]|- Kesäkertut viikonloppupinoon! -|[
Kommentit (35)
Tänään sitten neuvolassa kuulin taas ne ihanat sydänäänijumpsutukset, heti kun anturi vatsalle laitettiin, onpa ihana! Eiliset itkut ja murheet siis toistaiseksi taas turhia.
Oli tosi ihana lääkärikin, kysyi, haluaisinko käydä neuvolassa useammin nyt tässä vaiheessa ja sovittiin seuraava aika 2vk päähän. Saisi vaikka viikoittain käydä kuunteluttaan sydänääniä. Harvoin noin huomaavaisia lääkäreitä on. Muutenkin oli kiireetön ja vaikutti oikeasti kiinnostuvan ja perehtyvän. Uskalsin puhua jopa saunomis- kantamis- ja seksipelostani, siis siitä, että pelkään aiheuttavani vauvan kuoleman jollain noista. Mutta kuulemma ei syytä huoleen. Mitään saunomiskilpailuja ei kuulemma kannata kuitenkaan pitää, mut seksi ok, vaik supisteliskin (ei oo supistellu). Oon pelänny, et vois vaikutta kohdun verenkiertoon jotenkin (orkut tms.) . Ei tollasista oikein kehtais kuitenkaan puhua, vaikka varmaan aika moni miettii tollasia.
Voimia kaikille, jotka odottavat huolissaan seuraavaa käyntiä! Muistakaa, että yleensä kaikki menee kuitenkin hyvin. Ja jos murheita on tullakseen, niin ei ne etukäteen murehtimalla vähene... Nauttikaa tästä päivästä ja siitä ajasta, minkä olemme vauvojamme jo saaneet kantaa. Itseä puhutteli abortti-vammaisuus-keskusteluissa äiti, jolla oli 18-trisomia-lapsi tulossa, eikä silti halunnut aborttia(tiedossa ettei elä kauan, harva peräti vuoden), vaan näki arvokkaana jokaisen lapsensa elämän hetken. Harvoin kuulee noin viisaita ja kauniita ajatuksia. Otetaan opiksi... :-) Elämä on aina lahja, olipa se sitten pitkä tai lyhyt!
[color=blue]olipas hassua kun olikin valmiina tää pino...melkein jo tottunut että joka päivä semmonen pitää tehdä uus :)
tänään tulossa taas kiire päivä,ja muakaan ei varmaan näy kuin vasta iltasella täällä uudestaan.
Velipuolella on tänään 5vee synttärit ja sinne pitäs suunnistaa tossa yhden aikaan ja sitä ennen pitäs tehä vaikka mitä kun muuten jäävät tekemättä!
oliko tarpeeksi sekavaa taas? ;)
♥
omanapa:ei uusia kertomisia...vessassa ei oo tarvinnu enää moneen viikkoon käydä öisin...outoo...
mut sitte taas päätä särkee lähes päivittäin :((
♥
mitähän kyselyitä oli...vai jokohan eilen vastailin niihin...
HEI, mäpäs aloita uuden postikortti gallupin:
*Montako korttia teille on tullut nyt perjantaihin mennessä?
-meille 3: 1 tyttären kaverilta, 1autofirmalta, 1sukulaiselta jolle ei käynyt mielessäkään lähettää korttia :)
♥
nyt täytyy mennä,katellaa myöhemmin...
krisse, Allu rv14+ (jee uus viikko)
Täälä ollaan kärsitty kaksi päivää supistuksista. Anakin niitä ne varmaan on kun äitinikin oli samaa mieltä asiasta. Kohtu kovettuu kivikovaksi ja tulee aaltomaisesti kipu kohdusta, sitten on noin sekunti kaks väliä ja tulee seuraava. Niitä tulee aina peräkkäin kaksi. Sitten voi olla monta tuntia tai jopa kakstoista tuntia väliä ja sama toistuu. Niiden välillä tuntuu nipistelyä,mutta se ei satu. Pitäisiköhän huolestua? Vai on tässä vaiheessa normaalia saada jo harjoitussuppareita? Milloin ne yleensä alkaa? Ainakun olen meinannu soittaa synnärille niin ne on loppunut. Pitää nyt yrittää selvitä maanataihin,että saa soitettua neuvolaan,jos ne ei ala tulee useammin.
Muuten olo on ollut ihan ok,mutta pelottaa ja välillä itkettää!
Pitää nyt tästä varmaan lähteä käymään kaupassa,jos vaikka kävely auttaisi vähän. En jaksa olla koko ajan neljänseinän sisälläkään!
Lilli81 15+5 tai jotain
Arvatkaa mitä tapahtuu, kun 3 v. löytää tuhkalapion ja saa uunin luukun auki.............
Arvatkaas mitä tehtiin eilen ilta.......
Lääkärissä tuli käytyä ja istukka on noussut nätisti kohdunsuun reunalle. Supistuksista ei sitten osannut sanoa sitä eikä tätä. Oli sitä mieltä, että kohtu venyttää sektio arpea????? Ahaa palaamme asiaan, jos äityvät. Eli ens viikolla mennnään kokeilemaan työntekoa. Katsotaan miten alkaa sujua.
Arvatkaas, tänään nähtävästi arvuuttelu päivä, mä sain kun sainkin ulkovalot tohon terassille. Mies viritteli vara-apen, sähkömies onneksi, kanssa vähän johtoja ja nyt on kauniit valot. OI!!!
Mitäs massussa ei nyt ole tuntunut liikkeitä, syy selvisi ultrassa:-) kaveri istuu istukan päällä selkä mun massua vasten ja potkuttelee istukkaa.
Aattelin lähteä likan kanssa kiertelee kauppoja iltapäiväks, kun mies lähtee jollekin tarjotulle ruualle. Siellä jaetaan jouluboonuksia....Jään odottamaaan innolla. Eilen oli käynyt työajalla, siis sen lopulla kuitenkin, siiderillä, kun pomot tarjos. Mistä näitä tollasia työpaikkoja saa??? Meillä pomo just ja just hymähti, kun kävin ilmottamassa et palaan töihin. Kylläpä tuntu tervetulleelle:(
Jaa, galluppiin 4 korttia tullut, kaikki sukulaisilta. Ja eilen soitti metsuri setä ja tarjosi kuusta korttina.
Lytte ja Masukki 14+0 (taas uusi viikko, 1/3 takana vaik menis viikolle 42;-)
täällä ollaan joululahjaostoksille lähdössä.. Tyttö/esikoinen meni mökille vkonlopuksi joten hänen lahjat on ostettava tänään ;)
Poika alkaa olee parempi MUTTA olen erittäin äkäinen lääkärille kuka tuon lääkkeen väkisin meille määräsi. Olin siis kieltäytymässä koska on penisilliini-johdannainen ja mulla, tyttärellä, mun sisaruksilla, äidillä ja serkuilla setiä ja tätejä myöten on allergia penisilliinille. Ja lääkäri oli sitä mieltä ettei poika välttämättä ole ja jsokus se pitäs testata kuitenkin ja ja ja.. NO niin siinä kävi et poika sai kesken keuhkokuumelääkityksen nyt sitte allergisen reaktion. Onneks lievänä mutta kuitenkin. Nyt lääkitys jää kesken ja pitää uudestaan mennä lekuriin kysymään mahdollisesta uudestä lääkkeestä :((((( Hitto että hatutttaa, lievästi sanotuna ;)
G: 2 joulukorttia ehti pe- tulla.
Eilinen ultra lämmittää edelleen mieltä -> kuva jääkaapin ovessa. Mies joka kerta kaapille mennessä pysähtyy salaa ihailemaan profiili kuvaa ja hymyilee salaa tyytyväisyyttään ;))
Mutta pidemmittä löpinöittä iteesä ihmisemmäks ja ostoksille :)
Marieela ja Paapero 12+6
Lilli81:
Täälä ollaan kärsitty kaksi päivää supistuksista. Anakin niitä ne varmaan on kun äitinikin oli samaa mieltä asiasta. Kohtu kovettuu kivikovaksi ja tulee aaltomaisesti kipu kohdusta, sitten on noin sekunti kaks väliä ja tulee seuraava. Niitä tulee aina peräkkäin kaksi. Sitten voi olla monta tuntia tai jopa kakstoista tuntia väliä ja sama toistuu. Niiden välillä tuntuu nipistelyä,mutta se ei satu. Pitäisiköhän huolestua? Vai on tässä vaiheessa normaalia saada jo harjoitussuppareita? Milloin ne yleensä alkaa? Ainakun olen meinannu soittaa synnärille niin ne on loppunut. Pitää nyt yrittää selvitä maanataihin,että saa soitettua neuvolaan,jos ne ei ala tulee useammin.
[color=#FB0390]
voipi hyvinkin olla supistuksia, ja noi supistukset alkaa kanssa tosi yksilöllisesti raskaudesta ja ihmisestä riippuen!
eli en siis huolestuisi!
Ellei sitten äidy tosi kipeiksi varsinkin aina sen jälkeen kun teet jotain raskaampaa niin sitten kannattaa ottaa rauhallisemmin ja jättää raskaat hommat vaikka ukon tehtäväksi
-ekassa raskaudessa mulla ei kait tullu koko raskauden aikana supistuksia ollenkaan (en tiennyt miltä ne oikeen tuntuu)
-tokassa tuli vaan tosi harvoin ja melkeimpä ihan viimeisillä viikoilla
--sitte taas joillain ne saattaa kiusata melkein alusta asti...
♥
no nyt on sitten piipahdettu nostelemassa ketjua ylemmäs :D
♥
krisse ja tytöt, Allu rv14+0
Minäkin täällä taas viikon tauon jälkeen! Nyt alkaa raskaus kai olla siinä vaiheessa, että paha-olo on taakse jäänyttä elämää. Viikkoon ei ole tarvinnut oksentaa ja muutenkin olo on suht hyvä koko ajan. Viime viikon olin sijaisena entisessä työpaikassani ja olo oli tosi hyvä koko viikon ja energiaakin riitti enemmän kuin viimeiseen kahteen kuukauteen yhteensä. Olo on ihan uudesti syntynyt!
Maha on nyt tullut näkyviin, jos sitä vain osaa katsoa. Varsinkin iltaisin se näkyy jo niin selvästi. Housut ei vielä paina pahemmin mutta tänään olen ekaa kertaa pitänyt äitiyshousuja ja tuntuihan ne paljon mukavammilta. Tuli sitten kaupungilla sorruttua myös pariin äitiyspaitaan. Niitä on kyllä noissa erikoisliikkeissä tosi ihania...
Jotta kaikki ei nyt kuitenkaan olis ihan positiivista niin tietenkin mulle tuli kiusaksi hiiva. Kävin sitten eilen apteekista hakemassa Gyno-Daktarin-emätinpuikot. Onko kukaan käyttänyt raskaanaollessa? Mulla ne on aina tehonneet hirmu hyvin ja farmaseutti kyllä vakuutti, että niitä voi myös raskaana käyttää. Kuitenkin esitteessä lukee, ettei suositeltavaa raskauden aikana ja käytöstä pitäisi jutella lääkärin kanssa... Mutta pakkohan tuo tulehdus on hoitaa pois..
Me otetaan tuo syntymättömän lapsen vakuutus Tapiolasta ko meillä on sieltä kaikki muutkin vakuutukset. Mies on sitä asiaa hoidellut, joten mulla ei ole edes tarkkaa tietoa koko vakuutuksesta.
Joulukortteja on ehtinyt tulla 4 kpl. Postitettiin itse noin parikymmentä, joten miinukselle taidetaan jäädä ;) Tosin tekstiviesteillä tulee joulutoivotuksia perinteisesti myös sitten lähellä aattoa.
Meillä taas tuo joulurauhan julistus ei kuulu ollenkaan jouluaattoon. En varmaan koskaan ole katsonut. Lapsena tuli katsottua piirrettyjä mutta nykyisin meillä ei kyllä tv ole jouluaattona auki.
Anteeksi taas omanapa selostus. Kaikille hyvää viikonloppua ja pidetään itsemme kasassa raskauden aiheuttamista tunnekuohuista huolimatta.
Nearoosa 15+6
joku sanoi, että supistelee. mullakin välillä supistelee, mutta en ole niistä huolissani, kun esikoisen aikanakin supisteli tosi aikasin. ja melkein koko raskauden ajan. kipeitä supistuksia tuli vko 34 alkaen, mutta poika syntyi kuitenkin vasta 41+3.
muitakin vaivoja on... hirveät liitoskivut iskee heti, jos vähänkin pitempään kävelee tai muuten rehkii. viikolla piti laittaa poika kävelemään, kun en pystynyt enää pulkassa vetämään. onneks poika ymmärsi, kun selitin että sattuu. eikä ollut pitkä matka, kun käytiin vain lähipuistossa. eilen sain onneksi netistä tilaamani tukivyön, se on ihana :)
vaikka vaivoja on, silti on ihanaa olla raskaana. eilen tunsin ekaa kertaa kunnon potkut. kaksi ihanaa pikku töytäisyä tuntui vasemmalla puolella kohtua. viikkoja vasta 14, olin vähän yllättynyt, että näin aikaisin, vaikka tiesin odottaa aiemmin kuin esikoisesta, kun kuulemma tuntuu aiemmin, jos on takana jo raskaus.
kun olen opiskelija, niin ei ole onneksi huolia työnantajalle kertomisen suhteen. joillekin opettajille olen kertonut ja melkein kaikille luokkakavereille. kuulemma maha jo erottuu :) vaikka kauhulla odotan miten iso siitä kasvaa, jos nyt jo selvästi erottaa... viimeksi oli viimeise kuukaudet valas-olo. ja yhdellä kaverilla oli söpö pikkumasu synnytykseen asti...
ajateltiin ottaa vakuutus vaaville tapiolasta, kun muutkin vakuutukset on siellä. esikoiselle otettiin vasta nyt syksyllä, kun uusittiin muutkin vakuutukset (vaihdettiin vakuutusyhtiötä). tosin ei sitä oltais tarvittukaan aiemmin, kun poika on ollut tosi terve. tulokkaalle kuitenkin otetaan tasapuolisuuden nimissä :)
tulipas tekstiä... mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
gabriela rv 14+1
Olipas lukemista pinossa,en oo koneelle pahemmin kerenny...
G: 6 korttia tullu, 2 joille ei ite vielä oltu laitettu,ku ei viime vuonna niiltä tullu,vaikeeta hommaa...
Aiemmin oli galluppia jouluruuista yms. No kuitenki päätettiin tehä ruuat kotonaki,tähän asti mummulassa syöty.. Kinkku oli hupasan näkönen ku ei montaa kiloo varmaan saaha syötyä...
Torstaina ois seuraava neuvola,ihanaa päästä kuuntelemaan sydänääniä.... Nyt huomaa et iltapäivästä on sen verran turvonnu,et housut ahistaa. Anoppi ompeli toppahousuihin jatkotarrapalat ja nauroin et otti varman päälle et mahtuu kevättalvestaki.Kummalleki puolelle 20cm lisää......
Eilen sain leivottua pipareita ja piparkakkutalon kasattua.. Tälleki päivälle ois kyllä tekemistä,saa nähä mihin virta riittää... Ens viikol vaan ma ja ti töitä ja loppuviikon saa puuhailla,silti tuntuu et aika loppuu kesken..
Kirpeet pakkasterveiset kaikille....
Suhmura ja Napura 15+3
Ompas tällä ollut hiljaista!! Ei mennyt koko päivää lukea vanhoja veistejä. =)
Omanapa: Mulla on viikossa pullahtanut maha näkyviin! =D Jee!
Ostin alkuviikolla kahet mammahousut, toiset töihin ja toiset kotiin. Aattelin etten käyttäis niitä kotona vielä lainkaan mutta nyt rupee oleen jo pakko. Omat housut nousee tosi hyvin ylös mut sitten ei enää mee nappi kiinni! Sit yks hassu on ku jotenkin välillä on sellanen olo ettei tässänyt voida olla raskaana nii sit on tollanen etureppu ja maanantain neuvolassa ei ollut YHTÄÄN paino noussut... pienet ne munkin ongelmat on! =)
Mä luulen et mulla supistelee jo... siis luulen koska en tiiä miltä ne tuntuu mut toi kuulosti ihan samalta kun tuolla aikaisemmin ( en muista nimimerkkiä). Ja ne tulee mulla aina iltaisin, en oo erikoisemmin ajatellut mitä oisin tehnyt sillon mut nyt varmaan tarttis ajatella just jotai raskaitten ruokakassien kantamisii ja sellasii. Okei nyt tarvii syödä kunnon aamupala ja lähtee jouluostoksille!
Odottavaparturi ja Mutteri 12+2
Heräilin tähän päivään puoli 11, koskahan tämä väsymys helpottaa?? Ehkä sitten kun lapset muuttaa pois kotoa ;-)
Hieman olen saanut itseäni positiivisemmalle mielelle. (ensi viikolla siis uusinta ultra ja istukka tutkimus) Olen surffanut netissä ja hakenut tietoa asiasta. Yleensä tuossa ultrassa jo on näkynyt poikkeamaa jos sikiö pahasti vammainen ja meillä siis ultrassa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Tällä tiedolla olen nyt sitten laskenut päiviä ja öitä ensi viikkoon.
Joulukortti G: 40 lähetin 10 on tullut
Nukkumaan meno G: nukkumaan menee esikoinen n. 19.30-21 ja herää 7.00-8.30. Riippuu miten nukkunut päiväunet ja millainen päivä muutenkin ollut.
Vakuutus G: Tapiolasta synymättömän lapsen vakuutus on esikoisella ja on ollut hyvä. Vuoden saa kerätä kuitteja ja yhdellä omavastuulla maksavat sitten pois. Saa myös vaikka Tapiolassa ei muita vakuutuksia olisikaan.
Työnantajalle pitäs soittaa, olen edelleen hoitovapaalla ja täytys ilmottaa että jatkavat sijaiselle töitä ainakin sen kolme vuotta :-) Mutta odotellaan nyt vielä nuo tutkimukset.
Itku herkkiä ollaan täälläkin. Telkkari ohjelmat märisyttää.
Kirpeää pakkassäätä
T: porkkan@
Hiljaista on täällä näköjään, eikä itelläkään oikeastaan muuta asiaa kuin että informoisitteko minua tyhmää siitä että pitääkö neuvolassa joka kerta antaa se pissinäyte?
Huomenna on toka neuvola tai siis lääkäri nyt oikein, niin pitääkö antaa se näyte ja ennenkaikkea pitääkö tähänkin säästää tuota pissaa monta tuntia?
Mikäli aiemmista mitään muistan niin aina piti se pissa tehdä purkkiin muttei enää pitänyt olla mikään monen tunnin keräymä?
Toivon niin kovasti että kuunneltaisiin niitä sydänääniä ja ennenkaikkea että ne kuuluisi!! Viime yö meni taas valvoessa, heräsin kello 01.00 pissalle ja siitä sitten valvoin aamu 6.30 asti, sitten sain onneks nukuttua puol kymmeneen...mikä lie mua valvottaa ihan hirveästi. Joka ilta simahdan kyllä nopeaan ja helposti noin kymmenen aikoihin sitten ekan pissakäynnin jälkeen en yleensä enää nuku. Päivät olen sitten ihan zombie. Ajattelin huomenna lääkärille tästä mainita. Musta tuntuu että toi mun epäsäännöllinen vuorotyö sotkee entisestään tätä mun univajetta. Kun on työputki päällä en kerkeä yksinkertaisesti nukkua, vuorojen vaihdot on useimmiten 5 tunnin luokkaa siis illasta takas aamuun töihin (siinä välissä pitää mennä kotiin, nukkua, herätä, laittautua töihin, hoitaa lapset kouluun ja eskariin ja selvityä töihin takas, siis 5-7 tunnissa) ja sitten kun on vapaata en vaan saa nukuttua. Alkaa pinna olla tosi kireä!
No, nyt äidille kyläilemään...
t. mariadee 12+2
Huomenna alkais kauan odotettu jouluviikko! Mulla tosin täydet viis päivää töitä ja perjanataina heti töiden jälkeen about kolmesataa kilometriä autossa istumista. Tämä joulu vietetään vuorostaan anoppilassa. Ja väliviikolla pitäis sitten ajella vajaa 600 kilsaa mun kotiin. Ja sieltä olis sitten taas kolmesataa kilsaa kotiin. Saapahan taas autoilla ihan kunnolla. No onneksi ei toi maha vielä oo niin iso, että istumista haittais;))
Mariadee tais niistä pissanäytteistä kysellä. Käytäntö taitaa olla aika sekavaa. Esikoista odottaessani näyte annettiin joka kerta, mutta nyt en oo kummalakaan käynnillä (toinen lääkäri) näytettä antanut. Eka neuvolasta annettiin ohjeet mennä keskitettyyn näytteenottoon pissanäyte antamaan ja nyt lääkärikäynnillä ei ollut mitään puhetta. Tässä raskaudessa kaupunki on sama, mutta neuvola eri. Ei oo kyllä mitään herkkua istua muutamaa tuntia jalat ristissä kun ei oikein tiedä, miten toimia... Viimeks oli vielä niin kiire takas töihin, että unohdin vielä kysyä... No seuraava käynti on kyllä vasta helmikuussa, luulis että sillon näyte annetaan. Ei kyllä tainnu olla tästä paljon apua mariadeelle, mutta tulipahan edes pinon täytettä.
Eilen oli naapuruston pikkujoulut ja alkoholiton punaviini herätti heti epäilyt naapurin emännissä. Eipä siinä auttanut kieltääkään, kun mahakin jo pullottaa..
G:2 korttia on tullut (toinen miehen kummivanhemmilta ja toinen ex-naapurilta) ja 22 lähti matkaan...
Liikkeitä ei vielä tunnu, eikä supistuksiakaan. Tosin välillä kävellessä ikävästi mahaan tärähtelee ja tuntuu hyvin lievää kipua, mutta ei mee kuitenkaan maha kovaksi. Mitä lienee kasvukipuja tai jotain... En jaksa ainakaan vielä huolestua.
Hyvää yötä ja Hyvää alkavaa viikkoa kerttusille!
Quest ja Minni 14+2
Kiireinen viikonloppu, en oo ehtiny koneelle koko viikonloppuna, oikeastaan en oo ehtynyt koko viikonloppuna oikein olemaan kotonakaan..
Ensimmäisenä vastaus korttikyselyyn, eli kolme ehti tulemaan: miehen äidiltä, mun veljeltä ja yksi lehtifirmalta " uskolliselle asiakkaalle" .
Niin ja tervetuloa uudelle Kertulle! Mukaan mahtuu!
Eipä täs suurempia, vatsakin oli pienentynyt kahdella sentillä, vähän niinkuin tuntuikin. Eli nähtävästi vieläkin oli jotain turvotusta. Saa nähdä mitä paino huitelee ensi tiistaina.
Nyt nukkumaan.
Mrs.Marple & Rääpäle, rv 15+1
Mie niin laiskana etten jaksa kirjotella oikein. tulin vain moikkaamaan.
Yritän sitten ens viikolla tulla toivottelemaan jouluja kaikille :/