Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko köyhyys omien valintojen tulos?

Vierailija
18.12.2005 |

Suomessa kaikilla on varaa opiskella, mutta ei välttämättä älyä. Tai terveys ei kestä. Joku ei ehkä ole kiinnostunut mistään sellaisesta työstä, mistä saa hyvää palkkaa ja haluaa kuunnella sydämensä ääntä. Onko työttömällä vaihtoehtoa, kun hän on hakenut satoja paikkoja, joista kaikista sanotaan ei?

Voiko sinun mielestäsi valinnoilla vaurastua?

Lueskelin vaan tuota joululahjaketjua ja mietin, miksi joku elää lahjoitetulla kaurapuurolla. Mikä tarina on takana, kun ihminen on niin köyhä? Onko hän mällänyt rahansa ja hankkiutunut liriin vai onko kyse asioista, joihin hän ei voi mitenkään vaikuttaa?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varsin varakkaasta perheestä, mutta äitini tahdosta (vittumainen akka) jouduin jo varhain muuttamaan omilleni asumaan ja menemään töihin. Koulunkäynti ei kiinnostanut silloin, mutta ei siihen kannustettukaan. Koulukiusaaminen aiemmin myös vähensi opiskelun hohdokkuutta...Jo parin vuoden jälkeen sain lapsen.

Minun kouluttamattomuuteni ja päämäärättömyyteni on varmaan kiinni

heikosta itsetunnosta, kiitos kodin, mutta vasta nyt aikuisena olen tajunnut, että olen edelleen erittäin lahjakas eräällä alalla, ja olisin tuolloin päässyt mihin tahansa alan kouluun, jopa ilman mitään lukiota.

Kukaan ei vain kertonut sekavalle teinille, että niin voi tehdä, vaan käskettiin töihin.

Niitä matalapalkkaisia paskahommia on nyt paiskittu 20 vuotta, tehty lapsia välillä ja oltu työttömiä.Jäin yksinhuoltajaksi hyvin pian lasten saamisen jälkeen, joten ilman tuloja ja turvaverkkoa opiskelu jäi viimeistään siihen. Pakko olla lasten kanssa, pakko tehdä töitä että eletään, eikä mitään keinoa opiskeluun enää ollut. Olin myösvakavasti masentunut jonkin aikaa, kun lapset olivat pieniä, juuri siksi, koska tajusin, että elämäni on tässä.

Toki köyhyys omaa syytäni, kunnianhimolla ja suunnitelmallisuudella olisin ehkä joskus onnistunutkin (missä välissä?), mutta iso osa asioista on vain tapahtunut, enkä voinut niille mitään. Nyt pätkätöissä/työtön, tulot olleet aina köyhyysrajalla tai hieman alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän