Poikani on koulukiusaaja (9 vuotias)
Ovat muutaman pojan kanssa kiusanneet jo jonkun aikaa (?? open sanomaa) luokkalaistaan tyttöä, koska tämä on eri uskonnossa. Ja NYT VASTA meille kerrottiin asiasta. Koulussa on kuulemma puututtu asiaan, rehtorin puhuttelussakin pojat ovat olleet. Tekisi meielni ottaa yhteyttä tytön vanhempiin , pyytää anteeksi ja jättää yhteystiedot että jos kiusaaminen jatkuukin vielä... Neuvoja?
Kommentit (31)
En tiedä mistä tässä kiusaamisessa on kysymys, mutta ap on mielestäni oikein ihana äiti. Kun tytärtäni kiusattiin koulussa3vuotta, siihen ei puuttunet opettajat saatikka sitten vanhemmat, jotka olivat meidän tuttujamme. Sanoivat vain että eivät voi lapsilleen mitään. Vieläkin olen katkera asiasta, vaikka ei pitäisi. Kaikki tämä on vaikuttanut tyttäreeni niin paljon. Nyt hän on jo 30v ja hänellä on omia lapsia, mutta kiusaaminen ei ole unohtunut. Sanoi minulle ettei voi olla katkera asiasta, koska ei silloin jaksaisi elää.Silloin ajattelin, että auttaisi, jos nämä kiusaajat nyt edes aikuisena pyytäisivät anteeksi se helpottaisi vieläkin tyttäreni elämää ): ja lulisi että mös kiusaajien.
2 kiusaajaa olen tavannut aikuisiällä ja molemmat vaikuttivat hyvin noloilta aiemmista tapahtumista ja yrittivät miellyttää minua nyt vähän liikaakin. Minuun koulukiusaaminen vaikutti mm siten, että minulla on edelleen vaikeuksia itsetuntoni kanssa. Mieheni on toki sitä pönkittänyt, mutta aina kun meille tulee vaikeampia kausia, syytän kaikesta aina itseäni.
-27-
Tuttua kun kiusaa pienemmällä todennäköisyydellä kuin itselleen outoa. Jos poikasi käy kiusatun kotona ja tapaa tämän vanhemmat, niin kiusaamisen jatkaminen on entistä vaikeampaa.
Mutta jos olet varma, että poikasi todellakin on tosissaan katumisensa kanssa eikä riskiä kiusaamisen jatkumiselle ole, niin mikäs siinä sitten.
Joka tapauksessa tuo soittaminen tytön vanhemmille on hyvä idea, jotta saatte jatkossa nopeammin tiedon mahdollisesta kiusaamisesta.
Hyvää jatkoa!
-8-
jos toimitte noin. Varmasti saa tilanteen loppumaan, kun poikanne huomaa, että ette hyväksy kiusaamista. Voi, kun kaikki vanhemmat olisivat tuollaisia, niin meillä opettajilla olisi paljon helpompaa kyseisissä tilanteissa.
Minun poikani oli vuosia sitten samanlaisessa tapauksessa kiusaamassa luokkakaveriaan. Minä soitin tuolloin pojan äidille (olivat samalla luokalla, joten minulla oli yhteystiedot) ja tuo äiti oli tyytyväinen, että soitin ja kiitti jälkeenpäinkin. Myös itse olin tyytyväinen, että otin yhteyttä. Anteeksipyynnöt hoidettiin meilläkin koulussa. Minusta kirjeen kirjoittaminen on hyvä ajatus.
Mieheni oli aikoinaan tehnyt pahojaan. Isänsä sanoi, että mene pyytämään anteeksi. Mies kysyi, että lähteekö isä kaveriksi. Isä kysyi, että kuka sen pahan on tehnyt? Mies meni yksinään pyytämään anteeksi. Sanoi, että oli sen verran kova paikka, että pahan teko loppui siihen.
Nykyisin ei varmaan suositeltaisi... mutta mielestäni anteeksipyyntö ei ole nöyryyttämistä! Ottaisin yhteyttä tytön vanhempiin ja keskustelisin heidän kanssaan. Jos käytös on jo muuttunut, niin seurataan tilannetta. Jos ei niin sitten kovemmat aseet käyttöön.
Laitoin myös opettajalle noottia, että näissä tapauksissa haluaisin tietoa aikaisemmin. =) Siis reissuvihossa menemään. Meillä siitä " outo" ope, ettei muuta nroa hälle ole kuin koulun opettajien huoneeseen... =/
et kostamalla asiat hoituu.Kyllä siinä tarvitaan ihan muita keinoja
Aivan varmasti jää kiusaaminen siihen. Muilla konsteilla ei voi olla siitä ihan varma, tuo konsti on kaikkein tehokkain! Ja kaikkihan siitä hyötyy, vieras lapsi, oma lapsi ja vanhemmat. Kyllä sen verran pitää selkärankaa olla, jos on sitä kiusaamiseenkin..
T. kasvatus ammattina
Minusta voit ihan hyvin ottaa yhteyttä tytön vanhempiin. Jos omaa lastani kiusattaisi koulussa olisin todella iloinen jos kiusaajan vanhemmat ottaisivat yhteyttä ja oikeasti haluaisivat selvittää tilanteen ja saada kiusaamisen loppumaan.
Tietenkin poikasi kanssa, mutta myös kiusatun kanssa. Mahtavaa, että osaat suhtautua tilanteeseen noin kypsästi! Usein kun kiusaajien vanhemmat vähättelevät asiaa tai eivät usko (pitävistä todisteista huolimatta) oman lapsensa moista tekevän... Itse ainakin olisi tosi ilahtunut, jos kiusaajan vanhemmat soittaisivat ja haluaisivat aidosti pyytää lapsensa puolesta anteeksi ja kertoa, että nyt asiasta tiedetään myös kotona ja siihe aiotaan puuttua kaikin mahdollisin keinoin.
voi hän oppia aika paljon siitä että joutuu käymään pyytämässä anteeksi tytön luona.
Sovi asia kiusatun vanhempien kanssa, ja menkää käymään.
Mutta jos epäilet....sikamaiset sanktiot muuten, mutta ei yhteyttä kiusattuun. Käynti kiusatun luona voi taas toisaalta antaa lisää syitä ja aseita kiusaukseen.
ev
puolelta, ettei heti otettu kotiin yhteyttä. Olisit todella fiksu ihminen, jos soittaisit tytön vanhemmille ja kertoisit olevasi tietoinen asiasta. Voisitte esim. sopia, että jos kiusaaminen jatkuu, niin te voitte pojan kanssa mennä käymään tytön kotona pyytämässä anteeksi.
Minusta se, että poika on koulussa pyytänyt jo anteeksi ei riitä. Kun hän käy kiusaamansa tytön kotona ja näkee heidän kotinsa/vanhempansa, on kiusaaminen entistä vaikeampaa.
Minusta 9-vuotias siis EI kerää kotona käydessään infoa jatkokiusaamiselle, sellainen suunnitelmallisuus ja järjestelmällisyys on vanhempien lasten/aikuisten tapa, ei pienten lasten (joihin 9-vuotias sentään vielä lukeutuu).
Vierailija:
Mutta jos epäilet....sikamaiset sanktiot muuten, mutta ei yhteyttä kiusattuun. Käynti kiusatun luona voi taas toisaalta antaa lisää syitä ja aseita kiusaukseen.
ev
Koko luokkamme kiusasi erästä eriuskontoista hiljaista poikaa, minä idioottina pentuna myös kaikkien mukana. No, poika oli kertonut vanhemmilleen, että VAIN MINÄ kiusasin, ja vanhemmat ahdistelivat minua aina nähdessään kylällä. Kiusaaminen osaltani loppui siihen, mutta vanhempien ahdistelu ei. Aina kun näkivät minua, pelottelivat ottavansa yhteyttä vanhempiini (jotka ovat muuten täysiä hulluja, en olisi heidän suonut tietävän) jne. Olin pahoillani, en tiennyt että kiusaaminen oli sattunut poikaan niin paljon, ja kyllä taisin saada ansioni mukaan kun aloin pelätä ahdistelevia vanhempia niin paljon, etten kehdannut enää liikkua missään...
kuin sinä, uskoisin että suomessa olisi kouluissa paljon vähemmän kiusaamista ja paljon onnellisempia oppilaita!! Jo " noin" nuorella iällä on asiaan suhtauduttu " näin" vakavasti kotona, muistuttaa varmasti myös vanhemmalla iällä, esim. yläasteella!
Toiseksi sanoisin lapselle, että hän joutuu joka kerta menetteleään näin jos kiusaa jotain. Toiseksi kuukausiraha pois tältä kuulta ja yksi joululahja.
Ja kertoisin esimerkkejä elävästä elämästä mitä käy kun kiusaa, ja paha saa aina palkkansa jne. Kiusaaminen on todella vakava asia! Sen viestittäisin parhaani mukaan lapselle! (teet hänelle palveluksen).
Kouluun ilmoittaisin, että haluat saada heti tiedon ja lähdet vaikka kesken päivän tilannetta selvittämään jos niikseen on.
Hyvä, että välität lapsestasi, hän tarvitsee nyt äitiä eniten!
Niinhän sitä sanotaan, lapset tarvitsevat rakkautta eniten kun vähiten ansaitsevat..
Tsemppiä ja rauhallista joulua!
Siinä syötäisiin vain koulun auktoriteettia ja nöyryytettäisiin poikaa tarpeettoman paljon.
MUTTA olisi varmaan ihan hyvä, jos ap ottaisi yhteyttä kiusatun vanhempiin ja kertoisi olevansa tilanteesta tietoinen, ja että vanhemmat voivat ilmoittaa hänelle jos kiusaaminen jatkuu.
Olen sitä mieltä, että ei teidän kannata viedä poikaa erikseen enää anteeksipyytämään, mutta kertokaa hänelle mielellään omakohtaisia tarinoita kiusatuksi tulemisesta. Kertokaa miten paha olo siitä tulee kun joku nimittelee ja muut nauraa päälle. Käykää tapaamassa eri uskoisia perheitä, jos sellaisia tuttavapiiristänne sattuisi löytymään. Jos ei, käykää tutustumassa eri uskontokunnan kirkkoon tms.