Millainen kasvaa lapsesta joka saa taaperona enemmän moitteita kuin kehuja?
Minusta tuntuu että meidän nyt 3v. joutuu koko ajan moitittavakseni, kun on vilkas luonne ja tunkeutuu koko ajan tekemään jotain uteliaana, joka paikassa. Aina saa komentaa ja kieltää/varoittaa. Kehuja satelee harvemmin!!
Kommentit (5)
ja ihastellaan kaikkea mitä hän tekee? Varmaan pilalle hemmoteltu prinsessa...
Kehuista tulee hyvä itsetunto.
Ja vastaavasti mä luulen, että ne jatkuvat moitteet nakertavat sitä itsetuntoa.
Vierailija:
Kehuista tulee hyvä itsetunto.Ja vastaavasti mä luulen, että ne jatkuvat moitteet nakertavat sitä itsetuntoa.
Meillä ainakin kehutaan lapsia ja kannustetaan ihan estottomasti. Samaan aikaan kyllä pidetään rajatkin, nukkumaanmenoajat ja ateriat ovat ajallaan. Eli rajoja, rakkautta ja rutosti kehuja! Pusuja ja haleja ja sylissä pitämistä.
Muistatko vielä ainakin Hesarissa julkaistua tutkimusta suomalaislasten masentuneisuudesta? Oli pinnalla ihan muutama viikko sitten. Siinä todettiin, että suomalaiset lapset ovat paljon masentuneempia kuin ruotsalaiset tai norjalaiset. Väitän, että tämä on ihan suomalaisen kasvatusteorian " ei saa kehua liikaa, ettei ylpisty" aikaansaannosta. Mietipä, minkälaiselta itsestä tuntuisi jatkuvasti saada vain negatiivista palautetta ihan kaikesta mitä teet - tekemäsi ruoka on pahaa, näytät kamalalta, mikset ole siivonnut, mihin olet kadottanut senjasen, älä sitä älä tätä. Kyllä siinä varmaan olisi vaikea ylläpitää itsellään positiivista asennetta. Lapsi oppii sinulta sen, että tekee hän mitä tahansa, aina tulee kielto tai huuto. Ja hän vain tekee sitä, mikä on hänen ikäiselleen ominaista! Suosittelen sinulle kasvatusoppaiden lukemista, asennemuutosta ja lapsen kehumista.
Kyllä siihenkin aihetta varmaan halutessasi löydät. Se palkitsee varmasti!