esiintynyt toisilla pidempään kuin toisilla ja toisilla se jatkui vielä koulu iän jälkeen satunnaisesti.

Eli kyllä niillä yhtys on mutta kaikki dysfasia lapset eivät ole yö kastelijjoita. Ja sitten vielä pojat ovat useemmin yökastelijoita kuin tytöt joten myös sukupuolella on merkitystä.

Meillä on kyllä ollut tämä että ei viitsi/pidä tärkeänä/on mielenkiintoisempaa tekemistä kuin vessaan meno päivisin eikä siis saa asioita hoidettua.

Ongelma ei ollut niinkään se ettei olisi tunnistanut hättää vaan se ette saanut montaa asiaa yhtä aikaan tehdyksi. Asiasta päästiin yli sillä että on muistutettu ja muistutettu ja muistutettu. Jossain vaiheessa lapsi aloi muistutettaessa tiedostaa että joo nyt pitää malttaa mennä. Työtä vaati kovasti.