Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten imetyksen voi pilata?

Vierailija
19.12.2005 |

kysyn tätä ihan avoimin mielin kun olen kovin epävarma imettäjä koska maitoa alkoi tulla rinnoistani vasta viikko synnytyksestä. Toivoisin kaiken menevän hyvin. Vauva nyt kaksiviikkoinen.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKÄÄN EI OLE KUVOTTAVAMPAA KUN " TAAPERO" JOKA PYYTÄÄ TISSIÄ/NOSTAA ITSE ÄIDIN PAIDAN YLÖS JA IMEE TISSIÄ ESIM. SEISTEN. VAUVOJA IMETETÄÄN.

Vierailija
22/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi pitää omat vinksahtamisensa ihan omana tietonaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoli vuotta hyvin onnistuneesti, mutta edelleenkin tämä oli minun ja varmasti monen muunkin mielipide.

Vierailija
24/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

* pullon antaminen pilaa imetyksen.

Siellä lukee, että vauvan imuote voi heiketä kertapullottelustakin niin, että imetys on sen jälkeen vaikeaa. Se ei haittaa, jos äiti tietää varautua tähän ja osaa auttaa vauvan uudelleen rinnalle. Jos ei osaa, voi käydä niin, että vauva " valitsee" pullon tuon kerran jälkeen. Tällaiset vauvat ovat varmasti harvassa, mutta itse olen sellaiseen törmännyt. Äiti olisi saattanut haluta antaa lisämaidot jotenkin muuten kuin pullosta, jos olisi tiennyt riskit.

* tarpeellinen lisämaito olisi vauvan terveyden uhraamista.

Sehän nimenomaan on vauvan terveyden kannalta äärimmäisen tärkeää, että hän saa riittävästi ravintoa. On kuitenkin totta, että varhainen lehmänmaitoaltistus saattaa lisätä lapsen sairastumisriskiä. Jos jotain seurauksia on, ne ovat kuitenkin vain lisääntyneitä riskejä. Tarpeellisen lisämaidon antamatta jättäminen on kuitenkin terveydelle haitallista, ei pelkästään riski myöhemmälle terveyden vaarantumiselle. On kuitenkin mielestäni tärkeää, että äiti voi vapaasti valita, millaisia riskejä haluaa ottaa. Jos oikeaa tietoa ei ole tarjolla, ei äiti voi vapaasti valita.

Minusta on tosi kurjaa, jos olette joutuneet sellaiseen seuraan, jossa ns. lyödään tissillä päähän. Mikään imetystukilinja se ei kuitenkaan ole, vaan imetystuessa pyritään siihen, että jokainen äiti saa itse valita oman imetyksensä pituuden omien toiveidensa mukaisesti.

Kannattaa aina muistaa, että imetystukilista on vertaistukilista, jossa ihmiset edustavat itseään ja kertovat omia mielipiteitään. Samalla tavalla kuin täälläkin, joskin siellä monella on ihan oikeaa tietoa imetyksestä ja sen tukemisesta.

Vierailija
25/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on siis tiedon puutteesta, eikä siitä etteikö maitoa olisi.

Lisämaito on tarpeen vain hyvin harvoin, jos vaan tietoa on tarpeeksi.

Ja lisämaitohan tunnetusti sotkee lapsentahtisen imetyksen...

Vierailija
26/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tietoa kait olen sitten vailla, kun vauvani pärjää päivät rintamaidolla, mutta kun ilta koittaa ja alkaisi tankkaus yötä vasten, niin lapsiparka saa lutkuttaa tyhjää tissiä! Ei kuulu nielaisuja, joten tyhjät ovat...Imetän kuitenkin aina ennen lisämaitoa.Illalla siis vastiketta kuluu yleensä n.1,5 dl. Missä vika?Lapsentahtisesta imetyksestä ei apua..

Vierailija
27/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti silloin juuri luullaan, että oma maito " ei riitä" . Silloin annetaan lisämaitoa, joka puolestaan vaikuttaa siihen, että omaa maitoa ei enää tarvitse tuottaa lapsentahtisesti. Tästä helposti ajaudutaan kierteeseen, jonka lopputuloksena on se, että lisämaitoa annetaan koko ajan enemmän ja enemmän ja oman maidon osuus vähenee. Lopputuloksen kaikki tietävätkin....

Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, jos nämä asiat ovat tiedossa!

Vierailija
28/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis normaalia syöttää tyhjää tissiä?Entä kun lapsi jää nälkäiseksi eikä halua jatkaa tyhjän lutkuttamista? Siis olen todellakin koittanut panostaa asiaan, mutta kyllä illalla huutoa tissillä riittää, jos en anna lisämaitoa.

Vierailija
29/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.imetystukilista.net/faq/newman_tarpeeksi.php

Muuallakin ko. sivuilla on samasta asiasta

Vierailija:

On siis normaalia syöttää tyhjää tissiä?Entä kun lapsi jää nälkäiseksi eikä halua jatkaa tyhjän lutkuttamista? Siis olen todellakin koittanut panostaa asiaan, mutta kyllä illalla huutoa tissillä riittää, jos en anna lisämaitoa.

Vierailija
30/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon tulo väheni ihan siksi että jännitin niin kovasti, en löytänyt mukavia imetysasentoja kun oli sektio takana niin kivut kovat. En imettänyt tarpeeksi usein vauvaa, uskoin lastenosaston neuvoja että 3-4 tunnin syöttöväli hyvä 2 viikkoiselle...

Luulen että sellainen rentous on tärkein. Liika tieto voi olla pahasta myös. Luottaa itseensä ja kuuntelee vauvan viestejä.

Vierailija
31/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kaukana lapsentahtisuudesta...

Vierailija
32/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta uskoin anoppia, ettei tarvitse koko aikaa imettää. Toisaalta en ymmärtänyt, että lepo on kaiken a ja o ja olisi kannattanut ajoissa antaa lisämaitoa eikä vain valvoa vuorokausitolkulla niin että viimeinenkin pisara ehtyy. Helppo se on sanoa, että ota rennosti. Kun esikosen kanssa jännittää vähän kaikkea, niin helposti tarttuu pulloon.

Vierailija
33/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle sanoisin, ettei ole yhtä ja oikeaa tapaa toimia. " Onnistuneen" imetyksen määrittelet Sinä itse. Kannattaa muistaa, että imetys on kuitenkin VAIN yksi osa vauvanhoitoa. Jos täysimetys alkaa tuntua turhan vaativalta ja uuvut itse, suosittelen lämpimästi osittaisimetystä. Maitopullo illalla ei ainakaan meillä kaatanut imetystä (päinvastoin!) - eivät myöskään tutti ja rintakumien käyttö.

Vierailija
34/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaan mieluummin kysymykseen, että miten imetyksen saa onnistumaan:

Tarkista, että vauvalla on hyvä imuote ja -asento. Rinta riittävän syvälle vauvan suuhun niin, että nännipiha on suurimmaksi osaksi suussa. Silloin vauvan leuat painavat maitopoukamia, jolloin rinta tyhjenee paremmin (ja maitoa muodostuu jatkossa enemmän). Vauvan vartalo suorassa eikä niin, että vartalo kiertyy. Kun pää on vinossa, nieleminen on vauvalle hankalampaa, jolloin vauva väsyy syömiseen helpommin. Kun tarjoat rintaa, kohdista nänni vauvan nenän kohdalle. Näin hän aukaistessaan suunsa nostaa vähän päätään ylöspäin, jolloin nieleminen on helpompaa ( =" linnunpojan päänasento" ). Oikeassa imuotteessa vauvan kielen kuuluu kiertyä kouruksi nännin ympärille ja imun pitää rinta paikoillaan. Voit testata asian niin, että laita puhdas sormesi vauvan suuhun yläkitalakeen kynsipuoli alaspäin ja katso, että kiertyykö se. Jos imuote on väärä, kannattaa ote irroittaa (sormi suupieleen niin, että imu hellittää) ja harjoitella oikeaa otetta.

Paljon hyviä vinkkejä ja asentoja on Ritva Kuusiston kirjassa Imetän ja hoivaan.

Onnistunutta imetystä sinulle!

Vierailija
35/35 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että teillä imetys on onnistunut (vaikkakaan ei täysimetys) ei tarkoita, etteikö ko. asiat pilaisi muiden mahdollisuutta onnistua... ei kannattane siis mainostaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän