Tutin ostaminen - silikoni vai kumi?
Pitäisi kai ostaa valmiiksi tutti pari vauvalle - mikäs siinä olikaan syynä, että silikoninen olisi parempi?? Ainakin tällainen mielikuva mulla on vai olenko väärässä?
Ja mitä materiaalia piti olla sitten kun hampaat puhkeaa?
(Siis hirveetä että voi asioita unohtaa...)
Havaitsin jo että on VAIKEAA ostaa tuttia valmiiksi:
- yritin katsoa silikonista
- pienelle vauvalle sopivaa ensituttia
- jossa ei ole rengasta (muistan että vauvan käsi aina tarttui siihen ja vetäisi tutin pois)
- ja pakkauksessa olisi VAIN neutraaleja värejä (valk., kelt., vihr. ...)
Mutta ei - kaikki tutit jotka täyttää kolme ekaa kriteeriä, on pakattu 2 kpl pakkauksiin, ja pakkauksessa näyttää aina olevan ainakin toinen tutti joku sini/punasävyinen.
Ainun sivuilta löysin Minimam Newborn -tutin, joka voisi olla hyvä vastasyntyneelle - mistä näitä saa ja onkohan nekin aina tyttö/poikavärejä??? (ainakaan Prismassa ei ollut koko tuttityyppiä)
Kommentit (5)
luonnonkuminen ei maistunut tytölle ollenkaan vaan vain silikoninen.
Minun pikkuserkkuni oli ainakin vauvana allerginen luonnonkumille, joten käytti sitten silikonista, tosin sitäkin vain hetken..
enemmän luonnonkumituteista, koska ne ovat pehmeämpiä. Pysyivät ilmeisesti paremmin pienessä suussa. Tuttipulloissa (joita todella vähän kyl käytettiin) hyväksyi ainoastaan luonnonkumitutin. Silikonitutti on kovempi ja kestää paremmin käyttöä kuin luonnonkumi.
Ostin nyt tulijalle sekä luonnonkumitutit (=2 tutin pakkaus, MiniUlti 0-7kk) että silikonitutin renksulla (ensitutti). Ei tuo esikoinenkaan tuttia suustaan pois ottanut renksun takia, mutta rengas meni helposti nenää vasten ja teki nenän varteen ikävän " lommon" . Mutta tutteja pitää vaihdella kuitenkin niin usein, että mielestäni aivan sama, millä sitä huvitutittelua rupeaa kokeilemaan/opettelemaan. Tuo minun ostamassani kahden tutin pakkausessa toinen tutti on valkoinen ja toinen vaalean vihreä, joten menee kyllä sekä pojalle että tytölle.. Ja voihan sitä " väärän väristä " pitää kotona ja ottaa matkalle " oikean värisen" . Ja kauppaanhan isä pääsee vaikka heti lapsen synnyttä ostamaan oikean värisen tuttiparin, tai äiti kotimatkalla sairaalasta, jos niin haluaa..
Luonnonkumi menee helpommin rikki hampaiden tullessa, mut eipä se ainakaan meitä estänyt sitä käyttämästä. Luovuttiin 1v3kk iässä kokonaan tuteista.
Tähän vaan kommentoin, että minä taas muistin ihan päin vastoin! Että hampaiden puhjetessa/puhjettua suositellaan luonnonkumista tuttia, koska silikonitutista voi lähteä paloja helpommin. Mutta en mene vannomaan tätä! Meillä kuitenkin alusta asti ollut molempia, hampaista alkaen vain luonnonkumisia.
Milla75:
Luonnonkumi menee helpommin rikki hampaiden tullessa, mut eipä se ainakaan meitä estänyt sitä käyttämästä. Luovuttiin 1v3kk iässä kokonaan tuteista.
..luonnonkumisesta pitää luopua kun hampaat ovat puhjenneet. se kumi on muutenkin sellainen " jauhoinen" aine. tuttipullossa oli meillä aina käytössä silikoninen. kokeilin itekkin ja mun mielestä kumi maistuu ja tuntuu kummalliselta. kumi tutti tuntuu kyllä enemmän nänniltä niinmpä se on varmaan parempi vaihtoehto pienille vauvoille joille sileä ja keinotekoinen voi olla epämielyttävä ja vieras.
m_s ja R
Kumi on pehmeämpi ja soveltuu pienille vauvoille jotka ei jaksa imeä niin paljon. mun eka lapsi ei osannu imeä kun syntyi ja kumi tutilla opetettiin. kumi tutti vaati myös enemmän " hoitoa" ja ei kestä yhtä paljon kuin silikoni. toisella taas oli niin pieni suu ettei pienin tutti mahtunu kunnolla suuhun. olis ollu hyvä jos ois saanu sit ainun keskos-tutti mut sitä myydään vaan sairaalaan. mulla siis kaks lasta jotka ei oo käyttäny tuttia.
my_selene ja Remppa huomenna rv17