Millä saada mies ja oma äiti parantamaan ruokahygieniaa?
Menee hermot kun miehen kanssa joutuu tappelemaan heitetäänkö joku jäännösruoka kompostiämpäriin vai ei. " no, kyllä se nyt vielä tänään on ihan syötävää" esim. tänään lauantaina tehdystä jauhelihakastikkeesta tai eilen keitetystä riisistä
Ja oma äiti vielä pahempi " paistan kinkun jo ti-ke yönä, kyllä se säilyy tapaninpäivään asti " ja kylmiössään on +7lämmintä. Ja muutenkin pula-ajan opit käytössä; hilloista vaan homeet veks lusikalla ja eikun pöytään.
Mikä auttaisi; omien vanhempieni luona en syö enkä anna lastenkaan syödä siellä mutta tuo mies...milläs sen kouluttaa?? Haluan että oppisi itse heittämään pilaantumisherkät ruoat pois enkä halua itse aina syynätä ja putsata jääkaappia
Kommentit (11)
...jos ei voi syödä edellisenä päivänä keitettyä riisiä... ja kastikepohjatkin seisoo kylmiössä useamman päivän... mutta varmaan syötkin vaan samana päivänä tekemiäsi ruokia kotonasi
anoppi säilyttää ruokaa ikkunalaudalla syksyllä on kun 15 asettta lämmintä (ja heillä kaksi jääkaappia). Vie ruuat valmiina mökille kesällä auton takakontissa ilman kylmälaukkua (" ei se keitto miksikään mene kun se on vielä kuumaa...." ). Kun olimme joskus laskettelemassa ja mökissä oli pirni jääkaappi ruuat oli pihalla auringossa 15 asteen lämmössä... ja samat ruuat takaisin kotiin kun mitään ei saa heittää pois... voipaketti on kaiket päivä pöydällä (" ei se voi miksikään mene...) jne jne jne .
Paitsi äiti kun ostaa leikkelemakkarat, lihatkin niistä jossain kaupoissa olevista koiranruoka-altaista. Sieltä saa kuulemma ihan hyvää ruokaa ihan pilkkahintaan..Ja leipäkin, pakastettu viimeisenä käyttöpäivänä kaksi vuotta sitten?
Vie sinne sitten kaksi- ja yksivuotiaat syömään! Ja täällä sanotaan, ettei purkkiruokaa kannata antaa. Ennemmin sitä kuin koiraruoasta tehtyä keittoa.
Mellä just eilen syötiin viime torstaina valmistettua makkarakeittoa ja hyvää oli. Viikkoa olen pitänyt sääntönä, sitten roskiin.
Oikein säilytetty ruoka ei pilaannu päivässä.
Ajattelin, että ostan kinkun huomenn (ei jäinen), pidän jääkaapissa ja paistan perjantaina. Milloin se pitää olla syöty?
Jääkaapissa säilytettynä ruoka säilyy useamman päivän. Ja ostan myös kaupasta " vanhoja" ruokia, parasta ennen ei ole viimeinen käyttöpäivä. Ollaampa joskus haettu kaupan roskiksistakin ihan hyvää (hyvin pakattua) ruokaa. Homeiset on sitten asia erikseen, niitä ei passaa syödä.
Itse olen vain niin nirso ja kova kuvittelemaan, etten pysty syömään montaa päivää jääkaapissa ollutta ruokaa. Kaksi päivää on maksimi, sitten alkaa tökkimään, eikä mene alas. Yleensä tuleekin valmistettua pieniä annoksia, ettei tarvitse sitten heittää roskiin.
ja meille vanhemmille käy enintään 4 päivää sitten valmistettu. Näin ei tarvitse laittaa ruokaa kuin muutaman kerran viikossa, mikä sopii hyvin meidän perheelle.
Olen kyllä tarkka jääkaapin lämpötilasta. Esim. tuoreen kalan säilytän aina 0 - +3 asteessa.
Mutta toi homeet pois hilloista on kylla tosiaan pula-ajan juttuja, koska homeet rihmastoituvat koko hillopurkkiin. " Luonnon antibioottia" sanoo vanha kansa... :(