Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on hyvä kasvatus?

Vierailija
19.12.2005 |

Olen seurannut sivusta keskustelua siitä mitä on hyvä kasvatus. Olisin kiinnostunut kuulemaan teiltä kasvatuksen asiantuntijat mikä on teidän mielestänne hyvää kasvatusta? Mihin pyrimme ja millä keinoin? Eilen Vaimot Vaihtoon -ohjelmassa sateenkaariperheen vanhemmilla oli monen mielestä hyvin " homma hallussa" . Mitä se teidän mielestänne tarkoittaa? Onko hyvä kasvatus mielestänne:

A) Kuria (aikuisia totellaan mukisematta)

B) Omaan ajatteluun kannustavaa (luovien toimintatapojen löytäminen, voiko asioita tehdä monella eri tavalla)

C) Vapaa kasvatus (antaa lapsen itse löytää rajat)

D) Luovuuteen ja hyvään itsetuntoon kannustavaa

Mitkä ovat " oikeat" tavat? Ylhäältä alas sanellut käskyt, selitetyt ohjeet (miksi pitää tehdä jotain tai miksi ei saa tehdä), suostuttelut (" laittaisitko ne sukat jalkaan?" ), anelut

Eli ei muuta kuin omia kasvatuskäsityksiä pohtimaan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me av-mammat tähän pystytä.

Hyvin kasvatettu on nyt vaan se joka ei kilju kaupassa eikä riehu kylässä. Viis siitä miten se on sellaiseksi tullut.

Vierailija
2/5 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi paljon muuta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olen aina lapsille painottanut ilmaisun vapautta ja sitä, että oman mielipiteen saa tuoda julki, vaikkei se kuulijaa miellyttäisikään. Olen kovasti koettanut sivistää viemällä teatteriin/konserttiin/museoon, ja näistä myös underground-versiot. Myös mielenosoituksia ollaan käyty katsomassa. Ollaan puhuttu laajalti kaikesta. Usein en anna valmiita vastauksia, vaan annan lapsen itse kehittää omat mielipiteensä. Oli se kampanja noista eläimistä. Broilerikiusaus oli kuvateksti ja joku roikotti kanaa siivistä. Kysyin lapsilta mitä kuvassa tapahtuu ja onko se kilttiä. Ei ollut kilttiä heidän mielestään. Valikoituja juttuja ollaan myös telkasta YHDESSÄ katsottu antaen lasten kommentoida ja kysyä. Pasifismini on tarttunut heihin saarnaamatta tai oikeastaan puhumatta mitään koko asian puolesta, itse ovat järkeilleet, ettei ihmisten tappaminen ole koskaan oikein. Sama lihansyönnin kanssa. En kenties ole totalitäärinen auktoriteetti, mutta kyllä he toisaalta tottelevat minua 9/10 asiassa. Kasvatukseni on tietoista. Yritän painottaa kaikkia varhaiskasvatuksen aloja yhtä paljon. Ihmisten arvostaminen ulkoisista seikoista huolimatta, sananvapaus, itseilmaisu, luovuus näitä meillä pidetään arvossa. Kertaakaan en ole missään lapsiani joutunut häpeämään korvat punaisina. Jokaisesta virheestäkin oppii. Lapsiani pidetään yleisesti aina hyväntuulisina ja sitä he ovatkin.

Vierailija
4/5 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeitä asioita mielestäni:

- lapsi tuntee itsensä rakastetuksi ja hyväksytyksi omana itsenään, ilman mitään suorituksia (äiti tykkää sinusta jos olet kiltti)

- rajat eli se kuri. Jotkut asiat ovat ehdottomasti kiellettyjä, niistä ei neuvotella. Huutamalla/kiukkuamalla asioita ei saa periksi. Käytöstapoja opetetaan, kylässä ja tietysti kotonakin käyttäydytään kunnolla.

- monista muista asioista neuvotellaan, keskustellaan. Lasta kuunnellaan oikeasti ja ollaan kiinnostuneita hänen jutuistaan (nämä taitaisi kuulua tuohon ekaan kohtaan). Omaan ajatteluun rohkaistaan.

Vierailija
5/5 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kasvatustyylillä ei saa samanlaisia tuloksia aikaan. Hyvän kasvattajan pitää osaa lukea rivienvälistä ja tunnistaa lapsen persoonallisuus, jotta tietää mikä hälle paras konsti kasvuun.

Toisille riittä asioiden selvitys ja yhdessä pohtiminen, toinen tarvitsee napakan EI:n ja niin edespäin. Toisen uhma vaan kasvaa komennettaessa...ei ole yhtä ainutta oikeaa vastausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä