Mulla on huomenna eka äitiysneuvola.
Kertokaa, mitä siellä tehdään! Onko jo ultra? Milloin on np-ultra? Rv 9+0
Kommentit (7)
keskustellaan (alkoholin käytöstä, tupakasta ja ruokailutottumuksista mm.) punnitaan ja otetaan pissanäyte. Ja varataan aika ultraan, joka on rv 12 tienoilla. Sitten saat mukaasi neuvolakortin.
Mulla ekassa neuvolassa katsottiin paino, pituus, verenpaine ja kyseltiin suvussa olevat ja omat sairaudet, onko ollut aiempia raskausksa/abortteja/keskenmenoja. Noilla viikoilla(ekan neuvolakäynnin aikoihin) ei todennäköisesti vielä sydänäänet kuulu joten niitä tuskin kuunnellaan, eikä meidän neuvolassa ole ultraa.
ja tussi nimen kirjoittamista varten (siihen purkin kylkeen), ja purkki luukusta vastaanoton puolelle.
Verenpaine, paino ja vatsan koko olivat niitä tavallisimpia tutkimuksen kohteita.
Ap, ONNEKSI OLKOON!
Käytännöt vaihtelee tosi paljon, kukaan ei voi sanoa varmuudella mitä just teidän neuvolassa tehdään. Meillä täällä (Kotkassa) ei ultraa oteta neuvolassa, eikä niskapoimu-ultra edes kuulu tarjolla oleviin tutkimuksiin vaan viikon 18 rakenneultra otetaan sitten äitiyspolilla. Eka neuvolakäynnillä me vain keskusteltiin. Jatkossa otettiin verenpaineet, paino, virtsanäyte ja joskus hemoglobiini. Sydänääniä etsittiin doppler-laitteella vasta viikon 10 jälkeen.
näin. Juteltiin ihan omasta voinistani ja mieltä painavista asioista aluksi. Punnitiin ja mitattiin. Kyseltiin omat ja suvun sairaudet, onko perinnöllisiä siis. Puhuttiin tupakoinnista, alkoholin käytöstä ja ruokavaliosta.
Aikaa meni 1,5h. Ei puhuttu vielä ekasta ultrasta eikä verikokeista.
Myöhemmin laitettiin lähete labraan verikokeita varten, missä katottiin hiv yms taudit. Pissanäyte katottiin seuraavasta kerrasta alkaen.
Myöhemmin kysyttiin haluanko siihen ekaan ultraa missä etsitään kromsomipoikkeavuuksia. Siihen ei ole pakko mennä, jos ei itse halua, jokaisen oma päätös, minä en mennyt, terve lapsi syntyi.
Yritä olla pissaamatta jos pystyt